Förlossningen

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Va eran man/sambo/pojkvän med under förlossningen?

Hur gör man om han inte vill vara med?

JAG vill inte vara med, men jag måste :mad:. Kan man tvinga sin partner?

Hade en diskussion med en kompis om detta, henne sambo vägrar vara med. Hon känner att om hon någonsin behöver hans stöd så är det då. Förstår henne.

Dilemma som jag aldrig kommer behöva bry mig om, min sambo vill vara med och utan honom kommer jag vägra föda :angel:
Orättvist det där, jag är skräckslagen och måste genomlida det. Han behöver bara titta på...

Sv: Förlossningen

Tycker din kompis ska avtala med nån annan att följa med henne och sambon när dagen kommer.
Nån hon litar på och känner sig bekväm med.
För sambon kommer inte vara till något större stöd, men man vet inte han kan ju också ändra sig när det väl är dax.

och ja min sambo har varit med på alla tre förlossningar.
Även om han mest stod hängandes över min kudde och sov sista gången:p

Jag tycker faktiskt att det är barnets pappas skyldighet att vara med på förlossningen, så länge man inte brutit kontakten eller nått. Det enda pappan behöver göra är att tillverka barnet & det är ju inte vidare svårt eller jobbigt...:grin:sedan får mamman bära barnet i 9 månader, föda fram det, amma och allt som hör till. Det är INGEN dans på rosor direkt med alla hormoner osv. Ska hon då dessutom tvingas genomgå hela förlossningen själv?

Nä, fy sjutton vad förbannad, ledsen, arg och besviken jag hade blivit om inte min sambo hade velat vara med. Nu var det självklart att han skulle vara med, det var inget att ens fundera över för våran del. :love:

Vad är det för anledning till att han inte vill vara med? Är det bara det att han helt enkelt inte vill eller har det nått med sjukhusskräck el dyl & göra? Man behöver ju inte titta på då barnet föds fram och dom kan ju gå på föräldraträffar & dyl innan och prata om det om det är nått som känns jobbigt.

Dock är det nog inte så lätt att stå på sidan om heller, min sambo tyckte det var fruktansvärt jobbigt att se mig ligga & ha så ont och inget kunna göra. Men han hade nog ångrat sig om han aldrig varit med & för mig var det ett enormt stöd att ha honom vid sidan om hela tiden.

Kan inte ens tänka mig vem jag skulle haft med mig annars? Nån kompis eller mamma känns lixom inte aktuellt...

Sen finns det ju det omvända problemet att man som kvinna vill vara ensam.
Det talas det dock väldigt lite om.

Ärligt talat skulle jag hellre se på. Faktiskt. Sen anser jag att de är "bara" jämfört med de kvinnan gör.

Jo, så känner hon också. Han kanske ändrar sig när de väl är dags det får man ju se då. Jag hade nog känt mig väldigt liten och ensam iaf. Pappan till barnet vill man ju ska vara där och stötta. Iaf vill jag det.

Varför? jag har väl sett för mycket på tv :p

Stort barn ska ut genom litet hål = smärta? vill inte ens tänka på det...

Min man har varit med båda gångerna, men den här gången kalkylerar jag med att han kanske inte hinner. Vi har ju två barn att ta hand om ochså. Så jag kan tänka mig att föda själv. För man har ju en barnmorska och sköterska i rummet när det är dax. Nu gick min sista förlossning väldigt snabbt ochså. 4 timmar tog den.

Lycka till och det kommer att gå så bra.

Man kan få bedövning. Den delen av förlossningen man ser på TV är slutklämmen och många vill inte bli bedövade då eftersom att det inte tar så lång tid. Jag valde bedövning och kände ingenting när han kom ut. Min förlossning hade med andra ord aldrig visats på TV eftersom det var helt odramtiskt.

Såg visserligen på något program på tv4 fakta. Va säkert extrema förlossningar eller nåt. De va hemskt ju. Drömde att jag fick barn inatt. Hoppade över förlossningen tack och lov men gud vad jag grät sen. Ont hade jag överallt och att amma va rena mardrömmen. Sjuksköterskerna/barnmorskan var hemska och tyckte minsann jag skulle åka hem på stört...huva :p

Senast ändrad:

Ja.

Min mamma var fly förbannad och irriterad på alla där inne som skulle lägga sig i när hon skulle föda.:D
Sen tror jag att iofs att pappa var med (har hört ngt om bananätande som mamma blev sjukt irriterad på). Men hon ville iaf få koncentrera sig själv och slippa alla andra.

Haha, låter lite som om det skulle kunna vara jag :angel: brukar bli rätt irriterad på folk som lägger sig i när jag har ont. Så vem vet ;)

Ärligt talat skulle jag hellre se på. Faktiskt. Sen anser jag att de är "bara" jämfört med de kvinnan gör.

Jag håller med dig där, hellre se på när ngn valt att genomgå en sådan grej som gör ont än att faktiskt vara med om det själv, men så väljer jag ju planerat snitt oxå.

Fel att diskutera sånt där INNAN man blir gravid, att pappan ska vara med alltså.

Hursomhelst finns ju andra att välja mellan, tex ens mamma kanske, eller väninna.

Varför är det fel?

Sen skulle jag inte vilja ha med min mamma, hon är utbildad barnmorska och troligen skulle hon vara nervösare än mig. väninna, nej. Vill ha med min sambo.

Får man välja om man vill snittas eller föda naturligt? Krävs de inte ganska mycket för att man ska få snittas?

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 928
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
779
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 885
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 598
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar