Förhindra snöstyltor med hel sula - hur gör ni?

Sv: Förhindra snöstyltor med hel sula - hur gör ni?

Här ska det komma MER snö, hela helgen. Och blir kladdsnö av det med..

Här är en variant som funkar för mig. Vet att du har en annan skoning, men kanske kan det endå vara av intresse. Plasten ska sitta i spänn så den blir lite bucklig.
Materialet är :eek:sjuk-tratt/krage till hund:angel:
3300346837_f33311d73e_b.jpg

Tack för tips, tyvärr skulle ju den bukta inåt och det ger problem. Dock, det är ganska likt (fast de är inte gjorda av trattmaterial, men många kronor både jag kunna spara av att göra sulor av tratt *s*) hur lillponnyn har. Han har mjuka sulor, tunna, böjliga. Faktiskt som trattmaterial när du säger det. De rör sig litegrann iom att de är så mjuka, flexar och kastar ut snön. Han har nästan aldrig styltor, och det lilla han har blir inte högt.

Så ställer mig helt bakom rekommendationen till andra, om man bara behöver sulan som lite extra skydd mot vassa stenar/ojämnt underlag.

Fbl måste ju dock ha en STYV sula, idealet skulle vaa något som inte buktade sig inåt no matter what. Annars blir det stråltryck och då blir lilla herrn väldigt ynklig.

Jag har funderat på någon slags gummi remsa, typ som tejp fast tjockare, som finns på bygg varuhus. Om den fäster och inte lossar i vätan så borde man kunna sätta den på insidan hoven- liksom runt om och precis ovanför sulan så snön inte får fäste så bra.
Jag ser ngt sådant framför mig men har ej testat än, återkommer!!

Hänger inte riktigt med, hur ska du fästa den, i det lilla som finns av skon, dvs de 8 mm som skon sticker ut från plastsulan?

Glasslock?! Jag är mkt nyfiken!! Menar du glasslock, som i "Big Pack-vaniljglass"? Hur gör du då? Skulle gärna vilja ha en beskrivning för jag är i stort behov av att hitta ngt som förhindrar styltor. Kan inte heller ha snöklampsulor på min...

Senast ändrad:

ENkelt. Rita av hoven, utsidan av skon. Märk sen ut hur bred skon är på din ritning. Klippt ut den och klipp då så att storleken på din mall blir så att den går några mm utanför skons innerkant. Lägg mallen på ett glasslock från GB-glass eller liknande storpacksglass, och klipp ut.

Ta med dig din fina utklippta 'sula', kratsa hovarna på hästen, och pilla sen in glasslocks-sulan mellan sko och hov (det är därför mallen ska ligga aningens över skons innerkant). Glasslocket kilas fast och hålls i spänn. Kan krävas några misslyckade försök innan man hittar riktigt rätt storlek, för mycket eller för lite att 'peta in' gör att de lossnar. Men när man lyckas har man enkla, rätt effektiva snöklampssulor som kan tas av och på efter tycke och smak. Fungerar dock bäst för ridturer, men ev kan det fungera i hagen med, beroende på hage och häst, lite olika. Är ju dock lätt att ersätta en tappad 'sula'

Har du löst problemet?

Annars prova följande, fungerar med eller utan hel/halv sula:

Ta torv, blanda med margarin till "chokladbollar". Tryck in i hoven så det fylls nästan ut över skon för att ge flexutrymme för strålen (har du hel sula kan du fylla helt, den flexar ju inte).

Ta silvertejp och sätt som ett V över skon, från trakt till tå på båda sidor. Dra upp en bit på hoven och sätt en silvertejp som en ring över ballar/hovvägg för att hindra V:et att lossa av snön.

Torv/margarin blandningen hindrar snö från att tränga in under silvertejpen. Silvertejpen hindrar torv/margarin blandningen från att rymma.

Fungerar grymt bra för de som provat!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Jag har ett problem jag måste lösa... Hästen går med sulor fram och snösulor bak, och det klippar fast nåt ofantligt fram. Idag höll...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 686
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"