Fördomar omt travare

Sv: Fördomar omt travare

Nej jag tycker inte att MSV medför någon större svårighet (förrutom att min har jäkligt svårt för bytena, 15 år och har aldrig fått byta innan.)
Hemma så kan tom vi rida ett MSV program.

Tävlingsmässigt så går det nog i höst, om vi skall tävla något mer.

Men bara för att man inte tar sitt halvblod till msv så behöver man inte vara tappad bakom en vagn. Halvblodet kan ha problem och svårigheter och en
hel massa andra orsaker till att de inte klarar sig hela vägen.

Nej jag tycker inte att MSV medför någon större svårighet (förrutom att min har jäkligt svårt för bytena, 15 år och har aldrig fått byta innan.)
Hemma så kan tom vi rida ett MSV program.

Tävlingsmässigt så går det nog i höst, om vi skall tävla något mer.

Men bara för att man inte tar sitt halvblod till msv så behöver man inte vara tappad bakom en vagn. Halvblodet kan ha problem och svårigheter och en
hel massa andra orsaker till att de inte klarar sig hela vägen.

jo jo men precis så menade jag. jag skrev apdumt och formulerade mig dåligt.

jag menade inte ALLA halvblod, jag menade i största allmänhet. alltså ett halvblod idag kostar runt 65.000 och uppåt. och den vanligaste mallen är att ett halvblod ska kunna 120 hopp och MSV dressyr i utbildning. eller hur? sen har den kanske inte tävlat mer än LC. eller hur?men det vanliga är att de ska kunna uppnå MSV rörelser i dressyr och kunna hoppa 120.

så menade jag!

*Knapplån*

Jag hade bara en tanke som jag gärna bollar lite..
Om fler "stora" ryttare, alltså de som rider på en hög nivå, skulle byta ut sina nuvarande hästar mot ex varmblodig travare, tror ni inte att de travarna skulle prestera bra då? Kan det vara så att större delen av travarägare inte har den enorma kunskapen/ambitionerna att föra travarna såpass långt?
Bara en tanke som dök upp :)

nja tror inte det. det skulle säkert bli vädigt fina travare. men skulle Jan Brink skola ett halvblod och en ridtravare efter samma mall, så skulle inte travaren ha samma möjligheter som halvblodet. desutom så skulle nog inte en stor ryttare på elit nivå välja att köpa en ridtravare om de hade för avsikt att fortsätta tävla på den nivån.

söker man på nätet, eller åker på tävlingar, eller kollar efter duktiga travare på bloggar/bilder, youtube filmer eller häst annonser av diverse slag-så ser man inga som kan mer än LB.

Hur gör du när du söker på nätet utan att hitta Super Surprise?
han är undantaget som bekräftar regeln.

Hur gör du när du söker på nätet utan att hitta Super Surprise?
han är undantaget som bekräftar regeln.

du kan börja med att läsa mina andra inlägg först.

jag skrev med super suprise som en av de duktiga travarna (det hade du lagt märke till om du läst allt). men jag skrev sen efteråt-att det bara var FÅ som är som denne.

som jag sagt tidigare, om det nu finns travare som kan skolorna, varför ser man det aldrig?
jag hittar super suprise och några till. att folk sitter och skriver det här, säger ingenting. fram med mer bevis tack. ett par träffar på nätet och ett par blickar på någons hemsida, är inte bevis. några par travare som kan lite mer än LB är inget att hurra för.

den dagen det finns ett överflöd av travare som kan skolorna, galoppombyten,förvänd galopp, så är jag villig att se travaren som en bra dressyr häst, inte annars.

det räcker inte att man skryter med att man känner en som eller har en travare som kan galopppiruett (tex) om man inte har bevis på det.

susanne på supersuprise-säger inte.
hon VISAR.

jag vill att fler gör det för att kunna se ur ett annat perspektiv. och det räcker inte med att det ploppar upp två stycken bilder. det ska vara precis som när du söker på holsteiner eller halvblod-20 träffar på grand prix rörelser

du kan börja med att läsa mina andra inlägg först.

Och det var precis vad jag gjorde. men eftersom stor bokstav tydligen inte finns på din dator missade jag att du skrivit hans namn inne i en mening.

Men du har fortfarande fel när du påstår att ingen travare startat msv dressyr.
Super Surprise startade en msv B 2007-07-07 med 62,09%. Placering 23 av 34 startande.

Jag skulle vilja säga att nästan alla halvblod, med mycket och rätt träning, kan gå MSV, och en bra ryttare.
Kanske inte med topplaceringar och så, men klara sig runt en MSV tror jag att de flesta hästar kan som har normala förutsättningar.

Men att man är en spånkopp för att man inte kan ta ett halvblod till MSV är ganska felaktigt enligt mig.

Håller också med helt och hållet!
Kunde inte uttryckt mig bättre själv, som kanske syntes :/

nej det skrev jag inte. åter igen någon som läser mellan raderna.

jag skrev att" ska man köpa ett halvblod så kan man i princip garanteras att den kan LA/MSV dressyr och hoppa 120"

så vitt jag vet så kostar ett halvblod inte under 65.000 om det inte är fel på den eller att den inte tävlat/utbildats ordentligt.

så klart kan inte alla halvblod MSV, men de flesta.
du är inte så gamal va-märks på ditt sätt: ingen vuxen skulle skriva i ett forum att de dör av skratt och desutom gör en stor sak av det.ungefär som att du söker uppmärksamhet och vill ha respons.

Men jag citerade ju dig, och där visar ju att du skrev det :S
Eller jag kanske uttryckte mig klumpigt på någon annan punkt. Säg gärna vilken.
Ja jag insåg efteråt att mitt svar inte var världsbäst formulerat :/ Jag står ju fortfarande för vad jag skrev, utan tvivel, men finns ingen anledning för mig att skriva vad jag tänker :/
Jag håller med om att många halvblod kan gå MSV, halvblod är ruskigt duktiga och har alla dess förutsättningar, om man tänker via aveln osv.
Men när du skrev "man måste vara en total spånkopp för att inte kunna rida MSV på ett halvblod, enligt min mening." så gav det mig intrycket att du menade att alla halvblod kan gå MSV, vilket är långt ifrån sanningen.

Du har inte vart medlem länge va? Nej, uppmärksamhet är inget jag söker.. Vet inte vad jag skulle få för uppmärksamhet av ett sådant inlägg? Om jag nu söker det så vänder jag mig någon annanstans än internet, det kan jag lova, i första hand mina hästar :) Men tack för att du analyserade mig och dömde mig av ett inlägg. :grin:

Du har inte vart medlem länge va? Nej, uppmärksamhet är inget jag söker.. Vet inte vad jag skulle få för uppmärksamhet av ett sådant inlägg? Om jag nu söker det så vänder jag mig någon annanstans än internet, det kan jag lova, i första hand mina hästar :) Men tack för att du analyserade mig och dömde mig av ett inlägg. :grin

men du skriver på ett töntigt, omoget och väldigt naivt, och därför kan man tro att du söker något?

om man irriterar sig på något som någon annan skriver så nöjer man sig med att skriva svar på inlägget och förklaring till varför man ogillade det som nämndes: man avslutar inte det hela genom att verka naiv och löjlig med skratt, hånflin och rappa ord!

Och det var precis vad jag gjorde. men eftersom stor bokstav tydligen inte finns på din dator missade jag att du skrivit hans namn inne i en mening.

Men du har fortfarande fel när du påstår att ingen travare startat msv dressyr.
Super Surprise startade en msv B 2007-07-07 med 62,09%. Placering 23 av 34 startande.

okej alltså 1

ordet ett, antalet ett.....ONE.

säger ordet En på miljonen något?

att endast 1 startat bevisar bara att det är så travare som verkligen lyckas.iallafall i tävling. i träning kan det vara annat. men eftersom det inte förekommer allt för många bevis bilder/filmer på travare som klarar öppna/sluta ens,
betvivlar jag att det förekommer speciellt många duktiga travare.

Man får bilden"LC/LB" när man tänker travare.
inte MSV.

att 1 kommit snäppet högre än LA är som en droppe i havet.

Att du orkar vara så hatisk. Spelar roll liksom?

Helt otroligt att folk ens orkar diskutera med någon som är så trångsynt som du...

Men varför denna fokusering på travare/halvblod?

Det finns en hel massa hästraser som inte klarar MSV dressyr...av den enkla anledningen att dressyrprogrammen och bedömningen är gjorda med halvblodshästar som mall

En travare, en fjording och en arab kan alla lära sig utföra samma rörelser som ett halvblod kan, men det kommer aldrig se likadant ut eftersom de inte är byggda på samma sätt.
Varför kan man inte bara acceptera det, utan att lägga in värderingen att de är sämre?

men du skriver på ett töntigt, omoget och väldigt naivt, och därför kan man tro att du söker något?

om man irriterar sig på något som någon annan skriver så nöjer man sig med att skriva svar på inlägget och förklaring till varför man ogillade det som nämndes: man avslutar inte det hela genom att verka naiv och löjlig med skratt, hånflin och rappa ord!

Okej, men då tror du fel.
Okej, då vet jag vad du tycker.

Maj_86 är kanske ett lysande exempel på hur folk kan bete sig ibland när de inte tänker sig för. Att de känner sig tvugna att Berätta Sanningen med stort S att hästen inte kan. Detta sker dock oftare här än ute i stallarna som tur är :)

Sedan är det ganska lustigt att folk ofta måste känna sig tvugna att ge dubbelbottnat beröm

- Vilken fin häst, vad är det för ngt?
- En varmblodstravare
- Den var fin för att vara travare!
- Jasså tycker du, jag tycker den ser ut som en typisk travis, men tack ändå...

Folk verkar ha fördomar att travare ska se ut på ngt speciellt sätt ofta inte så smickrande förmodligen - jag tror aldrig jag har sett denna typiska travare. Travare i proffsträning brukar se otroligt läckra ut!

Men varför denna fokusering på travare/halvblod?

Det finns en hel massa hästraser som inte klarar MSV dressyr...av den enkla anledningen att dressyrprogrammen och bedömningen är gjorda med halvblodshästar som mall

En travare, en fjording och en arab kan alla lära sig utföra samma rörelser som ett halvblod kan, men det kommer aldrig se likadant ut eftersom de inte är byggda på samma sätt.
Varför kan man inte bara acceptera det, utan att lägga in värderingen att de är sämre?

Precis min tanke! :bow:

Delvis KL

Håller med dig till fullo! Min travare är fux, (Avatar) men folk tror inte han är travare, för travare ska ju vara bruna..

Sen när folk säger "Han ser inte ut som en travare" och menar det som en komplimang, då blir jag fundersam. Tror dom alltså att jag väljer att köpa en ridtravare, för att sedan tycka det är bra om han ser ut som en annan ras :S
Jag är väldigt stolt över min travare, och tycker det är synd att hans man täcker frysmärkningen. Dock kul att höra folk gissa raser XD

När jag var yngre skulle jag alltid försvara travare till max, jag tog åt mig av minsta sak som sades om travare.. Men nu vet jag bättre. Jag vet vad travare går för, och sitter bara och ler när man läser/hör/ser folk prata illa om dessa underbara individer.

Travare har inte samma förutsättningar som halvblod, desto bättre är dom då enligt min mening, när dom vinner över halvbloden. Dock är dessa gånger få, men min åsikt är att folk som rider travare ofta väljer dem pga priset, individen etc. Jag är hoppmänniska (Eller rättare sagt, jag gillar hoppning) därför är travaren den rasen jag gillar. Många är otroligt duktiga på att hoppa, och jag gillar att få kämpa för mina mål :)

Jag håller med, fast jag tycker att det är intressant att det är så många som får så mycket elakt kastat över sig.
Kan det inte vara så att i många av fallen att man missuppfattar varandra?

Jag är själv en överårig ponnyryttare, som planerar att ev. tävla MSV som storhäst ekipage. (Är erbjuden att vara med i ett av lagen för vår klubb,
trots att vi är lite mindre än de andra :D)

Jag har då aldrig fått något liknande kommenterat. Om man inte skall räkna in sådant som kan uppfattas som elakt, men igentligen endast är sagt i
skämtsam ton? har fått kommentaren "När skall du skaffa en riktig häst då?" eller "Du och din lilla plutte ponny" osv. Räknas det som elakt?

Kosmostanten;12261722]Men varför denna fokusering på travare/halvblod?

av en anledning som du inte kan förstå. jag förklarar:
För att tråden gäller travare kanske? Och till 90 % oftast jämförs med halvblodet, eftersom båda är varmblod.

Men alltså detta är ett forum, är inte grundregeln att man får ha en åsikt? jag skrev
"man måste vara en total spånkopp för att inte kunna rida MSV på ett halvblod, enligt min mening".

vad begriper ni inte?

"enligt min mening". jag förenklar med en annan synonym för er som inte förstår:Frasen "enligt min mening" betyder samma sak som

åsikt, uppfattning, tanke, tro, yttrande med mera.
men på de flesta här verkar det inte gå in.

om jag markerar ordet enligt min mening förstår ni då?

Dessutom skrev jag""man måste vara en total spånkopp för att inte kunna rida MSV på ett halvblod, enligt min mening".

Jag skrev alltså inte "bli placerade i tävling".

Att jag tycker att MSV är bus enkelt, och ANSER själv personligen att det inte är särskilt svårt att få ett halvblod till MSV är min ensak.

SEN

Om inte alla instämmer för att de själva inte lyckas på samma sätt som jag så betyder inte det att jag inte fortfarande har kvar min åsikt.
Det kan vara 15.000 här som bara kan drömma om att få komma till MSV A även om de så hade en Grand prix häst, jag kommer ändå att tycka att då är man kanske inte så värst rutinerad som en del påstås vara. Men detta är min åsikt och bara min!

Skulle man leta efter häst så är det väl inte som en nål i en höstack att finna ett halvblod som klarar MSV steg-ELLER?
Nej det är oftast ett krav att ett halvblod på 70.000 ska kunna skolorna. Annars kostar inte ett djur så mycket om den inte har en väldigt bra stam eller andra egenskaper som är avgörande för priset.

Halvblod kostar i regel 65.000 och uppåt, inte för att de bara kan springa på en volt, utan för att de med enkelhet ska kunna utföra skolorna!
KLARAR man inte av att rida ett halvblod (med dessa kunskaper)så är man inte rutinerad. Skolorna är ingenting anser jag!

MEN DET ÄR MIN ÅSIKT.

Om det kommer att förekomma fler påhopp om att det inte är okej att jag har åsikter. Så Kommer jag att anmäla en del av er till forumindexet.

Det är INTE okej att INTE acceptera att andra har ANDRA åsikter än vad man själv har!
Då bryter du mot regelerna!

Jag tycker det är bra att du är självkritisk.

Eftersom tråden handlar om "fördomar om travare" har du ju bidragit till trådens ämne även fast du själv inte har en travare på ett effektfullt sätt.

Du är säkert jätteduktig och rida och jag hoppas du njuter av din fina häst lika mycket som vi andra njuter av våra fina hästar!

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 960
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
513
Senast: Oknytt
·
Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 484
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38