Försäkring

Sv: Försäkring

jisses vad dålig koll folk har på sina försäkringar!

här finns hur många feluppfattningar som helst och det är synd att det är sånt som avgör.

ALLA försäkringsbolag tar betalt i förväg och man betalar per år.

INGEN försäkring täcker gamla saker, en jämförelse är att du kan inte försäkra ett hus som brunnit ner, du kan bara försäkra det ifall det skulle brinna ner. Detta inser tyvärr få och det är där de flesta missförstånden sker.

Har din häst en gammal skada kommer den inte att kunna få ersättning för detta oavsett vilket bolag du väljer.

Men om du säljer din häst eller bil är det ju en väldans stor skillnad mot om din häst dör...

Att folk överlag har dålig koll på sina försäkringar är bara att konstatera. Precis som du antyder verkar detta dessutom vara det största skälet till att byta försäkringsbolag iallafall på denna sidan :crazy:

Istället för att ta reda på vad som egentligen gäller i det bolaget man idag redan anlitar, verkar det väldigt enkelt för många att bara byta bolag.
Blir lite som att gå över ån efter vatten effekt på det hela. Det som folk uppenbarligen inte ens reflekterar över är att det kan hända saker under övergångsperioden och som jag tidigare nämnt är invärtes sjukdomar något man bör tänka på.

OM hästen insjuknar under övergångsperioden, mellan två bolag, i exempelvis kolik och den i slutändan måste buköppnas så är det många försäkringstagare som kommer att förlora sin häst då de INTE kommer att ha råd att betala denna operation själv.

Nu ska jag passa på att fråga om lite hjälp...
Jag ska köpa en ny häst nu som jag ska försäkra. Han är inte försäkrad nu, så jag ska alltså välja ett helt nytt försäkringsbolag. Vad ska jag tänka på att fråga när jag ringer de olika bolagen? Räcker den ordinarie vet.besiktningen som man gör vid köp för att kunna teckna försäkringen också? Vad är bra att om det ingår i försäkringen? Varför? Jag har säkert fler frågor, men kommer inte på dom just nu.. Men hjälp mig gärna med lite erfarenheter!! :bow:

roslagen skrev:
OM hästen insjuknar under övergångsperioden, mellan två bolag, i exempelvis kolik och den i slutändan måste buköppnas så är det många försäkringstagare som kommer att förlora sin häst då de INTE kommer att ha råd att betala denna operation själv.

Hittills har jag inte varit med om något bolag som inte från dag till annan kunnat försäkra in häst mot akut sjukdom och olycksfall. Kotledsinflammation är nix, men t ex kolik och benbrott är helt OK att få ut veterinärvård och liv för.

Skrev lite luddigt :o , om du har kvar exakt samma försäkring och samma försäkringsbelopp kan du få ut pengar för invärtes sjukdomar men de flesta som byter bolag brukar även ändra beloppet....

En nyförsäkring har karens vid tecknandet och det enda du då kan få hjälp med är saker som är akuta olycksfall, kolik räknas inte som olycksfall.

Den listan jag fick vid nytecknande av försäkring omfattade bl a kolik som ersättningsgrundande under karenstiden (om man inte kunde påvisa att det beroede på t ex opererad tarmvred som man undlåtit informera om vid försäkringens tecknande, men det är ju aldrig ersättningsbart om det skett innan försäkringen tecknades).

Menar du alltså att invärtes sjukdomar skulle täckas av nya bolaget såvida man inte höjt eller ändrat från gamla försäkringen? Känns tveksamt att detta skulle stämma, nya bolaget har ju godkänt försäkringen i belopp och omfattning oavsett vad gamla försäkringen täcker...

Det beror på vad du har för häst, dvs vilken rasgrupp den tillhör.
Och vad du ska ha för typ av försäkring? Ren livförsäkring eller en som även ger ersättning vid sk minskad brukbarhet?

Jag hade min häst försäkrad i Agria. Hade bara råd med en ren livförsäkring. Men jag tycker veterinärvård är det viktigaste att försäkringen täcker, så den hade jag.
Upptäckte då att Folksam hade en försäkring "mellan" ren livförsäkring och den för minskad brukbarhet, och bytte då till Folksam.

Sedan så spelar det lite roll också hur högt försäkringsbelopp man vill ha. Förr (vet inte om det är så nu) så hade ett bolag en premie som var väldigt fördelaktig om man inte hade så högt livvärde.

Och ja, en veterinärbesiktning godkänner ett försäkringsbolag för att du ska få teckna en försäkring. Men den får inte vara hur gammal som helst, vill minnas att det är max 3 veckor.
Är den äldre än det, så kräver bolaget antingen ny veterinärbesiktning, eller också så låter de sitt ombud besiktiga hästen.

Så i allafall jag kan bara råda dig att ringa runt de olika bolagen, och höra vad de har för "specialiteter", om det är ngt just du vill ha.
Och även då får du ju veta vad din hästs rasgrupp kostar i premie hos just det bolaget.

Om ja ginte är helt fel ute så har de ju A2 försäkring.
Det är en typ av livförsäkring där man får ut pengar vid hästens död (el utdömd), så länge den inte "rids sönder"..

Jag hade hästen "dubbel" försäkrad under en månad när jag bytte bolag.
Dvs hade en mån kvar på den gamla perioden när jag tecknade en ny...

Ja okej då, det var en dålig jämförelse :smirk:

Men jag tycker fortfarande att det är konstigt att min kompis fick tillbaka sina försäkringspengar och inte jag, men dom kanske gjorde nåt fel när dom betalade ut hennes då.

jag har aldrig haft några problem med Agria.

Behövde inte vet. besiktiga när jag köpte hästen (som aldrig hade vart försäkrad förut), de kom bara ut o titta på hästen o konstaterade att den "fanns" och såg okej ut.

De har också utan problem betalat när hästen har varit sjuk.
Nu är jag jättenöjd för nu behöver man bara betala självrisk på 1800kr och de betalar RUBBET efter det! (minus avi-avgifter på 50kr eller så)
jag betalar bara ca 900kr om året för försäkringen men har en låg livförsäkring (eller vad heter det nu igen).

A2 försäkring, dvs livförsäkring betalas endast ut om hästen dör eller måste avlivas av "humanitära skäl". Det sistnämnda är alltså om det är djurplågeri att fortsätta låta hästen leva.
Men om det då innebär att man inte kan använda hästen till ngt alls, så är det ju otur.

Med A2 kan man inte heller triangelmärka.

Och då kan det ju vara svårt om man vill ha en brukbar häst, och har sett livvärdet som en investering.
Det går ju inte att T-märka och få loss några pengar.

Tack för rådet, nu har jag ringt runt till Agria, Folksam, Sveland och IF. Alla hade ju ganska liknande villkor om man tog den heltäckande försäkringen (som ofta kallas A1), men självrisken skiljde ganska mycket... Agria har 1800 i självrisk och sen får man betala 20 % av räkningen själv. IF tror jag tog 1500 i självrisk och sen 25%. Sveland tog typ 1900 i självrisk och sen 20 %. Folksam tar 2000 i självrisk och sen betalar de rubbet. (Vilket jag anser vara bästa alternativet).
Just för tillfället har Agria en kampanj som innebär att man får utökad vet.vård (tror jag dom kallade det) vilket innebär att de betalar ut 100 000 per år istället för 50 000 plus att de betalar hela räkningen efter självrisken på 1800. Denna kampanj gäller däremot bara ett år, och jag vill tänka lite längre än så... Folksam hade dyraste premien (ca 980 för mig), men det skiljde bara någon hundralapp per år. Nästa år när kampanjen hos Agria är slut så kommer den försäkringen kosta ca 1600 för mig, vilket alltså blir ganska stor skillnad. Så för mig finns det egentligen bara ett alternativ, Folksam. Om olyckan väl är framme kan det bli betydligt billigare för mig att betala deras 2000 och sen inte behöva betala något mer.
Tänkte bara dela med mig av lite information sen jag ringt runt...

Då kom du fram till samma sak som mig! Att Folksam hade bästa villkoren alltså.
Ett av skälen till att jag valde dem var just att de ersatte 100% efter självrisk. Hellre en högre självrisk än det andra alternativet!
Tänker mig en buköppning på Strömsholm med eftervård över julhelgen... :crazy:

Folksam har ju också tagit bort sitt "tak" på ersättningen. Förut hade de vill jag minnas, 60.000:- som maxersättning/år.

Folksam har också autogiro utan att det blir dyrare!

Enligt Folksams hemsida:
-----
Genomförda villkorsändringar från 2004-04-01
Utan att förändra premierna har vi höjt veterinärvårdsersättningarna enligt följande:
A1- Veterinärvårdsförsäkring
Halv veterinärvård (tidigare 15 000) höjs till 25 000 kronor,
Enkel veterinärvårdsförsäkring (tidigare 30 000) höjs till 50 000 kronor
och den dubbla veterinärvården (tidigare 60 000) har nu inget högsta tak!

Ardnas skrev:
Agria har 1800 i självrisk och sen får man betala 20 % av räkningen själv. Just för tillfället har Agria en kampanj som innebär att man får utökad vet.vård (tror jag dom kallade det) vilket innebär att de betalar ut 100 000 per år istället för 50 000 plus att de betalar hela räkningen efter självrisken på 1800. Denna kampanj gäller däremot bara ett år, och jag vill tänka lite längre än så...

Så här står det under Agrias utökade veterinärvård, och så har det stått sedan villkorsändringen i april förra året.
Högsta ersättning per försäkringsår utökas till 100 000 kr. Omfattning och självrisk bestäms av den grundläggande veterinärvårdsförsäkringen därefter ersätts 100%.
När började och när slutar kampanjen? Det framgår ju inte? Enligt mitt ombud finns det ingen tidsbegränsning :confused:

Immer

Om man får tillbaks pengarna eller inte beror på om man utnyttjat försäkringen.

Hästen dör = du får ersättning från livförsäkringen vilket innebär att dennas årspremie "förbrukats", har veterinärvårdsförsäkringen utnyttjats under försäkringsåret återbetalas inte heller denna premie.

Hästen säljs = du får tillbaks premien för resten av året (observera att försäkringebehovet måste ha upphört = hästen är såld eller död för att du ska få säga upp försäkringen under försäkringsårets gång, annars får du vänta till förfallodagen). MEN - om veterinärvårdsförsäkringen är utnyttjad under försäkringsåret får du bara tillbaks den kvarvarande premien för livförsäkringen, veterinärvårdspremien är då "förbrukad".

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 457
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag funderar på att byta försäkringsbolag men hur blir det med dolda fel då? " Efterskydd för dolda fel om du säljer en häst som är...
Svar
3
· Visningar
519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka