Sv: *Före och efterbilder*
Lånar knapp!
Nej, men vad är detta??? Vad håller alla på med eg? Jag tycker att det liknar rena rama mobbingen nu faktist. Såååå jäkla smal är inte fullblodet. Ni behöver inte hota med allt möjligt. Eftersom flickan skriver här och frågar så vill hon ju veta. Inte sant?!
Tänk, jag har sett mycket, mycket värre hästar. Hästen mår säkert inte dåligt på något sätt. Den får säkert mat att äta så den blir mätt. Hur många har analyserat hö och ger en rätt foderstat här eg? Det är lätt att sitta här och klanka ner på andra. Men handen på hjärtat, hur duktiga är ni själva?
Har själv ett fullblod/halvblod och det tog mig flera år innan jag hittade den rätta foderstaten åt honom. Ibland är det inte lätt. Då får man laborera och pröva sig fram. Nu har jag inte läst den andra tråden som ni skriver om. Men visst är det fel av en mamma att köpa en häst åt sin dotter om hon inte har råd med mat så det räcker. Men jag tror nog att det mer är oförstånd att inte veta hur mycket hästen eg behöver. Det finns ju fullblod som behöver 90 mj och en del behöver 120 mj bl a. Det är en stor, stor skillnad i mat då.
Att lägga dit lite matolja hjälper inte hästen att bli så mycket mer tjockare som någon skrev. Det bästa är nog när hon har flyttat och efter betet att ge lusern i en hink (i boxen) så att hästen får äta så mycket den vill av det under natten. Sedan ge hö eller hösilage som givetvis är bra värden i så mycket att den lämnar kvar. Då, har den fått i sig mycket. Vet inte hur mycket hö den får nu eller värdena i det. Men gissar att värdena är låga. För först och främst är det ju det som gäller för en svårfödd häst. Att ge ett bra grovfoder så mycket den orkar äta.
Det finns ju även Krafft protein som man kan ge som är väldigt bra sedan. Linfrön och olja är bra för pälsen osv.
Någon skrev att man ska tänka på att hästen är sjuk, därav är den tunn. Men det är ju bara bortförklaringar. En häst som är konvalecent ska ändå äta så den behåller hullet. En rätt foderstat på hösten gör att hästen inte faller ur någon gång på vintern inte ens när våren kommer.