Fördomar omt travare

Sv: Fördomar omt travare

Men det är ju ingen fördom, det är välgrundade, dokumenterade o vetenskapliga fakta :p

Nödvändig kommentar. Och inte alls sann.. Nu drar du ju alla halvblod över en kam? Precis som vissa gör med travare, så varför är det så illa med fördomar emot travare, när du själv är precis likadan- emot halvblod?

Nödvändig kommentar. Och inte alls sann.. Nu drar du ju alla halvblod över en kam? Precis som vissa gör med travare, så varför är det så illa med fördomar emot travare, när du själv är precis likadan- emot halvblod?

Fast det var nog en skämtsam kommentar, jag tycker den var rolig:p

:rofl::rofl:

Men ändå.. tråden handlar om fördomar emot travare, att det är fel att ha fördomar emot dom, men mot halvblod går de minsann bra >.<

Äh, det är sånt gnabb man kan ha fanatiker emellan:D Jag har fördomar mot allt som inte är fullblod.:devil: Nej då, men man kan skämta om det:rofl: Det är som svenskar o norrmän och hammabyare och aik-are, du vet.

Det har du helt rätt i.... Dessutom glömde de att lägga till buffliga :angel:

Men det finns de halvblod som är helt fantastiska och ärligt talat- ett bra halvblod har ofta bättre galopp än våra kära travare...Men det är väl ingen fördom direkt...

Det är ju inte alls några fördommar skrev jag ju, det är fakta.. :p

Och visst kan de väl dras över samma kam? De är alla stora, klumpiga och springer över vad som helst bara de ser en mat hink, dessutom är de allihopa ouppfostrade och fula.:idea:

Det har du helt rätt i.... Dessutom glömde de att lägga till buffliga :angel:

Men det finns de halvblod som är helt fantastiska och ärligt talat- ett bra halvblod har ofta bättre galopp än våra kära travare...Men det är väl ingen fördom direkt...

Det är visst en fördom och man får inte dra alla över en kam så där och säga att de har bättre galopp.. :angel:

Men ändå.. tråden handlar om fördomar emot travare, att det är fel att ha fördomar emot dom, men mot halvblod går de minsann bra >.<

Innan du går upp i atomer kan jag intyga att jag skämtade.;)

Dessutom reagerar halvblods/fullblods/arab/fjording/islänning/russ/connemara och alla andra rasfrälsta på fördommar mot sina raser precis som ridtravar folket..

De har minsann inte alls stora, klumpiga, nervösa, feta, hetsiga,små eller vad det nu är för fördom..:idea:

Jo men sen är ju jag en dressyr människa på hög nivå, jag kan ingenting om ordvalen för speciella gångarter för travare,deras utrustning eller ordval för vad speciella starter/lopp kallas. Utan för mig är amatör, amatör, rent faktamässigt. Hade ingen susning om att ordet amatörlopp faktiskt existerade i verkligheten. trodde att lopp var indelade som i ridning, när man har olika nivåer av svårigheter, trodde inte att amatörlopp var ett särskilt lopp för amatörer. Nästa gång vet jag det och ska skriva klart och tydligt "träningsköra med sulky hemma" istället för amatörlopp.

Men jag hade faktiskt inte en susning om att amatörlopp var något som krävde licens,eller registrering. trodde snarare att amatör lopp var för travkuskar som inte tävlade utan bara tränade hemma. Men ordet lopp säger ju tusen ord!så jag vet nu!

Jag tror inte att du är dressyrmänniska på hög nivå.

Jag tror att du är en vanlig ryttare som tycker att du är duktig. :cool:

Det tillhör faktiskt lite allmänbildning att veta lite om trav. Vill jag hävda. Det är allmänbildning att veta vad amatör betyder inom trav, samt att det krävs licens m.m.

Många hästmänniskor finns inom flera inriktningar. Ex Malin Baryards familj äger travhästar, Stig H har samarbetat med hopplandslaget under Gretzers ledning. Lutfi K:s son tävlar hoppning...

Norrland

Uh, fullblod :crazy: nerviga, magra och korkade, allihop!

:p

Finns massor av fördomar:

Isisar går på tur och är jättesnälla, typ lobotomerade. Perfekta för barnfamiljen som vill ha en "gullehäst".

Travare är misshandlade under tävlingskarriären, senare köps de av en 14-åring som "räddar dom".

Halvblod är tråkiga, "tyskridna" hästar.

Araber är hispiga. Spöken överallt.

Shettisar är tjuriga små jävlar.

M.m.

Norrland

Om du nu skulle läsa riktigt noga vad jag skriver och inte bara skumläsa, läsa mellan raderna och vad man nu mer kan göra för fel i den här tråden :p

Så skulle du ha sett mina tillägg det är ju inte vilket havblodsök som helst som det gäller utan "bra halvblod" - jag menar det måste ju finnas ngn orsak till att folk håller sådana djur också :confused:

Eller är det för att de inte har råd att köpa en vettig travare?

Då måste du var blind och döv för ALLA klankar på halvblod - som inte har såna själv:angel: Även jag har gjort det:rofl:

Haha ja då är jag nog det :P Kanske lever i min egna värld, har hänt förr :d
Har aldrig ägt ett halvblod, är travarfanatiker men tycker inte illa om halvbloden ändå :) Fast jag är iof ganska öppen vad gäller att ge raser och individer en chans :)

Jag antar att detta inte var fördomar från din sida, utan mest de vanligaste, men jag måste bara "döda" dom ;)

Finns massor av fördomar:

Isisar går på tur och är jättesnälla, typ lobotomerade. Perfekta för barnfamiljen som vill ha en "gullehäst". Ahahaha den var kul helt klart. Har jobbat på turridningsstall, motionerade isisar från lunch till kl 18 varje dag... Stämmer säkert på många men långt ifrån alla :O Hade dock inte varit fel med en ras där alla är enbart sådana :angel:

Travare är misshandlade under tävlingskarriären, senare köps de av en 14-åring som "räddar dom". Många travare må ha det tufft, men om man har den fördomen anser jag att man inte är ordentligt allmänbildad, vare sig man är hästmänniska eller ej :angel:

Halvblod är tråkiga, "tyskridna" hästar. Åh, jag har ridit mängder med (enligt mig) roliga halvblod :love: Förresten, vem har sagt att det bara finns tråkiga hästar inom halvbloden? Har ridit på tråkiga travare, isisar, fjoringar, nordsvenskar och araber också ;D

Araber är hispiga. Spöken överallt. Dom har onekligen en tendens att stressa upp sig snabbare än "vanliga" hästar, men har som jag skrev tidigare även ridit tråkiga araber :P

Shettisar är tjuriga små jävlar. Okej den fördomen kunde jag som shettissto-ägare inte döda :angel: haha nej jag skojjade, men visst kan dom vara tjuriga, alltför ofta pga ägarens brist av intresse dock, eller ridskoleelevernas överdrivna intresse. Har även känt en ängel till shettis, så nej på den med :D

M.m.

Norrland

Påminnelse, mina svar där var inte riktade mot någon spec, ville mest få fram hur jag ser det :D

Om du nu skulle läsa riktigt noga vad jag skriver och inte bara skumläsa, läsa mellan raderna och vad man nu mer kan göra för fel i den här tråden :p

Så skulle du ha sett mina tillägg det är ju inte vilket havblodsök som helst som det gäller utan "bra halvblod" - jag menar det måste ju finnas ngn orsak till att folk håller sådana djur också :confused:

Eller är det för att de inte har råd att köpa en vettig travare?

Nu blir jag lite tårögd, det är ju faktiskt RIKTIGT synd om ridtravarägare, de har ju varken råd att köpa en RIKTIG travhäst eller en RIKTIG ridhäst.. :cry:

Jag tror inte att du är dressyrmänniska på hög nivå.

Jag tror att du är en vanlig ryttare som tycker att du är duktig. :cool:

Det tillhör faktiskt lite allmänbildning att veta lite om trav. Vill jag hävda. Det är allmänbildning att veta vad amatör betyder inom trav, samt att det krävs licens m.m.

Många hästmänniskor finns inom flera inriktningar. Ex Malin Baryards familj äger travhästar, Stig H har samarbetat med hopplandslaget under Gretzers ledning. Lutfi K:s son tävlar hoppning...

Norrland

:bow::bow:

Det har du helt rätt i!
Man kan till och med få en sådan häst om man råkar uppge hela sitt personnr. till en kompis :rofl:

Plötsligt händer det, det dimper ner en räkning från STC att man ska betala ägarbyte. Ungefär som Keno men tvärt om...

Det har du helt rätt i!
Man kan till och med få en sådan häst om man råkar uppge hela sitt personnr. till en kompis :rofl:

Plötsligt händer det, det dimper ner en räkning från STC att man ska betala ägarbyte. Ungefär som Keno men tvärt om...

:rofl::rofl:

Det har du helt rätt i!

Man ska välja sina vänner väl..

God JUl här har du en gammal travare :p

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 963
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
515
Senast: Oknytt
·
Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 484
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar