Först på valplista?

Undran till er som föder upp....
Tycker ni er veta och se vad de olika valparna passar till för bruks/sport när de är 8 veckor?
Utställning förstår jag men egenskaper för arbete?
Den vildaste valpen vi fött upp är den enda vi inte är nöjd med. Loj och mellanmjölk. Den som var mysigast och lugnast har varit en björn på IPO-banorna.

Det enda som jag tycker vi kan urskilja lite på är bettet och kamplusten. Men även det kan utvecklas åt vilket håll som helst sen.

Jag vill att uppfödaren väljer åt oss, jag har bara synpunkt på kön (vilket jag kan ändra om motivering finns). Jag talar om vad vi söker och våra mål, sen litar jag på att uppfödaren kan matcha oss med rätt hund. Ju bättre hen känner oss desto lättare. Jag är inte kompetentare än uppfödaren på att läsa av en hög valpars personlighet, alla är ju lika söta.

Undran till er som föder upp....
Tycker ni er veta och se vad de olika valparna passar till för bruks/sport när de är 8 veckor?
Utställning förstår jag men egenskaper för arbete?
Den vildaste valpen vi fött upp är den enda vi inte är nöjd med. Loj och mellanmjölk. Den som var mysigast och lugnast har varit en björn på IPO-banorna.

Det enda som jag tycker vi kan urskilja lite på är bettet och kamplusten. Men även det kan utvecklas åt vilket håll som helst sen.

Det är såklart en förvaltningsfråga.

Jag har varit med om valpar som varit nästintill förigare än sina kullsyskon vid 8 veckors ålder. Jag skulle även säga att valpen som alltid är först med att upptäcka nya saker har förutsättningar att utvecklas till en självsäker individ, vilket man kanske vill ha till bruks.

Men det, liksom bett och kamplust, kan ju förändras ganska drastiskt om man inte kan ta tillvara på och utveckla de här egenskaperna.
Avel är ett lotteri, och valpar blir inte alltid det man förväntar sig. Turbovalpen kanske blir en soffpotatis, och utställningsvalpen kanske inte alls växer upp och blir champion.

Kan berätta när vi köpte Stövaren som vi fick ta bort nyss.

Vi var på plats 2 eller 3 i tik kön, uppfödaren ringde och hörde efter vilken vi ville ha av dom 2 tik valparna som var kvar, svaret blev om någon har stubb svans tar den annars spelar det ingen roll vilken och båda 2 som var kvar hade svans så blev en av dom.
Någon vecka senare ringer uppfödaren och undrar om vi vill byta till tiken utan svans för han som bokat den vapen ville byta till den vi bokat så byte blev det.

Den tiken som vi bytte bort ska ha valpar till våren/sommaren och vi står först i kön för tik.

Jag har varit med om valpar som varit nästintill förigare än sina kullsyskon vid 8 veckors ålder. Jag skulle även säga att valpen som alltid är först med att upptäcka nya saker har förutsättningar att utvecklas till en självsäker individ, vilket man kanske vill ha till bruks.

Men det, liksom bett och kamplust, kan ju förändras ganska drastiskt om man inte kan ta tillvara på och utveckla de här egenskaperna.
Avel är ett lotteri, och valpar blir inte alltid det man förväntar sig. Turbovalpen kanske blir en soffpotatis, och utställningsvalpen kanske inte alls växer upp och blir champion.
Därför är ju målet en jämn kull med en tydlig inriktning.
För mig är det obegripligt hur man kan sälja hundar till tävling , sport, utställning och sällskap ur samma kull.

Kan inte det bero lite på ras?
Som i mitt fall så ställs inte hundarna ut och man behöver inte ta hänsyn till teckning och färger.
Om jag jämför med en släkting som nu köper en hoffe till och har utställningsvisioner, vilket de andra köparna inte hade...ja då fick hen den valpen som hade bäst lämpad teckning.
Jag vill att uppfödaren väljer åt oss, jag har bara synpunkt på kön (vilket jag kan ändra om motivering finns). Jag talar om vad vi söker och våra mål, sen litar jag på att uppfödaren kan matcha oss med rätt hund. Ju bättre hen känner oss desto lättare. Jag är inte kompetentare än uppfödaren på att läsa av en hög valpars personlighet, alla är ju lika söta.
Fast det är ju en annan sak om man som valpköpare själv ber om att uppfödaren ska välja :)

För mig är det obegripligt hur man kan sälja hundar till tävling , sport, utställning och sällskap ur samma kull.
Även om man har som mål att få en jämn kull, så blir det inte alltid så - helst inte i en liten och ojämn ras som min ;) Kan säga att min första heeler-kull blev tämligen ojämn vad gäller både temperament och utseende, men å andra sidan var det rätt lätt att kunna beskriva de olika personligheterna för valpköpare och alla sålda valparna hamnade i precis rätt hem :) Hoppas dock att nästa kull ska bli jämnare och den borde bli det med tanke på vad som ligger bakom - men man vet aldrig. Många är dom kullar där man kan se rätt tydligt hur olika heeler är - främst vad gäller utseendet, även om vissa särdrag kan ses från vissa linjer.

Även om man har som mål att få en jämn kull, så blir det inte alltid så - helst inte i en liten och ojämn ras som min ;) Kan säga att min första heeler-kull blev tämligen ojämn vad gäller både temperament och utseende, men å andra sidan var det rätt lätt att kunna beskriva de olika personligheterna för valpköpare och alla sålda valparna hamnade i precis rätt hem :) Hoppas dock att nästa kull ska bli jämnare och den borde bli det med tanke på vad som ligger bakom - men man vet aldrig. Många är dom kullar där man kan se rätt tydligt hur olika heeler är - främst vad gäller utseendet, även om vissa särdrag kan ses från vissa linjer.
Vet du om hundarna blev som du trodde?
Har förstått att vissa raser blir spretigare än andra. Har tidigare nämt Hoffarna i släkten. Otroligt olika individer i samma kullar. Har inte sett en enda jämn kull ännu.

Tänker också att rasens användningsområde kan spela roll. En del raser avlas tex mot sällskap men är i grunden något annat och då är risken för en splittrad kull större om en viss linje slår till lite extra?

Fast det är ju en annan sak om man som valpköpare själv ber om att uppfödaren ska välja :)
Vi har en intressent nu som vill att vi ska välja helt.
Min första tanke var "shit...tänk om hunden utvecklas till ett annat håll och hen blir jättemissnöjd med oss"

Därför tycker jag det är lite intressant att höra hur andra resonerar :)

Har förstått att vissa raser blir spretigare än andra. Har tidigare nämt Hoffarna i släkten. Otroligt olika individer i samma kullar. Har inte sett en enda jämn kull ännu.

Tänker också att rasens användningsområde kan spela roll. En del raser avlas tex mot sällskap men är i grunden något annat och då är risken för en splittrad kull större om en viss linje slår till lite extra?
Dom är ju än så länge bara 7 månader, men än så länge ja. Det finns ju både mer arbetande linjer bakom denna kull och lite mer lugnare "familjehundar" och det gör nog att det blev rätt blandat. Rasen i sig är ju även från början en mix av manchesterterrier och corgi och det gör ju att det finns både vakt, jakt och vallbeteende och på vissa finns allt och på andra märks bara något. Min ena vuxna är en terrier uti klospetsarna. Bitchig, fräsig och jaktgalen. Den andra är den föriga med vallhundshjärna. Totalt olika varandra. Sen har jag unghunden som är lite mittemellan. Lite lugnare än arbetsmaskinen till mamma, men även mindre förig och mindre arbetssugen - dock inte mycket till jaktinstinkt.

Vi har en intressent nu som vill att vi ska välja helt.
Min första tanke var "shit...tänk om hunden utvecklas till ett annat håll och hen blir jättemissnöjd med oss"

Därför tycker jag det är lite intressant att höra hur andra resonerar :)
Lite därför jag inte vill välja åt andra ;) Jag kan ju bara berätta om det jag sett under första 8 veckorna hur valpen är, men vissa särdrag är mer utmärkande hos vissa. Kan lätt säga att ena hälften av kullen hade jag kunnat sälja till barnfamiljer och andra hälften inte - om det inte var mycket hundvana människor. Vissa heelervalpar kan vara förjävliga rent ut sagt med hälbitning på folk och skuttiga barn är värre än allt annat då :o En av valparna i kullen var överjävlig med bitande och nya ägarna var väl informerade om detta från början och dom hade ett helvete första månaden. Men dom jobbade med det och efter någon månad utan syskon att misshandla och med en äldre hund i hushållet och vettiga ägare så utvecklas han fint. Tuff och framåt grabb, men med järnvilja :)

Gentlemannen i kullen är fortfarande en go och glad gentleman mot allt och alla, både tvåbenta och fyrbenta. Han kom till en förstagångshundägare och dom stortrivs ihop + att han är med hela dagarna och jobbar i ett travstall :)

Vad gäller utseendet så fick jag ju 3 relativt jämna normalstora hanar, men två pyttesmå töser och en stor tös. Dom små var helt olika i kroppsbyggnad redan vid 4 veckors ålder. Idag som 7 månader väger dom små ca 4,5 kg och den stora som är kvar hemma hos mig väger 7,6 kg och riskerar att bli tyngre än mor sin (modern väger 7,8 kg).....som redan är snäppet stor :o Dom små är finlemmade och den stora är grov med jättetassar - så här var det helt olika gener bakom som dök upp :D

Dom är ju än så länge bara 7 månader, men än så länge ja. Det finns ju både mer arbetande linjer bakom denna kull och lite mer lugnare "familjehundar" och det gör nog att det blev rätt blandat. Rasen i sig är ju även från början en mix av manchesterterrier och corgi och det gör ju att det finns både vakt, jakt och vallbeteende och på vissa finns allt och på andra märks bara något. Min ena vuxna är en terrier uti klospetsarna. Bitchig, fräsig och jaktgalen. Den andra är den föriga med vallhundshjärna. Totalt olika varandra. Sen har jag unghunden som är lite mittemellan. Lite lugnare än arbetsmaskinen till mamma, men även mindre förig och mindre arbetssugen - dock inte mycket till jaktinstinkt.
Ja då förstår jag att det kan spreta lite.
Min ras har ju haft samma egenskaper länge som man avlar på. Däremot undviker iaf vi att para två hundar med extra av samma egenskap för att undvika extrema individer. Finns andra som gör det och nishar sig enbart till elitförare och tävling vilket kräver ett mycket stort ansvar som säljare. Oftast medföljer en hundhållning också som vi inte vill ha.
Målet är ist dugliga bruks och sporthundar med motor som ska funka i en familj och kunna ägas av normala, aktiva hundmänniskor som gillar träna (och gärna tävla). För rasen finns idag rätt bra hjälpmedel i form av MH/MT då många gör det och MH är krav på avelsdjuren. Det underlättar en hel del för att se vad man skapar :)

[

Jag som då själv har hoffe och träffar en hel del från diverse olika kennlar håller inte riktigt med. Ja, rasen är ojämn men jag upplever inte alls den fullt så spretig som du. Jag har sett flera jämna kullar där det är små skillnader på hundarna men visst har jag stött på de där det skiljer massor också. Båda mina kommer från relativt jämna kullar där ingen sticker ut massor.

Jag hade inte planerat för valp,för jag trodde inte den enda uppfödaren som jag är intresserad av skulle ha en kull på ett tag. Råkade kika in på hemsidan och såg att tiken skulle valpa vilken dag som helst....Pratade med en kompis som sa att det var en lång kö till valparna, men jag kastade iväg ett mejl iallafall. Eftersom jag haft rasen tidigare och känner en hel del folk och kan få referenser så fick jag köpa en av tikarna. Uppfödaren går inte på vilka som har stått längst i kö, utan hon säljer till dom hon tycker är mest lämpade.

Jag har både stått längst i kö och ses enligt uppfödaren som väldigt lämplig, så jag hoppas att detta löser sig fint :p

Kan inte det bero lite på ras?
Som i mitt fall så ställs inte hundarna ut och man behöver inte ta hänsyn till teckning och färger.
Om jag jämför med en släkting som nu köper en hoffe till och har utställningsvisioner, vilket de andra köparna inte hade...ja då fick hen den valpen som hade bäst lämpad teckning.

Jag tänker mest att uppfödaren träffar valparna hela tiden, vet hur tiken och evtl hanen var som valpar och vet hur personligheten hos valparna sannolikt kommer bli. Även om mycket påverkas av uppväxt/miljö osv kan man ofta se tendenser redan hos valparna. Jag vill till exempel gärna ha valpen som är nyfiken och framåt, som hellre undersöker det där nya än att hålla sig i bakgrunden, blir rädd etc oavsett om hunden ska ställas ut eller jobba med.
Jag tror på att ha en dialog med uppfödaren, att man kommer med önskemål och tycker till, men tror att uppfödaren ändå är bättre än vad jag är på att välja passande hund, såvida jag inte levt med valparna sedan de var nyfödda jag också.

Sant! Det går aldrig att veta säkert.

Finns det folk som gör det? De gånger jag hört om att vissa sålts till tävling och andra "sällskap" har varit där någon haft ett på utställningar diskvalificerande fel så att det inte går att meritera den lika bra som övriga kullsyskon.

När det gäller de salukikullar jag följt så har det varit mentalt jämna kullar, med någon enstaka som varit väldigt energisk, framåt och mer äventyrslysten. Däremot varierar färgerna massor, så om någon väldigt gärna vill ha en viss färg och det föds en sådan i kullen så brukar det gå att ordna. Undantaget är väl om någon vill ha en lugnare hund och den enda med rätt färg är den vildaste i kullen :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 129
Senast: Nota
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
459
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 526
Senast: Acto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 354
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"