Förslag på att träna "Farliga" saker

S

Skorpan

Ja vad finns det för farliga saker att träna på? Trafik, skott, hönor, får och presenningar har vi nu lärt oss inte är farliga, vad kan man mer göra för övningar? Behöver lite inspriation:)

Sv: Förslag på att träna "Farliga" saker

Denna häst var räd för traktorn så jag tränade stå brevid traktor.;)

Menar du både från marken och uppsuttet?
Hoppa hinder med något hängandes över bommen har hoppgrupperna i mitt gamla stall övat på.

Miljöträning finns ju överallt, ge dig ut i en skog där det finns och händer saker :)

M-oaa

Ja vad finns det för farliga saker att träna på? Trafik, skott, hönor, får och presenningar har vi nu lärt oss inte är farliga, vad kan man mer göra för övningar? Behöver lite inspriation:)

Paraplyer. fotbollar. gå under hängande filtar. fladdrande vimplar... :)

Menar du både från marken och uppsuttet?
Hoppa hinder med något hängandes över bommen har hoppgrupperna i mitt gamla stall övat på.

Miljöträning finns ju överallt, ge dig ut i en skog där det finns och händer saker :)

M-oaa

Tja tänkte mest från marken men uppsuttet är bra med =)
Okej lät kul, ska testa om han reagerar något på det. Skogen är rolig, dock är maten det mest intressanta i hästen värld där :P

Några "farliga" saker vi tränat på

36929_1257498152.jpg

självklart tränas han löst när det gäller "läskiga" saker så han kan gå iväg om de blir för jobbigt.
60475_1257498266.jpg

Vattenpölar var superfarliga innan
38688_1258387998.jpg

Går lös ute på promenad

Om han klarar vattenpölen, är han kanske redo för detta.
Kanske gummistövlar skulle funka bättre såhär års.

ja det där vore perfekt träning för honom =)
tack för förslaget :D

Jag vet inte om det här räknas, men..

Jag brukar löshoppa min häst ganska ofta, och det är sällan vi använder bommar ;)
Vattenmatta, blommor, mur, dressyrstaket (:angel:) etc.

Om inte annat bra träning för tävlingar :)

Bästa träningen är att ha med hästen i alla slags miljöer. Inte träna på ett och annat föremål. Man lär hästen att inget är farligt i st f att den och den prylen är ofarlig.

LIA

det är det jag försöker. Jag vill att han ska vara säker i sig själv när jag är med, men för att stärka hans självkänsla måste jag ju ibland visa han något farlig eller testa hans gränser så han vet hur duktig han är. Det är inte själva "saken" i sig han blir van i som är målet utan själva processen att han aldrig ska behöva stressa upp sig.

Oftast är det sånt man INTE tänker på som de reagerar på. Glömmer aldrig när min socialt tränade unghäst höll på att få en hjärtinfarkt för att en äldre dam ledde sin cykel. Om hon suttit på den hade han inte reagerat , men nu... jisses! Han visste vad en cykel var men inte i just den situationen. Man får många goda skratt i alla fall! Jättekaxiga hästen förvandlad till en jättebebis.. För att inte prata om konstiga mössor, kritvita trasselsuddar till hundar, folk som hukar sig eller beter sig "onormalt" osv.
/Sessiagh

Cyklar, barnvagnar, fyrhjulingar (som t ex harvar ridbana/ridhus), lekande/springande/skrikande barn.

Saker på "fel" ställe, t ex en bil eller cykel inne i ett ridhus, paraply i stallet m m.

Små ponnyer... (vet flera hästar som tycker A-ponnyer är jätteläskiga;)).

Rätt tänkt!
Man ser dagligen hästägare som ska visa sin häst att "brevlådan" inte är farlig, att hästen ska kolla den osv. I o m det har man berättat för hästen att brevlådan verkligen är något att vara uppmärksam på. Fel intryck alltså.

Däremot, är det helt rätt att ta något som hästen inte bekymrar sig om och "fördjupa" säkerheten där. Som ett rep t ex. Jag tror de allra flesta hästar är bekväma med ett grimskaft. Men råkar dom (många) få samma grimskaft runt ett ben, är det plötsligt livsfarligt. Jmfr med "trampa över skakeln" inom körningen. Om man på olika sätt hanterar häst och rep, så minskar hästens presumtiva rädsla för rep och att sitta fast för all framtid. Ungefär som du verkar göra med presenningen.

Btw, vattenpölar ÄR farliga. Sett ur hästens perspektiv, kan dom vara bottenlösa eller innehålla en krokodil. Alltså sunt om en häst tvekar att gå ut i en obekant. Om ägaren ber hästen att gå ut i den blir det en annan sak. Då hamnar vi i en förtroendesituation, där hästen per automatik ska kunna lyssna på sin människa och flytta över ansvaret dit.

LIA

Btw, vattenpölar ÄR farliga. Sett ur hästens perspektiv, kan dom vara bottenlösa eller innehålla en krokodil. Alltså sunt om en häst tvekar att gå ut i en obekant. Om ägaren ber hästen att gå ut i den blir det en annan sak. Då hamnar vi i en förtroendesituation, där hästen per automatik ska kunna lyssna på sin människa och flytta över ansvaret dit.

LIA

Det var exakt så han kände, alltså han var ju inte rädd för vatten i sig, han kommer från galoppen och är van att duscha så gott som varje dag. Men att få han att lita på mig så pass mycket att om jag sa att det var OK så gick det bra, vilket är hur det fungerar nu :D

Cyklar, barnvagnar, fyrhjulingar (som t ex harvar ridbana/ridhus), lekande/springande/skrikande barn.

Saker på "fel" ställe, t ex en bil eller cykel inne i ett ridhus, paraply i stallet m m.

Små ponnyer... (vet flera hästar som tycker A-ponnyer är jätteläskiga;)).

Haha vad roligt, alla saker du nämner har han varit rädd/osäker med. Men inga problem längre =)

Fast bilar tycker han fortfarande inte BORDE vara i ridhus men om dom lovar at inte bitas så är dom ok

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 892
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 003
Senast: bobbbo
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 716
Senast: KesoNeso
·
Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka