Sv: Försök att avliva myterna......
i en paus
Här är ett typexempel på att man använder ord som begrepp utan att förstå deras betydelse
Alla lägger sin egen betyelse i ridtermerna och så är vi här - att det kan betyda vad som helst tom en ridskolehäst arbetar i balans och bärighet
detta bevisar bara att man måste diskutera ur ett vetenskapligt perspektiv.
Jag har redan definierat vad balans/jämnvikt är ur ett FAKTISKT perspektiv, se puppans inlägg där det är odiskuterbart vad det betyder
det är inte min definition - utan den vetenskapliga.
Vetenskapliga definitioner har man för att säkerställa att alla diskuterar och forskar i samma sak
Här använder alla samma ord - en del har förstått innebörden - andra inte
i en paus
Alltså det här med balans och att vi som ryttare ska rida hästen i balans hela tiden... Handlar det inte väldigt mycket om att hästen ska gå i EGEN balans. Det finns många hästar som inte arbetar i korrekt form men endå bär sig själva i en egen balans med huvudet som den tycker och bakbenen bakom sig. Och oftast är det just dessa hästar som håller längst i det stora hela. Ta till exempel många ridskolehästar. De går ca två timmar om dagen sex dagar i veckan med olika ryttare på olika nivåer. Ofast arbetar dom inte i en så kallade korrekt form men endå är dom betydligt hållbarare än många "tävlingshästar". Antagligen pågrund av att dessa hästar tvingas att hitta sin egen balans och bärighet.
Jag tror att oavsett vilken disiplin man väljer att utföra tillsammans med sin häst måste den ha sin egen balans eller träna sig på att hitta den. En häst som bara kan gå i balans med en kunnig ryttare kommer inte att vara särskilt hållbar så länge...
Men vad vet jag? Bara lite tankar från min sida
Här är ett typexempel på att man använder ord som begrepp utan att förstå deras betydelse
Alla lägger sin egen betyelse i ridtermerna och så är vi här - att det kan betyda vad som helst tom en ridskolehäst arbetar i balans och bärighet
detta bevisar bara att man måste diskutera ur ett vetenskapligt perspektiv.
Jag har redan definierat vad balans/jämnvikt är ur ett FAKTISKT perspektiv, se puppans inlägg där det är odiskuterbart vad det betyder
det är inte min definition - utan den vetenskapliga.
Vetenskapliga definitioner har man för att säkerställa att alla diskuterar och forskar i samma sak
Här använder alla samma ord - en del har förstått innebörden - andra inte