Sv: Fördomar omt travare
*KL*
Jag tror nästan alla har fördomar om någon ras. Det kan jag ju erkänna att jag har och har haft om olika hästraser...
Islandshästar tex, så tänker jag på ryttare som ofta rider i skogen och töltar, inga dressyr lr hopphästar precis. Men har själv bara ridit islandshäst på "islandshäst turer", så har egentligen inte så stor koll det erkänner jag!
Har nu ett fullblod, men innan hade jag aldrig tänkt skaffa ett fullblod! De är ju galna! Nervösa hästar som springer och gömmer sig för en pinne på marken ungefär, kan inte gå "normalt" i grimskaft...
Men min häst som är 6 år är bland de lugnaste i stallet. Hela vintern har vi ridit ut själva i mörkret och hon har inte brytt sig (många i vårt stall får inte ens iväg sina hästar själva när det är ljust
) är jätte snäll att gå med, och är knappt rädd för nånting
. Visst ibland märker man att hon har det nervösa fullblods beteendet, men är verkligen inte ofta!
Har fått hört både från kiropraktor, ET och tandläkare att hon inte alls beter sig som ett fullblod.
När vi letade häst har vi kollat på många olika raser: polskt varmblod, arab korsning, Fullblod/varmblods korsning och till och med en paint, som ju är en western ras.... Ingen av de hästarna blev ratade pga rasen, utan personligheten ska ju stämma, du ska kunna klara av hästen och hästen ska vara frisk!
Förstår inte folk som ska hacka på andra för deras ras val, om jag tex. har en ardenner så är det ju inte så att jag tvingar de andra i stallet att rida min häst, lr ens hålla på med den. Den behöver ju inte "räcka till" inom ridning för dem, så länge jag är nöjd och trivs med min häst