Förhindra snöstyltor med hel sula - hur gör ni?

Sv: Förhindra snöstyltor med hel sula - hur gör ni?

Kanske har med temp eller nåt att göra? tycker alltid hel sula ger mer snöklamp än de med snösula. Men förutom ren kramsnö tycker jag inte det är så stort problem emd hel sula heller, visst blir det lite styltor men inte mycket.

Men nu, det är helt horribelt, de blir skyhöga och vingliga som sagt. Han är ju skodd men osulad bak, och får mer och värre styltor fram (med sula) än bak, bak bryts de sönder snabbare (han ska få snösulor bak på tisdag, men var bara gegga när han skoddes om så skippade dem).

Så, alltid mer styltor med hel sula, provat lite olika sorter (ej alu) under åren - alla hårdplast, och inte sett skillnad (mjukare typ borde röra sig lite och skicka ut snön). Men inga jättestyltor - förrän nu, det här är som sagt horribelt och stackarn står ju bara rätt på sina ben och leder i boxen på nätterna, resten av tiden står han på tå, med tån upp eller vinglar =/

Kanske har med temp eller nåt att göra? tycker alltid hel sula ger mer snöklamp än de med snösula. Men förutom ren kramsnö tycker jag inte det är så stort problem emd hel sula heller, visst blir det lite styltor men inte mycket.

Men nu, det är helt horribelt, de blir skyhöga och vingliga som sagt. Han är ju skodd men osulad bak, och får mer och värre styltor fram (med sula) än bak, bak bryts de sönder snabbare (han ska få snösulor bak på tisdag, men var bara gegga när han skoddes om så skippade dem).

Så, alltid mer styltor med hel sula, provat lite olika sorter (ej alu) under åren - alla hårdplast, och inte sett skillnad (mjukare typ borde röra sig lite och skicka ut snön). Men inga jättestyltor - förrän nu, det här är som sagt horribelt och stackarn står ju bara rätt på sina ben och leder i boxen på nätterna, resten av tiden står han på tå, med tån upp eller vinglar =/

Du har aldrig funderat på att ta bort dom hela sulorna??? Risken är mkt stor att din envishet leder till kotledsinflamation.

Svaret är mkt enkelt, sko den med en konkav sko eller en vanlig och fyll upp sulan till skons bäryta med wettex sulplast.

Nu tänker du väl på silikonglidmedel? Aldrigs ett silikonglid i sprayform? Jag googlade faktiskt tom för att se, men nix =)

Och silikonglid fäster ju inte mot ett nåt. Vilket jag antar spray gör, och antog det hörde hemma i bilindustrin.

Hmm *googlar*, finns en uppsjö, allt från att smörja airsoftvapen till att smörja barnvagnsjul till löpsmattor till transportband, och för bil då.

Men frågan är om det fäster, eller bara lossnar? Och om det löser upp sulan. Får knalla förbi en mack och kolla kanske..

Senast ändrad:

Du har aldrig funderat på att ta bort dom hela sulorna??? Risken är mkt stor att din envishet leder till kotledsinflamation.

Svaret är mkt enkelt, sko den med en konkav sko eller en vanlig och fyll upp sulan till skons bäryta med wettex sulplast.

Den dag han kan gå med sulplast ska jag gärna byta.

Jag är medveten om risken att han vrickar sig, därför jag vill lösa problemet så han slipper ha styltor. Men jag vinner inget på att han är styltlös men halt pga sultryck dessvärre =/

Alltså blir så förvirrad när jag läser om att ni får styltor med hel sula, här är det just de med hel sula som helt slipper styltor,

Känner heller inte igen problemet alls, särskilt på en plattfotad häst i min erfarenhet fungerar hela sulor i princip lika bra som traditionella snösulor för att motverka snöstyltor.

om det av ngn märklig anledning inte funkar så avstå från att rida under tiden, skulle aldrig få för mig att riskera att hästen vrickar sig pga extrema snöstylt bildningar.

Jag har aldrig snösulor ö.h.t på mitt fullblod, använder glasslock när det är styltväder och det funkar superbt han har dem även i hagen vid behov.
Har gjort misstaget att sko med snösula en gång, och han blev genast reaktiv på grus som tryckte under sulan pga den sporadiska snön och lera och grus däremellan. Här i mellansverige är det ju skånska vintrar numera och det finns ingen anledning att sko med snösula tycker jag, så sporadiskt som snön infaller sig. då funkar glasslocken superbt när det behövs.

Senast ändrad:

Kan du inte ha såna polarpaddar som man skruvar dit ovanpå?

Ovanpå vad? Sulorna? Det har jag soms agt faktiskt funderat på, men måste ju ändå¨ha ngn lösning till hagen, för polarpadsen lär ju dö i hagen. Men funderat på just om man kan fästa polarpads över, om de fungerar fast det är hel sula under, men de borde de ju göra?

De hela sulorna är alltså inte för att skydda mot snön/styltor, han har hela sulor fram året runt, känslig för stråltryck

Jag har inte läst hela tråden men jag brukar köpa snösulor dvs en "gummisko" som sätts under skon. De funkar jättebra men hovis brukar säga att de inte gör det för de inte orkar sätta på dem. Du kan köpa de genom hovis eller på Lantmännen Börjes har oxå. Hovslagarens är inte bra trots priset. Ja det samlas snö i skon men det lossnar lättare tack vare att sulan rör sig.

Ja ovanpå den sula du redan har. Funkar väl i hagen också om du känner att det behövs. Själv tycker jag styltor i hagen inte är nåt större problem så länge det inte är omväxlande is och snö.

Hattifnatten - sådana snösulor, i orginalutförande (Huf grips) är vad jag normalt använder och vad han brukar ha (och får på tisdag) bak. Men det fungerar tyvärr inte fram på den här herrn, han behöver hela sulor.

Elektron - tänkte mer på att det 'varnas' för att ha dem i hagen om det är lera och så. Och vi har ju helt skevt underlag nu som sagt, tung blötsnö, is, isklumpar och så lera underst. Aldrig vad jag kan minnas varit med om att det är alla tre samtidigt. Styltorna blir rena iskokor, och där i hagen det är is/hårt står han ju och vinglar lika mkt som på stallgången. Där de går igenom snön och leran märks det ju mindre.

Inga större hopp om annat väder heller om man ska få tro SMHI..

Aha, att det varnats har jag missat. Jag har bara blötsnö och lera, den med skor har rejäla styltor när han kommer in men har inga problem i hagen eftersom det är så mjukt under.

Jo, jag googlade lite här i helgen. Och dels anser de att de inte ska användas på barmark/lera, och folks erfarenheter tycks vara att de fungerar bra men INTE i lera, då ryker de ganska direkt. Därför jag velat lite, iom att där det inte bär (stora delar tyvärr) så sjunker de ju genom både snö och ner i lera. Och de är ju inte gratis direkt. Men, fungerar inte diverse 'smörjor' så får man ju prova.

Jag satt faktiskt och funderade på vad som händer om man lägger på huf grips utanpå sulan, känns inte som det skulle fungera, men jag kan inte riktigt motivera varför..

Mitt varmblod har halvsulor, all snö lossnar direkt. Har aldrig haft några problem alls. Inte ens när det varit isigt och hästen bara fått isklampar under fötterna, så har inte varmblodet det. Men däremot shettisen som går barfota, han har massor, bara ta upp hoven och knacka loss var 5 sekund (känns som det iaf), för på honom lossnar det aldrig om han inte står i torven i boxen ett bra tag.

När snön smält, så har sulorna även hjälpt mot leran, så i princip finns det inget att kratsa, allt ramlar ur ändå :D

Vad menar du med halvsulor? *mest nyfiken, hjälper ju inte fblherrn, men nyfiken på om du menar snösulor, eller ngt annat*

Jag har aldrig snösulor ö.h.t på mitt fullblod, använder glasslock när det är styltväder och det funkar superbt han har dem även i hagen vid behov.

Glasslock? Är det något man tillverka själv eller finns det att köpa?

Finns en tråd, med bilder. :laugh:

Jag har gjort egna snösulor för bruk före och efter snösulesäsongen :)

Testade först glasslock men de är för mjuka så de glider ur mkt lättare, testade sedan burkarna och de sitter perfekt bara man får till formen. Det är ganska mkt pill men när de väl sitter så är de underbara! Min häst gick med sulorna 2 veckor både i hage och ridning och tappade bara en sula och det var första dagen :p

Såhär ser det ut:

Funderar på att endast ha sånna i vinter och spara lite pengar :p Sedan är det ju bara att ta ur dem om det inte är snö på marken.

Tråden: http://www.bukefalos.com/f/newreply.php?do=newreply&p=11402078

Det hade inte jag heller gjort om jag inte redan hade surfat in i den för inte så länge sen.:D

Lite off topic - men även jag kan skriva under på att 'glassvarianten' fungerar, men även jag gjorde av själva glassbunken, eller av de lite mindre byttorna med hårdare lock (carte d'or är utmärkta ;)). Får man bara in snitsen sitter de hur bra som helst. Varit räddaren i nöden mången höst och vår när man överraskats av snö.

Fats hjälper ju inte fbl, men i övrigt så är det en utmärkt lösning för enstaka snödagar =)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Jag har ett problem jag måste lösa... Hästen går med sulor fram och snösulor bak, och det klippar fast nåt ofantligt fram. Idag höll...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 686
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Textilåtervinning
  • Vad gör vi? Del CCVII