Sv: Förhindra snöstyltor med hel sula - hur gör ni?
Hästen är, som du vet, klinikutredd/klinikkollad tre ggr, båda gångerna seglade han igenom, det enda man kunde hitta var aningens kortat framsteg på stenhårt underlag vid longering på liten volt i trav en av gångerna (och knappa gradens böjreaktion, inget under arbetsprov, i kotorna bak en gång, som ansågs bero på att hästskrället är överambitiöst, rör sig stort och aktivt och har lite veka kotor bak, han tog i mer än han orkade bära helt enkelt. Fick förlängd traktarm bak och gått ren även på böjprov sen dess, och glöm inte att det är en fd galoppör född 1994 med många mil i benen).
Han var u.a. initialt, han var U.A på fraktionerat böjprov runt om, han rörde sig U. A i skritt, trav och galopp på mjukt underlag, U.A men om man var petig aningens kort fram på liten volt i trav på asfalt. Han var U:A i skritt, trav och galopp under ryttare på raka och böjda spår.
Teorin var att han reagerade lite på det stenhårda underlag som var den sommaren. Jag frågade om man kunde göra ngt beslagsvägen, och vet tyckte att ringsko kan hjälpa. Han fick sådana. Sen har han (förutom muskelskadan) tuffat på utan hälta, förutom vid två tappskor. Har hälsokoll igen nästa vecka för övrigt.
Så, jag kan inte göra något mer, om vi skulle röntga strålbenen och hittar fynd, så blir rekommendationen - ringsko och hel sula. Om vi röntgar strålbenen och han är ren, så säger det bara att det inte finns radiologiska förändringar, han kan ändå ha problem i strålbensområdet som skulle synas på magnetröntgen eller scint.
Men han är idag skodd (eftersom matte är en nojig typ) som om han hade strålbenshälta, och så som skulle rekommenderas vid strålbenshälta. Och vad mer göra tycker du?
Jag har ju haft en med konstaterade strålbensförändringar (de ville inte kalla det strålbenshälta, men jag gör det), och hon rek ringsko och kort tå i första läget, sula i nästa om det behövdes (ihop med ringskon) alt annat sjukbeslag. Om det gav symptomfrihet så fine. Om inte gå vidare med kila trakten osv.
Nu har jag en herre som alldeles oavsett hur hans rtgplåtar skulle se ut är känslig för tryck över strålbensområdet. Men som är helt symptomfri med den skoning han har (och antagligen med vanlig järnåtta + sula med), och som inte ens fått minsta symptom ens vid hård ansträngning (läs: Fälttävlanskurs), utan enda lilla han haft var aningens kort fram på stenhårt underlag i vissa lägen, och då fick han pga sin nojiga matte ringskor och kort tå. Och har sen dess *peppar peppar, ta i trä* varit helt symptomfri.
Vilken skillnad för HÄSTEN gör en röntgenplåt menar du? Hälta kan vi ju inte ens provocera fram som sagt, eller kunde, bäst jag inte säger för mkt, då kraschar han igenom hälsokollen.
Jag har konfererat med tre av varandra oberoende veterinärer, samtliga ansåg att 'vill du röntga så javisst, men du gör redan det vi skulle rekommendera, så vad vill du uppnå med en rtg? Det finns hästar utan radiologiska fynd med besvär från strålbensområdet, och hästar med radiologiska fynd där fynden är ett bifynd'
Hovslagaren både på klinik och hemmavid konstaterar att 'tja, han är skodd precis som jag skulle rek vid en strålbenshälta, och han funkar prima, så visst kan du röntga om DU vill veta'
Så som sagt, så länge herrn fortsätter segla igenom hälsokollerna, vara helt fräsch i arbete och inte visa minsta lilla besvär, då får han ha sina ringskor och sulor. Men den dag han är minsta knackig eller om han skulle (oavsett underlag) kännas kort eller stum igen, då kommer jag vilja ha strålbenen utredda, oavsett om det är en kotledsinflammation.
Vad gäller slutet av ditt inlägg är det ena inte ens värt att kommentera, och tycker du lägger ner förvånansvärt mycket energi i mina trådar på att tala om vad du anser jag gör för fel, för att inte någonsin tänka lägga ner energi.
Jag löser ev problem med yrkespersoner (veterinär, hovslagare, kiropraktor etc) som sett hästen irl och alltså har all tillgänglig information. jag tar gärna emot din åsikt så länge den är städad dock. Är det jobbigt så rek ignorefunktionen som är en ren lisa i sådana fall.