*Före och efterbilder*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: *Före och efterbilder*

Är det på det där betet som din häst går som du kallar för kraftigt?
Ta bort havren och ge Krafft nya Groov. Det fungerar alltid. Ge ca 1 kg per dag. Så ska du se skillnad. Jag menar om din mamma opponerar sig att det blir dyrt så ska ni inte ha häst. Man måste ha råd att ge sin häst mat så att det räcker. Inte bara svältkost och det billigaste möjligaste.
Jag har själv ett fullblod/halvblod. Har gett i vinter: 12 kg hösilage, 4 kg torrt hö, nästan 1 kg korn, 3 dl betfor, nästan 1 kg groov, och några dl dynavena activ 100. Har bra hövärden. Det torra var på en kvot på 6 och hösilaget var på nästan 7.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Ville bara påpeka att även med en foderstat där hästen får långt mer energi än den behöver kan det gå väldigt långsamt att få upp den i vikt. Tänker ta min egen som exempel, fullblodssto, 4 år, köpte henne från banan i november. Hö 50 g smb rp, 8,5 Mj.
Hö: 14 kg
Lucern: 2,25 kg
Korn: 2,5 kg
Olja: 250 g

Detta är vad hon orkar äta, hon får inte ner ett gram till! har fri tillgång på hö och det tar ofta flera timmar för henne att orka äta allt korn och lucern. Hon äter nästan hela tiden. Har nog lagt på sig MAX 20-30 kg sen i november. Nu när gräset har kommit syns den största skillnaden men min poäng är att även med mycket energi i foderstaten kan det dröja länge innan man börjar se resultat.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Vi kommer inte köpa nått nytt foder innan vi flyttar till Värmland. Där kommer hon få Dynavena. Ska höja havren till 1 kg.

Sen har du inte sett hela hagen :p
 
Sv: *Före och efterbilder*

milly skrev:
Det börjar ju se mkt bättre ut men MER hull och muskler ska det till innan hon är helt bra! (men det kanske du också inser/tycker)

Jag var med i diskussionen i vintras om din häst... Kmmer du ihåg det? Peppade dig mycket om att våga "tjata" på din mamma om SOJA som ju var ett billigt alternativ...

I sommar på betet kanske du inte behöver ge någon soja just men nog kräver denna häst någon slags kraftfoder även på betet! Jag skulle aldrig våga chansa även om betet är kraftigt. Om havre sätter sig i huvudet på den så försök med annat! Öka det du ger nu åtminstone, tycker jag. Du ger ju bara några dl skriver du :eek:

Du skriver att hästen tar sig av det kraftiga betet... men det verkar inte räcka på långa vägar!

Hej Milly

Jag ska höja havren till 1 kg. Jag tror inte det e havren som gör att hon blir tokig, hon gick på fyra kg havre när vi precis hade kommit till stallet för att höt va så dåligt och jag tyckte hon va lugn då, det var när vi började sänka havren som hon blev tokig. Sen blev hon ju konvalecent för 6 veckor sen så rida bort energin kan man ju inte heller göra. Har tänkt lite på det där.

Förra året klarade hon sig på bara bete, fick lite betfor och mineraler och såg då ut såhär: Var konvalecent då halva sommaren pga lite sne här och där och låsta muskler.
DSCF2162.jpg


Nu har hon inte gått länge på betet heller utan bara två veckor sen hon kom ut ur sin sjukhage. Men som sagt så ska jag höja havren och sen när vi kommer till Värmland ska vi köpa Dynavena för där har tyfligen inte betet vuxit ännu enligt en kompis som bor där.
 
Sv: *Före och efterbilder*

et_flikkan skrev:
Förra året klarade hon sig på bara bete, fick lite betfor och mineraler och såg då ut såhär: Var konvalecent då halva sommaren pga lite sne här och där och låsta muskler.
DSCF2162.jpg

Klarade sig på enbart bete? Hmm... av den bilden att döma tycker jag att hon med nöd och näppe klarade sig... Hon ser fortfarande tunn ut i sin överlinje! Hon ser INTE mager ut här men inte BRA heller.
Mne det är bara bedömt från denna enda bild - det är svårt att säga. Jag förstår att det är svårt med fullblod och vill inte på nåt sätt döma dig, det finns dom som ger dom MÄNGDER med mat men ÄNDÅ har svårt att hålla dom i hull.

Här är iaf vad JAG tycker är några fullblod i god form (dock är det hingstar, kanske lite orättvist att jämföras med, men hittade inte så mycket andra bra bilder...):
http://www.tanjan.net/valokuva/zinntaler_BRD_R83-1134_3.jpg
http://www.leilak.net/jalostusoriit/kuvat/american_patrol_gerxx.jpg
http://www.leilak.net/jalostusoriit/kuvat/hopalongcassidyxx.jpg
http://www.leilak.net/jalostusoriit/kuvat/rantxx_1.jpg
 
Sv: *Före och efterbilder*

hon gick på fyra kg havre när vi precis hade kommit till stallet för att höt va så dåligt och jag tyckte hon va lugn då, det var när vi började sänka havren som hon blev tokig.

Precis. Hon blev tokig för att hon får för lite... precis som jag beskrivit ovan.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Jag håller med om att lucern och nya Kraft Grov troligtvis skulle hjälpa. Även om hästen har blivit mycket finare, så tror jag att det kommer krävas mycket mer om du ska rida och träna.
 
Sv: *Före och efterbilder*

musli är bra!:) och nya kraaft grov som jag ser att många tipsat om men den gör underverk:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: *Före och efterbilder*

Hästen är kovalecent och ska inte börja tränas förens till hösten igen om kotan läker som den ska.

Desutom har jag provat groov förut och det funkade inte på henne, hon varken åt elr gick upp i vikt. Hon ratade nästan 3 kg groov om dagen, det blir dyrt i slutändan. Vi fick kasta en halv säck nästan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: *Före och efterbilder*

milly skrev:
Klarade sig på enbart bete? Hmm... av den bilden att döma tycker jag att hon med nöd och näppe klarade sig... Hon ser fortfarande tunn ut i sin överlinje! Hon ser INTE mager ut här men inte BRA heller.
Mne det är bara bedömt från denna enda bild - det är svårt att säga. Jag förstår att det är svårt med fullblod och vill inte på nåt sätt döma dig, det finns dom som ger dom MÄNGDER med mat men ÄNDÅ har svårt att hålla dom i hull.

Här är iaf vad JAG tycker är några fullblod i god form (dock är det hingstar, kanske lite orättvist att jämföras med, men hittade inte så mycket andra bra bilder...):
http://www.tanjan.net/valokuva/zinntaler_BRD_R83-1134_3.jpg
http://www.leilak.net/jalostusoriit/kuvat/american_patrol_gerxx.jpg
http://www.leilak.net/jalostusoriit/kuvat/hopalongcassidyxx.jpg
http://www.leilak.net/jalostusoriit/kuvat/rantxx_1.jpg

Själv tycker jag inte att nån av dom där hingstarna hade speciellt bra hull. Sådär vill jag inte att E-t ska se ut.
En hingst som jag tycker har bra hull är Sharp Matt som står på brantshammar stuteri. Va inne i stallet och hälsade på och var tvungen att fråga om det var en Quaterhingst.
DSCF2576.jpg

Har aldrig sett ett så kraftigt fullblod, jo den andra hingsten som stod i stallet som jag inte ens kommer ihåg vad han hette.

Sen vill jag säga en till sak att så fin som hon var den sommaren så fin har jag aldrig haft den hästen, hur bra hö vi än haft och hur mkt mat vi än proppat i henne.
Det är svårt att muskla hennes överlinje, kan bero på att hon är väldigt låst i den fortfarande, men jag tycker att hon har fått en mkt bättre överlinje än förra sommaren.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Tänkte jämföra lite foderstater jag haft henne på.
Detta var förra vintern då vi hade ett otroligt bra hö.
67 g smbrp
7,8 mj

Hon gick på 12 kg hö och 3 kg fibergi, 1 dl olja och ½ kg betfor.
Vad tycker ni om hullet här?

DSCF2022.jpg
 
Sv: *Före och efterbilder*

Hon är för smal på alla bilder.

ursäkta mig men nu börjar jag faktiskt tröttna.
Läser du inte vad vi skriver?
Det är ingen nämnvärd skillnad på någon av bilderna, din häst är för smal. Att hon inte har någon hals är pga den är den sista som får ta del av fettet.

Kolla på glims bild, den hästen är rund. Min ser likadan ut och så ska de se ut.

och dynavena? Ni har inte råd med soja men att köpa marknadens dyraste foder kan ni helt plötsligt? Finns ingen reson i era resonemang.

Ska ni ge dynavena så köp en säck Mixt, det kommer hon bli rund på.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Vi har inte råd att köpa foder nu pga av att vi ska flytta, det kostar att flytta!!.
Jag sa desutom fel foder, Åsebro Cool ska vi köpa. Jag vet att hästen är smal jag vet att hon är omusklad och jag försöker. Jag tycker inte om att hästen ser ut såhär men vad ska jag göra, jag e 17 år, har inget jobb, jag har bara en mamma som jag måste ta nya fajter med varenda jävla gång det gäller nya foder, byta foderstat m.m. Det var ett under att jag fick iväg hästen till kliniken för undersökning av kotorna.

Hade jag eget jobb och fick egna pengar skulle jag köpa vaf**n som helst till denna häst, men tyvärr alltså det går inte.

Tänker inte skriva nå mer nu i denna tråd då jag bara blir så ledsen. Inte det som ni skriver utan för att jag känner mig så hjälplös och elak mot min underbara häst. Tack för all hjälp jag fått av er, jag har lärt mig och i framtiden kommer ni att få se tjocka och glada hästar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: *Före och efterbilder*

Hej ET... jag är hemskt ledsen att behöva meddela att din häst inte har blivit nämnvärt mer musklad eller lagt på mer hull sen förra sommaren... Kanske svårt att se det själv, det är så lätt att bli "hemma-blind"..

Vet inget om er tidigare problematik men det står att läsa att nån kota är dålig, låsningar, sned här & där... Hur behandlar ni & går tillväga med detta? Har du regelbunden kontakt med vet., kiropraktiker, eller annan behörig behandlare så att säga?

Din häst ser väldigt snäll & fin ut men tyvärr ej så välnärd, stabil eller "positiv"... Du verkar väldigt stolt över henne & det är klart att man ska vara det, jätte kul att hästägare/ryttare är glada över att de får ta hand om ett "liv"...

Om hästen nu ska gå som konvalecent, hur länge, varför, sjukhage, behandlingar? När den sen ska sättas i gång så gör det då med fördel från marken,, viktigt för din häst är att få komma i gång bakifrån & framåt så att gumpen får "komma under hästen" och gymnastiseras.. Om du känner dig säker eller kan få hjälp med tömkörning så är det kalasbra sen kanske att till och med kunna köra henne.. Tänk raka spår och lugn lång trav är det ultimata ur uppbyggnads synpunkt.. helst om hästen varit sned så måste man ge den chansen att själv kunna räta upp sig och bli stabil..

Ang. foder så är det inte min starka sida, men lite tips kan vara

avmaskning
fri tillgång till saftigt gräs/ hösilage/hö
3-4 mål om dagen ( hästens magsäck är förhållandevis liten & den har svårt att tillgodogöra sig stora mål mat ... dvs inga fyllda murarhinkar 2 ggr om dagen)
3 gånger 1 liter kornkross ev. blandsädskross
3 gånger 1/2 liter blöt betfor
soja
b-vitamin
salt/mineralsten i hagen

kostnad i månaden för detta blir ca 200:- exl. gräs/hö samt avmaskning

Lycka till nu med allt, det blir säkert bra även om det just nu är lite motigt...;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: *Före och efterbilder*

skrev svaret innan jag sett ditt sista inlägg..

som sagt ... det är banne mig inte lätt att ha hand om ett liv ...

men igen lycka till, du har en vilja att få din häst att må bra & det är banne mig inte många som ens märker att deras häst inte är 100% ok.. så du är ju en bra bit på väg..

:bow: kram:bow:
 
Sv: *Före och efterbilder*

Madick skrev:
Soja är i första hand ett proteinfodermedel och ger INTE fett eller stor mage. Det ges när proteinet i övrigt foder inte räcker till, och inte bara som något man ger under begränsad period... Protein krävs för att hästen ska kunna sätta muskler! Hull kommer av energi (kalorier).

Däremot kanske hästen har tillgång till gräs nu, och då är sojan inte nödvändig längre.

Nja, så här resonerar jag. Soja är ett proteinfodermedel som kan anv i foderstaten om man har en uträknad foderstat byggd på analyserat grovfoder. Behöver man då höja proteinhalten så är soja ett utmärkt alternativ.

Om man däremot väljer att sätta in soja enbart därför att man tycker hästen ser mager ut så bör man se på det som ett tillskottsfoder eftersom att bla Baron Gruff-sjuka kan inträda om man överutfodrar med det. Soja anser jag därför är ett fodermedel som man ska anv med försiktighet, under begränsad period, om man inte har uträknat att det faktiskt behövs och att man säkerställt att foderstaten i övrigt är i balans.

Och om man tillsätter för mkt protein som inte omvandlas till muskler så blir det feta. Det har jag även sett så mga gånger med egna ögon så hos mig finns det inget tvivel om den saken...
 
Sv: *Före och efterbilder*

Man kan inte fodra upp en häst bara genom att ge den stora mängder kraftfoder, speciellt inte havre som är så proteinrikt, se istället till att ha bra och energirikt grovfoder som bas ge även kraftfoder, men kom ihåg att en häst som inte är i kondition och inte rids så hårt behöver inte så mycket kraftfoder, finn istället andra alternativ, foder som innehåller fett och bygger upp din häst mer långsiktigt, medans du kan börja bygga upp hennes muskulatur.

Läs och kolla runt det finns många olika foder för hästar i olika stadier, om man har en häst som magrat av och är muskelfattig, måste man skynda långsamt.
Jag tycker det är svårt att prata om veckor, det kan ta tid att få upp en häst i hull och sedan kunna börja bygga muskler. När du väl kommit dit kommer säkert din häst bli jätte fin.

För mycket kraftfoder, kan medföra att hästen blir sjuk och kanske även svår att hantera då den står på för högt energi intag.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Betet kommer att göra hennes mage större, det är mera utfyllnads mat för buken.
Man måste nog tillskotts fodra om man har en häst som man vill ha upp i hull.
Hur mycket rids hon?
 
Sv: *Före och efterbilder*

En del hästar tål inte kraft, det var något i bindningsmedlet hästarna inte tålde, men jag tror att dom tagit fram ett nytt medel som de flesta hästar tålde, men det är klart att det kan fortfarande finnas hästar som inte tål det, eller så tycker kanske din häst helt enkelt inte om det.

Tar den åt sig bra av havren. Jag har haft några hästar som inte kan tillgodosätta sig helhavren, genom att den kan vara gärna så hårdsmält och om hästarna inte tuggar den ordentligt kan den fara rakt igenom.
När det gäller en snygg överlinje, måste det nog till hull först och sedan muskler för att få en snygg överlinje.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
934
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 689
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp