Först på valplista?

moofy

Trådstartare
Vad menas om uppfödaren säger att man är först på valplistan över ett speciellt kön? Nämnligen fått höra att jag ligger först på listan för tik. Får jag träffa valparna först? Välja först? :)

Skulle gissa att du har "första tjing" att välja valp bland tikarna som föds, sen är det tvåans tur att välja bland de som är kvar, sen trean osv osv.

Vad menas om uppfödaren säger att man är först på valplistan över ett speciellt kön? Nämnligen fått höra att jag ligger först på listan för tik. Får jag träffa valparna först? Välja först? :)
Hos oss så betyder det att du har första tjing. Men inte nödvändigtvis får du välja. Det beror på. Men om det tex föds 3 tikar och 5 hanar och vi har intressenter till 4 tikar och 3 hanar så är det dom 3 första på tiklistan som blir erbjuden en valp. Skulle däremot någon av tikintressenterna hoppa av när det väl är dags för leverans så får nr 4 chans igen.
Vi hade en situation nu när vi hade 3 intressenter på hane ur en kull. Tiken gick tom så vi meddelade att de valpköpare som ville att de fick behålla sin plats i kön på en annan tik som skulle paras precis efter. Två av hanköprana tackade nej så personen som stod som nummer tre blev nu uppflyttad till nummer ett, vilket ju ökar chansen att få valp. Däremot har vi 5 tikköpare och det vill nog till att det blir 5 tikar.....

Hos oss så betyder det att du har första tjing. Men inte nödvändigtvis får du välja. Det beror på. Men om det tex föds 3 tikar och 5 hanar och vi har intressenter till 4 tikar och 3 hanar så är det dom 3 första på tiklistan som blir erbjuden en valp. Skulle däremot någon av tikintressenterna hoppa av när det väl är dags för leverans så får nr 4 chans igen.
Vi hade en situation nu när vi hade 3 intressenter på hane ur en kull. Tiken gick tom så vi meddelade att de valpköpare som ville att de fick behålla sin plats i kön på en annan tik som skulle paras precis efter. Två av hanköprana tackade nej så personen som stod som nummer tre blev nu uppflyttad till nummer ett, vilket ju ökar chansen att få valp. Däremot har vi 5 tikköpare och det vill nog till att det blir 5 tikar.....

Hur gör ni för att avgöra vem som ska ha just "första tjing"? Är inte det jättesvårt? Nu misstänker jag att det kanske handlar om att några vill ha polishundar eller liknande och att det är lite extra bra, men om alla intresserade till en kull skulle vara "vanliga" hundägare som vill ha tränings- och tävlingshund?

Jag själv tycker det verkar bökigt med kölista, men det kan vara för att mina hundars uppfödare inte har sådan. Där är det lite "de som är intresserade av kullen får köpa om det finns någon passande" och en som hör av sig när kullen redan är född skulle därför kunna få köpa hund före någon som hört av sig långt i förväg. Inte för att jag vet om det hänt, men ja, det är så de tänker i alla fall.

Hur gör ni för att avgöra vem som ska ha just "första tjing"? Är inte det jättesvårt? Nu misstänker jag att det kanske handlar om att några vill ha polishundar eller liknande och att det är lite extra bra, men om alla intresserade till en kull skulle vara "vanliga" hundägare som vill ha tränings- och tävlingshund?

Jag själv tycker det verkar bökigt med kölista, men det kan vara för att mina hundars uppfödare inte har sådan. Där är det lite "de som är intresserade av kullen får köpa om det finns någon passande" och en som hör av sig när kullen redan är född skulle därför kunna få köpa hund före någon som hört av sig långt i förväg. Inte för att jag vet om det hänt, men ja, det är så de tänker i alla fall.
Inte svårt alls :)
Först pratar vi ingående med intressenten. Känner vi båda ett ja inför att köpa/sälja så hamnar personen på den plats i kön som står där näst.
Vi håller inte på att sortera ut valpköpare efter eget tycke utan har vi godkänt dom så är det först till kvarn och sen fylls det på....

Målet är ju att få fram jämna kullar. Och det är ytterst sällan en valp sticker ut så mycket i egenskaper att man ser om den är bättre eller sämre för ett visst ändamål. Man lägger så mycket jobb innan på att studera mentalitet och egenskaper i linjerna för att få fram en viss typ av hundar i hela kullen att vi har ett rätt stort hum om vad för typ av hundar det blir. Så har vi då godkänt en köpare och anser kombinationen vara lämplig för det hen söker så finns det inget att trixa med. Eftersom utställning inte är aktuellt kan vi bortse från hela utseendeaspekten.

Hela kullen planeras alltid till att passa bruks, sport och ha kapacitet för tjänst. Tjänstehundar köps extremt sällan som valpar i sverige. En valp är för oskrivet blad. Man vill se potentialet i unghund/vuxen och köra igång med L-test mm direkt. De hundar som går till tjänst gör det oftast mellan 1-3 år och köps in när behov och pengar finns på den aktuella enheten. De hundar vi sålt till tjänst har varit vuxna hundar som vi inte tyckt passa i aveln :)

Det är väl rätt ovanligt att man som köpare väljer valpen själv?
Det tror jag inte. Jag personligen skulle aldrig välja valp åt något, men jag beskriver däremot ingående hur valparnas personlighet är och att det dom ser för stunden vid ett besök inte säger mycket :) Jag kan ju även neka köp till någon som jag känner är helt fel person för "just den där valpen" :)

Jag vet ingen uppfödare av min ras som låter valpköpares välja sin valp själv, de får komma med önskemål men i slutändan är det uppfödaren som väljer.

Jag har på sätt och vis en kölista, de som hör av sig först är de som också har störst chans att få en valp. Till den parade tiken har jag tre intresserade av tikvalp, har träffat en av dom och dom var jättebra så blir det bara en tikvalp kommer de få den. Lovar aldrig bort några valpar innan jag träffat valpköparna.

När jag och sambon köpte Tage stod vi på nummer två på "hanhundlistan" och den listan gjordes efter tid så att säga, att vi var de andra som hört av oss ang den kullen (och vi snackade såklart mycket med uppfödaren innan så att vi "lärde känna" varandra). När kullen sen föddes så tyckte uppfödaren att de fyra hanvalparna var väldigt jämna i temperament och personlighet, det var liksom ingen som stack ut. När vi sen hälsade på kullen när de var sex veckor gamla så fastnade vi för en valp och uppfödaren tyckte att den skulle passa fint hos oss. Men då fick vi vänta tills hen som var nummer ett på hanhundslistan hade träffat valparna och tillsammans med uppfödaren valt ut en valp. Som tur var valde hen inte den valpen vi fastnat för, så han blev vår :) Kunde inte valt bättre, världens bästa hund fick vi :heart

Jag har aldrig fått välja valp helt själv. Det är ju trots allt uppfödaren som känner valparna och jag som valpköpare hinner ju kanske inte se/har inte förmågan att se särskilt mycket vid en eller två möten. Jag hade "första tjing" när jag skulle köpa boxer eftersom jag hade kontaktat uppfödaren i ett tidigt skede. När vi skulle välja valp hade uppfödaren valt ut två tikar som hon trodde skulle passa mig, men hade jag inte fastnat för någon av dom hade det inte varit omöjligt att välja någon annan.

När jag skulle köpa welsh corgi cardigan hade jag sådan tur att ett par som var intresserade av hane drog sig ur och uppfödaren undrade då om jag var intresserad. Första tjing hade valpköpare som redan kände uppfödaren och som skulle ha en hane på foder, sen fylldes det på. Jag var ju ganska långt ner i listan eftersom jag kom in sist som valpköpare, men jag hamnade per automatik före flera eftersom jag ville ha en hund för utställning och sport. De som "bara" skulle ha till sällskap hamnade då efter mig. Bara en vecka innan valparna skulle hämtas fick vi välja mellan två hanar. :)

Jag fick välja när jag köpte skägget. Nu fanns det inte mycket att välja på då det bara var tre hanar och en var tingad.

Om någon har önskemål tex en svartbrun eller grå hane och det blir en sån, ja då kan de få den.
Jag själv tex hade faktiskt passat på en schäfervalp om den var långhårig. Lite semi hade funkat men sådär välpälsad....nopp. Asfult och jobbigt att sköta om i mitt tycke.

Det är väl rätt ovanligt att man som köpare väljer valpen själv?
Kan inte det bero lite på ras?
Som i mitt fall så ställs inte hundarna ut och man behöver inte ta hänsyn till teckning och färger.
Om jag jämför med en släkting som nu köper en hoffe till och har utställningsvisioner, vilket de andra köparna inte hade...ja då fick hen den valpen som hade bäst lämpad teckning.

När jag köpte valp senast skulle jag ha den bästa tiken. Uppfödaren plockade ut de två bästa, helt olika valpar med olika förtjänster. Sen fick jag säga vad jag tyckte. Jag fick välja vilken jag ville av de två, men jag bad uppfödarem att välja åt mig. Dom är trots allt proffsen, har sett säkert miljoner med valpar under flera årtionden.

Jag tror på kommunikation. Att uppfödaren kanske kan plocka ut den eller de som passar bäst men att valpköparen faktiskt får ha åsikter.

Jag har aldrig fått välja valp helt själv. Det är ju trots allt uppfödaren som känner valparna och jag som valpköpare hinner ju kanske inte se/har inte förmågan att se särskilt mycket vid en eller två möten. Jag hade "första tjing" när jag skulle köpa boxer eftersom jag hade kontaktat uppfödaren i ett tidigt skede. När vi skulle välja valp hade uppfödaren valt ut två tikar som hon trodde skulle passa mig, men hade jag inte fastnat för någon av dom hade det inte varit omöjligt att välja någon annan.

När jag skulle köpa welsh corgi cardigan hade jag sådan tur att ett par som var intresserade av hane drog sig ur och uppfödaren undrade då om jag var intresserad. Första tjing hade valpköpare som redan kände uppfödaren och som skulle ha en hane på foder, sen fylldes det på. Jag var ju ganska långt ner i listan eftersom jag kom in sist som valpköpare, men jag hamnade per automatik före flera eftersom jag ville ha en hund för utställning och sport. De som "bara" skulle ha till sällskap hamnade då efter mig. Bara en vecka innan valparna skulle hämtas fick vi välja mellan två hanar. :)
Låter som det sätt jag är van vid ;)

"Först i kö" kan betyda olika saker
1. Du är först i kö, och är garanterad att få köpa en valp.
2. Du är först i kö, OM det dyker upp någon valp som passar dina ambitioner.

De allra flesta uppfödare jag känner väljer valp till sina valpköpare. Är spekulanten utställningsintresserad, då pekar uppfödaren ut valpar som ser ut att vara utav utställningskvalité. Är man sportintresserad, pekar uppfödaren ut valpar som har ett passande temperament. Vill spekulanten ha en sällskapshund, så pekar uppfödaren ut lugnare valpar.
Eftersom uppfödare oftast vill komma någonstans med sin avel så hamnar man ofta först i kö om man vill tävla med hunden, eftersom hunden därmed syns för framtida spekulanter med samma ambitioner.

När jag själv valt valp däremot, så har uppfödaren vetat vem jag är eller känt mig en tid, vilket resulterat i att jag fått välja valp fritt - vilket är skitsvårt! Jag ser hellre att uppfödaren, som känner valparna och som har sett deras utveckling håller mig i handen lite grann och pekar ut vilka som skulle passa mina ändamål.

Vi står som numer 2 på listan med tik valp på en kull som planeras om ca 2 år och uppfyller kraven på jaktlicens och jaktmark som uppfödaren har, skulle bli rasande om vi skulle bli utan valp om allt klaffar utan en riktigt bra anledning.

Ibland händer det att vi får välja valp och ibland inte och där bryr jag mig inte alls för en valp på 8 veckor säger inget om hur valpen blir som jakthund.

Jag har haft kontakt med uppfödaren i ca ett år. Alltså stått som intresserad innan tiken ens började löpa, antagligen därför jag är högst på listan samt att jag vill träna mycket och ev. tävla :) Skulle inte vilja välja valp helt själv då jag inte känner dem, litar fullt ut på att uppfödaren matchar ihop något bra. Blev bara fundersam då det endast föddes 4 tikar och det är mer än dubbelt så många spekulanter. Så jag HOPPAS att nummer 1 på listan betyder första tjing, så ingen annan snuvar mig på min valp O_o

Jag har haft kontakt med uppfödaren i ca ett år. Alltså stått som intresserad innan tiken ens började löpa, antagligen därför jag är högst på listan samt att jag vill träna mycket och ev. tävla :) Skulle inte vilja välja valp helt själv då jag inte känner dem, litar fullt ut på att uppfödaren matchar ihop något bra. Blev bara fundersam då det endast föddes 4 tikar och det är mer än dubbelt så många spekulanter. Så jag HOPPAS att nummer 1 på listan betyder första tjing, så ingen annan snuvar mig på min valp O_o
Det är väl bara att ringa uppf och fråga? :)

Jag vet egentligen inte hur min uppfödare gör om jag ska vara ärlig. Jag skrev till henne på fb när hon hade parat tiken och sa att jag var intresserad av att köpa valp av henne och fick ett "Klart du ska ha valp! Jätteskönt att få sälja valp till någon man känner med!". Det var det :o:p Hur många som var intresserade innan mig vet jag inte.
Min uppfödare valde ut valpar efter vad vi sagt att vi ville göra och önskemål om färg/kön. Fick enligt uppf en av hennes favoriter, men vet inte om hon bara sa det för att sälja in honom :D

Det är väl bara att ringa uppf och fråga? :)

Jag vet egentligen inte hur min uppfödare gör om jag ska vara ärlig. Jag skrev till henne på fb när hon hade parat tiken och sa att jag var intresserad av att köpa valp av henne och fick ett "Klart du ska ha valp! Jätteskönt att få sälja valp till någon man känner med!". Det var det :o:p Hur många som var intresserade innan mig vet jag inte.
Min uppfödare valde ut valpar efter vad vi sagt att vi ville göra och önskemål om färg/kön. Fick enligt uppf en av hennes favoriter, men vet inte om hon bara sa det för att sälja in honom :D
Jodå vi har kontakt på fb i princip varenda dag! Denna undran dök plötsligt upp sent på kvällen och då tänkte jag fråga er så man får svar direkt :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 129
Senast: Nota
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
459
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 526
Senast: Acto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 354
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?