Fördomar omt travare

Sv: Fördomar omt travare

Ja jag stöter på en massa fördomar så gott som hela tiden!!På mitt jobb bla en kollega som satt o prata häst o sa ngt i stil med " ja såna där skit hästar som hon har (jag alltså ) dom får man ju gratis dom är ju inget att ha...!!Förmodligen var det avundsjuka för hon har inga egna hästar.Jag brukar säga att oavsett vad hästen kostade i in köp så blir ju oftast det samma kostnad per månad ändå , hö annat foder ,hovvård,strö,tillbehör,försäkring osv.Jag blir riktigt ledsen ialla fall, jag visste precis vad jag gjorde då jag köpte mina varmblod och jag ångrar ingenting!!!Jag är ingen bra ryttare eller har ngr stora kunskaper om häst men jag lär mig dag för dag jag läser går kurser osv.Mina ston är så bra för mig dom är vana att hanteras, dom till o med gillar att åka transport.Dom är min hovslagares favoriter eftersom han säger att så gott som alla "trav"hästar har fått mkt och god hovvård o är vana vid att bli hanterade!Dom kan stå oridna i en månad och det märks inget när man rider sen ...dom bara trippar på som inget hänt.Ja nu har jag dom bara till promenadridning.Sen detta tjat om Nevel Pride "blod" jag har Pershing som pappa till min ena och Nevel Pride som morfar till den andra.Jag har inget direkt att jämföra med men jag har då aldrig upplevt mina "töser" som farliga eller oberäkneliga pga härstammningen .Dessvärre är jag så på min vakt nu när jag träffar nya människor och man pratar häst så jag studerar noga hur dom reagerar då jag berättar vad jag har för hästar så tyvärr så påverkar detta trav"förakt" mig också.Det är synd att det är låga priser på varmblod det skulle vara en minimum pris typ 10 000 då skulle de inte bli ngr vandringspokaler el slit o släng hästar.

*KL*

Nu har jag läst igenom hela tråden. Och jag tycker att det verkar som det är dom som har ridtravare som har mest fördomar om dom som inte har ridtravare:confused:

Sen en sak till som jag blir lite irriterad över. Dom som har ridtravare skyller alla problem med hästen på travet. Den är stel, stressig, mager osv... Stelhet, okej det kan jag hålla med om till en viss del, men är det så att alla trav hästar i träning är stressade, får ingen mat? Tränas för hårt när dom är unga?
Snacka om fördomar;)
Det är ju faktiskt till trav de flesta travare används... Så då är det väl klart att dom ska tränas för att trava. Och en travare i full tävlings kondition ser lite annorlunda ut än när man använder den till ridning.

Annars tycker jag att ridtravare kan bli utmärkta ridhästar om man bara ger dom tid. Dom är oftast väldigt trevliga att ha att göra med. Arbetsvilliga och vill gärna göra sitt bästa.

MVH Russin8 som har en kallblodstravare som jag kör trav med och tränar akademisk dressyr på.

KL

Jaha då har det hänt igen.
Någon har alltså ljugit om sin travares resultat, de går inte att hitta några resultat på någon Rambolina Galg.

Detta gör ju att man får ännu fler fördomar.
Det förstör ju även för de som faktiskt tävlar sina travare med resultat!
:mad:

Dålig stil! Skäms!

*KL*

Förstår inte varför travarfolk tar så illa upp om vissa inte tycker att travare är något att ha.

Jag är en av dom som aldrig skulle vilja ha en travare. Tycker dom flesta är rätt fula, jobbiga och tråkiga att rida. Sen finns det undantag. Dom som löper på bana är oftare snygga exemplar. Dom flesta ridna travare jag har sett har varit skogsmullar till nybörjare, därav fulheten tror jag. Och den dåliga utbildningen.

Tror säkert att det finns några ex som jag skulle uppskatta att rida, men har iaf inte sett det exemplaret 'live' än.

Har varit runt på en del hopp/dressyr tävlingar, där ser jag dom aldrig, dom få jag sett har varit rena katastrofen, går inte i en ren galopp ens.

Själv rider jag araber, många tycker dom är värdelösa, fula och inte duger till nåt, och jag kan inte bry mig mindre om deras åsikter. Smaken är som baken :)

Travar stoet jag rider hon är jätte trevlig och kan jobba i en jätte fin form och allt sånt :) Men hon har gott lopp när hon var ung och då springer dem i vänster varv. Så allt är lättare för henne i vänster varv men det har blivit mycket bättre! :D Men hon har ju lite svårt för galoppen, specielt höger dådå. Hon måste galoppera väldigt snabbt för att kunna galoppera i höger varv, vänster har gott mycket bättre sen jag börja rida henne :) Sen kan hon bli lite pigg om man rider ut och ibland dra i väg några steg i travar traven :angel:

Tror du verkligen att dom bara kör i vänster varv? Hästarna tränas båda varven och även på slingor och skogsvägar.
Min kallblodstravare är stel i höger:grin:

MVH Russin8

min svägerska har ett varmblod och varken hon eller jag har hört några fördommar han hoppar ca 90cm utan problem och skulle kunna hoppa högre men dom har inga högre hinder. han har lite problem med höger galoppen men inte vänster han älskar att galoppera. och jag tycker de är en underbar häst.

Nej det är klart att dem inte bara springer i vänster varv ;) Men hon blev tränad mest på banor och då tränade dem henne mest i vänster varv för dom hade inte så mycket tid och skulle få henne att starta snabbt för att se om hon var bra eller ej. Och då tränade dom upp henne snabbt i vänster varv så att hon inte skulle bli orolig när hon skulle tävla i vänster :d

Jag (och många andra) har inga problem med att du (och många andra) aldrig skulle vilja ha en travare. Jag själv skulle aldrig vilja ha en arab eller en fjord eller en islänning. Det är att "ni" inte vill ha en travare för att de "inte dugeer något till" som gör att man blir lite ledsen...

Men för oss duger de inte till det vi vill göra.
Jag ser inte hur en travare skulle kunna funka alls till det jag vill med min häst (som jag letar efter).

Om du anser att en travare funkar till din ridning så är det väl bra för dig!

En ryttare som tävlar hoppning tycker antagligen inte min nordsvensk duger till nånting, varför ska jag bry mig om det? Hon är en nordsvensk fgs!

En ryttare som tävlar hoppning tycker antagligen inte min nordsvensk duger till nånting

Det hoppas jag verkligen inte, vilket otroligt barnsligt resonemang :crazy:

Jag tycker inte man kan kalla sig hästmänniska över huvud taget om man inte kan se det fina hos alla raser och individer.

Det hoppas jag verkligen inte, vilket otroligt barnsligt resonemang :crazy:

Jag tycker inte man kan kalla sig hästmänniska över huvud taget om man inte kan se det fina hos alla raser och individer.

Det är väl inte barnsligt?? Snarare jordnära och realistiskt?

Jag tävlar och tränar hoppning och skulle aldrig i livet få för mig att köpa ett kallblod, en ponny, en arab, en travare, en islandshäst etc. med tanken att den ska kunna prestera som aktiv hopphäst med ett långt och skadefritt liv. Det finns givetvis undantag inom samtliga (?) ovanstående hästtyper (ja, ponnyer och araber till ponnyklasser då) som kan prestera över genomsnittet, men generellt är det naivt att tro att tex ett kallblod eller en travhäst faktiskt kommer nå högre klasser inom hoppning och dressyr.

De flesta ryttare som har kallblod eller travare saknar antingen ambition eller kunskap (ja, det finns även här undantag) att tävla högre hoppklasser och för att matcha en häst väl (även en hoppavlad) så krävs ju både kunskap och ambition.

En illa riden ridtravare är tråkigt att se och det är även en illa riden häst av ridhästras. Däremot har en dålig ryttare aningen bättre förutsättningar att utvecklas med en häst av ridhästras än en med travstam.

För den sakens skull ser jag absolut inte ner på någon som helst hästras och jag har heller inte fördomar.

Jag älskar de allra flesta hästar och tycker visst att det finns en massa fint i alla raser och individer, men alla passar inte till allt!
Jag skulle aldrig ge mig på timmerkörning med min högställda hoppstammade SWB och faktiskt tro att han skulle prestera lika bra som kallbloden, eller ens i närheten. Om jag ville tävla i timmerkörning skulle jag givetvis köpa en häst av en ras som var avlad, och lämpad, för det.
Tycker det är tråkigt med alla aningen missunnsamma travhästägare (speciellt de yngre och orutinerade)som minsann tycker deras häst är MINST lika bra som de hästar som är avlade i generationer för hoppning eller dressyr. Faktum är att det är de inte. Men de kan givetvis vara lika duktiga, välridna, bussiga etc, men de kommer inte nå samma standard (ja, det finns undantag) som en hopp-/dressyravlad häst med god matchning. Precis som min SWB skulle ge sitt allt och ställa upp till 100 i timmerskogen men ändå hamna sist i prislistan. Trots att jag tränat honom målmedvetet och korrekt.

Jag delar stall med flera ridtravare och jag tycker det är jättekul att se dom utvecklas, bli stadigare och mer ridbara, jag tycker deras ryttare gör ett jättebra jobb med dom och jag beundrar deras tålamod, envishet och mod. En väl omskolad travhäst blir ju för det allra mesta en väldigt trevlig kompis och hobbyhäst.

Många "fördomar" om ridtravare härstammar garanterat från alla de "småtjejer" utan rutin och kunskap som obalanserat flängrider utan mål och mening, vägrar ta hjälp av mer rutinerade, och aggressivt försvarar sina hästar och spottar tillbaka även konstruktiv kritik med "ja men det är väl så jävla lätt om man har en så dyr häst som du" typ.
De flesta ridtravarägarna är inte såna, det vet vi ju alla, men de syns och hörs tyvärr mest.

Oj, vilken novell det blev, men nu har jag sagt mitt. Det enda och (tror jag) sista inlägget i ridtravardebatten från mig :p

Senast ändrad av en moderator:

Tack!

Lycanthrope: Exakt det uttalandet var tråkigt. De duger till något men inte till vad just du vill. Ditt intresse gör inte en häst mindre värd, den kanske inte passar just dig.

Håller helt med dig, Man köper en häst som passar till det man vill göra, vill man tävla högre hoppning/dressyr då köper man inte ett vbl (finns självklart vbl som är riktigt fina, men dom är få.)

/tjejen med 2 vbl och en oäkting som tränas/tävlas i dressyr med målet att alla mina grabbar ska bli såpass bra som dom kan bli.

Jag håller med dig:bow:

Jag har ett vbl som jag håller på att utbilda i dressyr för att kunna tävla lite lättare klasser då och då bara för att det är kul.:)
Jag har inga större tävlingsambitioner.

Skulle jag vilja satsa seriöst så skulle jag inte ha skaffat ett vbl , just pga att det är sååå mycket mer jobb med ett vbl än en häst som är avlad för att ridas.
Min häst kommer aldrig att få de flaschiga gångarterna som en framavlad dressyrhäst har, hur välutbildad han än är. Men det är inget som stör mig, då jag som sagt inte har behov av sådana gångarter.

Jag har full förståelse för de som inte vill köpa ett vbl, isis, arab what so ever, pga att de vill satsa seriöst inom någon tävlingsgren, då det finns andra raser som lämpar sig bättre till det dom vill hålla på med.
Jag förstår inte vad det är som är så fel med det?:crazy:

Jag är minst lika seriös och målmedveten med min ridning som en tävlingsryttare är, med den enda skillnaden att just tävlandet inte är av större intresse för mig.:)

Det är väl inte barnsligt?? Snarare jordnära och realistiskt?

De flesta ryttare som har kallblod eller travare saknar antingen ambition eller kunskap (ja, det finns även här undantag) att tävla högre hoppklasser och för att matcha en häst väl (även en hoppavlad) så krävs ju både kunskap och ambition.
Håller med!
Jag har ju inte en bruksnordis för att jag vill tävla henne i MSV liksom..
Utan för att träna och tävla western, lite hoppning (110cm klarar vi iaf:D), träna dressyr och tornerspel, och ha en bästa vän!
Däremot har jag insett att jag har lite mer ambition, vilket lett till att jag letar tävlingshäst till hoppning :D

Tack!

Lycanthrope: Exakt det uttalandet var tråkigt. De duger till något men inte till vad just du vill. Ditt intresse gör inte en häst mindre värd, den kanske inte passar just dig.
Fast det är så jag känner.
En varmblodstravare är inte värt så mycket för mig.
Jag har ingen nytta av dem.

*kl*

Jag letade ny häst nu för en tid sedan och kollade verkligen massa annonser på "ridhästar" åkte och provred massor och ingen gillade jag. Slutade med att det åter igen står en travarpojk i hagen.

En bekant till mig som tjatar om att hon gärna vill rid min häst (förra jag hade) var på mig som fan när jag letade häst för att det inte skulle bli en travare. Hennes ide var nämligen: Travare kan amn egentligen inte rida och det vet vi ju allihop.

Hon tycker även att travare inte är något att ha för de är dumma i huvudet och massa annat. Men jag bryr mig verkligen inte. Utan jag är glad över min travarpojk och sedan får andra tycka vad de vill.

Varför skulle travare vara dumma i huvudet? Låter som en väldigt elak kommentar. Man kan ju säga att en hel ras är dum i huvudet.

Jag tycker det finns jättetrevliga och mindre trevliga travare, precis som med alla raser. Mycket har ju med uppfostran att göra också.

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 960
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
513
Senast: Oknytt
·
Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 484
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V