Fördomar omt travare

Sv: Fördomar omt travare

Om det irriterar en så pass mycket kanske man ska ta och skaffa sig en en tidskrävande hobby, så man slipper sitta på nätet och ha så mycket fritid och irritera sig på saker så inte är något att ödsla energi på igentligen.

Det är inte hela världen. FJÖL AV! :D

Du drar sånna gämförelser att jag vet inte vad jag ska svara faktiskt. Nivån.. tja.. Lägre än glocalnet .

Låt folk få göra som dom vill ,tro som dom vill. tycka som dom vill så länge ingen kommer till skada det är ändå ett fritt land. och jag tror inte travarna gör ditt liv sämre ? Vaför stör du dig så mycket? svar ärligt?`vad är det som gör att du går igång så inninorden ang just detta. Det finns väl ändå större saker i världen att störa sig så inne norden på?

Det finns folk till allt ..så kommer det alltid vara.. inget att haka upp sig på. Och tro mig ..den sista idioten är inte född än.
Om 20 år sitter 15 åriga stina här och gapar i stället för du och jag. Det är helt enkelt ingen idé att föra sån här debatt igentligen. för den går bara runt runt.

*Q som postade ett inlägg till för hon har otroligt tråkig och massa dötid och bryr sig igentligen inte ett dugg.

Om det irriterar en så pass mycket kanske man ska ta och skaffa sig en en tidskrävande hobby, så man slipper sitta på nätet och ha så mycket fritid och irritera sig på saker så inte är något att ödsla energi på igentligen.

Det är inte hela världen. FJÖL AV! :D

Du drar sånna gämförelser att jag vet inte vad jag ska svara faktiskt. Nivån.. tja.. Lägre än glocalnet .

Låt folk få göra som dom vill ,tro som dom vill. tycka som dom vill så länge ingen kommer till skada det är ändå ett fritt land. och jag tror inte travarna gör ditt liv sämre ? Vaför stör du dig så mycket? svar ärligt?`vad är det som gör att du går igång så inninorden ang just detta. Det finns väl ändå större saker i världen att störa sig så inne norden på?

Det finns folk till allt ..så kommer det alltid vara.. inget att haka upp sig på. Och tro mig ..den sista idioten är inte född än.
Om 20 år sitter 15 åriga stina här och gapar i stället för du och jag. Det är helt enkelt ingen idé att föra sån här debatt igentligen. för den går bara runt runt.

*Q som postade ett inlägg till för hon har otroligt tråkig och massa dötid och bryr sig igentligen inte ett dugg.

Men det är ändå bortförklaringar jämt. Ingen tävlar travare för de vill inte. Men alla har ju såklart travare som både kan galoppera bättre och hoppa bättre än halvblod. Hör ni inte hur det låter?
Jag kan bli astronaut utan utbildning. Men när du bad om bevis- skyllde jag bort det genom att säga att jag inte ville!
Snack och ingen verkstad.
Det är alltid folk som har travhästar som är identiska med halvblodet på alla fronter, de kan galoppera bättre, de tävlar LA, de slår alla i en tävling ect, men ingen av dem- kan tänka sig att tävla, eller visas offentligt, eller via bilder/filmer. Och det handlar inte om att de inte KAN-utan de vill inte!
Mycket snack och ingen verkstad.

Nog fattar väl även jag att en del som har halvblod TROR att de är ju bäst på allt. Bara en häst kostar 75.000, har en märkessadel och ett privatstall-så är det felfritt!
Men det är inte lika ofta att man hör halvblodsfolk bortförklara varför de inte klarar av vissa saker, än vad man hör travfolk skylla. Inte sant.

Travfolk skyller ju sina nedslag på allt utom rasen. Det är ju absolut inte rasens fyrtaktiga galopp, eller andra skavanker som gör det omöjligt för travare att tävla höga klasser. Utan det beror ju på att ingen i hela sverige vill tävla.
Kan snacka om det-men vill inte!

Alltid de där ”skyllerierna”: Antingen är det dressyr upplägget, eller dressyr-mallen som är felaktig, eller så vill ingen tävla-kan men vill inte. Eller så vill man jobba sin häst istället för att ”åka runt på ett halvblod”- Nog inser väl folk att om det nu förekommer fina travhästar där ute, som enligt många, har både bättre trav och galopp än många halvblod, så BORDE ju flera av dem tävla. Och med rätt bra resultat dessutom.
Det handlar inte om att de inte vill, det handlar snarare om att det finns en viss begränsning.

Så länge folk envisas med att bortförklara saker istället för att erkänna att rasen haren viss begränsning i vissa sammanhang-precis som för alla andra raser-
så kommer folk ogilla travfolk. Och inte pga av deras val av häst-utan för att 9/10 skriver allt mellan himmel och jord som inte stämmer.

Senast ändrad av en moderator:

Men det är inte lika ofta att man hör halvblodsfolk bortförklara varför de inte klarar av vissa saker, än vad man hör travfolk skylla. Inte sant.
Då får du nog ta och åka ut och titta på både träningar och tävlingar lite mer. För det skylls på både det ena och det andra. På underlag.. banans uppbyggnad hindrens uppbyggnad..fotfolk ..tränare väder och vind och även skylls det på hästarna..osv.det förekommer frekvent överallt. och har alltid gjort. men då handlar det snarare om dåligt horsemanship överlag och inget annat. men det förekommer och det i stor skala oavsett rasval.

at titta och säga som du gör nu och dra 50/50 halvblod vs travare .det beror ju på vad man gämför med. Det finns ju många mediokra halvblod som inte kommer någonstanns och visst 17 kan en travare gämföras med en sådan eller hur? och kanske tom prestera bättre?
Det beror ju alltid på vad gemene man har att gämföra med. och visst jag tror att många ggr så är det just ett sådant mediokert halvblod som får stå till grund för ens egna värderingar om sin häst för man vet inget annat. Och jag tror faktiskt att det är just så det är..Man gämför med den gråa massan av hästar och då blir det väldigt likvärdigt. För att citera min förra dressyrtränare.
Även en KO kan kravla runt L:A med rätt ryttare på ryggen.

Och helt ärligt få Ridtravarryttare har tur att få rida för riktigt bra dressyrtränare där man får rida på riktigt. Och därför vet merparten inte heller vad riktig ridning går ut på eller hur det ska kännas eller hur det ska se ut. Detta har jag skrivit om förut och jag tror det handlar till stor del om det. Okunskap.Men detta är oxå ett begrepp som finns stort även hos de som äger hästar av annan ras.
okunskap kan därimot sällan botas via skrift .iallafall inte när det gäller ridning.Man måste få känna..och på så vis lära sig.För det är ju det ridning många ggr handlar om.. känsla och timeing.
Hur många är det inte som tror sig kunna rida LA när dom igentligen med nöd och näppe kan halvtaskigt kravla sig runt en L:C?
Man vet inte vad man talar om..och det är då det brister. det är inte hästarnas fel utan ryttarna och den knapphändiga utbildning dom fått som gör att det skriv som det skrivs. Sen finns det ju ryttare på MSV nivå som sitter och tror att dom rider passage när de i själva verket är kandenstrav dom sitter och duttar i tragiskt men sant och framförallt tragiskt att se .Men detta är ju som sagt inget specifikt för ridtravarägare ..eller jo igentligen är det det för ofta är det just de med stor okunskap som mest skriker sig hesa över sin hästs förträflighet. Den som vet bättre är lite mer lågmäld och vet om att den har betydligt mycket mer att lära.

Over and out.

Då får du nog ta och åka ut och titta på både träningar och tävlingar lite mer. För det skylls på både det ena och det andra. På underlag.. banans uppbyggnad hindrens uppbyggnad..fotfolk ..tränare väder och vind och även skylls det på hästarna..osv.det förekommer frekvent överallt. och har alltid gjort. men då handlar det snarare om dåligt horsemanship överlag och inget annat. men det förekommer och det i stor skala oavsett rasval.

at titta och säga som du gör nu och dra 50/50 halvblod vs travare .det beror ju på vad man gämför med. Det finns ju många mediokra halvblod som inte kommer någonstanns och visst 17 kan en travare gämföras med en sådan eller hur? och kanske tom prestera bättre?
Det beror ju alltid på vad gemene man har att gämföra med. och visst jag tror att många ggr så är det just ett sådant mediokert halvblod som får stå till grund för ens egna värderingar om sin häst för man vet inget annat. Och jag tror faktiskt att det är just så det är..Man gämför med den gråa massan av hästar och då blir det väldigt likvärdigt. För att citera min förra dressyrtränare.
Även en KO kan kravla runt L:A med rätt ryttare på ryggen.

Och helt ärligt få Ridtravarryttare har tur att få rida för riktigt bra dressyrtränare där man får rida på riktigt. Och därför vet merparten inte heller vad riktig ridning går ut på eller hur det ska kännas eller hur det ska se ut. Detta har jag skrivit om förut och jag tror det handlar till stor del om det. Okunskap.Men detta är oxå ett begrepp som finns stort även hos de som äger hästar av annan ras.
okunskap kan därimot sällan botas via skrift .iallafall inte när det gäller ridning.Man måste få känna..och på så vis lära sig.För det är ju det ridning många ggr handlar om.. känsla och timeing.
Hur många är det inte som tror sig kunna rida LA när dom igentligen med nöd och näppe kan halvtaskigt kravla sig runt en L:C?
Man vet inte vad man talar om..och det är då det brister. det är inte hästarnas fel utan ryttarna och den knapphändiga utbildning dom fått som gör att det skriv som det skrivs. Sen finns det ju ryttare på MSV nivå som sitter och tror att dom rider passage när de i själva verket är kandenstrav dom sitter och duttar i tragiskt men sant och framförallt tragiskt att se .Men detta är ju som sagt inget specifikt för ridtravarägare ..eller jo igentligen är det det för ofta är det just de med stor okunskap som mest skriker sig hesa över sin hästs förträflighet. Den som vet bättre är lite mer lågmäld och vet om att den har betydligt mycket mer att lära.

Over and out.

Men det är ändå snack och ingen verkstad. Jag tycker att det är märkligt att alla säger att de kan uppnå vissa saker, men de kan inte för sitt liv visa det. Ingen annan för den del kan visa det heller. Därför blir det hela bara fånigt och man har då rätten att undra varför folk gör som de gör!

Det jag har hört negativt är väl då om ridtravarnas ryttare...*att det ska vara yngre okunniga ryttare som flänger runt:( bara just för att ridtravaren är billig så kan alla köpa en* Tyvärr ligger det väl lite sanning i att eftersom man kan få en ridtravare till en billig peng så är det lätt att de hamnar fel, och då blir väl ryktet därefter även om det inte är ridtravarens fel..

Själv har jag en halvblodsbakgrund, men har ägt en ridtravare då min plastbror är travtränare. Den valacken var en otroligt trevlig kille, lättriden och lätthanterlig.
Har haft lektioner för flera ryttare med ridtravare och tycker de (som jag tränat) är väldigt tacksamma att träna. Ofta är ridtravaren en trevlig individ men som i alla raser finns det de som inte passar för ändamålet.
majeld

Konstigt att alla hänvisar till super suprise. Det är samma sak som att säga" detta är den ENDA travaren som klarar passage" eftersom ingen hänvisar till någon annan häst! Hänvisar alla halvblodsägare till Briar också eller? är alla halvblod likvärdiga med honom helt plötsligt eller? Nej!

Eftersom det bara finn en enda travare i sverige som har tagit sig så långt som super suprise, så är det väl rätt uppenbart att det sviktar för rasen, och att det rätt TYDLIGT att "rasen" inte lämpar sig för svårare klasser. Nog förekommer det en "handfull" men det är ändå en ras som inte lämpar sig lika bra som ett halvblod i dressyr och hoppning. Kanske det finns en travare som har bättre galopp än andra halvblod, och visst finns det två travare som hoppar bättre än vissa halvblod. Men snälla nån-det är ju inte precis skit vanligt att rasen travare helt plötsligt kan rekommenderas som lämpliga dressyr hästar/hopphästar. Bara för att man ser två -tre stycken som anses vara bättre än många halvblod så är det ju ändå (rent antalsmässigt) ingen ras man rekommenderar att ha om man vill rida dressyr på högre nivå. Nog kan många travare komma långt-men det är ju inget ANTAL vi pratar om, om man jämför med halvbloden som regerar i både hoppning och dressyr. Även om det förekommer vissa travare som klarar skolorna galant i galopp eller liknande så är det ju trots detta-BARA halvblod eller annat vi ser på högre tävlingar. Vilket då är konstigt eftersom många travare har bättre galopp och bättre hoppteknik?

Hmmm, jag tycker nog att du borde söka runt lite på youtube!
det finns ett FLERTAL travare som tävlar på hög nivå!
Du kanske borde ta reda på lite fakta :angel:

Jag har hört mycket fördommar om travare att dom t ex är svårridna för att dom är överheta, hårda i mun hysteriska och helt enkelt tokiga. "halvblodsmänniskor" brukar säga att det bara är gamla avdankade travare som inte duger till nåt. Men till dom kan man ju tala om att halvbloden och varmbloden i grund och botten är samma ras fast dom är avlade till olika saker. Och om man ser på det sättet är ju varmblodet otroliga multitalanger som hoppar bra, kan gå fint i dressyr, springa fort på travet samt så mycket mer! En travare är oftast känslig lyhörd och mycket mer personlig (jag är absolut inte halvblodshatare har själv ett hbl sto) då dom oftast inte får någon kärlek när dom stor i proffsträning och ger då 10 ggr mer kärlek när dom blir ridhästar. Det finns så mycket fördommar om dom men dom flesta stämmer då absolut inte!

Sen om man ser på det såhär vbl är ju otroligt som klarar sig så bra inom ridsporten fast den inte är avlad för detta och har inte dom fysiska förutsättningarna för detta

jag har hört mycket fördommar om travare att dom t ex är svårridna för att dom är överheta, hårda i mun hysteriska och helt enkelt tokiga.

"halvblodsmänniskor" brukar säga att det bara är gamla avdankade travare som inte duger till nåt.
konstigt. Det har jag aldrig hört någon säga. Däremot kan vissa säga att varmblod inte kan mäta sig med halvblod, vilket är fakta, inte fördom. Eftersom de är avlade för olika ändamål.

men till dom kan man ju tala om att halvbloden och varmbloden i grund och botten är samma ras fast dom är avlade till olika saker. Och om man ser på det sättet är ju varmblodet otroliga multitalanger som hoppar bra, kan gå fint i dressyr,
de flesta varmblodstravare hoppar inte särskilt bra och rör sig inte så fint i dressyr heller, av de jag sett/träffat.

springa fort på travet samt så mycket mer! En travare är oftast känslig lyhörd och mycket mer personlig
det där är väl en fördom om något? Vbltravare är inte mer personliga än andra hästar, sådant har nämligen med individen att göra. Det finns gott om okänsliga travare också, liksom det finns jättepersonliga, keliga och lyhörda halvblod (och hästar av andra raser för den delen)
(jag är absolut inte halvblodshatare har själv ett hbl sto) då dom oftast inte får någon kärlek när dom stor i proffsträning och ger då 10 ggr mer kärlek när dom blir ridhästar. Det finns så mycket fördommar om dom men dom flesta stämmer då absolut inte!

11111111111111111111

En travare är oftast känslig lyhörd och mycket mer personlig då dom oftast inte får någon kärlek när dom stor i proffsträning och ger då 10 ggr mer kärlek när dom blir ridhästar.

Vad bra att du är insatt i travsporten :crazy: Snälla, besök gärna ett större proffsstall innan du säger en sån sak. Varför skulle de inte få kärlek? Varje häst har en skötare som lägger ner otroligt med skötsel, tid och kärlek på sina passhästar. men nej just det, vi travmänniskor ser bara hästen som en pengamaskin, förlåt jag glömde det :)

Vad är hög nivå för dig? :)

Det finns lite travare som rider och tävlar på FEI nivå och så finns det ett flertal travare som rider nationella 1,30 hoppningar ^^

Min grabb gör L:A1 programmet felfritt och hoppar bana 1,30 :grin:

Det finns lite travare som rider och tävlar på FEI nivå och så finns det ett flertal travare som rider nationella 1,30 hoppningar ^^

Min grabb gör L:A1 programmet felfritt och hoppar bana 1,30 :grin:

Kan man få namn på dessa hästar?

Film på din häst hade ju inte vart dumt, alltid kul att se.

Tyvärr är det ju så att väldigt många, framförallt yngre, som äger travare överdriver sin hästs kapacitet. Säger att den hoppar skitsnyggt och kan det och det, sen när man väl ser den så, jaha? Så rör den sig precis som den ska göra, som en travare.

Menar du internationellt? vilka då? jag vet en. :)

Gör din häst det på tävling med godkända resultat?

Kan man få namn på dessa hästar?

Film på din häst hade ju inte vart dumt, alltid kul att se.

Tyvärr är det ju så att väldigt många, framförallt yngre, som äger travare överdriver sin hästs kapacitet. Säger att den hoppar skitsnyggt och kan det och det, sen när man väl ser den så, jaha? Så rör den sig precis som den ska göra, som en travare.

Visst kan du få se lite film & bilder, lär bara få tag på ngn som kan filma oss. ;)
Bilder kan jag slänga upp så fort jag tagit dagsfärska bilder.

BTW jag är lite ny här på buke och undrar om man kan lägga upp filmer här?
Har inte hittat ngt, men det går ju iof lägga upp på youtube och länka :idea:

Menar du internationellt? vilka då? jag vet en. :)

Gör din häst det på tävling med godkända resultat?

Min grabb ska debutera 1m lokalt till nästa tävlingssäsong, annars är han bara hoppad bana 1m & upp till 1,30 pay'n jump. Har dock inte haft honom så länge :p
Men vrålsnygg ridhästmodell kan jag iaf säga :love:

Roligt! :) Men det kan inte räknas som höga klasser, vilket jag frågade efter.

Jag skulle gärna vilja veta vilka travare som går höga klasser? Jag är otroligt nyfiken då jag bara vet om en häst :)
Trodde inte att det fanns fler än den som gick typ internationellt och nationellt med bra resultat.

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 960
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
513
Senast: Oknytt
·
Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 484
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar