Förhindra snöstyltor med hel sula - hur gör ni?

Sv: Förhindra snöstyltor med hel sula - hur gör ni?

och jag har haft hela sulor (plast) en enda vinter. det var fullkomligt livsfarligt att rida, det är 10ggr värre än inga sulor alls. :eek:

vi skulle lägga sulor på min ena nu eg, men för att undvika snö-problemet och stråltryck så la vi en rand med silikon från vettec längsefter skon, över det som behövde skyddas. och det är jag glad för..

alex, testa polarpads? som skruvas ju fast mellan brodd och sko så det borde funka!

Senast ändrad:

*KL*

Uppenbarligen läser Muprhy den här tråden. För efter imorgon är risken stor jag ståtar med TVÅ herrar med sulor fram :crazy:

JAG HATAR DE HÄR SK VINTRARNA!!

Nu frös fanskapet på, eller det fryser på - töar lite - fryser på. Och jag som just börjat mysa över att slippa det den här vintern fick imorse ringa hovis och ta fram snälla rösten och fråga om han hade tid att halvsko ungponny med, som stapplade som en tvättäkta fångis ut i hagen på det stenfrusa knögglet imorse. Förhoppningsvis har det inte hunnit bli så illa att vi behöver sula, men risken finns.

Kung Bore - var äääär duuu? =/

De är komplett värdelösa tyvärr, och på e plattfotad häst rena tortyrinstrumentet.

Provade sådana förra året, de fungerade bra i två¨veckor, sen böjde sig bulan inåt, och det blev inte bara styltor utan sultryck med. Tyvärr =/

Okej Jag har inte själv provat dem. Jag funderade på det. Ska nog tänka om

Jag fick tips av min veterinär förra året, som tyckte de var jättebra. Frågade här på Buke och i ärlighetens namn avrådde de flesta faktiskt, med motiveringen att de fungerade kasst och risken för att det skulle bukta in. Men det finns ju olika åsikter om allt, finns folk som tycker huf grips är skit, för mig/mina hästar har de (utom på plattfötter) fungerat prima i många, många år. Dessutom om min vet nu var så nöjd lär de ju fungera för vissa iaf.

Så jag införskaffade ett par. Och kan tyvärr bara instämma i kritiken. Kanske fungerar de perfekt för vissa hästar/hagar/underlag/etc, men för mig/min häst/mina förutsättningar blev det skit. Det var inte nuvarande pålle utan hans företrädare, men inte alls sugen på att prova igen då om bullen viker inåt kommer det rakt över strålen.

SKulle du kunna guida honom litegrann mot östra svealand är du snäll? Upplandskusten och södra norrlandskusten blir bra.

Han var ju här på besök, vi hade över halvmetern snö, men sen gick han fel igen =/

*puttar järnet på gubbfan*

Min shettis kan inte gå utanför stigarna som stora hästen gör, han fastnar.:o

Usch, förstår hur den lilla har det, såg ju hur svårt det var för ponnyn bara när vi fick vår snö. Och ponnyn är 140 nånstans i mkh ändå.. Dvs stor skillnad mot en liten shettis.

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

Tyvärr är det ju bara is och slask kvar av det där, där det ligger orört är det kanske 5 cm kvar =/

Vad menar du med halvsulor? *mest nyfiken, hjälper ju inte fblherrn, men nyfiken på om du menar snösulor, eller ngt annat*

Hehe, jo, jag menar snösulor som är "halva". Vet inte om ni säger snösulor om dom, ska försöka fota ikväll, så får du se vad jag menar. :D

Sådana som går som ett rör längs med skons innerkant?

Blev tvungen att sko 2½-åriga ponnyn fram nu, och han fick en annan typ av hela sulor, mjuka, böjliga i plast. Ska bli spännande att se om han får lika mycket styltor som fbl (som ju har hårdplastsulor, helt styva, och tjockare). Borde bli så då mjukplastsulan ju är mer böjlig och borde kasta ut snö etc lite bättre.

Vad gullig pålle! Och vad mycket snö! :O

platta suler fungerar inte för mig, då skon sticker ut ändå och snön fastnar där. Jag har haft en liten ide men har alldrig provat. Kan man inte ta lite silvertejp och tejpa igen hovarna under ridturen?:p

Har samma helsike med helsulor och styltor.:(
Pålle har straight bar + helsula fram (de tjocka, vita). Får styltor direkt, behöver bara sätta en hov utanför stallet så får han styltor. Av minsta lilla snöflinga, som inte lossnar förrän man bankar loss dem med hammaren.:( Får höga styltor där, men nästan inget i bak. I bak har han vanliga skor utan snösulor (vill ej ha där pga tappskorisken).
Olja eller fett funkar inte, försvinner direkt.

KL

Har själv varit lite intresserad av det här med skidvalla, inte av klistertypen då förstås...och kollade innehållet på dessa - tänker lite på vilka ev gifter de kan innehålla och som inte är nyttigt för hoven.

Valla är till stor del paraffin och vax när det gäller glidvallan, klistervalla innehåller även harts. Så egentligen borde det kunna funka utmärkt med det vi använde förr, nämligen vanligt stearinljus. Så lägger man till t ex sån där spray som man har och vaxar oljerocken med:idea: Skulle inte detta kunna funka tro?

Har alltid hel platta under, då fastnar inte snön alls. de som säljs i handeln och kallas snösulor med en luftspalt runt om och är öppna för strålen tycker jag inte alls funkar så bra så därför kör vi med hela sulor vintertid. Inga styltor här inte;-)

Och här blir det med hårda sulor monsterstyltor, men lite mjukare sulor inga styltor. Så har du hårda eller mjuka? (hårda = går INTE att böja med handkraft ens om man är stark karl och tar i. Hittat totalt 2 - 3 sorter som är såpass hårda).

Lillponnyn har ju också hela sulor, men lite mjukare, fortfarande plast och 'hårda', men går att böja om man tar i. De kastar ut snön. Men fblherrn, där ringskorna förvärrar med, får skyhöga isstyltor. Ska ta bild nån dag, livrädd han ska vricka fötterna av sig, och lär vara rejäl belastning att stå så skevt hela tiden ute =/

Alltid hårda sulor. men det är kanske så som någon tidigare nämnde att det har med temperaturen att göra huruvida det funkar eller inte. Här i Halland funkar de utmärkt

51202.jpg

Sånna här mjuka typ silikon har jag haft de senaste 5-7åren. Rider inte i snö utan dem och 4brodd fram, gärna bak också för att kunna trava på luriga vägar.

rider man i kramsnö lossnar de "hela tiden" så de flygor kockor med snö om en:crazy:rider man ut fårn kramsnö till barmark, eller plogad väg tar det kanske 3-4steg innan sulan har "tryckt ut" snön från skon, är det inte halt kan man trava ett par steg så lossnar de snabbare.

Min häst har långsmala hovar och får lätt tappskor, men skorna sitter trots sulor och jag använder samma sulor 1 hel säsong (och skor med för den delen) eftersom de inte slits när jag har brodd, så blir inte så mycket dyrare förutom första gången då. Och de har aldrig varit några problem, oavsett hovform har jag inte hört någon haft problem med snöstyltor.:idea:

temperaturer från plus till 15-20 minus grader.

lycka till!

Jo, sådana där, fast orginalet (Huf Grip) är utmärkta. Dessvärre måste den här herrn som sagt gå med hel sula, även vintertid. Alltså så här (han har inte heartbarskor nu utan ringsko/straightbar och de är inte fasade heller, men sulan är ju densamma)

thumbnail.aspx

Oljade innan dagens skrittur, det hjälpte aningens, men inte mycket, och som sagt hage hjälper dte inte fär. Nu är det inte jag som tar in närmsta dagarna då jag jobbar natt, men sen ska jag försöka komma ihåg att ta en bild.

dubbla sulor?:angel: både hela och halva:idea::angel:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Jag har ett problem jag måste lösa... Hästen går med sulor fram och snösulor bak, och det klippar fast nåt ofantligt fram. Idag höll...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 686
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar