Först på valplista?

En fråga till, hur funkar detta med valplistor egentligen..

Om man skulle ha hittat flera uppfödare som planerar kull, och tycker att de är lika seriösa och bra, och att deras avelshundar är likvärdiga.. Man vet ju inte på förhand om det ens blir valpar, samt heller ej hur många eller av vilket kön. Så hur tycker ni om att ställa er i kö hos flera uppfödare samtidigt? En snabb tanke jag fick var att det kanske skulle vara fel på nått vis - men samtidigt så kan ju uppfödaren inte heller lova på förhand att de kommer kunna leverera en hund åt en!

Det handlar dvs inte om att man då tänker att den ena uppfödaren är bättre och att man har någon slags andrahandsval. Mest att om man vill ha en valp, och vill minska risken att bli helt utan och få vänta (minst) ett år till - och ändå tycker att bägge uppfödarna är lika bra och seriösa ? Jag vill bara veta hur detta fungerar och hur ni ser på det.
Om det finns flera lovande kullar på gång, där jag skulle kunna tänka mig valp ifrån, hade jag självklart lämnat intresse för att stå på valplista hos flera, jag känner inget "trohetslöfte" mot ev. blivande uppfödare där jag inte ens vet om det blir valp. En uppfödare som hade blivit sur för en sådan sak hade ändå inte varit en uppfödare för mig.

Om det finns flera lovande kullar på gång, där jag skulle kunna tänka mig valp ifrån, hade jag självklart lämnat intresse för att stå på valplista hos flera, jag känner inget "trohetslöfte" mot ev. blivande uppfödare där jag inte ens vet om det blir valp. En uppfödare som hade blivit sur för en sådan sak hade ändå inte varit en uppfödare för mig.

Jag fattar, och som ni skriver det så känns det också helt rätt. Det är ju mer eller mindre en intresseanmälan till att köpa något som kanske kommer finnas till salu, ingen kan ju klandra en för att man ser över fler alternativ om de finns, det vore ju faktiskt konstigt.

Jag fattar, och som ni skriver det så känns det också helt rätt. Det är ju mer eller mindre en intresseanmälan till att köpa något som kanske kommer finnas till salu, ingen kan ju klandra en för att man ser över fler alternativ om de finns, det vore ju faktiskt konstigt.
Jag/vi kallar det just "intresseanmälan".
Som nu när vi har gått ut på hemsidan med att det är en kull på gång hos oss, så har vi skrivit "vi tar nu emot intresseanmälan av valp"

En fråga till, hur funkar detta med valplistor egentligen..

Om man skulle ha hittat flera uppfödare som planerar kull, och tycker att de är lika seriösa och bra, och att deras avelshundar är likvärdiga.. Man vet ju inte på förhand om det ens blir valpar, samt heller ej hur många eller av vilket kön. Så hur tycker ni om att ställa er i kö hos flera uppfödare samtidigt? En snabb tanke jag fick var att det kanske skulle vara fel på nått vis - men samtidigt så kan ju uppfödaren inte heller lova på förhand att de kommer kunna leverera en hund åt en!

Det handlar dvs inte om att man då tänker att den ena uppfödaren är bättre och att man har någon slags andrahandsval. Mest att om man vill ha en valp, och vill minska risken att bli helt utan och få vänta (minst) ett år till - och ändå tycker att bägge uppfödarna är lika bra och seriösa ? Jag vill bara veta hur detta fungerar och hur ni ser på det.

De uppfödare jag känner har (vad jag vet) inget emot att en eventuell köpare är intresserad av flera olika kullar hos olika uppfödare, men, samtliga uppskattar om de får veta det. Det blir ju alltid någon som då får höra "nej, jag hittade hund hos annan uppfödare" och det är ju trevligt för uppfödaren att vara beredd på att det finns risk för det.

Förstår precis hur ni tänker :)

Det måste ju iofs inte hända på det sättet @Red_Chili , eftersom tiken kan gå tom/det kan bli för få valpar/för få hanar eller tikar...etc också.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 129
Senast: Nota
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
459
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 526
Senast: Acto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 354
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?