*Före och efterbilder*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: *Före och efterbilder*

*Lånar egen knapp*
Det finns några saker här i världen som jag verkligen blir upprörd över.
En av dessa är när hästägare inte ger sina hästar tillräckligt med foder en annan är barnmisshandel.
Och så finns det några till....
 
Sv: *Före och efterbilder*

Madick skrev:
Stackars barn. Nu tycker jag ännu mer synd om henne. Ha en förälder som går ut på nätet och kallar henne för dum, och direkt till henne. Jag förstår om ni har kommunikationssvårigheter. Var glad att hon bara vänder sig till "oss" på nätet och inte till så mycket annat tok som tonåringar kan göra.

Och om en foderrådgivare och veterinärer tycker hästen är i normalhull på första bilderna så borde de verkligen byta jobb. Det är beklämmande att se undernärda hästar, och deras ägare som kommer med den ena ursäkten efter den andra för att fortsätta snåla på fodret.

Att kalla min häst undernärdär verkligen att gå till överdrift, jag trodde du var vettigare än så.

En sak till,jag var verkligen dum som la ut bilderna igen, borde ha fattat att ni bukemänniskor skulle hoppa på än igen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: *Före och efterbilder*

Lånar knapp!
Nej, men vad är detta??? Vad håller alla på med eg? Jag tycker att det liknar rena rama mobbingen nu faktist. Såååå jäkla smal är inte fullblodet. Ni behöver inte hota med allt möjligt. Eftersom flickan skriver här och frågar så vill hon ju veta. Inte sant?!
Tänk, jag har sett mycket, mycket värre hästar. Hästen mår säkert inte dåligt på något sätt. Den får säkert mat att äta så den blir mätt. Hur många har analyserat hö och ger en rätt foderstat här eg? Det är lätt att sitta här och klanka ner på andra. Men handen på hjärtat, hur duktiga är ni själva?
Har själv ett fullblod/halvblod och det tog mig flera år innan jag hittade den rätta foderstaten åt honom. Ibland är det inte lätt. Då får man laborera och pröva sig fram. Nu har jag inte läst den andra tråden som ni skriver om. Men visst är det fel av en mamma att köpa en häst åt sin dotter om hon inte har råd med mat så det räcker. Men jag tror nog att det mer är oförstånd att inte veta hur mycket hästen eg behöver. Det finns ju fullblod som behöver 90 mj och en del behöver 120 mj bl a. Det är en stor, stor skillnad i mat då.
Att lägga dit lite matolja hjälper inte hästen att bli så mycket mer tjockare som någon skrev. Det bästa är nog när hon har flyttat och efter betet att ge lusern i en hink (i boxen) så att hästen får äta så mycket den vill av det under natten. Sedan ge hö eller hösilage som givetvis är bra värden i så mycket att den lämnar kvar. Då, har den fått i sig mycket. Vet inte hur mycket hö den får nu eller värdena i det. Men gissar att värdena är låga. För först och främst är det ju det som gäller för en svårfödd häst. Att ge ett bra grovfoder så mycket den orkar äta.
Det finns ju även Krafft protein som man kan ge som är väldigt bra sedan. Linfrön och olja är bra för pälsen osv.
Någon skrev att man ska tänka på att hästen är sjuk, därav är den tunn. Men det är ju bara bortförklaringar. En häst som är konvalecent ska ändå äta så den behåller hullet. En rätt foderstat på hösten gör att hästen inte faller ur någon gång på vintern inte ens när våren kommer.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Måste faktiskt hålla med ... Ska leta upp bilder på när mitt fullblod var som smalat. Det enda som hjälpte var ett rejält bete. Har visat bilderna förr och en sån här reaktion fick jag inte då :crazy:

Bella var minst i stallet och fick mest mat, hade uträknad foderstat. Jag släpade med mig allt hö varje dag hemmifrån till stallet för att de inte hade analyserat sitt. Föll ur när jag flyttade henne hemifrån till ett nytt stall. Orsak=stress. Hon bodde där i knappt två månader och jag släppte henne på bete 23 April.

Två dagar innan släppet såg hon ut så här (20 april 2005):
IMG_0506.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: *Före och efterbilder*

*Knapplån*

Jag låser nu denna tråd, det tillförs ju i princip inget nytt mer än vad som sagts tidigare.

Boj/moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
934
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 688
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp