*Före och efterbilder*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: *Före och efterbilder*

tashinajess skrev:
Man kan inte fodra upp en häst bara genom att ge den stora mängder kraftfoder, speciellt inte havre som är så proteinrikt, se istället till att ha bra och energirikt grovfoder som bas ge även kraftfoder, men kom ihåg att en häst som inte är i kondition och inte rids så hårt behöver inte så mycket kraftfoder, finn istället andra alternativ, foder som innehåller fett och bygger upp din häst mer långsiktigt, medans du kan börja bygga upp hennes muskulatur.

Läs och kolla runt det finns många olika foder för hästar i olika stadier, om man har en häst som magrat av och är muskelfattig, måste man skynda långsamt.
Jag tycker det är svårt att prata om veckor, det kan ta tid att få upp en häst i hull och sedan kunna börja bygga muskler. När du väl kommit dit kommer säkert din häst bli jätte fin.

För mycket kraftfoder, kan medföra att hästen blir sjuk och kanske även svår att hantera då den står på för högt energi intag.
Visst är det så och visst, du har helt rätt! Men det man skriver här på forumet blir en rejält förkortad och förenklad variant av verkligheten. ;) Så gäller även trådskaparen och därför kanske vi inte ska dömma henne FÖR hårt!

Men om hästen är mager, går på ett BRA bete dygnet runt är det SVÅRT att få i den mer grovfoder om den bevisligen behöver mer mat. Då står kraftfoder till buds! Men är betet kraftigt kanske man ska välja ett kraftfoder utan så mycket protein som tex betfor.

Idag ska inte min häst UPP i hull längre (dvs fett över revbenen) utan hon kan gått gå ner några kilon. :o Däremot behöver hon rejält mycket mer muskler i överlinjen, men det är ridning, ridning och åter ridning som gäller för vår del!

//Alice
 
Sv: *Före och efterbilder*

Campella skrev:
et_flikkan skrev:
Vi har inte råd att köpa foder nu pga av att vi ska flytta, det kostar att flytta!!.
Jag sa desutom fel foder, Åsebro Cool ska vi köpa. Jag vet att hästen är smal jag vet att hon är omusklad och jag försöker. Jag tycker inte om att hästen ser ut såhär men vad ska jag göra, jag e 17 år, har inget jobb, jag har bara en mamma som jag måste ta nya fajter med varenda jävla gång det gäller nya foder, byta foderstat m.m. Det var ett under att jag fick iväg hästen till kliniken för undersökning av kotorna.

Hade jag eget jobb och fick egna pengar skulle jag köpa vaf**n som helst till denna häst, men tyvärr alltså det går inte.





Vadå vi har inte råd att köpa nytt foder?! Man måste väl alltid ta sig råd till att köpa mat till hästen? Annars ska man inte ha en häst! :cool:

Nu e det ju så att jag förstår om ni hade blivit upprörda om hästen inte fick nå mat överhuvetaget . vi har proppat i denna hästen mat förut och hon går inte upp för det. Vi har köpt dyra fodermedel, fodermedel med mkt protein och energi inte har hon gått upp för det. Vi har gett henne 4 kg havre, inte har hon gått upp för det. Så vad ska man göra???. Vi vill desutom inte byta foder nu för hästen ska flytta och detta e en väldigt stressad häst som blir dålig i magen av minsta lilla förändring så jag tänker inte be min mamma köpa nytt foder och så e det.

Hennes förra ägare såg desutom bilderna på henne och hon tycker hon är fin, veterinären tycker hon är fin i hullet dock behöver hon ha muskler, ni är dom enda som klagar på att hästen inte har bra hull just nu. Muskler ser jag att hon inte har, jag e inte blind. Hon är inget halvblod och kommer aldrig kunna bli det heller i formen, visst vill jag ha henne finare och nån dag kanske jag får det också.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Om man däremot väljer att sätta in soja enbart därför att man tycker hästen ser mager ut så bör man se på det som ett tillskottsfoder eftersom att bla Baron Gruff-sjuka kan inträda om man överutfodrar med det. Soja anser jag därför är ett fodermedel som man ska anv med försiktighet, under begränsad period, om man inte har uträknat att det faktiskt behövs och att man säkerställt att foderstaten i övrigt är i balans.
Vi pratar inte halvkilon-kilon soja, så Baron Gruff-sjukan behöver man knappast bekymra sig över när kraftfodergivan är så liten. Och HAR DU SETT HÄSTEN? Det går inte att komma ifrån att proteingivan varit för liten under en längre tid.

Soja är alltid ett tillskottsfoder, som används under så lång tid det behövs. Byter man inte grovfoder så finns det heller ingen anledning att ta bort sojan om hästen svarar på det.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Hej ET... jag är hemskt ledsen att behöva meddela att din häst inte har blivit nämnvärt mer musklad eller lagt på mer hull sen förra sommaren... Kanske svårt att se det själv, det är så lätt att bli "hemma-blind"..
Det har jag inte sagt att jag tcker heller. Jag tycker hon va fin där och visst skulle jag vilja haft henne finare. Jag e inte hemma-blind jag ser när min häst börjar gå ner i vikt och försöker göra ngt åt saken.

Vet inget om er tidigare problematik men det står att läsa att nån kota är dålig, låsningar, sned här & där... Hur behandlar ni & går tillväga med detta? Har du regelbunden kontakt med vet., kiropraktiker, eller annan behörig behandlare så att säga?

Hon behandlades förra året i september av en duktig ET under 4 månader. Bäckenet var snett,hon satt fast i nacken och länden. Blev frisk och började ridas. I början av april blev hon dålig igen, började stegra sig och kasta sig vid ridning och då fattade jag att nått va fel igen, släpade också ena bak med sig och tappade baken när jag skulle göra halt. Var då envis och sa till mamma att nu jävlar går den hästen igenom en ordentligt veterinär koll så det blev ulltuna och resultatet 2 gradig hälta-kotledsinflammation.

Just nu behandlar jag ingenting då hon började halta mera när jag masserade henne. Hon går bara i hagen från 8 på morgonen till 8 på kvällen. Får komma ut och beta gräs utanför hagen ibland men då hon är lite pigg av sig så blir det inga långa stunder.
Kotan behandlades med kortison.

Din häst ser väldigt snäll & fin ut men tyvärr ej så välnärd, stabil eller "positiv"... Du verkar väldigt stolt över henne & det är klart att man ska vara det, jätte kul att hästägare/ryttare är glada över att de får ta hand om ett "liv"...

Hästen är underbar, hon har varit med om så mkt i livet, mer än vad jag själv har varit med om. Förstår inte vad du menar att hon inte verkar vara så positiv, denna häst är positiv till allt man gör med henne, älskar att arbeta, får hon inte arbeta blir hon tokig och lever då rövare när man ska leda ut henne i hagen.

Om hästen nu ska gå som konvalecent, hur länge, varför, sjukhage, behandlingar? När den sen ska sättas i gång så gör det då med fördel från marken,, viktigt för din häst är att få komma i gång bakifrån & framåt så att gumpen får "komma under hästen" och gymnastiseras.. Om du känner dig säker eller kan få hjälp med tömkörning så är det kalasbra sen kanske att till och med kunna köra henne.. Tänk raka spår och lugn lång trav är det ultimata ur uppbyggnads synpunkt.. helst om hästen varit sned så måste man ge den chansen att själv kunna räta upp sig och bli stabil..

Vad jag förstår nu är att denna häst inte har blivit rätt riden från början. Det har varit dra fram sparka bak för hon har aldrig arbetet med ryggen så länge jag haft henne, jag har försökt och försökt men det har inte funkat. Så i början blir det mest ut i skogen och lyfta på fötterna plus tömköring såklart.

Ang. foder så är det inte min starka sida, men lite tips kan vara

avmaskning
fri tillgång till saftigt gräs/ hösilage/hö
3-4 mål om dagen ( hästens magsäck är förhållandevis liten & den har svårt att tillgodogöra sig stora mål mat ... dvs inga fyllda murarhinkar 2 ggr om dagen)
3 gånger 1 liter kornkross ev. blandsädskross
3 gånger 1/2 liter blöt betfor
soja
b-vitamin
salt/mineralsten i hagen

kostnad i månaden för detta blir ca 200:- exl. gräs/hö samt avmaskning

Lycka till nu med allt, det blir säkert bra även om det just nu är lite motigt...;)
 
Sv: *Före och efterbilder*

Att hästen är ett fullblod är ingen ursäkt för att ha den smal.
Både min och glimfeathers är precis lika runda som vilket halvblod som helst.

Tänk på att det tar tid att göda upp henne, ge henne tid att hinna ta sig innan ni skär ner/ändrar foderstaten.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Ingen här som tänkt på att " ET flickan " kanske har sin häst uppstallad i ett stall där foder, strö m,m ingår??? Jag vet nämligen att det är så. Om man betalar 4 000 kr/mån i bara stallhyra för 2 hästar + försäkring + hovslagare + bensin till o från stallet är det inte konstigt att man inte kan köpa extra foder om man är ensamstående mamma med en dotter....

Jag tycker däremot att stallägaren som tar betalt ska se till att det ingår foder så hästen klarar sig på det,man ska inte behöva köpa extra när man betalar för helinackordering.

Det är dåligt tycker jag när det bara ingår havre och mineraler. Borde det ingå nåt helfoder??? När jag hade inackorderingar så fick hästarna det dom behövde om det så var Krafft Sport eller havre eller korn. Hade också lusern och betfor !!

Sluta gnäll på Et flickan utan börja fundera i stället på varför inackorderingsstallen snålar o ger mindre än dom ska.....
 
Sv: *Före och efterbilder*

kanske för att de inte vill försörja någon annans häst???

Vill man stå i ett stall där det ingår helfoder får man betala för det.

Ingen stallägare skulle kunna inackordera min häst för 2 000 utan att ruinera sig..

Har man inte råd ska man inte ha häst, någon här inne gav ett förslag som skulle kosta ET 200kr i månaden, det har de flesta råd med.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Fast det är inget försvar att man låter sin häst bli så mager för att man inte har råd att ge den så pass mycket mat så den håller hullet.
Fodergivan som ingår är nog uträknad för att genomsnittshästen ska kunna klara sig på den. Men i detta fall så verkar det behövas mycket mer mat.
Då får man byta stall, till ett där det inte ingår foder, så man kan köpa in själv det man vill ha.
I år har det varit så för mig att hösilaget har varit så lågt i proteinvärde så jag har fått köpa in eget hö och lucern hackat strå för att komplettera det dåliga hösilaget.
Visst det svider i plånboken men det är det ansvar man får ta när man har tagit hand om ett djur.
Jag är också mamma och min dotter och jag har hästen ihop. Jag har under lång tid fått betala det mesta tills nu när min dotter fått jobb och kan börja betala på hästen. Men aldrig att jag skulle låta min häst bli så mager för att jag inte har råd att fodra den.
Jag skulle inte sova gott om natten då.
 
Sv: *Före och efterbilder*

allt var med största välmening:mad: :mad: :mad:
det var väl f.n vad du skulle hugga i från, tyckte synd om dig då så många hackat på dig i denna tråd och ville ge lite konstuktiva kommentarer & ställa några frågor för att förstå problematiken bättre men inte det nej..

gör vad f.n du vill med din häst...:mad: :mad: :mad:
 
Sv: *Före och efterbilder*

:banana: :banana: :banana: är helt på din bana:banana: :banana:

tar man sig an att ansvara för ett liv så gör man det utan klasuler eller om eller men...:banana: :banana: :banana:
 
Sv: *Före och efterbilder*

Linda L skrev:
Ingen här som tänkt på att " ET flickan " kanske har sin häst uppstallad i ett stall där foder, strö m,m ingår??? Jag vet nämligen att det är så. Om man betalar 4 000 kr/mån i bara stallhyra för 2 hästar + försäkring + hovslagare + bensin till o från stallet är det inte konstigt att man inte kan köpa extra foder om man är ensamstående mamma med en dotter....

dvs 2000:- per häst ... hovslagare 400:-, försäkring 400:-
är likamed 800:- bort från de 2000:-

alltså betalar de drygt 1200:- i månaden för stallplats... det är ej en enorm summa om man har "all inklucive"...

Tips kan vara att ha en häst i gott skick än två i 1/2 bra + en usel ekonomi på köpet..
 
Sv: *Före och efterbilder*

ahaa de betalar 2000:- inkl. foder & strö ... nja det kan vara lite mycket kanske:smirk: ... trist att de som fodrar hästarna inte kan erbjuda fullgodfoderstat för det priset:( litta snålt..

bra att ni ska flytta dem då...
 
Sv: *Före och efterbilder*

Rena vinsten tycker jag, jag har en häst på vad de betalar för två om jag fattat det rätt. Då har vi inte räknat in bensinen.:(
Men det är klart jag bor ju i Stockholm
 
Sv: *Före och efterbilder*

333 skrev:
dvs 2000:- per häst ... hovslagare 400:-, försäkring 400:-
är likamed 800:- bort från de 2000:-

alltså betalar de drygt 1200:- i månaden för stallplats... det är ej en enorm summa om man har "all inklucive"...

Tips kan vara att ha en häst i gott skick än två i 1/2 bra + en usel ekonomi på köpet..

BARA STALLPLATSEN kostar 2000 PLUS allt det andra.....Läs ordentligt !!
 
Sv: *Före och efterbilder*

333 skrev:
ahaa de betalar 2000:- inkl. foder & strö ... nja det kan vara lite mycket kanske:smirk: ... trist att de som fodrar hästarna inte kan erbjuda fullgodfoderstat för det priset:( litta snålt..

bra att ni ska flytta dem då...


Förlåt..läste inte detta inlägg !!!
 
Sv: *Före och efterbilder*

Madick skrev:
Vi pratar inte halvkilon-kilon soja, så Baron Gruff-sjukan behöver man knappast bekymra sig över när kraftfodergivan är så liten. Och HAR DU SETT HÄSTEN? Det går inte att komma ifrån att proteingivan varit för liten under en längre tid.

Soja är alltid ett tillskottsfoder, som används under så lång tid det behövs. Byter man inte grovfoder så finns det heller ingen anledning att ta bort sojan om hästen svarar på det.

Jag har tyvärr hört om fall av baron gruff (Solvallasjukan) på lägre givor än så tyvärr. Därav min tveksamhet och restriktivitet. Man ska vara mkt försiktig med att hastigt öka proteingivan. Speciellt om inte foderstaten i övrigt är balanserad.
(Och störd mage inför kraftigt bete är det stor varning kring).

Och i det här fallet så vet jag inte hur stor giva trådskaparen gett. Vet du? (inte menat spydigt utan enb. undrande)

Men jag säger inte att ditt synsätt är fel utan bara att man ska vara försiktig. Det bästa är ju om det dåliga höet kan bytas ut (vilket jag räknade med) och att hon sedan kan få hjälp att räkna ut en bra foderstat. Men nu verkar ju trådskaparen dragit sig undan.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Den hästen måste ha mat.
Vilken mat som helst går bra, bara det är mera än vad den får nu.

Om ni inte har råd att ge hästen mat, så måste ni göra er av med den.
Ni bryter ju mot djurskyddslagen på det här viset.

"3 § Djur skall ges tillräckligt med foder och vatten och
tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet skall vara av god
kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras."

Billigast för er vore att hitta någon bonde att köpa krossad spannmål av och så hälla rapsolja från Willys i krossen.
Enklast kanske är att åka in till Uppsala och handla Edel-pellets på Hanssons som är mycket billigare än Krafft på Granngården.

Edel avel 130g smrp 170:- för 35kg i säck.
Rapsolja på Willys 22:- för 2 liter.
Totalt under 200:- för något som borde räcka i en månad.

Att hästen får problem med lederna är inte så konstigt om den är undernärd.
Då så finns där ju inget material till att bygga leder vid nötning.
För jag antar att du har ridit på hästen även om den ser ut så där.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Den hästen faller def. inte under djurskyddslagens gräns i praxis för vanvård. Är inte ens i närheten.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Saigon skrev:
Jag har tyvärr hört om fall av baron gruff (Solvallasjukan) på lägre givor än så tyvärr. Därav min tveksamhet och restriktivitet. Man ska vara mkt försiktig med att hastigt öka proteingivan. Speciellt om inte foderstaten i övrigt är balanserad.
(Och störd mage inför kraftigt bete är det stor varning kring).

Och i det här fallet så vet jag inte hur stor giva trådskaparen gett. Vet du? (inte menat spydigt utan enb. undrande)

Men jag säger inte att ditt synsätt är fel utan bara att man ska vara försiktig. Det bästa är ju om det dåliga höet kan bytas ut (vilket jag räknade med) och att hon sedan kan få hjälp att räkna ut en bra foderstat. Men nu verkar ju trådskaparen dragit sig undan.

"Hört om" eller direktkontakt? Jag "hör" mycket som ofta är både överdrivet och felaktigt.

Jag följde också tråden där et fick rådet om soja, och hur mycket och hur snabbt hon kunde ge och öka. Det är inga stora mängder vi pratar om.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
934
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 688
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp