Sv: *Före och efterbilder*
Men om hästen är mager, går på ett BRA bete dygnet runt är det SVÅRT att få i den mer grovfoder om den bevisligen behöver mer mat. Då står kraftfoder till buds! Men är betet kraftigt kanske man ska välja ett kraftfoder utan så mycket protein som tex betfor.
Idag ska inte min häst UPP i hull längre (dvs fett över revbenen) utan hon kan gått gå ner några kilon. Däremot behöver hon rejält mycket mer muskler i överlinjen, men det är ridning, ridning och åter ridning som gäller för vår del!
//Alice
Visst är det så och visst, du har helt rätt! Men det man skriver här på forumet blir en rejält förkortad och förenklad variant av verkligheten. Så gäller även trådskaparen och därför kanske vi inte ska dömma henne FÖR hårt!tashinajess skrev:Man kan inte fodra upp en häst bara genom att ge den stora mängder kraftfoder, speciellt inte havre som är så proteinrikt, se istället till att ha bra och energirikt grovfoder som bas ge även kraftfoder, men kom ihåg att en häst som inte är i kondition och inte rids så hårt behöver inte så mycket kraftfoder, finn istället andra alternativ, foder som innehåller fett och bygger upp din häst mer långsiktigt, medans du kan börja bygga upp hennes muskulatur.
Läs och kolla runt det finns många olika foder för hästar i olika stadier, om man har en häst som magrat av och är muskelfattig, måste man skynda långsamt.
Jag tycker det är svårt att prata om veckor, det kan ta tid att få upp en häst i hull och sedan kunna börja bygga muskler. När du väl kommit dit kommer säkert din häst bli jätte fin.
För mycket kraftfoder, kan medföra att hästen blir sjuk och kanske även svår att hantera då den står på för högt energi intag.
Men om hästen är mager, går på ett BRA bete dygnet runt är det SVÅRT att få i den mer grovfoder om den bevisligen behöver mer mat. Då står kraftfoder till buds! Men är betet kraftigt kanske man ska välja ett kraftfoder utan så mycket protein som tex betfor.
Idag ska inte min häst UPP i hull längre (dvs fett över revbenen) utan hon kan gått gå ner några kilon. Däremot behöver hon rejält mycket mer muskler i överlinjen, men det är ridning, ridning och åter ridning som gäller för vår del!
//Alice