Fördomar omt travare

Sv: Fördomar omt travare

Jag har sedan ett år tillbaka ett travarsto som jag tycker är en helt fantastisk liten häst. Hon passar mig i smaken, hon är lättlärd med temprament och till viss del fullblodskorsad. Det jag kan se hos många som ger sig på att köpa en travhäst för att ha som ridhäst, är att de inte bär med sig kunskapen på modell. De tittar inte först på vilken typ av travare som skulle kunna passa dem. När jag köpte mitt sto fick jag hjälp av en vännina till min mamma som har varit verksam i hästverksamheten länge, både som ryttarinna och kusk. Hon tittade på min längd, min kunskap, vad jag faller för när det kommer till hästar och vad jag ville använda min häst till. I dag har jag en häst som passar mig storlekmässigt, som har ett temprament jag kan kontrollera och utveckla och som passar mig kunskapmässigt. Dessutom är hon kompakt och passar som just ridhäst även exteriörmässigt. Där tycker jag att många tjejer (och killar) som funderar på att köpa en f.d travhäst ska ta sig en funderare, det händer inte alltför sällan att jag ser för små tjejer på alldeles för stora hästar eller på hästar med ett temprament som inte passar dem. :cool:

Tycker dom flesta köper travare för att dom inte har råd med en riktig häst. Kanske är en fördom, förstår att det finns undantag, men rent generellt tror jag verkligen att det stämmer.

Föresten, varför skulle inte en travare vara en riktig häst? Är det en lossas häst då eller?:cool:

Och om man nu köper en travare pga att man har en begränsad budget (men självklart har kunskapen som krävs), vad är det då för fel på det?:crazy:

Föresten, varför skulle inte en travare vara en riktig häst? Är det en lossas häst då eller?:cool:
Det håller jag med om. Alla hästar är ju riktiga hästar.

Och om man nu köper en travare pga att man har en begränsad budget (men självklart har kunskapen som krävs), vad är det då för fel på det?:crazy:
Fast.. om man tex bara har råd att köpa en häst som kostar tex 5000 (som en del travare gör) så tycker jag man ska spara lite till innan man köper. Inköpet är det billiga. Det kan blir RIKTIGT dyrt att äga en häst.

Jag tycker att man ska tänka till överhuvudtaget när det kommer till inköpet av en häst, se till att ha ett överskott i budgeten så att du dels kan köpa hästen (med allt som hör till innan köpet, besiktning ev. ny skoning osv.). Sen ska grejer köpas in eller kompletteras och så ska du kunna köpa det du vill ha till din häst, inte enbart det som är billigast. Så ett överskott i budget är alltid att rekommendera innan hästköp.

Ja, det är så klart. det håller jag med om.:)

Men jag menade lixom att man inte har råd att köpa någon jätte dyr häst, men har råd att hålla hästen med stallhyra, foder, försäkringar, ev vetrinäskostnader om det skulle behövas osv.

Det som ofta förstör är ju när folk ljuger om sin travares resultat. (har hänt fler än en gång på buke). De skriver att de minsann tävlar msv hoppning och sen frågar man efter namnet, då vet de antingen inte vad hästen heter eller så skriver de namnet och man hittar inte ett enda resultat.
Det är väldigt tråkigt
FAST!!
Det där händer inte bara när det gäller travare. Jag har innan jag hämtade hästen jag har nu provridit en hel del hästar där de stått i annonserna att hästen kunnat ditten och datten och går banor på 120-130 osv.Folk tror så väl om sina egna djur fast verkligheten är en helt annan.
Och detta hör man även ute i stallen folk vet inte vad en riktigt kvalitetshäst är för något .De premierar halvkassa gångarter och dålig ridning som nått utöver det vanliga.Och tro fasen då att de fått för sig att de sitter på ett guldkorn hemma. trots att hästen har den mest mediokra traven man sett på länge .och markbunden galopp och passaktig skritt. och ändå tror ägaren att de ska få 80 papp för den. Det är tragiskt om nått.
Jag har träffat på folk som har hästar som dom påståt skulle kunna gå gp . Och så har man hoppfullt följt med och tittat på underverket .Som visar sig vara ett lass skit.

Jag vet inte hur många gånger man hört att hästar ska vara nått utöver det vanliga och sen när man väl får se hästen i fråga vet man inte om man ska skratta eller gråta. Otroligt många friserar sanningen.. hästar i anonnser där det står att hästen går LA/LA eller tom högre visar sig i slutändan att hästen aldrig tävlat .bär sig inte som den ska och har hoppat enstaka hinder på 120 som den kravlar sig över med nöd och näppe.
Det är inte en häst som går LA/LA i mina ögon.
Så att ljuga om resultat är vida brett oavsett ras.
Okunskap är hästens värsta fiende. Det är allt annat än snällt mot hästen att sälja den under sånna här premisser.

Jag har varit på buke länge.. och det är då minst 7-10 st med andra raser halvblod/fullblod/ponny som friserat sanningen om sina hästar.Där resultat inte heller gått att finna.

Senast ändrad:

FAST!!
Det där händer inte bara när det gäller travare. Jag har innan jag hämtade hästen jag har nu provridit en hel del hästar där de stått i annonserna att hästen kunnat ditten och datten och går banor på 120-130 osv.Folk tror så väl om sina egna djur fast verkligheten är en helt annan.
Och detta hör man även ute i stallen folk vet inte vad en riktigt kvalitetshäst är för något .De premierar halvkassa gångarter och dålig ridning som nått utöver det vanliga.Och tro fasen då att de fått för sig att de sitter på ett guldkorn hemma. trots att hästen har den mest mediokra traven man sett på länge .och markbunden galopp och passaktig skritt. och ändå tror ägaren att de ska få 80 papp för den. Det är tragiskt om nått.
Jag har träffat på folk som har hästar som dom påståt skulle kunna gå gp . Och så har man hoppfullt följt med och tittat på underverket .Som visar sig vara ett lass skit.

Jag vet inte hur många gånger man hört att hästar ska vara nått utöver det vanliga och sen när man väl får se hästen i fråga vet man inte om man ska skratta eller gråta. Otroligt många friserar sanningen.. hästar i anonnser där det står att hästen går LA/LA eller tom högre visar sig i slutändan att hästen aldrig tävlat .bär sig inte som den ska och har hoppat enstaka hinder på 120 som den kravlar sig över med nöd och näppe.
Det är inte en häst som går LA/LA i mina ögon.
Så att ljuga om resultat är vida brett oavsett ras.
Okunskap är hästens värsta fiende. Det är allt annat än snällt mot hästen att sälja den under sånna här premisser.

Jag håller helt och hållet med dig. Tidigare jobbade jag som beridare åt privatpersoner som köpt in halvdyra hästar att träna och tävla tillsammans med sin barn. Detta var ponnyer som var medelhästar, d.v.s vi pratar inte elitnivå, men ändå hästar som kunde alla gångarter, hoppa osv. När jag red dessa hästar red jag även på träningar som motsvarade L:A i både hoppning och dressyr och när sedan hästarna skulle säljas hade de plötsligt "tävlat L:A med mycket goda resultat och placeringar". Hör och häpna, men jag red inte en häst där efter dessa falska påståenden.

Fast jag tror faktiskt det ofta är priset som styr att många köper travare.
Särskilt alla 14-15 åringar som får en billig häst av sina föräldrar osv....

Vi har haft tre travare (en är död pga fång men de andra två har vi kvar) och jag kan ärligt sägfa att jag skulle inte köpa vilken travare som helst och jag skulle tänka mig för både tre och fem ggr innan jag köpte en från banan. Våra är köpta direkt från uppfödare, varken inkörda eller inridna. En har svårt för galoppen, eller pja, hon galopperar gärna men har teknik som ser ut som en kombination av shettis och arab men blir bättre i takt med att hon blir starkare... Våra hästar är valda med tanke på temprament (och exteriör - många travare bör öht aldrig bli ridhästar i mina ögon). Jag är hobbyryttare, jag vill ha en trevlig hobbyhäst som jag kan utvecklas ihop med. Mina travare har lärt mig otroligt mycket mer än halvblodet vi hade innan (utb LA/LA). Prislappen är inte det viktigaste. Nej jag har inga 100.000 att köpa häst för men tillräckligt för att kunna välja ngt annat än travare.

Lite dumt skrivet av mig, men tror alla förstår att jag menar häst av ridhäst-ras.

Jag tycker att det är lite konstigt att köpa en travare för att man inte har råd med ett halvblod tex. Det är ju inte inköpet som kostar i längden.
Men är det en travare man söker så är det ju toppen, men tror inte många av er skulle välja en travare framför en ridhäst om ni hade råd.

Men undantag finns ju. Finns ju folk som verkligen vill ha travare och letar efter en sådan även om denne skulle ha råd med tex ett halvblod.

Jag har ju bara araber, envisas med att fortsätta rida sådana fast jag har råd med en riktig häst :angel: (många säger så till mig; när ska du skaffa en riktig häst? Då menar dom halvblod eller quarter, beroende på vilken krets jag är i) Och jag tar verkligen inte det som något negativt, tycker dom så så är det ju inte mitt problem. Jag älskar ju araber :) Så jag fattar inte varför ni tar så illa upp när man säger ngt om travare :confused:

Vart har jag tagit illa upp? Förutom den onödiga komentaren att travare inte skulle vara en riktig häst. Men det var ju inte så du menade. :)

Fast kommentaren "riktig häst" är faktiskt riktigt provocerande. Det är inte intentionen som räknas när man skriver något sånt eftersom det (enligt mig iaf) är en väldigt fördomsfull kommentar, svår att reparera med "men jag tycker om udda raser!".

Jag har alltid haft travare och särskilt när man är uppväxt inom "travkretsar" så är det ju snarare så att travarna skulle vara de "riktiga" hästarna och det enda som gäller om man ska pyssla med trav. För det växte jag ju knappast upp och såg snett på alla andra raser! ;)
Men travarna känns högst "riktiga" oavsett vad jag pysslar med, bara att en häst är en häst är en häst och man alltid får utgå ifrån just DEN individen till det man vill göra om man inte gör tvärtom och skaffar en häst till sitt ändamål.

Lite dumt skrivet av mig, men tror alla förstår att jag menar häst av ridhäst-ras.

Jag tycker att det är lite konstigt att köpa en travare för att man inte har råd med ett halvblod tex. Det är ju inte inköpet som kostar i längden.
Men är det en travare man söker så är det ju toppen, men tror inte många av er skulle välja en travare framför en ridhäst om ni hade råd.

Men undantag finns ju. Finns ju folk som verkligen vill ha travare och letar efter en sådan även om denne skulle ha råd med tex ett halvblod.

Jag har ju bara araber, envisas med att fortsätta rida sådana fast jag har råd med en riktig häst :angel: (många säger så till mig; när ska du skaffa en riktig häst? Då menar dom halvblod eller quarter, beroende på vilken krets jag är i) Och jag tar verkligen inte det som något negativt, tycker dom så så är det ju inte mitt problem. Jag älskar ju araber :) Så jag fattar inte varför ni tar så illa upp när man säger ngt om travare :confused:

Självklart förstår jag här vad du menar med att det inte är inköpet som kostar i längden, men jag skulle nog även säga att det överhuvudtaget inte handlar om själva inköpet (förutsatt att man köper en häst som man känner att man verkligen vill ha och jobba med oavsett vad man tänkt ha den till). När man väl står där med sin häst, oavsett ras, är det tiden som kommer att kosta. Det är tiden och viljan att bruka den tillsammans med sin häst som är det största kruxet för de flesta hästägare. Oavsett om man äger ett halvblod eller en shetlandsponny eller vad det än må vara så blir alla individer trevliga individer om de tränas och uppmärksammas på rätt sätt, dagligen. Sen ser jag att alla hästar är hästar, för vad är egentligen "en riktig häst". Det är som att säga att specifika raser som syns mest för respektive gren är normen. Varför inte bara släppa på alla dessa gränser och göra det vi alla tycker är roligt tillsammans med våra hästar? Nu skriver jag rätt generellt över den här tråden, men jag vill ta ett exempel från det du skrev om inköpet. När pengarna tryter och någon fortfarande vill skaffa sig en egen häst måste man omvärdera sin förmåga till vad man själv kan göra för att få en trevlig och härlig kompis att umgås med. Allt kommer inte gratis, allt kommer med tid, tålamod och kunskap.

Fast kommentaren "riktig häst" är faktiskt riktigt provocerande. Det är inte intentionen som räknas när man skriver något sånt eftersom det (enligt mig iaf) är en väldigt fördomsfull kommentar, svår att reparera med "men jag tycker om udda raser!".

Kanske är provocerande, men det är lite så jag känner, eller åtminstonde inte riktig ridhäst. För den är avlad för att köras och trava fort. Därför är den knappast en optimal ridhäst. Tycker jag.

Kanske är provocerande, men det är lite så jag känner, eller åtminstonde inte riktig ridhäst. För den är avlad för att köras och trava fort. Därför är den knappast en optimal ridhäst. Tycker jag.

Fast det är skillnad på kallblodstravare och varmblodstravare.
Jag hade ridit i ca 35 år, på fullblods- och halvblodshästar av skilda slag, innan jag köpte min första egna häst, en kallblodstravare. Det är få hästar jag suttit på som har en sådan ridbarhet som mitt kallblod, och hon är utan tvekan den mest optimala ridhäst jag kan tänka mig.
Hon har aldrig gått på travet, eller ens varit i träning för det.
Mitt sexåriga kallblodstravarsto, som inte heller varit i närheten av travet, går från klarhet till klarhet vad gäller ridningen. Jag tror hon kommer att bli lika bra som det äldre stoet.

Okej, det får du givetvis tycka. Så länge det inte "trycks upp i ansiktet" på ridtravarmänniskor.

Jag tycker att många "ridhästraser" är riktigt dåliga ur ridbarhetsaspekt. Och att travträning är dåligt för ridbarhet, men att travare i sig sällan är direkt dåliga ur ridbarhetsaspekt jämfört med "ridhästraser".
Vilket mest är ett konstaterande av MIN åsikt som jag självklart inte skulle försöka slå i huvet på någon halvblodsägare.

Fast det är skillnad på kallblodstravare och varmblodstravare.
Jag hade ridit i ca 35 år, på fullblods- och halvblodshästar av skilda slag, innan jag köpte min första egna häst, en kallblodstravare. Det är få hästar jag suttit på som har en sådan ridbarhet som mitt kallblod, och hon är utan tvekan den mest optimala ridhäst jag kan tänka mig.
Hon har aldrig gått på travet, eller ens varit i träning för det.
Mitt sexåriga kallblodstravarsto, som inte heller varit i närheten av travet, går från klarhet till klarhet vad gäller ridningen. Jag tror hon kommer att bli lika bra som det äldre stoet.
Där håller jag med!

Kallblodstravarna jag träffat/ridit har varit väldigt ridbara och haft lätt för sig! De flesta har haft väldigt bra galopp (givetvis inte jämfört med dressyrstammat halvblod) och haft lätt för att samla sig med lite träning.

Jag ska kolla på en kbl travare på lördag! Kanske blir den min? :eek:

kl.. kanske eller nått :p

Jag tror oxå att mycket av det som sägs vara fördommar gänte mot ridtravare faktiskt inte är det. Det handlar många gånger om klyftan mellan kunskapsnivåer.

Som tex "travare kan inte galoppera"

Lilla lisa tror allt hennes häst minnsan galopperar och bra dessutom.OK hästen tar galoppskänkel och den rullar på.

MEN! Hur ser galoppen ut?För ett tränat öga så syns det många ggr att hästen går i fyrtakt är delad och har svårt för sig.Visst den galopperar men där finns ingen kvalitet.

Lisa blir förbannad för hennes häst kan visst galoppera :mad:

Och så här rullar det på..

Kunskaps klyftan stället många gånger till det en hel del och detta kan jag faktiskt säga att man ser även när det inte gäller travare. Utan andra raser oxå.Eller ja hästar överlag.

Det handlar om piloten inte hästen. Med rätt pilot kan vilken medelmåttig häst kravla sig runt på LA nivå.Vissa hästar har dock svårare för sig än andra .Speciellt hästar som inte är ämnade för ridning från början. Svårare än så är det inte. Allt tar längre tid med en sådan häst.

Nu är det ju så att mer än hälften av sveriges hästar oavsett ras nog inte har rätt pilot. Det finns alltid någon som skulle reda ut det bätte oavsett ras.
Vissa individer har det dock inte så lätt och tyvärr är många av dem av rasen varmblodig travhäst. För är det nått som är svårt är det just att på rätt sätt ta ut det bästa ur just en travare.

Nått som jag kan tycka är väldigt tråkigt är just den låga kunskapsnivån hos många som just har varmblodig travhäst som ridhäst. Många av dessa far faktiskt riktigt illa och det är så tråkigt att se.

Oavsett ras kan jag tycka att alla hästar är värda en riktigt utbildning utefter utbildningstegen för ridhästar om dom ska användas till just det ändamålet.sen gäller det ju att man har koll på begreppen oxå. Och det har man märkt att det är få som har ..

1. Takt/rytm
2. Lösgjordhet
3. Stöd/kontakt
4. Schwung
5. Rakriktning
6. Samling

Tyvärr så slarvas det på vägen tyvärr och därför kommer många ggr fördommarna. Inte så konstigt. Får man ordning på utbildningstegen kan man efter hårt jobb tålamod och massor med tid få sin travare att bli en hygglig ridhäst.

:bow::bow::bow:

Det knasiga är ju att det faktiskt finns människor som stenhårt tror på att vbl utan problem skulle kunna ta sig till OS lr liknande och att dom är minsann bättre än tex ett halvblod "för vbl går ju då minsann att köra åxå."

Såna människor som blir arg för att man är realistisk. Vad tänker en sån människa med? :O

Jag vet inte vad de tänker med. :crazy: Jag är ju själv ridtravarägare och tycker givetvis att min häst är helt underbar men jag vet att vi aldrig kommer ens i närheten av SM än mindre OS. Nu ska vi iofs rikta in oss på western eftersom det verkar som han har potenial att bli en hyfsad häst. Mitt mål (och stora lycka) skulle vara om vi klara oss hyfsat i en D tävling inte tror jag att vi tex skulle ta oss till SM ens så OS är ju bortom denna horisont.

Visst finns det undantag jag är ett sådant. Jag letade häst på foder och var och provred många många "ridhästar". Det var halvblod och övervuxna ponnysar. En och annan quater och araber osv. Men i slutändan så gled min blick ändå till travarannonserna och det slutade med att jag köpte min lille kille.

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 960
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
513
Senast: Oknytt
·
Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 484
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar