Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hos oss så betyder det att du har första tjing. Men inte nödvändigtvis får du välja. Det beror på. Men om det tex föds 3 tikar och 5 hanar och vi har intressenter till 4 tikar och 3 hanar så är det dom 3 första på tiklistan som blir erbjuden en valp. Skulle däremot någon av tikintressenterna hoppa av när det väl är dags för leverans så får nr 4 chans igen.Vad menas om uppfödaren säger att man är först på valplistan över ett speciellt kön? Nämnligen fått höra att jag ligger först på listan för tik. Får jag träffa valparna först? Välja först?
Hos oss så betyder det att du har första tjing. Men inte nödvändigtvis får du välja. Det beror på. Men om det tex föds 3 tikar och 5 hanar och vi har intressenter till 4 tikar och 3 hanar så är det dom 3 första på tiklistan som blir erbjuden en valp. Skulle däremot någon av tikintressenterna hoppa av när det väl är dags för leverans så får nr 4 chans igen.
Vi hade en situation nu när vi hade 3 intressenter på hane ur en kull. Tiken gick tom så vi meddelade att de valpköpare som ville att de fick behålla sin plats i kön på en annan tik som skulle paras precis efter. Två av hanköprana tackade nej så personen som stod som nummer tre blev nu uppflyttad till nummer ett, vilket ju ökar chansen att få valp. Däremot har vi 5 tikköpare och det vill nog till att det blir 5 tikar.....
Inte svårt allsHur gör ni för att avgöra vem som ska ha just "första tjing"? Är inte det jättesvårt? Nu misstänker jag att det kanske handlar om att några vill ha polishundar eller liknande och att det är lite extra bra, men om alla intresserade till en kull skulle vara "vanliga" hundägare som vill ha tränings- och tävlingshund?
Jag själv tycker det verkar bökigt med kölista, men det kan vara för att mina hundars uppfödare inte har sådan. Där är det lite "de som är intresserade av kullen får köpa om det finns någon passande" och en som hör av sig när kullen redan är född skulle därför kunna få köpa hund före någon som hört av sig långt i förväg. Inte för att jag vet om det hänt, men ja, det är så de tänker i alla fall.
Det tror jag inte. Jag personligen skulle aldrig välja valp åt något, men jag beskriver däremot ingående hur valparnas personlighet är och att det dom ser för stunden vid ett besök inte säger mycket Jag kan ju även neka köp till någon som jag känner är helt fel person för "just den där valpen"Det är väl rätt ovanligt att man som köpare väljer valpen själv?
Kan inte det bero lite på ras?Det är väl rätt ovanligt att man som köpare väljer valpen själv?
Låter som det sätt jag är van vidJag har aldrig fått välja valp helt själv. Det är ju trots allt uppfödaren som känner valparna och jag som valpköpare hinner ju kanske inte se/har inte förmågan att se särskilt mycket vid en eller två möten. Jag hade "första tjing" när jag skulle köpa boxer eftersom jag hade kontaktat uppfödaren i ett tidigt skede. När vi skulle välja valp hade uppfödaren valt ut två tikar som hon trodde skulle passa mig, men hade jag inte fastnat för någon av dom hade det inte varit omöjligt att välja någon annan.
När jag skulle köpa welsh corgi cardigan hade jag sådan tur att ett par som var intresserade av hane drog sig ur och uppfödaren undrade då om jag var intresserad. Första tjing hade valpköpare som redan kände uppfödaren och som skulle ha en hane på foder, sen fylldes det på. Jag var ju ganska långt ner i listan eftersom jag kom in sist som valpköpare, men jag hamnade per automatik före flera eftersom jag ville ha en hund för utställning och sport. De som "bara" skulle ha till sällskap hamnade då efter mig. Bara en vecka innan valparna skulle hämtas fick vi välja mellan två hanar.
Det är väl bara att ringa uppf och fråga?Jag har haft kontakt med uppfödaren i ca ett år. Alltså stått som intresserad innan tiken ens började löpa, antagligen därför jag är högst på listan samt att jag vill träna mycket och ev. tävla Skulle inte vilja välja valp helt själv då jag inte känner dem, litar fullt ut på att uppfödaren matchar ihop något bra. Blev bara fundersam då det endast föddes 4 tikar och det är mer än dubbelt så många spekulanter. Så jag HOPPAS att nummer 1 på listan betyder första tjing, så ingen annan snuvar mig på min valp
Jodå vi har kontakt på fb i princip varenda dag! Denna undran dök plötsligt upp sent på kvällen och då tänkte jag fråga er så man får svar direktDet är väl bara att ringa uppf och fråga?
Jag vet egentligen inte hur min uppfödare gör om jag ska vara ärlig. Jag skrev till henne på fb när hon hade parat tiken och sa att jag var intresserad av att köpa valp av henne och fick ett "Klart du ska ha valp! Jätteskönt att få sälja valp till någon man känner med!". Det var det Hur många som var intresserade innan mig vet jag inte.
Min uppfödare valde ut valpar efter vad vi sagt att vi ville göra och önskemål om färg/kön. Fick enligt uppf en av hennes favoriter, men vet inte om hon bara sa det för att sälja in honom