kl.. kanske eller nått
Jag tror oxå att mycket av det som sägs vara fördommar gänte mot ridtravare faktiskt inte är det. Det handlar många gånger om klyftan mellan kunskapsnivåer.
Som tex "travare kan inte galoppera"
Lilla lisa tror allt hennes häst minnsan galopperar och bra dessutom.OK hästen tar galoppskänkel och den rullar på.
MEN! Hur ser galoppen ut?För ett tränat öga så syns det många ggr att hästen går i fyrtakt är delad och har svårt för sig.Visst den galopperar men där finns ingen kvalitet.
Lisa blir förbannad för hennes häst kan visst galoppera
Och så här rullar det på..
Kunskaps klyftan stället många gånger till det en hel del och detta kan jag faktiskt säga att man ser även när det inte gäller travare. Utan andra raser oxå.Eller ja hästar överlag.
Det handlar om piloten inte hästen. Med rätt pilot kan vilken medelmåttig häst kravla sig runt på LA nivå.Vissa hästar har dock svårare för sig än andra .Speciellt hästar som inte är ämnade för ridning från början. Svårare än så är det inte. Allt tar längre tid med en sådan häst.
Nu är det ju så att mer än hälften av sveriges hästar oavsett ras nog inte har rätt pilot. Det finns alltid någon som skulle reda ut det bätte oavsett ras.
Vissa individer har det dock inte så lätt och tyvärr är många av dem av rasen varmblodig travhäst. För är det nått som är svårt är det just att på rätt sätt ta ut det bästa ur just en travare.
Nått som jag kan tycka är väldigt tråkigt är just den låga kunskapsnivån hos många som just har varmblodig travhäst som ridhäst. Många av dessa far faktiskt riktigt illa och det är så tråkigt att se.
Oavsett ras kan jag tycka att alla hästar är värda en riktigt utbildning utefter utbildningstegen för ridhästar om dom ska användas till just det ändamålet.sen gäller det ju att man har koll på begreppen oxå. Och det har man märkt att det är få som har ..
1. Takt/rytm
2. Lösgjordhet
3. Stöd/kontakt
4. Schwung
5. Rakriktning
6. Samling
Tyvärr så slarvas det på vägen tyvärr och därför kommer många ggr fördommarna. Inte så konstigt. Får man ordning på utbildningstegen kan man efter hårt jobb tålamod och massor med tid få sin travare att bli en hygglig ridhäst.