Fördomar omt travare

Sv: Fördomar omt travare

alltså en fördom är ju att ha en åsikt om något utan att man vet någonting om det. jag tycker snarare de flesta talar klarspråk än har fördomar. Sen hur illa man tar vid sig är en annan femma. så klart blir man irriterad av att någon ställer frågan"kan den gå över bomar"....eh jo att bara gå över en bom klarar väl en ko av? så rätt sjuk fråga. men däremot kan jag fundera"kan de hoppa", många lyckas bra, men kollar man på hastannonser.se eller hastnet.se eller andra hästar till salu sidor,så finns det 2 travare som kan hoppa lika högt som ett halvblod, resten (kanske 60 annonser per hemsida) kan alltså inte mer än 1/110 meter hopp och max LC/LB dressyr. Plus-8 av 10 varmblod behöver hjälp med galoppen (enligt annonserna och youtubefilmer). hur många halvblod behöver extra hjälp med något mer än lynnet eventuellt? ska man köpa ett halvblod så kan man i princip garanteras att den kan LA/MSV dressyr och hoppa 120. sen har jag aldrig hört talas om/eller jag VET att det inte finns någon ridtravare dokumenterad i sverige som tävlat mer än LA i dressyr-punkt slut. så en del kan passage hemma på åkern, men ingen har tagit sig mer än till LA. påstås något annat så är det ren lögn. det finns inte dokumenterat, punkt slut!i hoppning möjligen och fältävlan, men ej dressyr.

jag tycker inte det är själva rasen som är problemet, vill folk jobba med en travare, så varsågod. men jag ogillar när folk säger att de har samma möjligheter som ett halvblod. det är få som har det. inte ens super suprise kunde komma längre än LA, och denne kan passage. på LC/LB nivå spelar det ingen roll vad man har för häst, för rörelserna i dressyr är så små. skolorna kommer först i MSV, och dit har ingen travare kommit, eller blivigt registrerad.därför anser jag att det är felaktigt att säga ordet"de har samma möjligheter som halvblod". nej, halvblod kan i regel alltid tävlas MSV utan problem, i jämfört med travare.man måste vara en total spånkopp för att inte kunna rida MSV på ett halvblod, enligt min mening.

Men slutligen, bara för att man tycker att vissa raser passar bättre till vissa ändamål, så betyder inte det att man ser ner på alla travare. det är ju inte så att man ger någon blickar för att de har en travare. och det är ju inte så att man låter bli att hälsa på någon som kommer ridande på en travare. häst som häst, men de har inte samma möjligheter. ett halvblod skulle inte kunna springa ens i närheten så fort som en travare i ett lopp, men sen påstår ingen det heller-det är skillnaden.

alltså en fördom är ju att ha en åsikt om något utan att man vet någonting om det. jag tycker snarare de flesta talar klarspråk än har fördomar. Sen hur illa man tar vid sig är en annan femma. så klart blir man irriterad av att någon ställer frågan"kan den gå över bomar"....eh jo att bara gå över en bom klarar väl en ko av? så rätt sjuk fråga. men däremot kan jag fundera"kan de hoppa", många lyckas bra, men kollar man på hastannonser.se eller hastnet.se eller andra hästar till salu sidor,så finns det 2 travare som kan hoppa lika högt som ett halvblod, resten (kanske 60 annonser per hemsida) kan alltså inte mer än 1/110 meter hopp och max LC/LB dressyr. Plus-8 av 10 varmblod behöver hjälp med galoppen (enligt annonserna och youtubefilmer). hur många halvblod behöver extra hjälp med något mer än lynnet eventuellt? ska man köpa ett halvblod så kan man i princip garanteras att den kan LA/MSV dressyr och hoppa 120. sen har jag aldrig hört talas om/eller jag VET att det inte finns någon ridtravare dokumenterad i sverige som tävlat mer än LA i dressyr-punkt slut. så en del kan passage hemma på åkern, men ingen har tagit sig mer än till LA. påstås något annat så är det ren lögn. det finns inte dokumenterat, punkt slut!i hoppning möjligen och fältävlan, men ej dressyr.

jag tycker inte det är själva rasen som är problemet, vill folk jobba med en travare, så varsågod. men jag ogillar när folk säger att de har samma möjligheter som ett halvblod. det är få som har det. inte ens super suprise kunde komma längre än LA, och denne kan passage. på LC/LB nivå spelar det ingen roll vad man har för häst, för rörelserna i dressyr är så små. skolorna kommer först i MSV, och dit har ingen travare kommit, eller blivigt registrerad.därför anser jag att det är felaktigt att säga ordet"de har samma möjligheter som halvblod". nej, halvblod kan i regel alltid tävlas MSV utan problem, i jämfört med travare.man måste vara en total spånkopp för att inte kunna rida MSV på ett halvblod, enligt min mening.

Men slutligen, bara för att man tycker att vissa raser passar bättre till vissa ändamål, så betyder inte det att man ser ner på alla travare. det är ju inte så att man ger någon blickar för att de har en travare. och det är ju inte så att man låter bli att hälsa på någon som kommer ridande på en travare. häst som häst, men de har inte samma möjligheter. ett halvblod skulle inte kunna springa ens i närheten så fort som en travare i ett lopp, men sen påstår ingen det heller-det är skillnaden.

:bow:
exakt!!

Nej, inga fördomar.

Däremot fler än jag som ser hästarnas svårigheter och att man får ta hänsyn till svårigheterna i det man begär av dem.
Och fler som ser att det är mycket arbete för att få dem riktigt ridbara och för att få dem att gå i ren takt oavsett gångart.

Jag älskar min lilla travarmärr och vill inte byta ut henne - mer än ibland:angel:

Öh, det där var ganska mycket struntprat enligt mig.
Inte så mycket beroende på VAD du skriver (alla har rätt att uttrycka sina åsikter) utan pga formuleringen.
Grovt förenklat - alla halvblod kan 120/MSV, ingen travare kommer högre än LA dressyr, de kan inte ens skolor osv.

Visst är jag med i sak på det mesta du skriver, men att poängtera att travare "inte ens" skulle kunna skolor för att det hittills knappt är någon som tagit sig över LA dressyrmässigt är helt enkelt felvinklat struntprat. Ungefär som att skriva att ingen travare kan galoppombyten eftersom de "inte ens" kommit till MSV. Och i samma andetag skriver du att Super Suprise kunde passage? Hur hänger det ihop?
Självklart har travare rent överlag svårare för sig - eller som jag skulle vilja formulera det= med travare blir det i regel betydligt svårare för ryttaren att prestera bra resultatmässigt. Men sen får man även ta hänsyn till att hästarna "görs" till programmen (man avlar hästar för ändamålet) och omvänt - programmen är inte individanpassade utan anpassade till det den stora massan vill se och premiera och en standardordning. Precis som att hästen som har lätt med samling men inget snyggt steg med kapacitet för ordentliga längningar kommer ha nackdel av hur programmen är upplagda.

Sen är det MÅNGA faktorer till som spelar in. Och det är den biten jag stör mig mest på. Att man använder en eller ett par aspekter som "standardanledningar" och uttrycker det som om det vore hela sanningen.

man måste vara en total spånkopp för att inte kunna rida MSV på ett halvblod, enligt min mening.
Ungefär 3/4 del av hela sveriges ryttare är totala spånkoppar med andra ord.Vilken tråkig inställning. :(

Självklart har travare rent överlag svårare för sig - eller som jag skulle vilja formulera det= med travare blir det i regel betydligt svårare för ryttaren att prestera bra resultatmässigt. Men sen får man även ta hänsyn till att hästarna "görs" till programmen (man avlar hästar för ändamålet) och omvänt - programmen är inte individanpassade utan anpassade till det den stora massan vill se och premiera och en standardordning. Precis som att hästen som har lätt med samling men inget snyggt steg med kapacitet för ordentliga längningar kommer ha nackdel av hur programmen är upplagda.

Sen är det MÅNGA faktorer till som spelar in. Och det är den biten jag stör mig mest på. Att man använder en eller ett par aspekter som "standardanledningar" och uttrycker det som om det vore hela sanningen.

Totola, detta var bland det vettigaste och bäst formulerade jag någonsin läst i för/mot-travare-debatten på Buke :bow:
Jag instämmmer i vartenda ord.

vart skrev jag att de inte skulle kunna galoppombyten? vart skrev jag att de inte skulle kunna skolorna?

du läser bara det du vill läsa och framförallt mellan raderna!

jag menade inte att de inte kan, för de kan visst, skrev ALDRIG något annat.

vad jag menade var att i den stora massan (hästar till salu, youtubefilmer, bildbevis,tävlingar-kalla det vad du vill) så ser man ju vad man ser. det förekommer säkert flera tusen som kan både det ena och andra, men man har lite svårt att förstå rent antalsmässigt att det skulle finnas något typ utav ÖVERFLÖD av duktiga travare när det inte finns dokumenterat att någon tagit sig mer än till de lätta klasserna i dressyr.

jag skrev aldrig att man inte skulle kunna lära en travare passage eller skolorna. massvis med folk rider på hög nivå-
MEN

inte offentligt, inte på tävlingar, inte framför ögonen på alla andra. det finns få bevis i huvudtaget på travare som kan skolorna. de flesta man ser (youtubem, bilder, tävlingar, bloggar) kan BARA LC-det vill säga-de kan bara springa runt och göra en volt då och då.

MEN

det ska noteras-att även om 99 av 100 bara rider LB på tävling. så kan det ändå vara så att hemma på fritiden så rider man MSV. förstår du?

MEN eftersom man inte ser så värst många travare OFFENTLIGT som klarar skolorna-så DRAR man gränsen att då finns det ing heller!

det är kanske felaktigt-men jag tror hellre på 10 halvblodsägare som påstås kunna skolorna, än på 10 travägare som påstår samma sak.

FÖR ATT- halvblod ser man göra skolorna OFTARE offentligt, utan problem, I JÄMFÖRT med travare.

Glömde:

att en travare kan skolorna i skritt och trav är inte otänkbart, men i galopp är det få bevis på. det finns säkert flera, men man ser ju vad man ser, och jag ser då nästan ingen travare som är så duktig att att jag blir häpen. LC/LB är för mig inget att hurra för.

Sen vet jag att all kunskap bevisas inte genom tävling. man kan vara duktig även om du rider runt på åkern hemma i gummistövlar, likaväl som om du rider elitnivå utomlands. men bilden man får i huvudet säger ju att "någonting duktigt" är något som man ser med egna ögon gör något duktigt, eller något man HÖR. och jag ser inga travare på mer än LB nivå. det finns supersuprise, och några till. men OJ akta er så att överflödet inte rinner över. alltså enligt min mening så kan jag inte förstå varför man skulle träna en travare till skolorna (svårt antar jag eftersom folk själva säger att det är mycket jobb)och sen använder man inte skolorna till någonting av värde(tävling kanske) utan man tränar världens svåraste hästras (lite överdrivet-men ni hajar)till att göra skitmycket svåra rörelser (för en travare ÄR skolorna svårt)........och sen låter du hästen ruttna.för du VET att även om DIN häst kan skolorna, så kommer du inte att kunna tävla mer än LA iallafall. det finns inte dokumenterat någon än så länge. har svårt att tro att folk har så höga tankar om sig själva att de tror att de ska vara de första i sveriges historia som lyckas få en travare till MSV.

Man kanske vill ha en större utmaning än en hästras avlad för ridning. Det ger en ju mer om man lyckas. :D

alltså enligt min mening så kan jag inte förstå varför man skulle träna en travare till skolorna (svårt antar jag eftersom folk själva säger att det är mycket jobb)och sen använder man inte skolorna till någonting av värde(tävling kanske) utan man tränar världens svåraste hästras (lite överdrivet-men ni hajar)till att göra skitmycket svåra rörelser (för en travare ÄR skolorna svårt)........och sen låter du hästen ruttna..

Så det är alltså helt onödigt att vilja stärka och utbilda sin häst så mycket som möjligt för att den skall hålla så länge som möjligt om man inte vill tävla?
Så jag som inte tävlar min ponny mer än två gånger per år, låter henne ruttna, bara för att,hör och häpna; att min stackars häst inte får tävla?

Du pratar en hel massa skitsnack, rent ut sagt.

Skolorna är till för att hjälpa hästen, bara för att man inte tävlar i MSV så betyder det inte att man inte behöver göra stärkande rörelser för att få en hållbar häst.

*Knapplån*

Jag hade bara en tanke som jag gärna bollar lite..
Om fler "stora" ryttare, alltså de som rider på en hög nivå, skulle byta ut sina nuvarande hästar mot ex varmblodig travare, tror ni inte att de travarna skulle prestera bra då? Kan det vara så att större delen av travarägare inte har den enorma kunskapen/ambitionerna att föra travarna såpass långt?
Bara en tanke som dök upp :)

Tillägger;

Jag vet själv att jag aldrig kommer att tävla Grand Prix på min ponny, men trots detta så sitter jag och övar på saxar i slutor, trampar henne på töm osv.

Jag vill Lära min ponny saker, bara för att vi aldrig kommer att komma längre än MSVA så betyder det inte att vi kommer att strunta i att utvecklas på ännu högre nivå.

Senast ändrad:

Jag tror nog aldrig att det skulle hända ;)

Men visst, vilken häst som helst blir bättre med en stjärnryttare på ryggen.

Det tror jag faktiskt inte.
Vissa skulle nog prestera bättre, men knappast bra.
Bara för att en riktigt duktig ryttare tränar den så trollar det ju inte bort exteriör och gener liksom.

jo så långt är jag med, men det är trots detta för mig svårt att tro på vad en del skriver här/andra ställen. många är ju snabba med att skriva att deras travare kan allt mellan himel och jord.de har antingen en duktig travare själva, eller känner en,som har en travare som kan passage el. liknande..... men sen finns det inget bevis på det.mycket snack och ingen verkstad.

söker man på nätet, eller åker på tävlingar, eller kollar efter duktiga travare på bloggar/bilder, youtube filmer eller häst annonser av diverse slag-så ser man inga som kan mer än LB.

söker du däremot på holsteiner eller halvblod så är det knappast en nyhet att den kostar 100.000 FÖR ATT den har utbildats till MSV-inte tävlad kanske-men utbildats.det förekommer praktiskt taget inga travare någonstanns på varesig nätet eller på tävlingar där man faktiskt bokstavligen SER travare som kan (exempelvis:öppna sluta i galopp)

eller har jag fel?

jag erkänner att det FÖREKOMMER. mer än hälften här kanske rider MSV hemma, men jag har svårt att tro det bara när man inte får det svart på vitt allt för ofta.

4-7 travare räcker inte som bevis när du kan söka på hastannonser.se och få upp 60 träffar på halvblod som kan MSV på löpande band(exempelvis).

man måste vara en total spånkopp för att inte kunna rida MSV på ett halvblod, enligt min mening.

Hahaha tack för dagens skratt :D
Att rida MSV är inte så jädra bara som du får det till att låta..

Men om man tar motsvarigheten.
Är man en spånkopp om man inte kan köra en travare i ett lopp som motsvarar dressyrens MSV?

Du kan väl ändå på fullaste allvar inte mena att ALLA halvblod kan gå MSV??
I sådana fall får du ursäkta mig medans jag går och kreverar av skratt.. :rofl:

Jag skulle vilja säga att nästan alla halvblod, med mycket och rätt träning, kan gå MSV, och en bra ryttare.
Kanske inte med topplaceringar och så, men klara sig runt en MSV tror jag att de flesta hästar kan som har normala förutsättningar.

Men att man är en spånkopp för att man inte kan ta ett halvblod till MSV är ganska felaktigt enligt mig.

Hahaha tack för dagens skratt :D
Att rida MSV är inte så jädra bara som du får det till att låta..

Men om man tar motsvarigheten.
Är man en spånkopp om man inte kan köra en travare i ett lopp som motsvarar dressyrens MSV?

Du kan väl ändå på fullaste allvar inte mena att ALLA halvblod kan gå MSV??
I sådana fall får du ursäkta mig medans jag går och kreverar av skratt.. :rofl:

nej det skrev jag inte. åter igen någon som läser mellan raderna.

jag skrev att" ska man köpa ett halvblod så kan man i princip garanteras att den kan LA/MSV dressyr och hoppa 120"

så vitt jag vet så kostar ett halvblod inte under 65.000 om det inte är fel på den eller att den inte tävlat/utbildats ordentligt.

så klart kan inte alla halvblod MSV, men de flesta.
du är inte så gamal va-märks på ditt sätt: ingen vuxen skulle skriva i ett forum att de dör av skratt och desutom gör en stor sak av det.ungefär som att du söker uppmärksamhet och vill ha respons.

Jag skulle vilja säga att nästan alla halvblod, med mycket och rätt träning, kan gå MSV, och en bra ryttare.
Kanske inte med topplaceringar och så, men klara sig runt en MSV tror jag att de flesta hästar kan som har normala förutsättningar.

Men att man är en spånkopp för att man inte kan ta ett halvblod till MSV är ganska felaktigt enligt mig.

Håller med vartenda ord! :D

ursäkta min felaktiga formelering, fel av mig.

vad jag menade var inte (som du tror) att man ska ta hästen till MSV i tävling, utan vad jag menade var i träningssammanhang.

för mig är MSV ingenting, tycker inte att MSV är svårt. men det är jag det.

att ta sig till MSV från LA i tävlings sammanhang är svårt, men att träna är för mig ingenting. skolorna, förvänd galopp, ingenting.

ett halvblod kan i dagens läge i princip uppnå dessa krav även om de aldrig har tävlats---eller?eh jo.

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 960
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
513
Senast: Oknytt
·
Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 484
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar