Försäkring

N

Notorius

Vi ska byta bolag nu från If till Agria.
Och vi behöver inte besikta min häst innan vi byter, måste man inte det egentligen ?
Jag tyckte bara det var så konstigt, hur vet de att de inte försäkrar en sjuk/skadad häst?
Nu är inte min varken sjuk eller skadad men ändå.

Sv: Försäkring

För det första VARFÖR ska ni byta bolag? Vad har Agria som inte If kan erbjuda? :confused:
Flyttar ni bara över försäkringen i samma belopp så brukar det inte krävas ngt intyg?
För det andra så är det så att om du inte är uppriktig i dina uppgifter då du tecknar en försäkring kan det i slutändan bli en dyrköpt erfarenhet den dagen det verkligen händer något? :eek:

En andledning att byta kan vara för att man vill samla sin försäkringar på ett och samma ställe för att det blir billigare, länsförsäkringar och agria hör ihop bla.
Och nej man behöver inte besikta sin häst om man byter från ett bolag till ett annat, men däremot om något skulle uppstå som det blir frågetecken om när det hände kan man hamna i lite problem vilket försäkringsbolag som ska betala. Skulle du däremot chockhöja din försäkring utan någon vettig andledning, ja då kommer de nog att kräva in ett besiktingsintyg, ofta räcker det att den närmsta "säljare" kommer och tittar på hästen.

Vi byter dels för att våran If försäkring är mkt dyrare, har 3500 i självrisk + 20 % av vet kostnader.
Agria är billigare, har 1500 i självrisk och vi ska ha maximal vet.vård utökad.
Sedan har vi 10 katter försäkrade i Agria också.

Är inte självrisken 1800 hos Agria? Du vet väl att du kommer att få betala extra för maximal vet, det kommer ju inte att vara gratis hur länge som helst. If har ju två olika självrisker, 3500 måste vara den dyrare...Vi har 1500 kr + 25%.

Jag har aldrig bytt bolag på mina hästar eller de hästar jag har köpt.

Jag tycker att du ska ta dig en funderare eftersom de självrisker etc som du nämner inte stämmer överens med If. Du kanske har missat något annat oxå!
Vad har du för häst och vad har du omfattning i din försäkring idag och vad ska du skaffa hos Agria?

Har av egen erfarenhet upptäckt att det är billigast i längden med en fast självrisk, om olyckan är framme. Så jag tycker att du gör rätt som byter bort ett bolag som fortfarande har procent på kostnaderna. Var uppmärksam på om du har för avsikt att dela upp betalningen månadsvis att vissa bolag då tar procent på den kostnaden och andra gör det inte. Kan bli en hel del i slutet om man har höga premier.

Självrisken är ju en på förväg fastställd summa!!!!
Det man betalar utöver självrisken är procent på räkningens summa, dvs först betalar du självrisken, och sedan utöver den delen måste du betala ex. 25% själv.

Har du kollat Folksam?
För mig gjorde det en stor skillnad, var mycket billigare än Agria + att de oxå har en fast självrisk.

Bara hos vissa bolag!!!!
Vissa andra har en fast självrisk och tar sedan ALLT utöver den upp till en viss summa beroende på vilken veterinärvård man har valt.
Jag har bytt från ett som har det "gamla" systemet med procent till ett som inte har det. Gör otroligt mycke om olyckan är framme.

Byt INTE till agria...

var dum nog att byta från if (som funkat hur bra som helst) till agria, då jag fick ner premien ett par hundra...
Har unte varit annat än problem sedan jag bytte... meda lltfrån bet. av premie till utbet. av skada...
Märks att de är ett stort bolag som eg. nte behöver bry sig om varje enskild person...*suck*...

Då jaghade if (knappt 1år sedan) var självrisken 1500+10% agria har 1800kr..

Ett tips är att kolla folksam, vet flera som är mkt nöjda.
Har fått bra premie+självrisk och de har vari mkt trevliga att ha och göra med...

Om det är en "värdefull" häst brukar de komma ut från försäkringsbolagen och titta på hästarna. Vi bytte från If till Agria (för rabatternas skull bl.a). De kom ut och tittade på våran avelshingst eftersom han är ganska högt försäkrad, de andra brydde de sig knappt om.

De ville se honom i skritt och uppställd så det var ingen avancerad visning på nåt sätt :D

Senast ändrad:

Gjorde samma sak med min. tror det är så att om man ska föräkra för mer än 500l0kr över det beloppet man köpt hästen för eller haft den försäkrad för tidigare, så kräver de att den vet. kollas.

Till alla:
Det spelar egentligen ingen roll vad det kostar i månaden, det är pappa som betalar :p
Självrisken är 1800, skrev fel :o
Vi kommer byta, eftersom vi slipper procenten av vet räkningarna.

Och vi hade jätteproblem att få If att dra rätt premie via autogiro. Många telefonsamtal och mycket strul...har dock inte behövt ta ut pengar på försäkringen så det vet vi inte hur det går, men med det strulet bara för att få betala så känns det inte lovande.

Har Agria ändrat till fast självrisk? Vet att det var prat om det men är det genomfört?

Jag har både If och Agria, det funkar med autogiro för oss...

Det man ska tänka på är att det är hård konkurrens bland alla bolag, det kommer säkerligen att ske förändringar i villkoren (till kundernas fördel) hos vissa bolag.

break_a_leg skrev:
Jag har både If och Agria, det funkar med autogiro för oss...

Det man ska tänka på är att det är hård konkurrens bland alla bolag, det kommer säkerligen att ske förändringar i villkoren (till kundernas fördel) hos vissa bolag.

Det funkar nu med för oss (tror jag, inte jag som betalar för den hästen), fast jag är inte helt säker på att det blev rätt belopp till slut. Problemet var att jag står som ägare på hästen och som försäkringstagare, men syrran ska betala försäkringen eftersom det numera är hennes häst och alltså ska försäkringen dras från hennes konto. Dessutom drar inte If själva autogirot utan de har ett annat bolag som gör det. Vi har dessutom samma efternamn och liknande förnamn så de lyckades strula ihop det otroligt mycket, blev lite oroliga till slut för de lyckades avsluta försäkringen en sväng med men tog tillbaka det sen...

Jag har inte behövt någon besiktning de gånger jag bytt mellan bolagen. En gång har nya bolagets representant varit ute och tittat på hästen innan han skrev in den.

Vad jag tycker ni ska väga in på nackdelssidan i bytestankarna: tänk på att det kan bli MYCKET kostsamt strul vid bolagsbyte. Många är de som gått på pumpen när det uppstått tvistemål om huruvida skada funnits redan vid övergång. Nya bolaget kommer troligen att hävda att problemet uppstått medan hästen varit försäkrad i gamla bolaget (såvida det inte rör sig om akut olycka). Så vägrar det att betala ersättning för såväl veterinärvård som livdel, eftersom det egentligen uppstått före deras tid...

Kan vara bra att väga in när man sätter sig i funderingar kring att byta försäkringsbolag.

Själv är jag mycket nöjd med Folksam, trots deras totala brist på administrativ kompetens...

Om hästen insjuknar i invärtes sjukdomar under övergångsperioden har man helt klart ett problem på halsen.......

om du vill ha en fast självrisk varför inte kolla med folksam??
Har hört mkt gott om dem...

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 457
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag funderar på att byta försäkringsbolag men hur blir det med dolda fel då? " Efterskydd för dolda fel om du säljer en häst som är...
Svar
3
· Visningar
519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka