Förlossningen

Sv: Förlossningen

Jag tycker inte alls de gjorde ont att föda barn, och jag vrålade mig igenom i princip alla krystvärkar men inte av smärta utan kroppen hade sån j*vla kraft att de som inte användes för att trycka på bebisen for ut genom munnen.

Jag tyckte inte heller själva födandet var speciellt jobbigt, däremot tyckte jag att värkarna var vedervärdiga sista två dygnen. Föda barn kan jag göra varje dag, lätt! Bara jag slipper gå 8 dygn med värkar och slipper vara gravid. ;)

Jag skulle "rekomendera" till din kompis att gå Annas Profylax (profylaxgruppen), tillsammans med sin man, och att han efter det kan få "välja" lite mera, men inte innan ;)
Och om han fortfarande vägrar så skulle jag försöka få råd att ha med en Doula på förlossningen :laugh:

Varför är det fel?

Sen skulle jag inte vilja ha med min mamma, hon är utbildad barnmorska och troligen skulle hon vara nervösare än mig. väninna, nej. Vill ha med min sambo.

Får man välja om man vill snittas eller föda naturligt? Krävs de inte ganska mycket för att man ska få snittas?

Ja för att då kanske man står där gravid utan en sambo som vill vara med på förlossningen, lite sent att kräva det när man väl hunnit bli gravid om han råvägrar?
Men personligen har jag aldrig hört om par där såna samtal varit på tapeten, båda föräldrarna är med vid en förlossning, det är rätt självklart för de flesta, kvinnan kan ju som sagt inte välja(ja det finns ju 2 sätt att få barn på förstås men det andra är oxå förlossning & har man sjukhusskräck blir det trist).

Nix, här får alla som vill planerat snitt, inget bråk om att försöka övertala folk till ngt de inte vill, läkarna här tycker att man inte kan tvinga ngn att gå igenom en vaginal förlossning, sedan erbjuds såklart alla som vill, samtal för att komma över en ev förlossningsskräck tex.

Får man välja om man vill snittas eller föda naturligt? Krävs de inte ganska mycket för att man ska få snittas?
Nej, man får inte välja. Det är en läkare som ska fatta beslut om ett kejsarsnitt och jag hoppas verkligen att det är väl underbyggda beslut som fattas, att det finns bra skäl till det.
Nix, här får alla som vill planerat snitt, inget bråk om att försöka övertala folk till ngt de inte vill, läkarna här tycker att man inte kan tvinga ngn att gå igenom en vaginal förlossning, sedan erbjuds såklart alla som vill, samtal för att komma över en ev förlossningsskräck tex.
Det är inget "bråk" här heller, däremot vill läkarna kunna fatta välgrundade beslut innan man lägger en blivande mamma på operationsbordet för en stor bukoperation.
Här går man på samtal, inte för att övertala någon förlossningsrädd att föda vaginalt, utan för att bena ut VARFÖR man är rädd och hur man ska göra för att få en så bra förlossningsupplevelse som möjligt - oavsett om det slutar med vaginal förlossning eller kejsarsnitt. Mycket av rädslan beror på okunskap och många av dem som går igenom dessa samtal väljer själva att föda vaginalt i slutänden.
Jag tycker att det är så sorgligt chrysler att du hela tiden bagatelliserar detta med kejsarsnitt och skryter om hur lätt det varit för dig att få välja.
Ja, jag är själv snittad tre gånger och jag tycker ändå att man inte ska få "välja" detta fritt. (möjligen kanske om man betalar den ökade kostnaden själv - men det är en annan diskussion)

Vad gäller ursprungsfrågan i tråden - min man har varit med när våra barn har fötts, alla tre med kejsarsnitt, som sagt. Han är också en såndär blodöverkänslig typ som får gå ut ur rummet om de tar blodprov på mig, för att inte svimma. Men det har inte varit några problem för honom att vara med vid kejsarsnitten...:D

Det är ju också saker som växer fram många gånger. Min sambo har blodskräck och var helt övertygad om att han skulle svimma och han skulle aldrig göra något så äckligt som att klippa navelsträngen.

Men när man efter 9 månader har en stor mage som buffar är det lite mer verkligt att det finns ett barn där inne, än vad man trodde i vecka 6 ;)

Det var inte blodigt eller äckligt och han klippte navelsträngen direkt :) När vi åkte från BB sa han att det var det häftigaste han varit med om, och när ska vi skaffa nästa barn?

Antagligen tycker läkarna snitt är det bästa för de patienter som får snitt?Svårare än så behöver det inte vara.
Nu vet jag inte om jag gör en bagatell av snitt, jag har samma attityd till det som mina läkare hade, de kallar det inte heller för ett stor bukoperation utan snarare ett rutiningrepp, men de kanske har mer vana än andra sjukhus av det & skrämmer inte upp folk i onödan.
Tja låt folk betala sin sjukvård själv, jag hade absolut inte skipat snitt bara för att jag fick betala det kalaset ur egen ficka, men då kanske vi ska diskutera vilka patientgrupper som ska betala sin egen sjukvård, börja med rökarna & de överviktiga;)

Senast ändrad av en moderator:

Skillnaden är att rökarna betalar rätt mycket skatt och på det sättet bidrar till sjukvården. Samma med överviktiga. De äter kanske mycket mat, vilket också kostar en del i skatt.

De som vill föda med kejsarsnitt bidrar ju inte på nåt sätt. De kostar bara.

Dessutom finns det ju ett sätt att föda barn på som kostar mindre. Och innan man blir gravid vet man att barnet ska ut. Man kan göra ett val redan där.
Det är skillnad mot de som blir sjuka eller skadade på andra sätt. Det brukar inte vara självvalt.
Precis som att alla inte har nåt val om hur de ska föda. Vissa måste föda med kejsarsnitt.
Tycker det vore helt fel om det var ett val man kunde göra själv.
Jag kan inte välja att gå till sjukhuset och säga att jag ska få en näsoperation för att jag inte gillar min näsa och mår dåligt av att ha en så ful.

4 h snabbt jag kanske ska läsa på lite mer.

Min förlossning tog 34 timmar:crazy:. Men det är ju räknat från att man är öppen 3-4 cm, du kanske tänker bara på när man krystar? Den delen däremot tog bara 10 minuter, med hjälp av sugklocka då iofs.

Men då var en stor del av tiden för mig att jag hade "pinvärkar", som gjorde j*****t ont men inte gjorde nån nytta. Det är ju när man öppnar sig som det gör ont, jag började med lustgas men kände att det inte räckte så jag bad om EDA. Då försvann i princip all smärta. Jag fick ju visserligen inte ha kvar EDA:n när jag skulle börja krysta eftersom jag redan var värksvag och sonens hjärtljud gick ner när de höjde värkstimulerande droppet. Men när jag kände att huvudet var på väg ut så kändes det ändå som en befrielse, ÄNTLIGEN är det snart färdigt! Visst gjorde det ont, men bedövning i det skedet skulle nog ha gjort varken till eller från. Jag sprack rätt mycket men det kände jag inte heller av just då.

Min sambo var med hela tiden, han var ett enormt stöd bara genom att vara där, men han gjorde ju även praktisk nytta genom att serva med vatten, hjälpa till när jag måste på toa, hålla i lustgasen mellan värkarna och se till så jag inte sög i mig för mycket:angel: o.s.v.
Han klippte ju också navelsträngen och sen fick han ta sonen och gå med och tvätta och väga o mäta medan jag var nere på OP och syddes.

Det var aldrig någon diskussion om sambon skulle vara med eller inte, men han sa efteråt att förlossningen var det värsta han nånsin varit med om. Men att sen kom det bästa han varit med om. :love:
Att upplevelsen att bli pappa slog allt.

Ja jag tror också att många är dåligt pålästa. En del tror nog att det är som krystningen i flera timmar. Det är ju det man får se på TV. Men det är svårt att föreställa sig också tycker jag utan att varit med om det.

Din vän kanske skulle anlita en Doula? Då har hon ju en person som hon vet inte kommer att svika och den personen kanske även kan prata med pappan så att han förstår mammans syn på det hela? Då har ju både pappan och mamman ett stöd under förlossningen(och innan) som inte måste springa iväg för att det larmar på ett annat rum eller liknande?

Jag funderar på att anlita en, mest för att om allt går bra så tror jag att jag kan tänka mig att föda hemma om det blir fler barn och då skulle jag ha velat hitta en bra Doula så det är samma person som kan vara med och hjälpa till...

Nu måste jag skriva att det måste vara ditt dummaste inlägg, så du påstår att alla som snittas aldrig betalt skatt & inte kommer göra det?
ALLA med viss inkomst har betalat skatt, om de inte jobbat svart, men det kanske är extra vanligt för snittpatienter att jobba svart?du kanske har en statistik på det hela?:grin:
En snittpatient bidrar iaf med ett barn, som ger ny arbetskraft & befolkning i landet & därmed, förhoppningsvis nya inkomster & skatter(om detta barn inte råkar bli sjuk & inte kan jobba, men det kan väl hända alla, inte bara barn till snittade?).

När jag fick sonen, så var det bara jag och hans pappa närvarande (om man bortser ifrån läkare,bm osv). Jag skulle inte vilja ha barn med någon som vägrar vara med på förlossningen. Det är inte bara mitt barn, utan vårat och då ska han finnas där som stöd.

Sen hade vi iofs en doula med oss, till oss hade dom sagt att hon var barnmorskeelev som inte skulle vara med på själva kejsarsnittet. (kom fram mycket senare att hon var doula) Så mycket fel dom gjorde mot oss gör att jag kunde anmäla dom, men jag tänker istället aldrig mer sätta min fot på deras förlossning eller något som har med dom att göra. Berättar gärna om hur vi blev överkörda av dom eftersom dom får inte bete sig så.

Hade nog vägrat föda barn om inte sambon var med under förlossningen, han var ett enormt stöd som jag inte velat vara utan!

Och det där var nog ditt dummaste.

Om du inte förstod vad jag menade i förra inlägget är det ingen idé att försöka förklara. Är man på den nivån att man måste kommentera intelligensen hos den andra så får det vara för min del.

Eller nej, jag måste nog förtydliga mig så du också kan förstå.
De som snittas har inte betalat någon extra skatt för just det. Till skillnad från rökare som betalar skatt på varje paket cigaretter som ska täcka en del av sjukvården. Fortfarande svårt att förstå skillnaden eller ska jag förklara ännu tydligare?

Du menar alltså att alla ska få välja och vraka när det gäller sjukvård?
Så jag som är missnöjd med min näsa ska få den opererad gratis för att jag jobbar och betalar skatt?

Kan ju skriva en gång till att snitt är jättebra när det är nödvändigt. Men att få komma och välja hur man vill, det vore ju helt befängt.

*suck*

Om din näsa inte funkar som den ska så ja:grin:
Men det är viss skillnad på kosmetiska ingrepp för nödvändighetens skull & för ren fåfänga.

Jo, men som förstföderska så vill iaf jag ha med sambon. 4 h snabbt :o jag kanske ska läsa på lite mer.

Man säger 3 timmar för livmodertappen att utplånas och sen öppnar man sig 1 cm/timmen och när man är öppen 10 cm är man färdig för att krysta. Är man omföderska så går det fortare och man brukar inte behöva krysta lika länge.

Sen är alla så olika och varje förlossning är unik.

Från vattenavgång tills Rasmus var ute tog det 3 timmar, värkarna kom 1 timme efter vattnet. Och då kom det tätt-tätt-tätt hela tiden så vi åkte in.
Jag hade krystvärkar i 20 minuter.

efter att ha läst igenom den här tråden så kommer jag ALDRIG skaffa barn tror jag :p inte den naturliga vägen :crazy: AJ säger jag bara....

För att dra den här tråden ännu mer off topic (har ju redan hamnat åt de hållet)

Fördelar med kejsarsnitt?
Nackdelar?

Fördelar med vaginalt?
Nackdelar?

Jag vill snitta, men endast pga rädslan för att spricka och SMÄRTAN... seriöst klart de gör ont att öppna sig tio cm :crazy:...huva...

Man säger 3 timmar för livmodertappen att utplånas och sen öppnar man sig 1 cm/timmen och när man är öppen 10 cm är man färdig för att krysta. Är man omföderska så går det fortare och man brukar inte behöva krysta lika länge.

Sen är alla så olika och varje förlossning är unik.

Från vattenavgång tills Rasmus var ute tog det 3 timmar, värkarna kom 1 timme efter vattnet. Och då kom det tätt-tätt-tätt hela tiden så vi åkte in.
Jag hade krystvärkar i 20 minuter.

Que? :p

Utplånas?

* och där gick den upp i rök *
Antar att de är ett uttryck? eller? *nyfiken och allmänt o- påläst*

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 928
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
779
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 885
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 598
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar