Förhindra snöstyltor med hel sula - hur gör ni?

Alexandra_W

Trådstartare
Ni som har hästar skodda med hela sulor, hur löser ni problemet med styltor?

Sämsta tänkbara underlag här, kramsnö och blir iskokor till styltor, sådana där 'vricka varenda led'-styltor. 5 cm höga, konformade (dvs runda i botten så det blir vingligt), och iom att det blir rena isklumpar så släpper de inte heller av rörelse eller bryts sönder.

Sv: Förhindra snöstyltor med hel sula - hur gör ni?

Ni som har hästar skodda med hela sulor, hur löser ni problemet med styltor?

Sämsta tänkbara underlag här, kramsnö och blir iskokor till styltor, sådana där 'vricka varenda led'-styltor. 5 cm höga, konformade (dvs runda i botten så det blir vingligt), och iom att det blir rena isklumpar så släpper de inte heller av rörelse eller bryts sönder.

Det finns hela snösuler. Dom har en bula under. Vet ej vad dom heter. Används en del i travet

De är komplett värdelösa tyvärr, och på e plattfotad häst rena tortyrinstrumentet.

Provade sådana förra året, de fungerade bra i två¨veckor, sen böjde sig bulan inåt, och det blev inte bara styltor utan sultryck med. Tyvärr =/

Man kan ha på smör eller matolja så brukar det hjälpa lite (tillfälligt) i alla fall...

Stearin hjälper en stund. Bara ta ett ljus och gnugga runt med.

Tack för tips. Om någon har tips för lite längre tid, dvs hagvistelse, tas det tacksamt emot med.

Olja har jag provat men sitter kvar så dåligt nu när det är uppblandat med gegga snön, men stearin ska jag prova!

Silikonspray kanske?

Finns inget som hjälper, tro mig jag har provat det mesta, om inte allt:crazy::cry::mad: Jag har faktiskt OLD MAC´s Boots ÖVER skorna i hagen sådana dagar numera.

( Har även provat silikonspray som möjligen hjälper en liten stund....)

Senast ändrad:

Siliconspray tvivlar jag på, blir inte halt utan gummiaktigt.. Stearin gnids ofta på saker däremot för att snön inte ska fastna, typ pulkor och skidor´, men om det räcker för packade styltor vet jag inte..

Old macs skorna har jag hört är snorhala i sulan kankse inte det bästa heller på vinterunderlag.

Old macs går väl inte att brodda? Då skulle han slå ihjäl sig.

Sen, känns lite taskigt att dra på ÄNNU mer tyngd på fossingarna i det här vidriga, tunga underlaget. Vi har en äcklig blandning av snö (1 dm) som är blöt och inte bär, uppblandad med isfläckar och isklumpar, under är det lera som är så vattensjuk att det är löjligt och heller inte bär. Så där det inte är isfläckar eller isklumpar (som de kliver snett på) så sjunker de genom både snön och ner i leran. Så ett par tofflor ovanpå som det fastnar lera på så de blir ännu tyyngre känns inte helt hundra faktiskt?

Satt dock och funderade på om man kunde ha polarpads ovanpå, men hjälper ju ändå inte i hagen (de skulle stendö av leran) utan i så fall för ridning.

Tycker det är konstigt att det inte har kommit något enkelt medel som fungerar mot detta stora problem:confused: Det måste ju gå att komma på något enkelt medel som man kan smörja in hovarna med, kan ju inte vara raktetforskning direkt..

Skidvalla som du skrev kanske är något att prova!:idea: Meddela gärna om du hittar något som fungerar.

Jag har blivit bannlyst att använda snösulor av min veterinär, så jag tänkte testa att lägga in lite equipak i hovet, en liten hinna bara för att förhindra styltor. Vet inte om det fungerar, vi har mest lera nuförtiden här i södra svergie:cool:

Nu var det bara i riktig "klabbsnö" jag använder OLD MAC`s över skorna. Alltså ej om det är isigt och halt. Jag har inte upplevt att de är hala i snö. Snöklampar på 5 cm är värre...Har också Easyboots med brodd om det skulle behövas. Här är det inte så många dagar det varit problem senaste vintrarna och det gäller bara en häst (Lugn och gammal ) De andra har snösulor. Jag är också lyckligt lottad då jag har ren sandjord i alla hagar så där blir aldrig lerigt eller kladdigt hur mycket det än regnar.

Senast ändrad:

Equipak skulle nog kunna fungera i stället för snösula. Frågan är bara hur länge det sitter och hur mycket man måste fylla ( hela sulan? ) Equipak är dyrt!
Du får rapportera då du har testat!:)

Det fungerar bra. En tub räcker till ca två hovar i storlek 2. Armeras plasten med glsfibernät håller det till det är dax att sko om :)

På Vettecs FAQ så står det att någon av sulprodukterna fungerar utmärkt som snöklampsskydd, så det borde fungera för de som kan ha e-p.

Jag får leta vidare. Men apropå vettec satt jag och funderade på stryka ett lager superfast på sulan, superfasten blir ju blank och hal..

Alltså blir så förvirrad när jag läser om att ni får styltor med hel sula, här är det just de med hel sula som helt slipper styltor, däremot tycker jag snösulorna är skit blir lika mkt styltor som utan.
Vet inte om det kan bero på vad man har får sulor (alltså hela) om snön fastnar eller inte.
Kan i alla fall garanterat säga att med aluminiumsulor får hästen inte en stylta, har haft underlaget från hell här med riktig slasksörja som blev isstyltor i varje steg tom på ett par av de oskodda hovarna. Men mannen med alusulor hade ingenting.
Har tidigare haft hårdplast sulor som funkat likabra mot snön, här nere lägger man faktiskt på hela sulor just för att slippa styltor ??

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Jag har ett problem jag måste lösa... Hästen går med sulor fram och snösulor bak, och det klippar fast nåt ofantligt fram. Idag höll...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 686
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar