Först på valplista?

Finns det folk som gör det? De gånger jag hört om att vissa sålts till tävling och andra "sällskap" har varit där någon haft ett på utställningar diskvalificerande fel så att det inte går att meritera den lika bra som övriga kullsyskon.

När det gäller de salukikullar jag följt så har det varit mentalt jämna kullar, med någon enstaka som varit väldigt energisk, framåt och mer äventyrslysten. Däremot varierar färgerna massor, så om någon väldigt gärna vill ha en viss färg och det föds en sådan i kullen så brukar det gå att ordna. Undantaget är väl om någon vill ha en lugnare hund och den enda med rätt färg är den vildaste i kullen :)
Nej jag tror det är sällsynt. Det var mer en reflektion på ett tidigare inlägg.
Tror de flesta uppfödare har ett tydligt mål med kullen och säljer sen till köpare som matchar ändamålet. Oseriöst vore annat.
Vi vet ju att "en hund blir vad man gör den till" är en skröna ;)

Min uppfödare gör två olika test på valparna, ett vid 5 veckors ålder och ett vid 7 veckors ålder. Testen visar lite jaktlust, kamplust, tillgänglighet etc. Därefter fördelar hen valparna till de som står på kö.

När vi skaffade den som är 5 år nu hade jag träffat valparna ganska mycket och hade vissa önskemål, men det var ändå uppfödaren som valde. I efterhand är jag väldigt nöjd, men överlag är alla tikarna i den kullen ganska lika så det hade nog kvittat. Den sista var ensam tik så det var inget att fundera över.

Fast det är ju en annan sak om man som valpköpare själv ber om att uppfödaren ska välja :)

Jag har också "första tjing" på valp, men förutsätter nog att uppfödaren oavsett ger mig en hint om vilken hund som hen tror skulle passa mig bäst utifrån vad jag sagt att jag söker och vad hen tror skulle passa.
Jag väljer kull utifrån föräldrar och uppfödare, så jag litar stenhårt på dennes omdöme. Sen är det ju lite av en gissning, men jag uppskattar matchmaking.
Jag har ruskigt dåligt omdöme ibland:D

Jag fick inte välja, och var "på pappret" inte ens garanterad en valp då många stod i kö och uppfödaren inte gick efter turordning utan vilka hon ville sälja valp till. Några av köparna fick välja valp, och det var köpare som redan köpt valp av henne ur tidigare kullar. Som jag förstod det fick de inte heller välja helt fritt. Kullen var otroligt jämn, och är fortfarande vid snart 2 års ålder, även om man såklart kan se skillnader mellan hundarna. För mig spelade det verkligen ingen roll vilken valp jag fick - jag hade en fånig preferens gällande utseende men det var verkligen en bisak i sammanhanget. Och jag är otroligt nöjd med min hund!

Jag tänker mest att uppfödaren träffar valparna hela tiden, vet hur tiken och evtl hanen var som valpar och vet hur personligheten hos valparna sannolikt kommer bli. Även om mycket påverkas av uppväxt/miljö osv kan man ofta se tendenser redan hos valparna. Jag vill till exempel gärna ha valpen som är nyfiken och framåt, som hellre undersöker det där nya än att hålla sig i bakgrunden, blir rädd etc oavsett om hunden ska ställas ut eller jobba med.
Jag tror på att ha en dialog med uppfödaren, att man kommer med önskemål och tycker till, men tror att uppfödaren ändå är bättre än vad jag är på att välja passande hund, såvida jag inte levt med valparna sedan de var nyfödda jag också.
Kanske också är lite rasberoende. Den bruksschäfer som inte är nyfiken och frammåt redan som valp är i princip ett misslyckande i aveln. Det är en viktig egenskap som man vill se i alla hundar och som de flesta har. Rädsla i valpen vill man absolut inte se och är mycket ovanligt :)

Vad menas om uppfödaren säger att man är först på valplistan över ett speciellt kön? Nämnligen fått höra att jag ligger först på listan för tik. Får jag träffa valparna först? Välja först? :)
Det kan nog betyda lite olika saker, och säkert skilja sig en del mellan både uppfödare och ras.
En del uppfödare använder sig av kölistor utifrån "först till kvarn" och andra fördelar valpar på annat sätt.
I min nuvarande ras har jag uppfattat att många uppfödare väljer ut valpköpare utifrån lämplighet/om man passar tillsammans snarare än något kösystem. Sen som känns mest intressant att sälja till är den man prioriterar i första hand.
Vissa låter valpköpare välja valp själva, vissa uppfödare bestämmer helt på egen hand men många gör nog valet i samråd.

Jag tänker att om du är först på listan för tik så innebär det att förutsatt att det föds minst en tik och att den verkar kunna passa dina behov så kommer du troligen få köpa den om du vill.

Undran till er som föder upp....
Tycker ni er veta och se vad de olika valparna passar till för bruks/sport när de är 8 veckor?
Utställning förstår jag men egenskaper för arbete?
Den vildaste valpen vi fött upp är den enda vi inte är nöjd med. Loj och mellanmjölk. Den som var mysigast och lugnast har varit en björn på IPO-banorna.

Det enda som jag tycker vi kan urskilja lite på är bettet och kamplusten. Men även det kan utvecklas åt vilket håll som helst sen.
Jag är inte uppfödare, men tycker ändå att många uppfödare är duktiga på att läsa av valparna i tidig ålder och att det ofta (men inte alltid) stämmer överens med hur man uppfattar individen senare.
Sen kanske det inte handlar så mkt om vilken sport hunden kommer passa till eller inte (om det inte är tex storleksberoende) utan mer kring att passa ihop valpens egenskaper med en passande förare.

Jag har valt två av våra tre hundar. Den tredje fick vi inte välja för hon var en rea-valp pga liten i storleken.
Köpte du den som 8 veckors? För då kan man ju inte vara ett dugg säker på storleken? Den som är minst kan ju lika gärna bli den största när den är klar..
(Om det inte är pga någon sjukdom så klart)

Jag vet inte faktiskt om hon var 8eller 10 v. Jag tror hon var 8 bara. Men det stämde nog ang storleken för det var en dvärgpudel men måtten var toypudel. Fråga mig inte hur uppfödaren visste att det skulle bli så men hon var alltid liten.

Därför är ju målet en jämn kull med en tydlig inriktning.
För mig är det obegripligt hur man kan sälja hundar till tävling , sport, utställning och sällskap ur samma kull.
Eller för all del ha så breda avelsmål... Jag drar omedelbart öronen åt mig om uppfödaren har så många olika saker som mål med samma kull. Det blir liksom sällan bra för nån...

Nej jag tror det är sällsynt. Det var mer en reflektion på ett tidigare inlägg.
Tror de flesta uppfödare har ett tydligt mål med kullen och säljer sen till köpare som matchar ändamålet. Oseriöst vore annat.
Vi vet ju att "en hund blir vad man gör den till" är en skröna ;)
Inom BC finns det gott om kennlar som säger sig föda upp vallhundar, men som egentligen föder upp stressiga sporthundar som är intresserade av får, triggar på rörelse men är helt odugliga till vallning och jättesvåra att träna annat med. Eller för all del, som är supertrevliga sporthundar men helt saknar motorn/kapacitet att tränas inom vallning. Gärna med nån piffig färg på också. Alla säljs så klart med fina ord om att de avlas på vallningen.

Ang. trådens ämne så har jag alltid haft det väldigt lyxigt och fått välja själv. Boss helt på första intryck, Fridolf efter att ha träffat valparna lika många timmar som uppfödaren och Ale i samförstånd med uppfödaren eftersom hon är fodertik. Nästa valp i familjen blir sannolikt en parningsvalp efter Fridolf, och då vill jag absolut ha rätt att ha sista ordet i vilken valp det blir. Jag litar helt enkelt lika mycket på min magkänsla som på uppfödarens förmåga att se på en åttaveckors valp hur den kommer bli som vuxen... ;)

Inom BC finns det gott om kennlar som säger sig föda upp vallhundar, men som egentligen föder upp stressiga sporthundar som är intresserade av får, triggar på rörelse men är helt odugliga till vallning och jättesvåra att träna annat med. Eller för all del, som är supertrevliga sporthundar men helt saknar motorn/kapacitet att tränas inom vallning. Gärna med nån piffig färg på också. Alla säljs så klart med fina ord om att de avlas på vallningen.
Som med E-schäfrarna. Alla hävdar ju att deras hundar är lämpade för bruks. Vist....en del är det. Men så beror det ju på vad man har för krav också. Att vid ett enda tillfälle ta sig igenom en IPO 1 med endast några få poäng till godo är ingen merit att skryta med för mig. Inte heller att ha gjort MH.
Läste ett MH för några dagar sen som var nästan allt igenom ettor och någon enstaka 2:a och 3:a. Ett är jättebra där man vill ha låga reaktioner. Men när det är typ inga reaktioner alls rakt igenom hela MHt....ja då undrar jag om hunden är hjärndöd.

Köpte du den som 8 veckors? För då kan man ju inte vara ett dugg säker på storleken? Den som är minst kan ju lika gärna bli den största när den är klar..
(Om det inte är pga någon sjukdom så klart)

Nja, inom min ras vet man oftast redan vid 7 veckors ålder hur stor valpen kommer bli sen. De mäts ständigt och i alla fall min uppfödare brukar säga saker som typ "den här valpen är x cm nu, då kommer den blir ca x cm när den är klar". Sen kan hon mäta om igen vid en viss ålder och kontrollera.
Hittills har det typ alltid stämt.

En fråga till, hur funkar detta med valplistor egentligen..

Om man skulle ha hittat flera uppfödare som planerar kull, och tycker att de är lika seriösa och bra, och att deras avelshundar är likvärdiga.. Man vet ju inte på förhand om det ens blir valpar, samt heller ej hur många eller av vilket kön. Så hur tycker ni om att ställa er i kö hos flera uppfödare samtidigt? En snabb tanke jag fick var att det kanske skulle vara fel på nått vis - men samtidigt så kan ju uppfödaren inte heller lova på förhand att de kommer kunna leverera en hund åt en!

Det handlar dvs inte om att man då tänker att den ena uppfödaren är bättre och att man har någon slags andrahandsval. Mest att om man vill ha en valp, och vill minska risken att bli helt utan och få vänta (minst) ett år till - och ändå tycker att bägge uppfödarna är lika bra och seriösa ? Jag vill bara veta hur detta fungerar och hur ni ser på det.

En fråga till, hur funkar detta med valplistor egentligen..

Om man skulle ha hittat flera uppfödare som planerar kull, och tycker att de är lika seriösa och bra, och att deras avelshundar är likvärdiga.. Man vet ju inte på förhand om det ens blir valpar, samt heller ej hur många eller av vilket kön. Så hur tycker ni om att ställa er i kö hos flera uppfödare samtidigt? En snabb tanke jag fick var att det kanske skulle vara fel på nått vis - men samtidigt så kan ju uppfödaren inte heller lova på förhand att de kommer kunna leverera en hund åt en!

Det handlar dvs inte om att man då tänker att den ena uppfödaren är bättre och att man har någon slags andrahandsval. Mest att om man vill ha en valp, och vill minska risken att bli helt utan och få vänta (minst) ett år till - och ändå tycker att bägge uppfödarna är lika bra och seriösa ? Jag vill bara veta hur detta fungerar och hur ni ser på det.
Tycker det är ok att ställa sig i kö hos ett par uppfödare som man är seriöst intresserad av. Hoppar man av får ju nästa tur. Därför bör man inte misströsta för att man hamnar långt ner på en valplista. Mycket kan hända, tidigare okänd info kan komma fram osv.

Tycker det är ok att ställa sig i kö hos ett par uppfödare som man är seriöst intresserad av. Hoppar man av får ju nästa tur. Därför bör man inte misströsta för att man hamnar långt ner på en valplista. Mycket kan hända, tidigare okänd info kan komma fram osv.

Ja så kände väl jag också. Självklart skulle jag inte ställa mig i kö hos en uppfödare jag inte är seriöst intresserad av att köpa från, men de kan ju inte heller garantera något, så det borde ju inte vara dålig stil att köa på nån mer än en enda. Om man dessutom vill ha ett specifikt kön på hunden, så är det ju ännu mer av en gamble.

Ja så kände väl jag också. Självklart skulle jag inte ställa mig i kö hos en uppfödare jag inte är seriöst intresserad av att köpa från, men de kan ju inte heller garantera något, så det borde ju inte vara dålig stil att köa på nån mer än en enda. Om man dessutom vill ha ett specifikt kön på hunden, så är det ju ännu mer av en gamble.
Precis som det finns folk som ringer på annonser bara för att snacka så finns tyvärr folk som skriver upp sig på en rad kullar utan att ha varken tid, pengar eller engagemang när kullen föds. Det är nån form av drömmar/tidsfördriv de håller på med. I slutändan försöker de många gånger tigga åt sig en foderhund :meh:
Men som sagt, är man seriös och medveten så brukar det ju bara finnas ett fåtal kullar på G som matchar ens kriterier och det är ju helt ok att man försöker få en valp ur dessa kullar

Precis som det finns folk som ringer på annonser bara för att snacka så finns tyvärr folk som skriver upp sig på en rad kullar utan att ha varken tid, pengar eller engagemang när kullen föds. Det är nån form av drömmar/tidsfördriv de håller på med. I slutändan försöker de många gånger tigga åt sig en foderhund :meh:
Men som sagt, är man seriös och medveten så brukar det ju bara finnas ett fåtal kullar på G som matchar ens kriterier och det är ju helt ok att man försöker få en valp ur dessa kullar

Ugh...att man ens som uppfödare ska behöva hålla på med såna "spekulanter" då, tigga till sig en valp på foder?:wtf:

Ja, det kan ju vara om man har väldigt specifika kriterier, eller också om man tex har fattat tycke för en ras som inte är lika vanlig (men med flera seriösa uppfödare).

Bra att få en uppfödares perspektiv på det hela!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 129
Senast: Nota
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
459
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 526
Senast: Acto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 354
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?