*Före och efterbilder*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: *Före och efterbilder*

Saigon skrev:
Den hästen faller def. inte under djurskyddslagens gräns i praxis för vanvård. Är inte ens i närheten.
Vems praxis?
Miljökontorets?

Hästar som faller under den praxisen har redan lidit länge.
Jag tror att de flesta inte vill gå emot lagens intentioner även om gränsen för när myndigheterna reagerar är mycket lägre.

Du kan väl ändå inte påstå att du tycker att den hästen har fått tillräckligt med foder?
Så att Djurskyddslagen uppfylls.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Du skriver att hästen trots foder har svårt att gå upp i vikt och att den är stressad. Kanske hon har stressmage vilket gör att mycket av fodret bara går rätt igenom. Har själv en häst som varit väldigt tunn och där ökat foderintag resulterade i i mer avföring men inget ökat hull. Vi fick hjälp att "hjälpa" hennes mage och hon har nu lagt på sig ca 90 kilo på 18 måndader både hull och muskler. Vi använde M-kur från AME-products. Hon har självfallet gått på en foderstat med både högt MJ och Protein men innan magen var OK gjorde fodret ingen skillnad
 
Sv: *Före och efterbilder*

Inte_Ung skrev:
Vems praxis?
Miljökontorets?

Hästar som faller under den praxisen har redan lidit länge.
Jag tror att de flesta inte vill gå emot lagens intentioner även om gränsen för när myndigheterna reagerar är mycket lägre.

Du kan väl ändå inte påstå att du tycker att den hästen har fått tillräckligt med foder?
Så att Djurskyddslagen uppfylls.

Nej, domstolspraxis.

Den kan ha fått "tillräckligt" med foder men inte i rätt balans. Och med tillräckligt syftas på att hästen inte har lidit av hunger. Med för dåliga värden på grovfodret behöver de ju äta fruktansvärt mkt för att tillgodose sina behov. I de flesta fall klarar de då inte av att sätta i sig så mkt som de eg. behöver. Men de får mat i "godkänd" mängd. Och när så är fallet så handlar det inte om vanvård. Och i det här fallet så faller hästen def. inte under gränsen för djuskyddslagens krav. Den får mat. Den får omvårdnad. Den har tillgång till beteshage och vatten. Det är inte vanvård.
Däremot kan man önska en annan foderstat till hästen. Men det är en annan sak.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Madick skrev:
"Hört om" eller direktkontakt? Jag "hör" mycket som ofta är både överdrivet och felaktigt.

Jag följde också tråden där et fick rådet om soja, och hur mycket och hur snabbt hon kunde ge och öka. Det är inga stora mängder vi pratar om.

Jo, jag "hör" också mkt. Hur din omdömesförmåga är, är inget jag ifrågasätter därför det leder ju inte någonstans. Detsamma gäller min.

Vad hon fick för mängd i rekommendation är ju inte synonymt med vad hon verkligen gav/ger...

Tyvärr är det ju ofta så att folk inte lyssnar på varningar förräns de själva blir drabbade.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Jag undrar bara Saigon, varför du tror att risken för Baron Gruff skulle minska bara för att man ger under en begränsad period? Och hur lång är den begränsade perioden för dig?
 
Sv: *Före och efterbilder*

Nej, jag tror def. inte att risken minskar för att du ger under begr. period. Då har du missuppfatttat...

En "begr. period" rör sig om ett par veckor.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Men då förstår jag inte alls. Du säger högre upp att det är något man ger i en begränsad period, och anledningen var Baron Gruff-sjukan.

Att bara ge ett par veckor gör att man stör matsmältningssystemet först när man lägger till sojan, under ökningsperioden, och sen när man tar bort den.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Uttrycker mig kanske luddigt...

Jag sa till trådskaparen att jag tyckte det var bra att hon slutat eftersom "man bara ska ge under begr. period" (eftersom att jag är emot att man sätter in åtgärder utan att göra en analys och räkna ut en vettig balanserad foderstat. Vilket jag däremot inte utv.)

Däremot kan jag tänka mig att "gå med på det" som en akut åtgärd men inte som ngn lösning på problemet. Men som jag sagt tidigare så tycker jag inte att man öht ska ta till det som åtgärd utan ta fram en balanserad foderstat på en gång istället. (men jag skulle inte få för mig att "skälla" på ngt som anv sig utav det). Baron Gruff är bara ytterligare en anledning.

Har dessutom sett vid ett flertal tillfällen hästar som getts soja som på bara ett par veckor vänt och blivit rejält feta efter att ägarna har öst på med soja. Givorna har då varit rejäla trots varningar. Och det är otroligt vanligt idag att man gör på det viset. Istället för att ta fram en vettig foderstat så sätter man in akutåtgärder, beroende på synintrycket, och det blir ett jäkla hattande fram och tillbaka. Vilket inte är bra. När de väl är feta så börjas de bantas etc.

Matrelaterade sjukdomar är idag väldigt vanliga pga att gamla tiders "stabila" fodergivor är borta och istället exprimenteras det med diverse foder och tillskott fram och tillbaka utan att man eg. har en aning om värden i förhållande till behov etc.

På hästen ser jag en förbättring. Hon skriver att hon ska släppa på bete. Det kommer en ny skörd hö. Och förhoppningsvis skulle hon kunnat få hjälp att sätta ihop en vettig foderstat (om hon nu inte hade blivit bortskrämd). Bättre lösning i mina öron än att det skulle utv. till det som jag sett flera gånger.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Om du följt utvecklingen från början så kanske du uttryckt dig annorlunda. Stackars tjejen hade fullt sjå att få sin mamma att ens gå med på soja som var billigaste alternativet. Hon fick MÅNGA andra förslag, men har man inga pengar eller egen beslutsrätt är det inte så lätt att göra något, hur rätt man än vet att man har.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Det är jag som är den "snåla" mamman till detta ekipage och jag har frågat min dotter hur hon kan vara så dum att hon går ut här och utsätter sig själv (och mej) för denna smutskastning av er sk. "experter".Då vi har varit på Ulltuna flertal ggr. och veterinären säger att hästen har normalhull,är vacker exteriört och har torra,rena ben.Dock artrit på vänster kota fram som långvarig vila kan läka.Stallet vi står i nu ägs av en som jobbar på Ulltuna bl.a som foderrådgivare,och stallet besöks regelbundet av vet.som själv har häst där.Så nu hoppas jag denna #disskusion#vara över för denna gång och att dottern håller sig härifrån.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Inte_Ung skrev:
Att hästen får problem med lederna är inte så konstigt om den är undernärd.
Då så finns där ju inget material till att bygga leder vid nötning.
För jag antar att du har ridit på hästen även om den ser ut så där.

Hur kan du ens tro ngt sådant???

Ni är faan vuxna människor,visa det!! Påstå att jag missköter min häst,suck ni vet ju ingenting.

Hästen har fått kotledsinflammation pga en kotledsvrickning enligt veterinären.
Kan meddela dig att veterinären tyckte att denna häst hade bra hull men det fattades muskler,ska du leka duktigare än en veterinär??
Kan sen meddela att han tyckte att hon var torr och fin i benen.

Jag har tagit åt med jävligt mkt av det just du sagt. Jag kan ta mkt men när du säger att jag missköter min häst då bubblar det över.

Vi har flera personer som jobbar vid SLU i stallet och dom tycker hästen är fin.

Nu tänker jag inte skriva mer i denna tråd.Ska åka till stallet och ta hand ommin "missköta" stackars häst som inte har nå vatten i boxen/hagen och aldrig får nå mat.

Hoppas ni bukemännsikor kan sluta hoppa på människor nån gång.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Jag anser inte att er häst är misskött. Har flera gånger försökt hjälpa din dotter och gett henne massor med råd.

Det enda svar vi mötts av är: det är ett fullblod, det går inte.

Båda ursäkterna tycker jag är dåliga.
Så jag betackar mig för era anklagelser.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Till alla! (utom Et_flickan)

Jag har sett hästen i verkligheten och hon är absolut inte så smal som hon ser ut på bilderna. Hon har faktiskt blivit mkt finare under sissta tiden. Man får faktiskt tänka på att hon är skadad !!!
 
Sv: *Före och efterbilder*

tailormade skrev:
Det är jag som är den "snåla" mamman till detta ekipage och jag har frågat min dotter hur hon kan vara så dum att hon går ut här och utsätter sig själv (och mej) för denna smutskastning av er sk. "experter".

Och jag tycker synd om henne, som har en mamma som offentligt kallar henne för dum bara för att hon är mån om sin häst. Med tanke på vad hon tidigare har skrivit om ert sätt att kommunicera på förstår jag att hon letar hjälp från annat håll.
 
Sv: *Före och efterbilder*

et_flikkan skrev:
Hästen har fått kotledsinflammation pga en kotledsvrickning enligt veterinären.
Men för att den skall kunna läkas så behövs det ett bra foder.
Ett foder som innehåller alla de näringsämnen som hästen behöver för att bygga på sig.
Skador läker sämre om man får dåligt med mat.
 
Sv: *Före och efterbilder*

jag har frågat min dotter hur hon kan vara så dum att hon går ut här
Stackars barn. Nu tycker jag ännu mer synd om henne. Ha en förälder som går ut på nätet och kallar henne för dum, och direkt till henne. Jag förstår om ni har kommunikationssvårigheter. Var glad att hon bara vänder sig till "oss" på nätet och inte till så mycket annat tok som tonåringar kan göra.

Och om en foderrådgivare och veterinärer tycker hästen är i normalhull på första bilderna så borde de verkligen byta jobb. Det är beklämmande att se undernärda hästar, och deras ägare som kommer med den ena ursäkten efter den andra för att fortsätta snåla på fodret.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Vågar man komma in här och säga att den här tråden har spårat ur? :angel: Herregud, på många låter det som om att hästen är grovt misshandlad, vilket jag skulle säga är rentav fjantigt. Och att hota o säga att man ska fara ut o kolla betet för att sedan (antagligen) komma tillbaka hit och klaga ännu mer blir lite väl... Tror att trädskaparen vid det här laget vet allt hon behöver veta, och visst, det är lätt att döma, men ni har ju aldrig sett hästen i verkligheten. Tydigen har ju en vet. kollat på hästen, och då borde ju allt vara OK, eller hur?

Till trådskaparen vill jag säga lycka till med hästen, hoppas hon blir frisk fort! För övrigt kan du gärna få ta lite fett från min häst, han har så det räcker o blir över :angel:
 
Sv: *Före och efterbilder*

Vill inte vara elak eller något, men man kan inte ha kvar en häst som man inte har råd att ge mat till. Mat är ändå det mest grundläggande, tänk om något oförutsett händer, allvarlig olycka eller tillochmed en mindre bara... Man kan inte ha häst om man måste vända på varenda krona. Så är det bara, det är djur och du som ägare har ansvar för dess liv. Det innebär att man ÅTMINSTONE måste kunna ge rejält med bra och rätt mat.
 
Sv: *Före och efterbilder*

JennyE skrev:
Och att hota o säga att man ska fara ut o kolla betet för att sedan (antagligen) komma tillbaka hit och klaga ännu mer blir lite väl...

Vi är inbjudna i inlägg #33.
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=6077478&postcount=33

et_flikkan skrev:
Kom ut till stallet och titta så får du se betet :p
Det är kraftigt, alla hästar i stallet ser snart ut som tunnor, mitt fullblod börjar man tom se magen både framifrån och bakifrån.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
934
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 688
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp