Sv: Fördomar omt travare
Fast det är ju helt galet, travare är inte särskilt lika halvblod alls.
Araber tex är också varmblod men jämförs inte med halvblod.
Nej egentligen är de inte lika, och ändå märker jag att de flesta säger "ser inte ut som en travare".
Araber är avlade för att ridas på, sen kan folk tycka olika om vad man använder djuret till, men den avlades för att sittas på, inte dra vagn därför blir det mer att jämföra med ett kreatur
som inte är avlat för ridning-
mot ett kreatur som är avlat för ridning,
än vad det vore att jämföra två raser som båda är avlade till ridning.
Sen kan man gå längre, vilka grenar är de avlade till? men så långt tycker jag inte man behöver gå. Det räcker med att jämföra "är avlad för ridning-är inte avlad för ridning". För det är det debatten går ut på. Fördomar om travare-inte araber. Anledningen är att många hakar upp sig på att det är fel att sätta sig på en häst
som borde dra vagn, och därför skapas en debatt. Folk irriterar sig säkert på araber och vad de används till också-
MEN det är inte lika tabu (fel ordval
enligt mig-men en del tycker ju så)att rida en arab i dressyr än att rida en travare.
Men enligt min åsikt, så gör det det samma vad man rider. Det finns ingen lag som säger att bara för att man köper en quarter, så SKA man rida western ridning. Vem säger det?
Och vem säger att man inte kan få en chans att köra amatörlopp(sulky) med en conemara?
Och vem säger att det är tabu att använda en nordsvensk i hoppning?
Man kan använda vad man vill. Men ingen ska påstå att någon av dessa är bättre än den andra på saker som inte alls stämmer.Inte ens chans att en connemara skulle klå en travare, och jag
tror inte att en nordsvensk skulle nå VM i hoppning.