Fördomar omt travare

Sv: Fördomar omt travare

Kom att tänka på en annan sak -

Många som skrivit i tråden att de INTE stött på fördomar är de som är duktiga och kommit ganska långt med sina hästar (åtminstone till någon sorts "genomsnittlig ridhästnivå"), och tvärtom tror jag många som stöter på fördomar är de som INTE (ännu iaf) kommit så långt med sina ridtravare eller inte har särskilt höga krav.

En reflektion över det som jag själv upplever är att om JAG inte är tillräckligt duktig för att visa upp min hästs bästa sida, då vill jag ändå inte att man ska döma ut HÄSTENS kapacitet för det, kanske går den tio gånger bättre med en annan ryttare eller kanske går den tio gånger bättre om några år då man kommit längre i skolningen.
Så även de kommentarer som har en snäll tanke bakom (ge ryttaren en ursäkt till varför det går dåligt t ex) kan kännas väldigt stötande eftersom den kommenterar brister hos ens älskling! :p

Många som skrivit i tråden att de INTE stött på fördomar är de som är duktiga och kommit ganska långt med sina hästar (åtminstone till någon sorts "genomsnittlig ridhästnivå"), och tvärtom tror jag många som stöter på fördomar är de som INTE (ännu iaf) kommit så långt med sina ridtravare eller inte har särskilt höga krav.

En reflektion över det som jag själv upplever är att om JAG inte är tillräckligt duktig för att visa upp min hästs bästa sida, då vill jag ändå inte att man ska döma ut HÄSTENS kapacitet för det, kanske går den tio gånger bättre med en annan ryttare eller kanske går den tio gånger bättre om några år då man kommit längre i skolningen.
Så även de kommentarer som har en snäll tanke bakom (ge ryttaren en ursäkt till varför det går dåligt t ex) kan kännas väldigt stötande eftersom den kommenterar brister hos ens älskling! :p

Håller med till fullo! Bra sagt :idea:

*KL*
Jag ska börja med att säga att jag själv har både har travare men även "ridhästar" och avlar rasrent på dem.
Den största fördomen som finns är att alla travare har så lugnt och trevlig temperament. Visst under mina år har träffat en och annan som haft det men långt ifrån alla. Tvärtom mina ston, 3 stycken, som alla hade kapacitet för travtävling är definitivt inte några dussinhästar. De är precis vissa tävlingshästar inom ridsporten som kräver duktiga ryttare av världklass för att prestera. Går inte att sätta i händerna på vem som helst.
Oavsett ras så alla hästar som är mycket hanterade, som t ex travhästar som varit i träning X antal år är, upplevs som trevliga om de har hanterats mycket på rätt sätt.
Nästa fördom är att alla travhästar kan bli bra ridhästar. Två av mina ston skulle aldrig fungera som ridhästar. De har helt enkelt fel kroppsbyggnad för det. Det tredje däremot skulle om hon varit yngre kunnat bli en bra monté häst.

Att denne travare sänker huvudet då tar kontakt med munnen är ett mirakel enl ridläraren(har ingenting att göra med att vi tränat det), att hon kan rygga är också fantastiskt, det är ju en TRAVARE!!

Haha! :rofl:
Tråkigt öht när folk ser saker och ting som mirakel eller "ovanligt fin häst för ....." som om det jobb man lagt ner inte skulle haft något som helst med resultatet att göra! ;)

min förra tränare vägrar träna mig och mitt varmblod som jag nyss fått hem:eek:
bara för det är travare:( är det nån duktig tränare som vill träna en travare här verkar det inte alls som det:(

kl.. kanske eller nått :p

Jag tror oxå att mycket av det som sägs vara fördommar gänte mot ridtravare faktiskt inte är det. Det handlar många gånger om klyftan mellan kunskapsnivåer.

Som tex "travare kan inte galoppera"

Lilla lisa tror allt hennes häst minnsan galopperar och bra dessutom.OK hästen tar galoppskänkel och den rullar på.

MEN! Hur ser galoppen ut?För ett tränat öga så syns det många ggr att hästen går i fyrtakt är delad och har svårt för sig.Visst den galopperar men där finns ingen kvalitet.

Lisa blir förbannad för hennes häst kan visst galoppera :mad:

Och så här rullar det på..

Kunskaps klyftan stället många gånger till det en hel del och detta kan jag faktiskt säga att man ser även när det inte gäller travare. Utan andra raser oxå.Eller ja hästar överlag.

Det handlar om piloten inte hästen. Med rätt pilot kan vilken medelmåttig häst kravla sig runt på LA nivå.Vissa hästar har dock svårare för sig än andra .Speciellt hästar som inte är ämnade för ridning från början. Svårare än så är det inte. Allt tar längre tid med en sådan häst.

Nu är det ju så att mer än hälften av sveriges hästar oavsett ras nog inte har rätt pilot. Det finns alltid någon som skulle reda ut det bätte oavsett ras.
Vissa individer har det dock inte så lätt och tyvärr är många av dem av rasen varmblodig travhäst. För är det nått som är svårt är det just att på rätt sätt ta ut det bästa ur just en travare.

Nått som jag kan tycka är väldigt tråkigt är just den låga kunskapsnivån hos många som just har varmblodig travhäst som ridhäst. Många av dessa far faktiskt riktigt illa och det är så tråkigt att se.

Oavsett ras kan jag tycka att alla hästar är värda en riktigt utbildning utefter utbildningstegen för ridhästar om dom ska användas till just det ändamålet.sen gäller det ju att man har koll på begreppen oxå. Och det har man märkt att det är få som har ..

1. Takt/rytm
2. Lösgjordhet
3. Stöd/kontakt
4. Schwung
5. Rakriktning
6. Samling

Tyvärr så slarvas det på vägen tyvärr och därför kommer många ggr fördommarna. Inte så konstigt. Får man ordning på utbildningstegen kan man efter hårt jobb tålamod och massor med tid få sin travare att bli en hygglig ridhäst.

Men usch! .. Skulle aldrig ens vilja träna för en sån tränare.. Du får la annonsera om att du söker tränare och hoppas på svar då! ;)

Jag har utbildad dressyrtränare och det är inga som helst problem för oss .Hon har en otrolig förmåga att se till hästens förutsättningar och vi jobbar därefter. Hennes hjälp har varit oumbärlig för oss.

kl.. kanske eller nått :p

Jag tror oxå att mycket av det som sägs vara fördommar gänte mot ridtravare faktiskt inte är det. Det handlar många gånger om klyftan mellan kunskapsnivåer.

Som tex "travare kan inte galoppera"

Lilla lisa tror allt hennes häst minnsan galopperar och bra dessutom.OK hästen tar galoppskänkel och den rullar på.

MEN! Hur ser galoppen ut?För ett tränat öga så syns det många ggr att hästen går i fyrtakt är delad och har svårt för sig.Visst den galopperar men där finns ingen kvalitet.

Lisa blir förbannad för hennes häst kan visst galoppera :mad:

Och så här rullar det på..

Kunskaps klyftan stället många gånger till det en hel del och detta kan jag faktiskt säga att man ser även när det inte gäller travare. Utan andra raser oxå.Eller ja hästar överlag.

Det handlar om piloten inte hästen. Med rätt pilot kan vilken medelmåttig häst kravla sig runt på LA nivå.Vissa hästar har dock svårare för sig än andra .Speciellt hästar som inte är ämnade för ridning från början. Svårare än så är det inte. Allt tar längre tid med en sådan häst.

Nu är det ju så att mer än hälften av sveriges hästar oavsett ras nog inte har rätt pilot. Det finns alltid någon som skulle reda ut det bätte oavsett ras.
Vissa individer har det dock inte så lätt och tyvärr är många av dem av rasen varmblodig travhäst. För är det nått som är svårt är det just att på rätt sätt ta ut det bästa ur just en travare.

Nått som jag kan tycka är väldigt tråkigt är just den låga kunskapsnivån hos många som just har varmblodig travhäst som ridhäst. Många av dessa far faktiskt riktigt illa och det är så tråkigt att se.

Oavsett ras kan jag tycka att alla hästar är värda en riktigt utbildning utefter utbildningstegen för ridhästar om dom ska användas till just det ändamålet.sen gäller det ju att man har koll på begreppen oxå. Och det har man märkt att det är få som har ..

1. Takt/rytm
2. Lösgjordhet
3. Stöd/kontakt
4. Schwung
5. Rakriktning
6. Samling

Tyvärr så slarvas det på vägen tyvärr och därför kommer många ggr fördommarna. Inte så konstigt. Får man ordning på utbildningstegen kan man efter hårt jobb tålamod och massor med tid få sin travare att bli en hygglig ridhäst.

:bow::bow:

Jag hadde mer på fickan när jag letade häst.Och skulle inte någon travare ha heller..och absolut inte så liten eller så gammal.Men det blev inte som jag tänkt. I dag ångrar jag inte mitt val alls.Han ger mig vad jag behöver just nu.Nästa häst blir dock inte en travare.
Jag är dock inte den som talar mig varm för rasen heller för jag gillar dem inte över lag.Min gillar jag men jag skulle inte för allt i världen skaffa fler.

Ett sånt argument köper jag.
Man kan absolut falla för en individ.
Jag sitter ju själv med en fjording som jag absolut inte skulle ha ;)
Men han dök upp som gubben i lådan och var precis vad jag behövde för att göra "comeback" inom ridningen då.
Nu har jag dessutom skaffat en en paintkorsning på uppfödning som ska ersätta honom så småningom.

Jag tror att du har en poäng i det hela och ofta att det är så. Men jag köper det inte fullt ut så jag ibland får kommentarer på min fortfarande om än mersällan. Och min är heltr ok skolad, bär sig bra, har en rund tretaktig galopp och gör samtliga skolor, fram o bakdelsvändningar osv. Han är skolad som vilken annan hobbyridhäst som helst och vi tränar för att bli bättre och lära oss mer.

Ja.. häromdagen red sambon lektion, under lektionen lade ridläraren ut 2 bommar som skulle skrittas över. men så hejdar hon sig och tittar på mig och frågar
"Kan er häst gå över bommar förresten?"
"Eh... jo"
"Jaha, vad bra.. tänkte eftersom det är en travare.."
hihihi... ja, de kan ju inte gå över en bom heller!

Senare skulle samme ridlärare trycka in en sockerbit i munnen på hästen(de måste ju matas med godis under lektionen), eftersom våra hästar inte får godis ur handen så förstod först inte hästen vad det var frågan om, sedan tuggade hon stort och länge på denna konstiga bit. Då konstaterar ridläraren att "Ja dessa travare, de kan inte äta socker! Man måste vänja in dem på det.. pah!"

Att denne travare sänker huvudet då tar kontakt med munnen är ett mirakel enl ridläraren(har ingenting att göra med att vi tränat det), att hon kan rygga är också fantastiskt, det är ju en TRAVARE!!

Men eftersom min häst är en arab så är detta med fördomar inget nytt direkt.
Trist ibland, men för det mesta är det inga problem att ignorera :D !

Jag skulle inte rida för den tränaren igen.

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 960
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
513
Senast: Oknytt
·
Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 484
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar