Försäkring

H

hundar

Ni som har hundarna försäkrade ÖVER inköps priset. När sätter ni stop o inte höjer försäkringen mer. Vad är anledningen till att ni då hunden blir meriterad fortsätter att höja?

Visst hunden är värd mer då den är meriterad men när hunden blir 8 år så sjunker det ju o när hunden är 10 så försvinner hela livbeloppet i alla fall.

Jag höjde o höjde o höjde i takt med meriter på min ena pga att jag trodde att hon skulle ha kvar livbeloppet längre då det var högre men ombudet sa att vid 10 år så försvinner det helt. Finns ju liksom ingen anledning att höja till maxbelopp då. Kostar ju bara massa extra pengar.

Det enda jag vill om det skulle hända någon med mina hundar är ju att jag skulle kunna köpa en ny för försäkringspengarna. Inte få ut en massa pengar mer för en meriterad hund går ofta inte att köpa. O vem vill ha en hund som man inte meriterat själv.

Sv: Försäkring

Jag höjer inte alls. Har t o m tagit bort livförsäkringen på de flesta.
Skulle jag köpa en dyr hund, då skulle jag ha liv under en tid, sen skulle nog den tas bort också.
Men öka för man meriterat har jag helt slutat med, kostar som sagt bara pengar.

Men jag förstår de som har liv för inköpspriset, så de kan köpa en ny hund om något händer.

Jag har användbarhetsförsäkring på mina jakthundar och en del av dem är försäkrad till sitt fulla livvärde (höjer upp när de jaktmeriteras) = blir hunden illa skadad och inte kan fortsätta fungera som jakthund får jag ut livvärdet och kan då köpa en ny fungerande hund. Bra unghundar med en del meriter säljs emellanåt.

Pengar är inte allt, men det underlättar att ha dem om man vill köpa en bra unghund, då dessa i regel är rätt så dyra.

Jag höjer inte upp mina egna här hemma pga meriter, det känns som bortkastade pengar mest. Däremot är dom inköpta hundarna försäkrade för sitt (Rätt så höga) inköpspris, eftersom jag vill kunna importera en likvärdig hund om något skulle hända mina avelstikar, som för övrigt också är importer en del av dom.

Min ena hane ute på foder kommer att höjas utefter meriteringen, så att jag kan köpa in en likvärdig ny avelshane om något skulle hända honom! Han är även avelsförsäkrad, ifall han tappar förmågan att gå i avel av någon anledning.

Jag försäkrade upp min då hon blev SUCH för fyra år sedan. Varför? Jag kunde och jag hade råd. Simple as that. När hon sedan blev FINUCH brydde jag mig inte om att höja livvärdet eftersom värdeökningen av det var minimal till skillnad från SUCH då hon steg med över 200% i värde från inköpspriset.

Jag har funderat på att sänka livvärdet nu när hon blivit äldre men jag låter det vara kvar så länge jag har råd så att säga. Hon kostar mig inte många kronor i övrigt så den dyra premien kan jag ha kvar för det är inte ens hälften av vad jag fått ha i foderkostnad för en stor hund per månad ^^

Jag höjer också av samma anledning som Gnist. Avels- och användbarhetsförsäkring ger halva livvärdet om det är över ett visst värde (minns inte beloppet just nu) om hunden inte kan användas t ex till avel och jakt. Om en hanne får tumör i testiklarna måste den kastreras, om en jakthund skadas kan den inte användas i jakt längre. Då kan det vara bra att kunna behålla hunden och köpa en till som kan användas till det som den andre inte längre kan användas till. Det kan alltså vara värt att betala de kronorna extra för en förhöjd försäkring. Samtidigt hoppas man ju att inget ska hända så att man behöver utnyttja försäkringen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 787
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 846
Senast: cewe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 193
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 513
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka