Försök att avliva myterna......

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Försök att avliva myterna......

i en paus

Alltså det här med balans och att vi som ryttare ska rida hästen i balans hela tiden... Handlar det inte väldigt mycket om att hästen ska gå i EGEN balans. Det finns många hästar som inte arbetar i korrekt form men endå bär sig själva i en egen balans med huvudet som den tycker och bakbenen bakom sig. Och oftast är det just dessa hästar som håller längst i det stora hela. Ta till exempel många ridskolehästar. De går ca två timmar om dagen sex dagar i veckan med olika ryttare på olika nivåer. Ofast arbetar dom inte i en så kallade korrekt form men endå är dom betydligt hållbarare än många "tävlingshästar". Antagligen pågrund av att dessa hästar tvingas att hitta sin egen balans och bärighet.

Jag tror att oavsett vilken disiplin man väljer att utföra tillsammans med sin häst måste den ha sin egen balans eller träna sig på att hitta den. En häst som bara kan gå i balans med en kunnig ryttare kommer inte att vara särskilt hållbar så länge...

Men vad vet jag? Bara lite tankar från min sida :)

Här är ett typexempel på att man använder ord som begrepp utan att förstå deras betydelse

Alla lägger sin egen betyelse i ridtermerna och så är vi här - att det kan betyda vad som helst tom en ridskolehäst arbetar i balans och bärighet

detta bevisar bara att man måste diskutera ur ett vetenskapligt perspektiv.

Jag har redan definierat vad balans/jämnvikt är ur ett FAKTISKT perspektiv, se puppans inlägg där det är odiskuterbart vad det betyder

det är inte min definition - utan den vetenskapliga.
Vetenskapliga definitioner har man för att säkerställa att alla diskuterar och forskar i samma sak

Här använder alla samma ord - en del har förstått innebörden - andra inte
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Du har en tendens att kategorisera genom att skriva saker som:
Kritiken kommer från början gentemot AR att de slänger sig med Dressyrbegrepp som de inte begriper.
och
nej ingen myt kommer avlivas här - ni som skriver här befäster myten om okunskap

Tråkigt. Det finns många AR-utövare som besitter stor kunskap. Alla skriver inte på Bukefalos och kan således inte korrigera de felaktiga påståenden som en del nyfrälsta gör.
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Jag låter tråden fortsätta var öppen, även om det är på gränsen till personangrepp i vissa inlägg.
Var vänliga och håll diskussionen på en sansad nivå!
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Att kategorisera är att ett sätt att definiera för att undvika missförstånd
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Lägger till för att förtydliga

Jag kan iofs bara svara för mig själv - men jag tror ingen misstycker om någon rider AR. det känns som det är så det tolkas, som en slags kampanj mot AR. Det är alls inte min avsikt och har aldrig varit och jag har försökt vara tydlig med det.

det handlar om andra saker - men de verkar som om så många direkt går i försvarspossition så själva sakfrågan kan inte diskuteras

Igen det är inte AR som är fel, utan det det handlar om är att det ingår lite mer i de ridtermer som används.

Nu är vi nere på nivån att tom ridskolehästar går i egen balans och bärigt. Jaha då räcker det med att sitta upp då mao

Vad ska vi då med någon utbildningskala till?
Vad ska vi då med utbildning av ryttaren?
Elelr svårighetsgrader?
Eller varför behöver vi ens träna hästen?

Jag tror vi nu verkligen har hamnat på sniskan i diskussionen
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Den erfarenhet jag har av ridskolehästar är att de håller i sig.

Har du pratat med någon hästbehandlare (massör, ET e d) som behandlar både välridna hästar och ridskolehästar? Det har jag. Det är väldigt stor skillnad på hur dessa hästars kroppar mår.

En häst som rids/går i balans, får inte de låsningar som en häst som rids utanför sin balans får.
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Ja och hur förklarar man den termen "håller i sig"för den som inte har upplevt den känslan, när hästen inte längre håller i sig?

Jag kan förklara det biomekaniskt dvs att hästen använder stabiliserande muskler för att hitta sin hållning=balans då först blir rörelsemusklerna fria att röra hästen.

I din beskrivning "håller i sig" så är hästen så i obalans att även muskler som egentligen bara är till för att föra kroppens delar framåt måste hjälpa till med att hålla balansen i meningen inte trilla :o

det är därför steget blir markbundet och kort - istället för runt och luftigt

Visst hästar skapas olika men hamnar man i balans (den vetenskapliga definitionen) så höjs gångartskvaliteten minst 2 snäpp. Det är detta som hästutbildare sysslar med - inte som självändamål utan att saker hänger i hop. Kommer hästen till balans så får den både en större rörelse och blir mer manövrerbar

Fortfarande den vetenskapliga betydelsen av ordet "i balans" - som är helt sammankopplad med att de stabiliserande musklerna tillåts göra sitt jobb - så rörelsemusklerna kan göra sitt :idea:
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Om man inte vet att piaff är svår Dressyr och dessutom inte ser spänning så visar man på okunskap[/QUOTE
javisst. Men vad i hela friden har det med den här tråden att göra??

Det undrar jag också.

I en annan tråd skrev Susan
Egentligen är väl det schystare om man siktar på svår Dressyr och vill göra Piff och Puff. Att välja en häst som har lätt för det och inte svarar med att gå in i spänning så lätt.......................
varpå jag svarade:
Men, för tusan, om man väljer akademiskt så siktar man inte på svår dressyr. Akademisk ridkonst är bruksridning och en brukshäst ska klara rörelserna upp t o m piaff, säger Bent.
För övrigt har jag sett både islandshästar, nordsvenskar, ardenner, varmblodstravare m fl raser göra fantastiska piaffer helt utan spänning.

Och en del av detta citerade alltså Susan.
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Ovan (jacko) har vi föresten en till som kan uppvisa att den har fått till det där tillståndet när hästen använder sina stabiliseringsmuskler till att stabilisera bålen så att alla ben kan röra sig framåt i samma hastighet

bild kommer
 
Sv: Försök att avliva myterna......

nu är det väl du som går till personangrepp mot mig i alla fall

och även du har klippt och klistrat fel, så fel citat hamnar hos fel användare

Dessutom börjar detta urarta - när vissar användare börjar försvarar AR som egentligen inte angrips, och börjar blanda in tävlinsgdressyr, och säga igen susan är dum - istället för att diskutera sakfrågan
 
Senast ändrad:
Sv: Försök att avliva myterna......

Att kategorisera är att ett sätt att definiera för att undvika missförstånd

Nej. det är inte ett sätt att undvika missförstånd när man påstår att "de", dvs AR-utövare, slänger sig med begrepp de inte förstår. Eller att "ni", dvs AR-utövare, förstärker myten om okunskap när de skriver här.
För det är så dina ord tolkas, och det snarare främjar missförstånd än tvärtom.
Jag tar det som om du klassar ner ALLA som håller på med AR, och det är jag säkert inte ensam om.
 
Sv: Försök att avliva myterna......

nu är det väl du som går till personangrepp mot mig i alla fall

och även du har klippt och klistrat fel, så fel citat hamnar hos fel användare

Nej, jag har inte klippt och klistrat fel. Det var biggan som undrade vad ditt citat hade med den här tråden att göra. Jag förklarade bara att du ryckt loss ett citat från en annan tråd. Punkt.
 
Sv: Försök att avliva myterna......

nej det är du säkert inte

Men om du försöker minnas vad jag skriver, ochhur skrivit hundratals gånger.

det är inte stilen i sig - utan att ni använder er med andra stilars begrepp vars klass (puppans ordval) och deffinition ni inte lever upp till)

Blir det inte väldigt rörigt om två ridstilar använder samma termer - men lägger helt olika innebörd i dem?
 
Sv: Försök att avliva myterna......

En häst som rids/går i balans, får inte de låsningar som en häst som rids utanför sin balans får.

Då måste jag ju har gjort något fel, eftersom min häst som är 18 och har ridits akademiskt i sju år, inte har några som helst låsningar?
Obs. ironin ;)
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Nej, jag har inte klippt och klistrat fel. Det var biggan som undrade vad ditt citat hade med den här tråden att göra. Jag förklarade bara att du ryckt loss ett citat från en annan tråd. Punkt.

Om du tittar på ditt inlägg så står det faktiskt att biggan har skrivit det jag har skrivit, dessutom har jag svarat på detta

Egentligen är det ju du som har krånglat till det när du låser trådar när de blir obekväma

Biggan vill försöka avliva något som hon uppfattar som myter, jag har en annan åsikt det måste väl ändå vara tillåtet
 
Sv: Försök att avliva myterna......

inom AR, så har ni en del gemensamma begrepp, nu känns det som du är grälsjuk, istället för att diskutera sakfrågor.

Alltså jag har fått det intrycket att tjaffs inte uppskattas här - ska vi inte sluta nu?

jag tänker i alla fall sluta
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Kl

Mm, håller nog med om att ridskolehästar inte går så värst självbärigt. Ofta håller väl de med lite extra stadga bäst, inte överrörliga hästar utan mer typiska ridhästar. De brukar jobba på sig rätt fina (not) hjorthalsar med totalt stumma rhomboider och rätt låsta ryggar som ger de duktiga en rejäl utmaning då de ska få till nån slags bra ridning på dem.
-Hästarna måste jobba som f-n för att komma ur sitt stumma rörelsemönster för att briljera en lektion med en duktig elev.
men, en väldigt rörlig häst blir fortare trött.. Ganska tydligt på travet (jag gillar den jämförelsen :p) De som spänstar runt i passage med rörlighet deluxe brukar tröttna efter ett varv medan de stumryggade trista hästarna ofta gnetar på ända in i mål. -De har gratis stabilitet i ryggen och behöver mest pendla på med benen. Fult- ja, men handlar det om att orka massor av grisgöra så är det nästan ett måste! (att lederna till slut ofta ryker i travet är en (trist) sak.. På ridskolan är ju inte farterna så höga att lederna slits lika fort)
Ridkolehästarna brukar ha ganska hög tonus överallt och håller därmed ihop kroppen och undviker onödig övertänjning/överbelastning. men så värst flashiga blir de därmed inte!
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Jo, jag är medveten om vad som krävs i programridning. Förberedelser, är det inte det man gör hemma? Min undran är helt enkelt: är TR och programmen komponerade med "hästens bästa" i fokus? Dvs är bedömningskraven kompatibla med biomekaniken? (Formulerar mig lite dåligt, hller på och oljar verandan, så jag är lite tidspressad, men jag kanske kan utveckla senare om det inte framgår vad jag menar.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 498
Senast: Hedinn
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 352
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 270
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp