Försäkring av hund?

L

lie

Då vi har en del hästar, så har kostnaderna på försäkringen blivit relativt dyr. Och vid olycksfall, skador m.m så har vi fått ut lite pengar en gång, utav alla gånger det varit något. Vet att många stortränare m.m inom häst sätter istället in pengar på ett konto varje månad som då ska tas ifrån om hästen är skadad/sjuk.

Men i alla fall, ska försöka komma till saken!
Jag har en golden som är runt 8-9 år, omplaceringshund och hon är inte försäkrad. Går i valet och kvalet med att försäkra henne eller ej.

Hur som helst så har hon de senaste dagarna börjat halta lite med ena tassen/benet. Och vet. i stallet trodde att det var armbågen som var försliten. Han frågade då om hon var försäkrad. Och han tyckte att var hon försäkrad så kunde jag röntga henne men annars så tyckte han att det inte var akut. Han trodde att det enda som går är att ge henne smärtstillande de dagar de är som värst, och blir det alltför illa så får man ta ställning till det då.

Jag ska hur som helst åka iväg och ta bort tandsten på henne så då får jag väl höra med vet. då. Men hur mycket kostar det att ta röntgenbild på en hunds armbåge? I vilket fall som helst så har jag pengar undanstoppade om det nu behövs. Men hur har ni det? Jag antar att de flesta har sina hundar försäkrade?
Och tro nu inte, att om hon blir sjuk att jag skulle strunta i det.
Utan är mest nyfiken o alla har sina hundar försäkrade?

Sv: Försäkring av hund?

Skulle inte tro att det går på särskilt mycket. Gjorde hältutredning på min äldste i somras som hade brutit ett litet ben i tassen. Allmän koll, hältutredning, röntgenplåtar och allt som tillkommer gick på lite drygt 2000. Skickade inte ens in till försäkringsbolaget eftersom jag inte skulle få tillbaka mer än någon 50-lapp.

En röntgenplåt kanske går på 800? Sedan ingår ju en massa annar, men bara plåten tror jag kostar något sånt (har för mig sedan äldste hunden fick en spricka i nosbenet, otursförföljd :p)

edit: står på senaste räkningen: "grundarvode röntgen 1-3 bilder 684 kr" Sedan är det nåt "digital" som kostade 100.

Senast ändrad:

Det där med hur mkt det kostar att "slå en plåt" varierar säkert beroende på var i landet man befinner sig.. Ring runt och hör efter det kan löna sig:idea:
Här uppe (sundsvall) så kostade en plåt på magen 455kr sist jag var upp(ca en månad sedan)!
Ger du vovven glucasomin?

Okej, det var ju inte så farligt. Nej det gör jag inte, men jag kanske borde?

Tycker det låter vettigt att höra om priset. Sen vet jag att många försäkringbolag inte försäkrar hundar över typ 7 år om de inte genomgått en hälsoundersökning.

Tycker det låter vettigt att höra om priset. Sen vet jag att många försäkringbolag inte försäkrar hundar över typ 7 år om de inte genomgått en hälsoundersökning.

Tyvärr försäkrar de flesta inte hundar överhuvudtaget över 7 år, inte ens med frisk intyg.
Tror dock att AGRIA gör det, har tror jag något som heter senior försäkring.

Jaha okej, men då behöver jag ju inte ens fundera över det då.. Eftersom hon är 8 lr 9 år..

Text från Agria:

"SeniorförsäkringÄr din hund över sex år och oförsäkrad? Lugn - du kan fortfarande ge den en veterinärvårdsförsäkring.

Genom Agria Djurförsäkring kan du teckna försäkring för veterinärvård även om din hund är över sex år – det är vi ensamma om. Du kan teckna samma försäkringar som vi erbjuder de yngre hundarna, men din premie är 200 kronor högre. "

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 136
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 797
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 091
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?