*Före och efterbilder*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: *Före och efterbilder*

Men jag har ju skrivit att dessa bilder är ca 5 veckor gamla, hästen är mkt finare nu. Jag ser ju själv på min häst när hon blir tjockare och står man brevid henne så ser man skillnaden men på kort ser man inte alltid skillnad.

Höet innehåller:
58 g smbrp
6,2 mj

Hon får 12 kg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: *Före och efterbilder*

Men va e problemet??
Jag har skrivit hundra gånger nu att dessa bilder är GAMLA, ca fem veckor, hästen är mkt finare nu.

Förlåt att jag blir sur men jag har skrivit några gånger nu att hästen har blivit finare än på bilderna!.
 
Sv: *Före och efterbilder*

et_flikkan skrev:
Men jag har ju skrivit att dessa bilder är ca 5 veckor gamla, hästen är mkt finare nu. Jag ser ju själv på min häst när hon blir tjockare och står man brevid henne så ser man skillnaden men på kort ser man inte alltid skillnad.

Höet innehåller:
58 g smbrp
6,2 mj
6,2 MJ är MKT lågt!! Hon behöver få i sig minst 20 kg hö för att kunna ta sig i hull på den svältkost du ger i övrigt... Öka havren rejält, lägg även på olja så hon får i sig kalorier (MJ) och kan börja lägga på sig.

12 kg ser jag nu, du ger alltså inte ens 80 MJ/dan till din häst, det är mindre än hon skulle behöva om hon var i normalhull...
 
Senast ändrad:
Sv: *Före och efterbilder*

alice skrev:
Håller med dig där!
Visst, buken är mer uppdragen på de senare bilderna, men det är då den ända skillnaden. Hästen är väldigt tunn både i hull och muskler. Den behöver mer MAT!!!! Sluta räkna nävar hit och dit utan fodra på! ;)

Som jämförelse; När min häst kom från fodervärden (till förra ägaren) var hon väldigt, väldigt tunn och omusklad. Hon fick genast gå ut på bra bete samt fodrades med 3 kg havre och 3 kg groov per DAG för att runda på sig! Det hjälpte så när hon kom till mig kunde jag dra ner och "bara" ge 3 kg havre per dag + bete. Så våga fodra!

//Alice

Skulle jag ge min häst 3 kg havre om dagen skulle jag inte överleva en ridtur!.
Korn kan jaginte heller ge henne för det blir hon dålig i magen av.
 
Sv: *Före och efterbilder*

et_flikkan skrev:
Skulle jag ge min häst 3 kg havre om dagen skulle jag inte överleva en ridtur!.
Korn kan jaginte heller ge henne för det blir hon dålig i magen av.
Finns många andra bra fodersorter att ge!

Min poäng var inte just en specifik fodersort, utan att hästen behöver MAT!!! Mer än den bevisligen fått mellan dessa bilder!

//Alice
 
Sv: *Före och efterbilder*

Åhh.

Jag ska fotta hästen idag så får ni se att hon e mkt finare än dessa bilder togs.
Som jag också har skrivit till dig i Pm:et så kan jag inte öka havren då hon inte går att hantera.
 
Sv: *Före och efterbilder*

för sista gången så säger jag att hästen ser mkt finare ut nu. Groparna vid manken har nästan försvunnit och hon har fått en ordentlig bakdel.

Kommer att ta nya bilder idag.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Jag kan faktiskt inte heller se någon skillnad på dessa kort.
Att betet är kraftigt har jag svårt att tro, så bra har det inte växt här i sthlm.

Din häst går på ca 80 Mj utan betet, hon skulle säkert behöva 40 till.
Har svårt att tro att betet ger det..
 
Sv: *Före och efterbilder*

Pontevecchio skrev:
Jag kan faktiskt inte heller se någon skillnad på dessa kort.
Att betet är kraftigt har jag svårt att tro, så bra har det inte växt här i sthlm.

Din häst går på ca 80 Mj utan betet, hon skulle säkert behöva 40 till.
Har svårt att tro att betet ger det..

Kom ut till stallet och titta så får du se betet :p
Det är kraftigt, alla hästar i stallet ser snart ut som tunnor, mitt fullblod börjar man tom se magen både framifrån och bakifrån.
 
Sv: *Före och efterbilder*

et_flikkan skrev:
Skulle jag ge min häst 3 kg havre om dagen skulle jag inte överleva en ridtur!.
Korn kan jaginte heller ge henne för det blir hon dålig i magen av.
Tänk. Jag känner ett fullblod som var lika tunn som din, där ägaren hävdade att "han är sån" och envisades med att ge den runt 75MJ (som du ger nu), för mer havre kunde han ju inte äta. Av misstag fick denna häst 4 kg havre/dag under ett par veckors tid (ny utfodrare) och både ägare och medryttare var så förundrade över hur LUGN hästen blivit, och hur trevlig han var att rida... Självklart togs havren bort när misstaget uppdagats, och hästen var tillbaka på svältkost och hispade ur igen...

Det finns många andra fodersorter än havre och korn att ge.
 
Sv: *Före och efterbilder*

et_flikkan skrev:
mitt fullblod börjar man tom se magen både framifrån och bakifrån.
Hullet har inget med magen att göra, det visar bara att hon är uppblåst och har mycket foder och gaser som bearbetas i matsmältningssystemet.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Nu e det jag som tänker vara envis och säga att vi ska flytta den sista maj och innan dess tänker jag inte gå på min mamma att köpa nytt foder. Nog för att jag kan diskutera med min mamma nu men skulle jag börja snacka om foder igen skulle det säkert inte bli så bra.
Jag tycker att hästen är fin på den foderstat hon går på nu.

Men tanke på att hon inte rids nånting utan bara går i hagen så tänker jag inte komplitera med nått annat foder.
Men när vi kommer upp till Värmland kan jag börja ta upp foderfrågorna med min mamma igen då dom inte har lika mkt gräs som oss i sthlm. Kommer kanske börja ge fibergi som hon har fått förut på beterna och som hon fungerar bra på.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Prova att ge henne grovbröd? Fick ge det till min ponny när hon var lite för smal. Det var en gammal man som gav mej det rådet och han har hållt på med hästar längre än vad jag orkar räkna :angel:

Tyckte att hon såg piggare ut i ögonen från vad jag kunde se på kortet. Men sen är det alltid svårt att avgöra om hästen har gått upp eller inte när man ser på kort. Vet av egen erfarenhet (visserligen från ett russ) men från sidan såg hon ut o va i normal hull medans framifrån/bakifrån ser hon dräcktig ut fast att hon inte är det :crazy:
 
Sv: *Före och efterbilder*

DSCF4473.jpg


Bild från idag
 
Sv: *Före och efterbilder*

Jag följde din förra tråd, och tycker att ditt sto börjar se finare ut! visst det fattas muskler.. och hon kan bli mycket finare men det är ett framsteg!:)
 
Sv: *Före och efterbilder*

Nu ser det bättre ut! Hoppas gräset hjälper henne ta sig under sommaren och att din mamma går med på en vettig foderstat i vinter sen.
 
Sv: *Före och efterbilder*

et_flikkan skrev:
DSCF4473.jpg


Bild från idag

Det börjar ju se mkt bättre ut men MER hull och muskler ska det till innan hon är helt bra! (men det kanske du också inser/tycker)

Jag var med i diskussionen i vintras om din häst... Kmmer du ihåg det? Peppade dig mycket om att våga "tjata" på din mamma om SOJA som ju var ett billigt alternativ...

I sommar på betet kanske du inte behöver ge någon soja just men nog kräver denna häst någon slags kraftfoder även på betet! Jag skulle aldrig våga chansa även om betet är kraftigt. Om havre sätter sig i huvudet på den så försök med annat! Öka det du ger nu åtminstone, tycker jag. Du ger ju bara några dl skriver du :eek:

Du skriver att hästen tar sig av det kraftiga betet... men det verkar inte räcka på långa vägar!
 
Sv: *Före och efterbilder*

Det ser bättre ut! :) Men fortfarande, öka kraftfodergivan trots bete! Denna häst kräver troligtvis mycket mat.
Som exempel: Jag kommer att ge min 0,5-1 kg Krafft Sport under betets första hälft och sen även alt byta mot Groov 125. Det kommer hon att behöva!

//Alice
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
934
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 689
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp