Försäkring

Sv: Försäkring

Tänkte precis starta en tråd om försäkringsbolag då vi suttit i telefon länge nu och velat med de olika bolagen.

Bakgrund: hade 3 welshar och ett halvblod. Alla försäkrade i Agria. Bytte till Folksam pga mkt billigare för welsharna. Halvblodet skulle stå kvar på sin premie men få bättra villkor vid skada (fast självrisk och ingen procent) Importerade en ny häst i november. tecknade en Skadeförsäkring över telefon ifall det skulle hända något över resan. Det var OK för Folksam. Direkt hemkommen faxde vi över det engelska veterinärintyget för att få henne helförsäkrad. Men det dög inte.Vi sa till bolaget att det inte skulle gå att göra böjprov hemma pga att hon är mkt ohanterad. Det är OK sa dom på Folksam, så gör dom tydligen med många hästar. Så nu i veckan hade vi vet ute, gjorde en så grundligt undersökning vi kunde, men inget böjprov.
nu ringer Foksam och säger att dom godtar den besiktingen men sätter reservation på alla fyra ben för att vi inte gjorde något böjprov :eek:
Alltså måste vi ta ut vet igen - vilket ju är nästan helt gratis i dessa dagar :devil: - och brotta omkull hästen får att kunna böja henne. Sura som rönnbär ringer vi If istället och hör med dom.
Dom säger samma, inget böjprov=reservation. Och en årsförsäkring kostar ca 3800kr. Vi tar nästa det, men ringer tillbaka till Folksam för att kolla deras premie nu när vi inte kommer undan en knäpp reservation. Dom tar 2000kr per år :p Ganska så grov skillnad!

Så vi tog Folksam iallafall, och lovade fixa böjprov på henne om något år kanske när hon är mer hanterad och van vid människor.

Det skadar inte att kolla runt bland bolagen så jag förstår varför du ev vill byta

*Hugger knappen*

Värt att tänka på vad gäller den utökade veterinärvården om man jämför If och Agria är att If INTE tar medicinerna. Det var en smärtsam och kostsam insikt för mig när jag skulle hämta ut pencillin och finadyne.

Kan ju vara värt att tänka på om man tex får en hosthäst.

/Jane

Men om inte det ändrats nyligen, så räknas inte djurförsäkringarna in i "mängdbonus".
I allafall inte i det bolag jag har hus, bil osv.

Jag är en sådan som jämför alla försäkringar. Så även mina hästförsäkringar.
Och jag upptäckte att alla bolag hade i allafall ngn grej som bara just de hade, och som var mkt bra.
Sedan beror det ju då på vad jag har för häst, vilket bolag som kommer "ge" just mig mest för försäkringen.

Så jag kan inte "såga" ngt bolag och säga "det är sämst oavsett vilken försäkring du vill ha, och oavsett vilken häst du har".
Likaså så kan jag inte rekommendera ngt bolag som "det bästa för alla hästar".

Att sedan få ut på sin försäkring utan tjafs, det är en annan sak.
Men även där har jag hört både positivt och negativt om i stort sett alla bolag!

Tja jag har agria till mina 4 hästar och det har aldrig varit några problem.
Jag har tom fått ersättning för headshaking förra året efter ett par brevväxlingar med bolaget.

Agrias utökade veterinärvård ersätter kostnader för medicin som skrivits ut av veterinär.

Immer

kopparberg skrev:
Men om inte det ändrats nyligen, så räknas inte djurförsäkringarna in i "mängdbonus".
I allafall inte i det bolag jag har hus, bil osv.

Vi har villa, bilar, hästtransport och oss själva försäkrade i Länsförsäkringar, och fick räkna in hästens försäkring när det gällde bonusen.

Dock inte tvärtom - jag fick inte billigare hästförsäkring hos Agria. :smirk:

Immer

Har Agria och vi betalar rätt mycket i månaden då min häst är försäkrad för fulpris.
Vi har Max vetrinär vård.
Vi har också varit på klinik ett antal gånger då dom vägrade betala första besöket :confused:
Det var bara gladligen betala 10.000jr kontant :(

Vad hade de för motivation att vägra betala?
Hade de hittat ngt kryphål?

Jag är en sådan där jobbig kund för alla försäkringsbolag, för jag har tusen frågor! :devil:
En gång frågade jag om min olycksfallsförsäkring täckte ridning, och fick till svar "det tror jag".
Jag svarade då i en skämtsam tom att här ska vi inte tro ngnting, jag vill veta säkert.

En annan gång fick jag ut på försäkringen för att hö blivit förstört på höskullen, så jag inte kunde använda det.
De letade länge efter ett kryphål, men kunde till slut inte neka till att betala mig.
Men nu står det i mitt försäkringsbrev "försäkringen täcker inte förstört hö". :angel:

Jag är också en jobbig kund till försäkringsbolagen.....men det är jag jäkligt glad för. Hade jag inte varit vaken så hade jag stått utan ersättning för skada+operation och med en reservation i försäkringen på felaktiga grunder. Nu var jag vaken och fick full ersättning och utan reservation, puhhh. Försäkringsbolaget är Agria, men jag tror nog att de inte är ensamma om att hålla i pengarna. Ibland lite väl hårt :(

Jag bytte från Agria till Folksam när jag köpte min nya häst, för jag tyckte det var många saker som var bättre.

En annan sak som var konstigt med Agria var när jag tog bort min gamla häst, försäkringsperioden för henne var aug-aug. Jag tog bort henne i oktober men jag var ändå tvungen att betala försäkringen till augusti året därpå (den var redan betald för ett helår när jag tog bort hästen, men jag fick inte tillbaka några pengar)

Alltså betalade jag försäkring i nästan ett år på en häst som var död... :confused:

Immer skrev:
Agrias utökade veterinärvård ersätter kostnader för medicin som skrivits ut av veterinär.

Immer

ok, nu har jag rett ut det här.. var in på agrias hemsida och hittae det här:

"Medicin och förbandsmaterial som veterinären använder vid behandlingstillfällena omfattas också av försäkringen."

och

"Agria Maximal Veterinärvård omfattar inte kostnader för:
läkemedel, receptförskrivna eller utlämnade av veterinär"

så jag antar att vi båda har rätt...

Agria Maximal ersätter enligt ditt citat, den Utökade Veterinärvården är en tilläggsförsäkring som man kan lägga på den veterinärvårdsförsäkring man har, i denna ersätts medicin utskriven av veterinär.

Så fick vi göra med Pelle som hade IF men så är det. Om de ska betala ut försäkringsbeloppet vid avlivning så måste man betala hela årspremien. I mitt fall så drog de av premiebeloppet på försäkringsbeloppet då vi hade månadsbetalning.

Det fick jag med. Tog bort hästen 22 dec, försäkringen gällde dec-dec...fick alltså betala ett helt år...

Det är inte alls underligt eftersom du betalar försäkringar i förskott! Så funkar det med alla försäkringar i alla bolag. :)

Inte exempelvis bilförsäkringar väl?

Om jag skrotar eller säljer min bil behöver jag väl inte betala försäkringen om jag inte har den kvar?

Det konstigaste är att min jobbarkompis tog bort sin häst en månad tidigare än jag, i september, hon hade försäkringsperiod juli-juli, hon fick tillbaka resterande försäkringspengar, lite över femtusen, oxå hos Agria... :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 135
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 457
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 087
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag funderar på att byta försäkringsbolag men hur blir det med dolda fel då? " Efterskydd för dolda fel om du säljer en häst som är...
Svar
3
· Visningar
519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka