Förhindra snöstyltor med hel sula - hur gör ni?

Sv: Förhindra snöstyltor med hel sula - hur gör ni?

Tanken har faktiskt slagit mig, men jag skrotade den. Snösulorna (rören) skulle ju inte kunna röra sig dessvärre. Men ett tag var jag inne på det, innan jag insåg att det inte skulle fungera. Är lite inne på att slänga på polar pads över vid ridning (sådana 'flappande' sulor man sätter fast i tåbrodden), men de håller knappast för hagen tyvärr.

Iden i topp just nu är att smeta Super Fast på sulan, hela sulan ända ut till skoarmarna, och se om snön inte vill fastna i den halkiga yta som super fasten ger..

Är lite inne på att slänga på polar pads över vid ridning (sådana 'flappande' sulor man sätter fast i tåbrodden), men de håller knappast för hagen tyvärr.

Iden i topp just nu är att smeta Super Fast på sulan, hela sulan ända ut till skoarmarna, och se om snön inte vill fastna i den halkiga yta som super fasten ger..

Polar pad funkar kanon så länge hästen inte ryggar, då går det åt helvete.

Har själv aldrig prövat men haft en hästägare som alltid sprayad 5:56 i hovarna/på sulorna innan dom reds. Funkade!!!

Din ide i topp låter som ett bottennapp av två orsaker.

1. Superfasten blir stenhård och kommer ofelbart ge sultryck med blödningaroch hältor. Det finns väl en förklaring till varför din häst måste ha sulor och det borde väl vara för att den är sulöm eller???:crazy:

2. Superfasten härdar hela tiden eftersom det är en 2 komponent hårdplast och härdningen sker fortare vid låga temperaturer. Detta kommer leda till plasten spricker som ett duralexglas efter max två veckor fast då är ju redan hästen halt enligt punkt 1.:mad:

Det enda som funkar om man har en heltäckt sko vintertid, om när det är snö är antingen en ngt mjukare heltäckande sula som av egen svikt "kastar" ur snöklampen. Snow Grips fast då skyddas ju inte hela sulan på en redan sulöm hov.

Så då finns det bara två lösningar kvar, antingen Wettec:s ljusblå equi- Thane eller deras 2 komponet snabbhärdande silicon. Viktigt att man i ända upp till skons markdel.

Polar pad funkar kanon så länge hästen inte ryggar, då går det åt helvete.

Har själv aldrig prövat men haft en hästägare som alltid sprayad 5:56 i hovarna/på sulorna innan dom reds. Funkade!!!

Din ide i topp låter som ett bottennapp av två orsaker.

1. Superfasten blir stenhård och kommer ofelbart ge sultryck med blödningaroch hältor. Det finns väl en förklaring till varför din häst måste ha sulor och det borde väl vara för att den är sulöm eller???:crazy:

2. Superfasten härdar hela tiden eftersom det är en 2 komponent hårdplast och härdningen sker fortare vid låga temperaturer. Detta kommer leda till plasten spricker som ett duralexglas efter max två veckor fast då är ju redan hästen halt enligt punkt 1.:mad:

Det enda som funkar om man har en heltäckt sko vintertid, om när det är snö är antingen en ngt mjukare heltäckande sula som av egen svikt "kastar" ur snöklampen. Snow Grips fast då skyddas ju inte hela sulan på en redan sulöm hov.

Så då finns det bara två lösningar kvar, antingen Wettec:s ljusblå equi- Thane eller deras 2 komponet snabbhärdande silicon. Viktigt att man i ända upp till skons markdel.

Ang super fast var tanken att bara lägga ett tunt lager, för att få den glatta ytan. Hur skulle det ge sultryck menar du? *hänger inte med*

Med equithane eller deras silikon, menar du ersätta sulan med det menar du? Isf har vi provat (iofs sommartid, men) och det gick inget bra. Är ju herrn som inte vill ha tryck på strålen..

Ang super fast var tanken att bara lägga ett tunt lager, för att få den glatta ytan. Hur skulle det ge sultryck menar du? *hänger inte med*

Med equithane eller deras silikon, menar du ersätta sulan med det menar du? Isf har vi provat (iofs sommartid, men) och det gick inget bra. Är ju herrn som inte vill ha tryck på strålen..

Glömde att din häst har strålbenshälta:crazy:

Besök då en sex shop på nätet och köp den siliconen dom rekomenderar som är latex baserad,, den har en kund till mig sagt funkar på både det ena och det andra,,,, inkl. snöklampar i hovarna.:laugh:

De du,, dubbelt nöje till priset av ett.;)

Men ang equi fasten, kom på hur du menade med tryck. Jag menade alltså att lägga den OVANPÅ sulan, för att få den glatta ytan, som snö kanske inte vill fastna i?

Silikonglid fungerar hyfsat för ridturer, men 'håller' inte en dag i hagen. (och nackdelen med både det och olja är att spån fastnar, och i spånet fastnar sen is och skit)

Och han är inte diagnosticerad med strålbenshälta, men jag har ju själv skrivit att jag tror han har någon form av känningar från strålbensområdet ja. Dvs inte sulöm, och öm för tryck över strålbensområdet. Har visat sig när han fått tappsko med.

Så länge han håller sig u.a med sina sulor tänker jag inte rota i det. Men om han skulle bli halt, så alldeles oavsett om man kan lokalisera det till t ex kotleden, vill jag ha strålbenen rtg.

Och han är inte diagnosticerad med strålbenshälta, men jag har ju själv skrivit att jag tror han har någon form av känningar från strålbensområdet ja. Dvs inte sulöm, och öm för tryck över strålbensområdet. Har visat sig när han fått tappsko med.

Så länge han håller sig u.a med sina sulor tänker jag inte rota i det. Men om han skulle bli halt, så alldeles oavsett om man kan lokalisera det till t ex kotleden, vill jag ha strålbenen rtg.

Den är inte diagnosticerad för strålbenshälta men får känningar för tryck över stålbensområdet???

Och din lösning är att dölja traumat med att mekaniskt skydda strålen med ditt å datt (hård sula och ringsko/heltäckande sko)

Jag fattar inte vad du håller på med,, ta reda på sanningen innan det blir en kronisk skada i strålbensområdet som du kan få hästen utdömd för. (Hoppas du säkert på än en gång)

Du är för mig en gåta som jag aldrig tänker lägga ner energi på att försöka lösa.

Hästen är, som du vet, klinikutredd/klinikkollad tre ggr, båda gångerna seglade han igenom, det enda man kunde hitta var aningens kortat framsteg på stenhårt underlag vid longering på liten volt i trav en av gångerna (och knappa gradens böjreaktion, inget under arbetsprov, i kotorna bak en gång, som ansågs bero på att hästskrället är överambitiöst, rör sig stort och aktivt och har lite veka kotor bak, han tog i mer än han orkade bära helt enkelt. Fick förlängd traktarm bak och gått ren även på böjprov sen dess, och glöm inte att det är en fd galoppör född 1994 med många mil i benen).

Han var u.a. initialt, han var U.A på fraktionerat böjprov runt om, han rörde sig U. A i skritt, trav och galopp på mjukt underlag, U.A men om man var petig aningens kort fram på liten volt i trav på asfalt. Han var U:A i skritt, trav och galopp under ryttare på raka och böjda spår.

Teorin var att han reagerade lite på det stenhårda underlag som var den sommaren. Jag frågade om man kunde göra ngt beslagsvägen, och vet tyckte att ringsko kan hjälpa. Han fick sådana. Sen har han (förutom muskelskadan) tuffat på utan hälta, förutom vid två tappskor. Har hälsokoll igen nästa vecka för övrigt.

Så, jag kan inte göra något mer, om vi skulle röntga strålbenen och hittar fynd, så blir rekommendationen - ringsko och hel sula. Om vi röntgar strålbenen och han är ren, så säger det bara att det inte finns radiologiska förändringar, han kan ändå ha problem i strålbensområdet som skulle synas på magnetröntgen eller scint.

Men han är idag skodd (eftersom matte är en nojig typ) som om han hade strålbenshälta, och så som skulle rekommenderas vid strålbenshälta. Och vad mer göra tycker du?

Jag har ju haft en med konstaterade strålbensförändringar (de ville inte kalla det strålbenshälta, men jag gör det), och hon rek ringsko och kort tå i första läget, sula i nästa om det behövdes (ihop med ringskon) alt annat sjukbeslag. Om det gav symptomfrihet så fine. Om inte gå vidare med kila trakten osv.

Nu har jag en herre som alldeles oavsett hur hans rtgplåtar skulle se ut är känslig för tryck över strålbensområdet. Men som är helt symptomfri med den skoning han har (och antagligen med vanlig järnåtta + sula med), och som inte ens fått minsta symptom ens vid hård ansträngning (läs: Fälttävlanskurs), utan enda lilla han haft var aningens kort fram på stenhårt underlag i vissa lägen, och då fick han pga sin nojiga matte ringskor och kort tå. Och har sen dess *peppar peppar, ta i trä* varit helt symptomfri.

Vilken skillnad för HÄSTEN gör en röntgenplåt menar du? Hälta kan vi ju inte ens provocera fram som sagt, eller kunde, bäst jag inte säger för mkt, då kraschar han igenom hälsokollen.

Jag har konfererat med tre av varandra oberoende veterinärer, samtliga ansåg att 'vill du röntga så javisst, men du gör redan det vi skulle rekommendera, så vad vill du uppnå med en rtg? Det finns hästar utan radiologiska fynd med besvär från strålbensområdet, och hästar med radiologiska fynd där fynden är ett bifynd'

Hovslagaren både på klinik och hemmavid konstaterar att 'tja, han är skodd precis som jag skulle rek vid en strålbenshälta, och han funkar prima, så visst kan du röntga om DU vill veta'

Så som sagt, så länge herrn fortsätter segla igenom hälsokollerna, vara helt fräsch i arbete och inte visa minsta lilla besvär, då får han ha sina ringskor och sulor. Men den dag han är minsta knackig eller om han skulle (oavsett underlag) kännas kort eller stum igen, då kommer jag vilja ha strålbenen utredda, oavsett om det är en kotledsinflammation.

Vad gäller slutet av ditt inlägg är det ena inte ens värt att kommentera, och tycker du lägger ner förvånansvärt mycket energi i mina trådar på att tala om vad du anser jag gör för fel, för att inte någonsin tänka lägga ner energi.

Jag löser ev problem med yrkespersoner (veterinär, hovslagare, kiropraktor etc) som sett hästen irl och alltså har all tillgänglig information. jag tar gärna emot din åsikt så länge den är städad dock. Är det jobbigt så rek ignorefunktionen som är en ren lisa i sådana fall.

Senast ändrad:

förstår inte varför ni får snöklampar med snösulor har aldrig haft problem med det.

Fast min fråga gäller med HELA sulor. Med snösulor är inga problem sålänge det är huf grips, dvs orginalet.

Jag har kört med hel sula med "boll" utbuktning på mitten i flera år, och tycker det funkar perfekt! Har aldrig varit med om att bulan buktat sig åt fel håll. Har precis som du en väldigt sulöm häst, så vanliga snösulor funkar tyvärr inte. Här i trakten har jag dock inte lyckats få tag i bollsulor i vinter, så jag har kört med vanliga sulor, med hemska styltor som följd. Har därför precis som du funderat på om man kan kombinera vanlig sula och snösula, eller polarpad. Testar du något som funkar så skriv gärna!

Skicka ett PM så ska du får ställe där du kan beställa bollsulorna på postorder, iaf kunde man det när jag provade dem.

Har du lyckats lösa detta på något sätt?

Nu har jag oxå ringskor och sula och naturligtvis kom det SNÖ nu! Det klampar sig direkt!

Skidvalla på sprejburk!:D

Om vi börja fundera på utförsåkare, de vallar sina skidor, och har aldrig snö som fastnar, kanska ska kolla vad de använder.. Hm, borde funka.

jag kör på silvertejp under å runt , broddar även då . de funkar toppen iaf för mig :D

Slits inte silvertejpen sönder direkt när hästen går på det då?

Inte lyckats lösa, men inte hunnit testa skidvalla.

Ska testa silikonstift (sånt men stryker på lister på bildörrar etc) och PTFE-låsolja i helgen, får vi se.

Ska testa silikonstift (sånt men stryker på lister på bildörrar etc) och PTFE-låsolja i helgen, får vi se.

Brist på fantasi och ide "torka" kan man inte anklaga dig för i alla fall.

Ger mig fasen på att om en vecka provar du den siliconen jag rekomenderade och finns att köpa på internet sex shopar.
Den e så effektiv att den inte ens går bort i 20 minuters varmduch.

Nej, jag har redan provat det, eller - kan ju inte svära på vilket silikonglid du menar sålänge du inte tänker tala om exakr märke - men jag har provat silikonglidmedel (både modell dyrt och modellbilligt). Det fungerar för en ridtur, men inte för ett dag i hagen. Inte ens Eros Glide fixade det, och det är ett helsike få bort sista resterna av det från händerna, krävs tvål och rejäl gnuggning. (Däremot blev det mindre styltor med silikonglid, men inte tillräckligt lite)

Därav nästa test att prova sånt silikonstift för bilar, samt PTFE låsolja. Det sistnämnda är jag rätt tveksam till dock.

Ha ha! :D Ja du jobbar för fullt! säg till om något fungerar! Jag hoppas snön smälter bort i helgen!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Jag har ett problem jag måste lösa... Hästen går med sulor fram och snösulor bak, och det klippar fast nåt ofantligt fram. Idag höll...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 686
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar