Fördomar omt travare

Sv: Fördomar omt travare

:rofl::rofl::rofl:

RIKTIG travhäst- en häst som tränar/tävlar/avlas för trav
RIKTIG ridhäst - en ridavlad häst som tränar/tävlar/avlar inom ridning
Oavsett vad de avlas för, tränas till, tävlas i så är de ju RIKTIGA hästar allihopa..

INTE/O RIKTIG häst- Häst på låtsass som käpphäst, gunghäst, plasthäst..

Ridtravarägare får ofta höra att deras hästar inte är RIKTIGA ridhästar för de är inte avlade för ridning och eftersom de inte håller på med trav, så är de inte heller RIKTIGA travhästar..
Så skämtet var då att det var RIKTIGT synd om dem för de passar inte in någonstans..

Sen knalla du in o började prata om RIKTIGA hästar..
Och då undrar vi vad som är RIKTIGA hästar enligt dig..

Ta gärna lite kaffe innan du svarar :p

Jag förstår faktiskt inte varför det fortfarande diskuteras så hett om detta med travare som ridhästar. Jämfört med halvblod kan de allra flesta travare inte mäta sig i ridning.Dom är avlade för olika saker helt enkelt,men visst finns det undantag! Det finns alldeles säkert vissa travare som hoppar högre eller går högre klasser i dressyr,men i det stora hela så finns det en anledning att det heter RIDHÄST och TRAVHÄST..Dom är avlade åt varsitt håll. Jag har själv haft en travare,och ja jag fick honom av mina föräldrar,säkerligen mkt för att han var billig,och jag var 15 år.Men han var säker,och genomsnäll.Han dog i februari i år,fortfarande i min ägo och han ligger begravd härute.Jag kommer inte att skaffa en travare till..jag vill mer med min ridning.Nu har jag gått över till ponny på äldre dar:) D ponny passar min storlek bättre,och jag har inga nerver till tävling längre:) Vill man ha en travare så varsågod och skaffa en..det behövs bra människor som ger dem ett lyckligt liv så dom slipper slaktas när dom flängt klart på banan..Det är bra skogshästar,bra distanshästar och allmänt bra allround hästar..men mäta sig tävlingsmässigt det kan dom inte mot andra ridhästar..(i det stora hela..glöm inte undantagen..absolut..jappeloup osv..hej å hå) jag som numera bara har ridhästar(ponnyer:D)(har stora hästar hemma också,men inhyrda i mitt stall) Tänker inte alls på varför grannen har travare som ridhästar,hon e lika skojig att rida ihop med ändå..Så allvarligt talat är det nog mest travhästägarna själva som går runt och tänker att "halvblodmänniskorna" ser ner på dom..
Man får väl skaffa vilken häst man vill,bara man har kul och hästen mår bra så spelar det väl ingen roll..

Åååhhh Vad klyftigt betacka sig att diskutera trav i en tråd o sen genast gå över till en annan travtråd och skriva samma där.. :idea::rofl:

Men Lillfi blir nog glad, hon behöver dig... :p

Men nog 17 är de RIKTIGA hästar.. DE har 4 ben, svans och säger gnägg..
Du ser skillnaden själv hoppas jag? :eek:
Nu larvar du dig bara, ni verkar vilja att era travare ska tillhöra en annan ras, det är ni själva som tar upp det ideligen... jag tycker även att de luktar som vilken häst som helst, så varför skulle de inte vara hästar... jag fattar faktiskt inte varför du tror att ridfolk ser era som ett annat djurslag...
Och om du tar o följer ditt eget råd och läser ordentligt, så var då ORIKTIGA samma sak som INTE vill ha RIKTIGA...
fattar inget av detta...
Och du pratar om INTE RIKTIGA hästar o fick då frågan vad det var för hästar, som då inte är på RIKTIGT..:confused:
Nej jag har inte pratat om INTE RIKTIGA hästar?? Har aldrig nämnt ordet INTE RIKTIGA.

Jag pratar väl inte trav nu? Jag pratar om travhästar VS ridhästar(travhästen som ridhäst):confused:
Och om fördomar mot det..har inget med travlopp eller travuppfödning i sig att göra. Och den andra tråden handlade inte heller om just trav som sport..utan om att slakta travare när dom var begagnade.

Nu larvar du dig bara, ni verkar vilja att era travare ska tillhöra en annan ras, det är ni själva som tar upp det ideligen... jag tycker även att de luktar som vilken häst som helst, så varför skulle de inte vara hästar... jag fattar faktiskt inte varför du tror att ridfolk ser era som ett annat djurslag...

fattar inget av detta...

Nej jag har inte pratat om INTE RIKTIGA hästar?? Har aldrig nämnt ordet INTE RIKTIGA.

Vaa?? Ja? Tillhör de inte en egen ras då?? :confused:

Nu snurrar du verkligen in dig ordentligt här.. :rofl::rofl::rofl:

Du skrev:
Ursprungligen postat av lillfi
men har du tänkt på att de kanske inte ens vill ha en riktig häst??
Och de flesta som äger riktiga hästar tävlar ju inte heller på msv nivå!!
Vad är då en riktig häst enligt dig?

RIKTIG travhäst- en häst som tränar/tävlar/avlas för trav
RIKTIG ridhäst - en ridavlad häst som tränar/tävlar/avlar inom ridning
Oavsett vad de avlas för, tränas till, tävlas i så är de ju RIKTIGA hästar allihopa..
Tack för svaret. Ja men då menar vi nog eg samma sak. Att du skrev ordet RIKTIG framför blev lite förvillande. Hade varit lättare att endast skriva travhäst/ridhäst.

Ridtravarägare får ofta höra att deras hästar inte är RIKTIGA ridhästar för de är inte avlade för ridning och eftersom de inte håller på med trav, så är de inte heller RIKTIGA travhästar..
Så skämtet var då att det var RIKTIGT synd om dem för de passar inte in någonstans..
Jag såg inte det rolig i det, men varför skulle de plötsligt inte var RIKTIGA travhästar bara för att de inte längre springer på banan, man slutar väl inte att vara nåt man är avlat till eller??

Ta gärna lite kaffe innan du svarar :p
Nej tack.

Jag pratar väl inte trav nu? Jag pratar om travhästar VS ridhästar(travhästen som ridhäst):confused:
Och om fördomar mot det..har inget med travlopp eller travuppfödning i sig att göra. Och den andra tråden handlade inte heller om just trav som sport..utan om att slakta travare när dom var begagnade.

Vill man ha en travare så varsågod och skaffa en..det behövs bra människor som ger dem ett lyckligt liv så dom slipper slaktas när dom flängt klart på banan..

Nästa samma typ som det inlägg du la i det andra tråden väl och sen inte ville diskutera??
Inte så smart o lägga in ett liknande igen då kanske...

Men jag håller med dig annars, det behövs bättre köpare på fd. travare som kan ge både hästen o köparen ett betydligt bättre rykte och högre status.

Tack för svaret. Ja men då menar vi nog eg samma sak. Att du skrev ordet RIKTIG framför blev lite förvillande. Hade varit lättare att endast skriva travhäst/ridhäst.

Det var ett skämt, som de flesta andra fick med sig.. :idea:

Jag såg inte det rolig i det, men varför skulle de plötsligt inte var RIKTIGA travhästar bara för att de inte längre springer på banan, man slutar väl inte att vara nåt man är avlat till eller??

Ja det är ju lixom det som är grejjen, är de travhästar eller är de ridhästar eller vad är de för hästar?
Och det var det jag skojjade med, att de verkar hamna i mitten utan stol hela tiden och passar inte in i något läger..
De får höra att de inte har riktiga ridhästar för de är inte avlade för ridning och de har inte riktiga travhästar för de sysslar inte med trav..
Det var lixom skämtet.. att det var synd om dem därför..:idea:

Sen att du inte fattade skämtet eller tyckte det var roligt, spelar ju ingen större roll för mig..
NU ör iallafall skämtet förklarat i detalj :D

Det var ett skämt, som de flesta andra fick med sig.. :idea:

ok.. jag är väl lite trög när gäller travskämt kanske...

Ja det är ju lixom det som är grejjen, är de travhästar eller är de ridhästar eller vad är de för hästar?
Omskolade travare. Eftersom du i det andra inägget skrev: Är dom ingen egen ras då? Jag menade "djurslag" i inlägget som du bemötte. Men en travare är väl alltid en travare precis som en islänning alltid är en islänning? Oavsett vad de utför för arbete. Det är väl inget konstigt med det?

Och det var det jag skojjade med, att de verkar hamna i mitten utan stol hela tiden och passar inte in i något läger..
Men det är ju jättemånga hästar som inte passar in i nåt läger...det gäller alla raser.
De får höra att de inte har riktiga ridhästar för de är inte avlade för ridning och de har inte riktiga travhästar för de sysslar inte med trav..
Det var lixom skämtet.. att det var synd om dem därför..:idea:
Jaha.. :D
Sen att du inte fattade skämtet eller tyckte det var roligt, spelar ju ingen större roll för mig..
NU ör iallafall skämtet förklarat i detalj :D
Tack ska du ha, det uppskattas och trevlig helg på dig!

Jag har inte läst hela tråden men svarar ändå!

Jag äger sedan ett och ett halv år tillbaka en ridtravare. Jag har haft ridtravare som medryttarhästar och bestämde mig för att jag inte skulle köpa en ridtravare när jag köpte egen häst just för att man får kämpa så mycket med dom och det är mycket jobb med dom.
Men sen blev jag medryttare på min nuvarande häst och att inte köpa henne när jag fick chansen fanns inte! Hon är en otrolig häst! En av dom snällaste hästar jag stött på, en underbar individ som är väldigt speciell (iaf för mig).
Sen jag skaffade henne har jag aldrig hört någon säga ett enda nedlåtande ord om henne pga att hon är travare, jag har bara fått beröm för att hon är så lätt att ha och göra med. Står i ett stall där det finns många som tävlar just nu och ingen av dom har någonsin sagt ngt nedlåtande till mig pga av att jag har en travare.

När jag var medryttare på ett fd.travsto fick jag en gång höra en nedlåtande kommentar om henne, men det var en gång på 2 år!

Sen har man kanske läst nedlåtande kommentarer om travare på nätet och så men att jag skulle stött på det i riktiga livet särskilt många ggr kan jag inte påstå.

jag själv har haft och har 3 st travare och de är lika bra som alla andra hästar, ge man dom rätt träning och rätt muskler och rätt tid och vilja så är alla andra hästar så är travare lika bra för det dom kan också det andra hästar med kan + lite till..

HÄST SOM HÄST GÅR ATT RIDA PÅ, FAST AV DEN BILLIGA SORTEN.. men alla hästar är ändå hästar och går att rida på och träna,tävla på oavsätt ras....
Tycker alla hästar är värld ett försök...

De fördomar jag har är nog att det väldigt ofta är oerfarna ryttare/ägare som köper sig en varmblodstravare och så blir det inte mer än illaridna stressade hästar, ofta i dåligt hull dessutom. Alltför ofta är det nämligen dessa jag stöter på.

Sen finns det såklart de som är duktigare och rider sina travare på ett föredömligt sätt. Tyvärr är det den förstnämnda gruppen som dominerar.

Jag har fått höra en hel del elaka komentarer om ridtravare, trots att det är en mycket populär ras här i Dalarna.

-Travare är BARA skogsmullar!
-Travare kan INTE hoppa!!
-Travare kan INTE galoppera!!!
-Travare kan ALDRIG komma långt inom hoppning elr dressyr!!!!
-Det gör inget att hästen är mager, det är ju en TRAVARE och den dör snart!!!
-Dom duger inte!!
-Det är inga riktiga ridhästar!!
-Dom har inga flashiga gångarter!!!

Hmmm... :grin:
Är ensam om att ha ridtravare i min hoppgrupp(Rider för Kristina"Tusse"Ekman)
Och min grabb kan minnsan galoppera & hoppa URSNYGGT!! Och sen kanske jag kan nämna att vi har ett hbl-sto i gruppen som ABSOLUT INTE kan galoppera, HA!! så sug på den ni som har fördomar mot ridtravare!!

Och nu lite fort så tänkte jag rabbla upp det som är BÄST med ridtravare!! :love:

-Dom är oerhört välhanterade & uppfostrade!
-Dom är pigga & glada!
-Dom är otroligt samarbetsvilliga!
-Dom KAN hoppa om man lär dem, ett hbl hoppar ju inte heller om man inte lär den!! FILMBEVIS!! http://www.youtube.com/watch?v=vBWYaNs2lJ4&feature=related

-Dom KAN galoppera! Vissa gör det skitbra!!

-En del har riktigt flashiga gångarter, FILMBEVIS!! http://www.youtube.com/watch?v=H8adiXLd83o&feature=related

Mvh Linnea ;)

Jag har fått höra en hel del elaka komentarer om ridtravare, trots att det är en mycket populär ras här i Dalarna.

-Travare är BARA skogsmullar!
-Travare kan INTE hoppa!!
-Travare kan INTE galoppera!!!
-Travare kan ALDRIG komma långt inom hoppning elr dressyr!!!!
-Det gör inget att hästen är mager, det är ju en TRAVARE och den dör snart!!!
-Dom duger inte!!
-Det är inga riktiga ridhästar!!
-Dom har inga flashiga gångarter!!!

Hmmm... :grin:
Är ensam om att ha ridtravare i min hoppgrupp(Rider för Kristina"Tusse"Ekman)
Och min grabb kan minnsan galoppera & hoppa URSNYGGT!! Och sen kanske jag kan nämna att vi har ett hbl-sto i gruppen som ABSOLUT INTE kan galoppera, HA!! så sug på den ni som har fördomar mot ridtravare!!

Och nu lite fort så tänkte jag rabbla upp det som är BÄST med ridtravare!! :love:

-Dom är oerhört välhanterade & uppfostrade!
-Dom är pigga & glada!
-Dom är otroligt samarbetsvilliga!
-Dom KAN hoppa om man lär dem, ett hbl hoppar ju inte heller om man inte lär den!! FILMBEVIS!! http://www.youtube.com/watch?v=vBWYaNs2lJ4&feature=related

-Dom KAN galoppera! Vissa gör det skitbra!!

-En del har riktigt flashiga gångarter, FILMBEVIS!! http://www.youtube.com/watch?v=H8adiXLd83o&feature=related

Mvh Linnea ;)

Konstigt att alla hänvisar till super suprise. Det är samma sak som att säga" detta är den ENDA travaren som klarar passage" eftersom ingen hänvisar till någon annan häst! Hänvisar alla halvblodsägare till Briar också eller? är alla halvblod likvärdiga med honom helt plötsligt eller? Nej!

Eftersom det bara finn en enda travare i sverige som har tagit sig så långt som super suprise, så är det väl rätt uppenbart att det sviktar för rasen, och att det rätt TYDLIGT att "rasen" inte lämpar sig för svårare klasser. Nog förekommer det en "handfull" men det är ändå en ras som inte lämpar sig lika bra som ett halvblod i dressyr och hoppning. Kanske det finns en travare som har bättre galopp än andra halvblod, och visst finns det två travare som hoppar bättre än vissa halvblod. Men snälla nån-det är ju inte precis skit vanligt att rasen travare helt plötsligt kan rekommenderas som lämpliga dressyr hästar/hopphästar. Bara för att man ser två -tre stycken som anses vara bättre än många halvblod så är det ju ändå (rent antalsmässigt) ingen ras man rekommenderar att ha om man vill rida dressyr på högre nivå. Nog kan många travare komma långt-men det är ju inget ANTAL vi pratar om, om man jämför med halvbloden som regerar i både hoppning och dressyr. Även om det förekommer vissa travare som klarar skolorna galant i galopp eller liknande så är det ju trots detta-BARA halvblod eller annat vi ser på högre tävlingar. Vilket då är konstigt eftersom många travare har bättre galopp och bättre hoppteknik?

ingen ras man rekommenderar att ha om man vill rida dressyr på högre nivå.
Men snälla du.Det är det väl heller ingen som gör?Tagga ner lite. ;) Det är ingen här som påstår att deras häst är nästa super suprice eller briar.Det är tråkigt att du hela tiden utgår från det.alla har inte sånna värderingar i sin ridning.PUNKT!

Kan inte folk få vara glad i sina hästar och nöjda med vad just deras individ klarar av och vad dom som ryttare åstakommit?

Tycker en tjej att hennes häst har bra galopp.Låt henne då tycka det det bringar henne glädje.Det kan hon väl få ha? Man behöver inte få pikar bara för att man har "fel" häst. man får ta det för vad det är. allt är en tolkningsfråga.Och det går inte att gämföra äpplen med päron. Med bra ridning kommer man långt oavsett vad det är för kamel man sitter på. Med dålig ridning kommer man ingenstanns. Och helt ärligt så många dunderryttare bessiter inte det här landet. Landet mellanmjölk du vet. Medelmåtta är vårat mellannamn. Vi har få ryttare på toppnivå därför kan vi den gråa massan inte ens på långa vägar mäta oss med dessa. och vi är även många som inte önskar att hamna på deras nivå för det är inte realistiskt på långa vägar.

Som jag sagt tidigare. Man älskar hästar. Sen om den rör sig som ett lass skit eller är ful som stryk gör inte så mycket ..Många håller på med hästar för deras höga nöjes skull och finner inget nöje öht i att tävla. och kanske just därför väljer man oxå en travare kanske. de är hästar som är allsidiga och trevliga att ha och göra med.sen om man kanske kan få den att utföra piff och puff osv är bara ett plus i kanten eller en guldstjärna i taket om man så vill. Men långt i från alla har det som mål med sin ridning och kommer därför aldrig dit.och kanske därav rasvalet oxå.

Men snälla du.Det är det väl heller ingen som gör?Tagga ner lite. ;) Det är ingen här som påstår att deras häst är nästa super suprice eller briar.Det är tråkigt att du hela tiden utgår från det.alla har inte sånna värderingar i sin ridning.PUNKT!

Kan inte folk få vara glad i sina hästar och nöjda med vad just deras individ klarar av och vad dom som ryttare åstakommit?

Tycker en tjej att hennes häst har bra galopp.Låt henne då tycka det det bringar henne glädje.Det kan hon väl få ha? Man behöver inte få pikar bara för att man har "fel" häst. man får ta det för vad det är. allt är en tolkningsfråga.Och det går inte att gämföra äpplen med päron. Med bra ridning kommer man långt oavsett vad det är för kamel man sitter på. Med dålig ridning kommer man ingenstanns. Och helt ärligt så många dunderryttare bessiter inte det här landet. Landet mellanmjölk du vet. Medelmåtta är vårat mellannamn. Vi har få ryttare på toppnivå därför kan vi den gråa massan inte ens på långa vägar mäta oss med dessa. och vi är även många som inte önskar att hamna på deras nivå för det är inte realistiskt på långa vägar.

Som jag sagt tidigare. Man älskar hästar. Sen om den rör sig som ett lass skit eller är ful som stryk gör inte så mycket ..Många håller på med hästar för deras höga nöjes skull och finner inget nöje öht i att tävla. och kanske just därför väljer man oxå en travare kanske. de är hästar som är allsidiga och trevliga att ha och göra med.sen om man kanske kan få den att utföra piff och puff osv är bara ett plus i kanten eller en guldstjärna i taket om man så vill. Men långt i från alla har det som mål med sin ridning och kommer därför aldrig dit.och kanske därav rasvalet oxå.

Jasså så det förekommer inte travfolk som menar på att det är 50/50 mellan halvblod och travare? Det förekommer alltså inte travfolk som menar att många travhästar kan bli bättre än halvblod-de kan tävla på samma nivåer som halvbloden-men vill inte!

Det förekommer skriverier jämt anser jag att folk menar på att travhästar är det samma som halvblodet och att de kan uppnå exakt samma saker. Och ifråga sätter man efter ANDRA bevis bortsett från super suprise (som verkar vara den enda i hela världen) så blir det ett himla liv.

Och framförallt bortförklaringar.

*En travare den kan ju gå till grand prix bara malin B rider den.
- Men man vill ju inte tävla om man köper travare. Det är allas ursäkt! ALLAS!

*En travare kan uppnå samma resultat som vilket halvblod som helst med hjälp av träning.
-Men det finns så få bevis på det att man självklart börjar undra. Alla hänvisar ju bara till en ENDA källa-super suprise! och ev. 2 andra till i hela sverige. Skulle man ge en källa om bra halvblod så är ju listan något längre.

*Senast på hastnet.se läste jag "En travhäst kan ju gå till MSV om inte banorna var så svåra- Det är banorna det är fel på. inte rasen det sviktar för.
-Alla andra som startar kan ju ta sig igenom banorna (något sådär) men en travare kan det inte.
Och istället för att då erkänna att 3000 kunde klara banorna, men inte jag. Så säger man "kan, men det var liksom banan det var fel på".
Så om någon ska bli polis och behöver kunna springa 2 km på 10 min, men klarar det inte-så är det vägen det är fel på-inte du?
Alla andra 3000 som deltog kunde ju ta sig igenom. Är det inte mer logioskt då att det är mer fel på dig än vad det är på vägen?

Det förekommer i alla forum att travägare säger saker som ovanstående-jämt, jämt, jämt. Att ens mena på att det inte förekommer är att dra en lögn!

Fasktum är: folk hatar inte travare, utan det är alla falska och bortförklarande skriverier man läser som retar en.

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 960
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
513
Senast: Oknytt
·
Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 484
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar