Fördomar omt travare

Sv: Fördomar omt travare

Fast det är ju helt galet, travare är inte särskilt lika halvblod alls.
Araber tex är också varmblod men jämförs inte med halvblod.

Nej egentligen är de inte lika, och ändå märker jag att de flesta säger "ser inte ut som en travare".

Araber är avlade för att ridas på, sen kan folk tycka olika om vad man använder djuret till, men den avlades för att sittas på, inte dra vagn därför blir det mer att jämföra med ett kreatur som inte är avlat för ridning-mot ett kreatur som är avlat för ridning,

än vad det vore att jämföra två raser som båda är avlade till ridning.

Sen kan man gå längre, vilka grenar är de avlade till? men så långt tycker jag inte man behöver gå. Det räcker med att jämföra "är avlad för ridning-är inte avlad för ridning". För det är det debatten går ut på. Fördomar om travare-inte araber. Anledningen är att många hakar upp sig på att det är fel att sätta sig på en häst som borde dra vagn, och därför skapas en debatt. Folk irriterar sig säkert på araber och vad de används till också-MEN det är inte lika tabu (fel ordval enligt mig-men en del tycker ju så)att rida en arab i dressyr än att rida en travare.

Men enligt min åsikt, så gör det det samma vad man rider. Det finns ingen lag som säger att bara för att man köper en quarter, så SKA man rida western ridning. Vem säger det?

Och vem säger att man inte kan få en chans att köra amatörlopp(sulky) med en conemara?

Och vem säger att det är tabu att använda en nordsvensk i hoppning?

Man kan använda vad man vill. Men ingen ska påstå att någon av dessa är bättre än den andra på saker som inte alls stämmer.Inte ens chans att en connemara skulle klå en travare, och jag tror inte att en nordsvensk skulle nå VM i hoppning.

1, Travare är avlade för att trava fort, inte för att dra vagn

2, Du får inte starta Connemaror i trav lopp.

Fetmarkerade så du skulle förstå..

1:Jo såklart, felformelade mig, menade såklart trava fort, men också att dra vagn. Man säger "ska dra vagn-inte gå under sadel". Folk hajar ju ändå att aveln inte beror på sulkyn, utan på rörelsemomentet. Men det är bra att det finns folk som lever här på tråden och har flera tusen inlägg och fullkomligt LETAR fel. Så att de snabbt kan korrigera det. jag menar, det stod ju inget allvarligt fel.

Såklart de är avlade för att trava fort-jag formelerade mig fel, du får en guld stjärna för det, men jag hade också rätt i att de ÄVEN är avlade för att dra vagn!

Nu skrev jag aldrig det men eftersom travfolk vet hur travhästar fungerar så ANTOG jag att folk BORDE fatta att jag såklart menade avel med BÅDE trava fort och VAGN. Man ska inte behöva skriva en hel roman för att det ska gå in!

2:Sen åter igen en som bara läser det HAN/HON VILL istället för att läsa allt. Är det svårt att läsa?
Skrev aldrig att de ska starta i lopp. Lär dig läsa innan du slänger ur dig rappa ord tack! det blir färre missförstånd om folk kan sluta läsa emellan raderna och BÖRJA läsa hela meningar istället.

JAG skrev att i ett amatörlopp-alltså inte start på travet SOM DU MENADE PÅ. ALLTSÅ en helt annan sak än vad JAG skrev.....AHW snälla.Ett amatör lopp hemmavid.

Senast ändrad av en moderator:

Har du glömt bort Montén? Travarna avlas för sin snabbhet i gångarten trav.deras förmåga att dra vagn har inte direkt med saken att göra.

Vaknat på fel sida föresten? :D

Vore ju trevligt om du kunde tagga ner tonen lite .

Senast ändrad:

Har du glömt bort Montén? Travarna avlas för sin snabbhet i gångarten trav.deras förmåga att dra vagn har inte direkt med saken att göra.

Vaknat på fel sida föresten? :D

Vore ju trevligt om du kunde tagga ner tonen lite .

Nej det förstår ju jag med, jag skrev ju det och bad om ursäkt för mitt felaktiga val av mening.

men Humelibumlan hade ju fel också och det var ingen som la märke till eller.

Det nämndes aldrig något om connemaror som skall starta i lopp seriöst, utan jag skrev svart på vitt-amatörlopp.

Jag hade rätt i från början också när flera irriterade sig på att jag hade en ÅSIKT. Något man inte får ha här alltså!

Om folk bara kunde lära sig läsa allt istället för att maska och skumläsa så hade det blivigt färre missförstånd!
Så vitt jag förstod så läste alla"man måste vara ett totalt spånkopp för att inte kunna lyckas placera sitt halvblod i MSV".

Riktigt så skrev jag inte. Samma sak gäller nu gällande connemaran i lopp. Ska man sitta på ett forum där det går ut på att folk har olika värderingar och åsikter så måste man kunna ta till sig vad andra har att säga utan att man skumläser och bara läser det man vill. Det blir inte bra någonstanns när folk inte klarar av att acceptera andras åsikter-även om de är käpprätt åt skogen. Man MÅSTE kunna se ur olika perspektiv, och man msåte kunna leva med få smällar på fingrarna om man skriver felaktigt.

Jag har skrivigt både felaktigt och felstavat här och var men hoppar inte på någon annan för det mer än att jag försöker bevisa varför jag tror som jag tror. Eller som nu då att jag blir irriterad på folk som skumläser.

Står det i en mening"jag hatar travare...................................men kan acceptera att andra älskar dem". och så skumläser flera här och råkar bara läsa"jag hatar travare". Då blir det problem. Lär er läsa allt och ta in hela meningen ordentligt, sen kan man diskutera och försöka ändra på någon annans synvinkel!

1:Jo såklart, felformelade mig, menade såklart trava fort, men också att dra vagn. Man säger "ska dra vagn-inte gå under sadel". Folk hajar ju ändå att aveln inte beror på sulkyn, utan på rörelsemomentet. Men det är bra att det finns folk som lever här på tråden och har flera tusen inlägg och fullkomligt LETAR fel. Så att de snabbt kan korrigera det. jag menar, det stod ju inget allvarligt fel.

Såklart de är avlade för att trava fort-jag formelerade mig fel, du får en guld stjärna för det, men jag hade också rätt i att de ÄVEN är avlade för att dra vagn!

Nu skrev jag aldrig det men eftersom travfolk vet hur travhästar fungerar så ANTOG jag att folk BORDE fatta att jag såklart menade avel med BÅDE trava fort och VAGN. Man ska inte behöva skriva en hel roman för att det ska gå in!
De är fortsatt inte avlade för att dra vagn, de är avlade för att trava fort.. Vagnen är ett av 2 olika sätt att tävla i, det andra heter Monté och då rider man, i trav.. :idea:

Man behöver inte leta fel i dina inlägg de ploppar upp hela tiden.

2:Sen åter igen en som bara läser det HAN/HON VILL istället för att läsa allt. Är det svårt att läsa?
Skrev aldrig att de ska starta i lopp. Lär dig läsa innan du slänger ur dig rappa ord tack! det blir färre missförstånd om folk kan sluta läsa emellan raderna och BÖRJA läsa hela meningar istället.

JAG skrev att i ett amatörlopp-alltså inte start på travet SOM DU MENADE PÅ. ALLTSÅ en helt annan sak än vad JAG skrev.....AHW snälla.Ett amatör lopp hemmavid.

Du kanske ska hålla koll på vad du skriver istället?
Och vem säger att man inte kan få en chans att köra amatörlopp(sulky) med en conemara?

Ja, det säger alltså STC, att du inte får tävla med connemaror :idea:

Va 17 är ett amatör lopp hemma vid?:confused:
Amatör lopp har samma regler som alla andra lopp, de som kör har amatör licens, men hästarna är fortsatt registerade varmblodiga/kallblodiga travhästar som genomgått kval och är startberättigade enligt utskriven proposition.

Men visst kan en gäng polare köra travlopp med sina kusar i skogen om de vill, men det är inte amatörlopp..

Att du inte har en aning om vad du svammlar om kan tyvärr inte ursäktas med att du uttrycker dig fel och att du är otrevlig gör dig bara ännu löjligare.

Senast ändrad:

Man behöver inte leta fel i dina inlägg de ploppar upp hela tiden.
får gärna citera mina fel så att jag kan bättra mig.

Du kanske ska hålla koll på vad du skriver istället?
och du och andra får ta och lära er att inte skumläsa. På tidigare inlägg (inte du-men andra) så skumlästes det och blev väldigt felaktigt.

Men visst kan en gäng polare köra travlopp med sina kusar i skogen om de vill, men det är inte amatörlopp..

det var det jag menade! jag menade inte att man skulle tränga sig in på en bana som man inte får vara vid och försöka köra där. utan jag menade snare med amatörlopp att man kör sulky på järnvägen hemma. Där jag bor är det flera stycken som kör. Mest travare. men även andra.

Att du inte har en aning om vad du svammlar om kan tyvärr inte ursäktas med att du uttrycker dig fel och att du är otrevlig gör dig bara ännu löjligare.
jag svamlar inte mer än andra. Det är lika många som skriver liknande inlägg runt om på nätet, vad det handlar om är hur folk läser och uppfattar det hela. När jag skrev amatörlopp så menade jag såklart inte att man skulle köra en connemara på travbanorna, utan jag menade amatörmässigt uttryckligt att man kör på järnvägar utanför banorna. Det var du som uppfattade fel. Vad skulle jag ha valt för ord istället för amatörlopp?eller jo ioch för sig skulle jag ha använt ordet träningsköra istället så dumt, men spelar roll.,

Nej, du skrev fel o jag har nu förklarat för dig vad amatörlopp är oavsett vad du menar och tycker att det är.
NU vet du vad det är o behöver inte bli missuppfattad.

Jag har ingen aning om vad ni kallar att köra trav med andra raser hemma vid.. aldrig ens hört tala om att man gör det?

Vad det spelar för roll? Ska man beskriva o förklara rätt o riktigt så bör man väl kalla det vad det heter för att undvika missförstånd, speciellt eftersom du verkar reagera stakrt på sk. missförstånd som egentligen är rena fakta fel?

Eller är det ok för dig att jag säger att jag tävlar MSV med min aktiva travare och med det menar jag att jag o en kompis rider lite på volt i olika varv o ser vem som kan göra det snabbast?
Vad spelar det lixom för roll vad man kallar det??

Men eftersom man nu har rätt till sina egna åsikter kan du väl acceptera att andras åsikter är helt tvärt emot dina..

Nej, du skrev fel o jag har nu förklarat för dig vad amatörlopp är oavsett vad du menar och tycker att det är.
NU vet du vad det är o behöver inte bli missuppfattad.

Jag har ingen aning om vad ni kallar att köra trav med andra raser hemma vid.. aldrig ens hört tala om att man gör det?

Vad det spelar för roll? Ska man beskriva o förklara rätt o riktigt så bör man väl kalla det vad det heter för att undvika missförstånd, speciellt eftersom du verkar reagera stakrt på sk. missförstånd som egentligen är rena fakta fel?

Eller är det ok för dig att jag säger att jag tävlar MSV med min aktiva travare och med det menar jag att jag o en kompis rider lite på volt i olika varv o ser vem som kan göra det snabbast?
Vad spelar det lixom för roll vad man kallar det??

Jo men sen är ju jag en dressyr människa på hög nivå, jag kan ingenting om ordvalen för speciella gångarter för travare,deras utrustning eller ordval för vad speciella starter/lopp kallas. Utan för mig är amatör, amatör, rent faktamässigt. Hade ingen susning om att ordet amatörlopp faktiskt existerade i verkligheten. trodde att lopp var indelade som i ridning, när man har olika nivåer av svårigheter, trodde inte att amatörlopp var ett särskilt lopp för amatörer. Nästa gång vet jag det och ska skriva klart och tydligt "träningsköra med sulky hemma" istället för amatörlopp.

Men jag hade faktiskt inte en susning om att amatörlopp var något som krävde licens,eller registrering. trodde snarare att amatör lopp var för travkuskar som inte tävlade utan bara tränade hemma. Men ordet lopp säger ju tusen ord!så jag vet nu!

Skulle fortfarande vara bra om du citerade när jag skrivigt fel som du påstod ploppade upp. finns det fel så vore det bra att få reda på det. Man kan inte bara säga att det ploppar upp fel och sen lyckas man inte med att kläcka ur sig vad felet är(bortsett från det vi just nämnt gällande connemara, trav och ord).

För att citera dig"att du är otrevlig gör dig bara ännu löjligare".
eller har jag fel?du uppfattas inte som direkt trevlig heller.

Senast ändrad av en moderator:

Men eftersom man nu har rätt till sina egna åsikter kan du väl acceptera att andras åsikter är helt tvärt emot dina..

Vad är en åsikt för någonting?
är det okej att ha sådant på ett forum?

Är det okej att man faktiskt ogillar travsport eller ogillar snobbar på dressyrhästar?

Nej jag tror inte att det är okej för det retar alla här!

Nu var detta inte riktat åt dig lindgreen så ta inte åt dig det behöver du inte göra!

Men nu får du väl bestämma dig?
Antingen ska man läsa det du skriver o besvara det eller så ska man läsa det du skriver, lägga till mellan raderna och sen gissa sig till att du inte är insatt, utan bara slänger dig med de ord du finner lämpliga?

Vad är en åsikt för någonting?
är det okej att ha sådant på ett forum?

Är det okej att man faktiskt ogillar travsport eller ogillar snobbar på dressyrhästar?

Nej jag tror inte att det är okej för det retar alla här!

Nu var detta inte riktat åt dig lindgreen så ta inte åt dig det behöver du inte göra!

Tänk gärna ur andra synvinkeln också.
Självklart är det ok att ogilla travsport, glöm bara inte att det finns folk som ÄLSKAR det. Då är det inte kul att höra folk prata illa om travare, framför allt inte när personen i fråga inte har kunskapen nog.

Till andra:

Har ni tänkt på att "travardebatten" är ganska orättvis egentligen?
"halvblodssidan" klankar ner på travare i största allmänhet, men "travarsidan" klankar oehört sällan ner på halvblod. Eller jag vet ju inte hur det är på alla ställen, men de diskussioner jag läst i iaf :S

Har ni tänkt på att "travardebatten" är ganska orättvis egentligen?
"halvblodssidan" klankar ner på travare i största allmänhet, men "travarsidan" klankar oehört sällan ner på halvblod. Eller jag vet ju inte hur det är på alla ställen, men de diskussioner jag läst i iaf :S

Nja jag tycker att man ofta hör att halvblod är tråkiga, opersonliga och dumma hästar som bara skadar sig hela tiden. ;)

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 960
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
513
Senast: Oknytt
·
Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 484
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38