Fördomar omt travare

Sv: Fördomar omt travare

Fördomar kommer aldrig att försvinna så den här tråden kommer gå runt och runt. Vad jag undrar är, varför skriver flera att deras travare kan öppna/slutor, skänkelvikning och sen lägger de inte ut bevis bilder på det? Så vitt jag kan se så lägger folk ut bilder på travare som bara går på tygeln och skrittar/travar el. galopperar på antingen långsidan eller på en volt. Detta är det lättaste i dressyr och kallas även markarbete.

Jag ogillar att folk skriver att deras travare de kan minsann de också när det inte finns bevis på det. Okej att de kan galoppera, hoppa och gå på tygeln. Men många hävdar att de kan skolorna och skänkelvikning också.

Vore intressant att få se lite bilder;)

Oj, för en gång skull håller jag delvis med.
Alldeles för många travarägare slänger ur sig falska påståenden om vad deras hästar kan.. Inte direkt så att detta hjälper travarna i debatten. Var ärliga istället, hästarnas utbildning hänger mkt på ryttaren..

Fördomar kommer aldrig att försvinna så den här tråden kommer gå runt och runt. Vad jag undrar är, varför skriver flera att deras travare kan öppna/slutor, skänkelvikning och sen lägger de inte ut bevis bilder på det? Så vitt jag kan se så lägger folk ut bilder på travare som bara går på tygeln och skrittar/travar el. galopperar på antingen långsidan eller på en volt. Detta är det lättaste i dressyr och kallas även markarbete.

Jag ogillar att folk skriver att deras travare de kan minsann de också när det inte finns bevis på det. Okej att de kan galoppera, hoppa och gå på tygeln. Men många hävdar att de kan skolorna och skänkelvikning också.

Vore intressant att få se lite bilder;)

Ja, det skulle vara jätte intressant om du ville vara så snäll o visa bilder, filmer, samt ditt och dina hästars namn så vi kan kolla upp att det du skriver som att du är duktig o tävlar på hög nivå verkligen stämmer med verkligheten.

Bevis då tack!

Ja, det skulle vara jätte intressant om du ville vara så snäll o visa bilder, filmer, samt ditt och dina hästars namn så vi kan kolla upp att det du skriver som att du är duktig o tävlar på hög nivå verkligen stämmer med verkligheten.

Bevis då tack!

:bow::bow::idea:

stopp och belägg!!! Vad är det här för fördomar att travfolket skulle vara bättre att kolla upp hältor!! :eek:
De Ridhästmänniskor jag känner och har känt under åren inklusive jag själv åker alltid regelbundet in med våra ridhästar för koll och endast för koll!!
Det är kanske därför man läst så mkt skrockande kommentarer från travfolket här på buke:
"Vilka är det man ser när man åker in på klinik?? jo ridhästar och åter ridhästar"
Just det, kanske för att vi är duktiga på att kolla upp våra regelbundet!!

Enligt en veterinär på mälarkliniken som vi hade på föreläsning så kommer travaren med 0,5-1 grads hältor och ridfolket med 3-5 gradiga hältor..
Jag gissar att han vet vad han talar om??

Jag tror skrockandet kan bero på att vissa ridfolk gärna talar om att travare körs sönder o då är det ju märkligt att man stöter på en bunt ridhästar på kliniken ;)

Halta hästar oavsett är inte direkt ovanligt, inte så mycket att bråka om precis.
Hästar slits av arbete och det viktigaste är väl att de får behandling och får läka. :D

Enligt en veterinär på mälarkliniken som vi hade på föreläsning så kommer travaren med 0,5-1 grads hältor och ridfolket med 3-5 gradiga hältor..
Jag gissar att han vet vad han talar om??
Det säger inte så mkt om hur pass mkt bättre travfolket är att kolla upp i förebyggande syfte, endast om graden av hälta, och ingenting av de som ej visar någon böjprovsreaktion alls.
Jag tror skrockandet kan bero på att vissa ridfolk gärna talar om att travare körs sönder o då är det ju märkligt att man stöter på en bunt ridhästar på kliniken ;)
...som är där i förebyggande syfte, då är det väl inte så konstigt om de kryllar av ridhästar. Självklart är inte alla där i det syftet, men jag motsätter mig påståendet att inte ridfolk kollar upp sina hästar i förebyggande syfte!
Det gör säkert ni travfolk också!

Halta hästar oavsett är inte direkt ovanligt, inte så mycket att bråka om precis.
Hästar slits av arbete och det viktigaste är väl att de får behandling och får läka. :D
Precis! :D

Hur det kommer sig vet väl inte jag?
Inte? men du vet ju nästan allt om trav, så jag trodde du visste sånt också!
Fast quadrofenia svarade på det.
Vi får betala själva, både undersökning, behandling, medel o konvalicenstid.
Usch då, det kan ju bli dyrt det!

Det säger inte så mkt om hur pass mkt bättre travfolket är att kolla upp i förebyggande syfte, endast om graden av hälta, och ingenting av de som ej visar någon böjprovsreaktion alls.
Nej, det gör det inte.
Jag gissar att det finns både travare o ridhästar som går ut ua och man får leta felet nån annanstans eller le för man har en frisk häst :)

...som är där i förebyggande syfte, då är det väl inte så konstigt om de kryllar av ridhästar. Självklart är inte alla där i det syftet, men jag motsätter mig påståendet att inte ridfolk kollar upp sina hästar i förebyggande syfte!
Det gör säkert ni travfolk också!
Det handlade väl om halta hästar o då anses travfolk komma in tidigare och hästarna är inte lika halta.

Sen är det ju en stor skillnad eftersom de som håller på med trav oftast gör det på proffisionell nivå och har mycket kunskap om hältor i o m att vi oftat har många hästar i stallet och även amatörer brukar ju ha jobbat som t ex hästskötare, det är ju inte riktigt jämnförbart med en person som lärt sig rida på ridskola och sen bara haft 1-2 hästar under sitt liv.
Erfarenheten är ju helt olika där.

Inte? men du vet ju nästan allt om trav, så jag trodde du visste sånt också!
Fast quadrofenia svarade på det.

Usch då, det kan ju bli dyrt det!

Nåja, en del om trav och ytterst lite om försäkringar..
Jag betalar snällt när räkningen kommer och ringer ut veterinären om hästen blir sjuk eller halt.. ;)

Jo det är inte billigt, men å andra sidan tjänar vi ju lite pengar på att vi ofta är snabba med att märka minsta hälta och skadan är inte så stor, som grodan redan berättat.

Men har du tänkt på att de kanske inte ens vill ha en RIKTIG häst??
Och de flesta som äger RIKTIGA hästar tävlar ju inte heller på msv nivå!!

Käpphästar!! :rofl: nej, jag menar de fina halvbloden!!

Eftersom du nämner RIKTIG häst. Och det närmsta jag kan komma ORIKTIG häst är trähäst, gunghäst och bl.a. käpphäst. Vilket då du tydligen INTE menade så är jag nyfiken på dina definitioner på RIKTIG resp. ORIKTIG häst.

Hamnar detta månne inom samma genre som äkta blandras. Dvs uttalat av folk som ska ge sken av att de vet???

åh hej och hå !!.Även jag åker in med min årligen utan att det skulle vara några fel på honom.bara för att kolla igenom honom så att man är på den säkra sidan.

Men förstår du inte.Travarna åker in och ut på kliniken i bland en gång i veckan och i bland månadsvis.Utan att behöva uppvisa några som helst symtom innan.Och då inte för att det skulle finnas en hälta utan att ge hästen en genomgång fullständigt..blodprov ultraljud osv.
Så ofta känner jag INGEN ridhästmänniska som åker in öht.(möjligen på elitnivå)Det blir inte hållbart för försäkringsbolagen.Sen är det en betydligt högre belastning på travarna över lag därför är det noga att kolla upp dem oftare.Det är har jag för mig i löp ungefär 1 tons kraft när hoven slår i marken.I gämförelse med en ridhäst som ligger kring 500 kg i trav.(någon får gärna rätta mig för jag kan ha fel siffror) Har för mig att skillnade var större.??!

Och ofta vet travfolket vilka belastningar deras hästar utsätts för och kollar dem i regel oftare just därför och är då oxå ofta tidigare med att upptäcka ev förändringar hos hästen.som hummlan sa det är lite som att gämföra äpplen med päron. travare är atleter idrottmän/kvinnor på en hög belstningsnivå. skulle se ut om susanna kalur tex var till läkaren en gång om året. Om man ska dra en jämförelse. travhästkroppen är ett verktyg helt annat än ridhästens.Det finns nämligen en stor aspekt som skiljer dessa åt. och det är pengar. En häst med minsta orenhet i kroppen springer inte bra. På en travare syns det ..på ridhästen gör det det inte eftersom de inte ligger på samma belastningsnivå.

Senast ändrad:

Sen är det ju en stor skillnad eftersom de som håller på med trav oftast gör det på proffisionell nivå och har mycket kunskap om hältor i o m att vi oftat har många hästar i stallet och även amatörer brukar ju ha jobbat som t ex hästskötare, det är ju inte riktigt jämnförbart med en person som lärt sig rida på ridskola och sen bara haft 1-2 hästar under sitt liv.
Erfarenheten är ju helt olika där.
Men det finns ju stort spektum däremellan. Nu jämför du ju ytterligheter.
Fast de flesta har väl nångång börjat på ridskola, även bland er travfolk!
Sen om ens häst blir långlivad och man på så sätt får nöjet att ha en frisk häst så är det väl klart man inte blir lika insatt i just hältproblemen.

Ok jag förstår! Ni kollar ju annat oxå som lungor och hjärta antar jag. Men det är ju jättebra . För ett travlopp är ju självklart mkt mer krävande än ett dressyrpass, rent fysiskt.

Eftersom du nämner RIKTIG häst. Och det närmsta jag kan komma ORIKTIG häst är trähäst, gunghäst och bl.a. käpphäst. Vilket då du tydligen INTE menade så är jag nyfiken på dina definitioner på RIKTIG resp. ORIKTIG häst.

Hamnar detta månne inom samma genre som äkta blandras. Dvs uttalat av folk som ska ge sken av att de vet???

Lugn i stormen! Det var humlan som nämnde riktig häst från början som ett skämt antar jag och jag hakade på det, men jag antar vi pratar halvblod här. Själv har jag en äkta och riktig blandras!!

Men det finns ju stort spektum däremellan. Nu jämför du ju ytterligheter.
Fast de flesta har väl nångång börjat på ridskola, även bland er travfolk!
Sen om ens häst blir långlivad och man på så sätt får nöjet att harta en frisk häst så är det väl klart man inte blir lika insatt i just hältproblemen.

Man kan ju tolka allt olika och du väljer se det som kritik mot ridfolk.
Vilket det faktiskt inte alls var, utan den stora skillnanden mellan att ha ansvar för 5-8 passhästar 7 dagar i veckan kontra att ha 1 häst.
Man lär ju sig lite mer lite snabbare eftersom man får en bredare erfarenhet..

Samma med en person som jobbar hos en större ryttare eller ridskola med många hästar..

Har du en häst som blir gaffelbands skadad så lär du dig ju en hel del om just det, har du 10 hästar i stallet som blir skadade/sjuka/ så lär du dig om 10 olika skador/sjukdommar :idea:

Lugn i stormen! Det var humlan som nämnde riktig häst från början som ett skämt antar jag och jag hakade på det, men jag antar vi pratar halvblod här. Själv har jag en äkta och riktig blandras!!

Inte alls, jag pratade om RIKTIG travhäst och RIKTIG ridhäst :p
Det var du som drog in ORIKTIGA hästar..

Nä, humlan sade riktig ridhäst och riktig travhäst. Den jämförelsen kan jag förstå, även om den skulle uttalas med allvar och inte i en skämtsam ton som humlan gjorde. Men när folk börja dilla om riktiga hästar så måste det ju finnas oriktiga hästar i deras världar. Och där kom min nyfikenhet in, vad är en riktig resp oriktig häst.

Nä, humlan sade riktig ridhäst och riktig travhäst. Den jämförelsen kan jag förstå, även om den skulle uttalas med allvar och inte i en skämtsam ton som humlan gjorde. Men när folk börja dilla om riktiga hästar så måste det ju finnas oriktiga hästar i deras världar. Och där kom min nyfikenhet in, vad är en riktig resp oriktig häst.

Jag hade massor med oriktiga hästar på väggen när jag var yngre! :)

Jo men se du det har jag gjort och det är ju inte precis något överflöd av travare som klarar skolorna. Eller så klarar de skolorna men folk lägger ut bilder på annat?Men detta var inte riktat åt någon särskild individ, utan var endast riktat åt dem som påstår att travare kan skolorna. Påstår man en sådan sak kan man allt bevisa det. För det är inte speciellt många travare som klarara mer än LC/LB-därför vill jag se mer bevis först innan folk nämner något om de kan!

Vad spelar det för roll?
VEM BRYR SIG om resultatet på tävling? Förutom du alltså. Vi har redan konstaterat att många ridtravar-ägare inte lägger något större fokus på tävling, och tur är väl det för hästarna för annars är det ganska stor risk att man går för snabbt fram i omskolningen.

En intressant detalj tycker jag också är hur du jämför oskolade (som i ännu inte skolade) travare med proffsutbildade halvblod.
Släng dig i vattnet med ett gäng jämnåriga som tränat simning för elit-tränare i en massa år redan så ska vi se hur kul det är att få kommentarer om hur kass du är! ;)
Travare ligger dessutom ofta i minusläge från start eftersom de lärt sig något helt annat och bl a en helt annan rörelseteknik.

Jag som ridit väldigt mycket travare på senare år jämfört med halvblod (av naturliga skäl) tycker plötsligt att massor med saker är svårare om jag sitter upp och ska rida ett halvblod. Betyder det att halvbloden är sämre? :confused: För att JAG inte kan få random halvblodskuse till att gå t ex slutor? Är kusen dåligt skolad då? Med varmbloden och kallbloden gick det ju.
Då borde ju dessutom det/dom få halvblod jag suttit upp på varit RIKTIGT kassa med tanke på att vilken sopa som helst ska kunna rida MSV på de flesta av dom...

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 960
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
513
Senast: Oknytt
·
Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 484
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38