Fördomar omt travare

Sv: Fördomar omt travare

Det är en baggis att kolla upp tävlingsresultat, så varför ens komma på tanken att ljuga?

Inte vet jag?

Men många gör det. Och det gäller oavsett hästras eller gren. Men det förekommer mest när det gäller ridtravaren eftersom man aldrig ser någon på högre tävlingar så måste tydligen flera "koka" ihop en story bara för att kunna svara/besvara på frågor som "travaren är inte samma sak som halvblod"

Ovan ser jag:
WonkyDonkey01:har även haft ett varmblod som gick 130tävlingar och msv dressyr

Om denna menar att hon/han bara RIDIT/rider på MSV nivå, så är jag med.
Men om denne menar att hon/han TÄVLAR MVS på sin travare-så är det lögn. Det finns bara super suprise som tagit sig dit fortfarande.

Läste en privat blogg om en tjej som hade en travare och även hon sa att hon tävlade 120 hopp och tävlade MSV dressyr-vilket då är märkligt eftersom bara en i sverige har kommit dit på ridtravare. Om hon och 10 andra också har kommit till MSV/tävlar MSV-varför är det bara super suprise man hör talas om? Och varför är det bara denne som är dokumenterad?

Senast ändrad av en moderator:

Inte vet jag?

Men många gör det. Och det gäller oavsett hästras eller gren. Men det förekommer mest när det gäller ridtravaren eftersom man aldrig ser någon på högre tävlingar så måste tydligen flera "koka" ihop en story bara för att kunna svara/besvara på frågor som "travaren är inte samma sak som halvblod"

Ovan ser jag:

Om denna menar att hon/han bara RIDIT/rider på MSV nivå, så är jag med.
Men om denne menar att hon/han TÄVLAR MVS på sin travare-så är det lögn. Det finns bara super suprise som tagit sig dit fortfarande.

Läste en privat blogg om en tjej som hade en travare och även hon sa att hon tävlade 120 hopp och tävlade MSV dressyr-vilket då är märkligt eftersom bara en i sverige har kommit dit på ridtravare. Om hon och 10 andra också har kommit till MSV/tävlar MSV-varför är det bara super suprise man hör talas om? Och varför är det bara denne som är dokumenterad?

min syster tävlade rival för 7år sedan på regionala 130klasserna! så nu tycker jag att det är dags att lägga ner allt skit om varmblod! :laugh::D;):p:grin::cool:

min syster tävlade rival för 7år sedan på regionala 130klasserna! så nu tycker jag att det är dags att lägga ner allt skit om varmblod! :laugh::D;):p:grin::cool:

Okej!
Men du skrev också MVS dressyr. Menade du att du/din syster red/rider på MSV nivå-eller menade du att du/hon TÄVLAR/TÄVLAT på denna nivå?
Om man rider en travare i MSV nivå antingen hemma, eller på ridlektioner-då är jag med och tänker inte förneka det.
Men om någon säger att de TÄVLAT sin travare i MSV dressyr så måste jag få säga stopp. Det är bara super suprise som klarat sig dit med placeringar-och ingen annan-oavsett vad folk skriver.

Sen snackar man inte skit om travhästar eller har fördomar om dem SÅ LÄNGE, man talar klarspråk.

Om jag nu nämner som ovan: att det bara finns en enda i hela SVERIGE som tagit sig till MSV dressyr så är inte detta skitsnack-utan ren sanning.

Om jag säger att många(inte alla) men många travare har en fyrtaktig galopp-så är det också sanning (så länge jag erkänner att det finns vissa som inte kan räknas med).

Om jag säger att det förekommer travare som tävlar högre än LC (dressyr) men det är fortfarande OVANLIGT att dessa blir placerade till högre än LB, så är inte det heller fel-eftersom det stämmer.

Det förekommer visst travare som tävlar LA i dressyr, jag påstår inte annat-men man måste ju se verkligheten: det är ju inte precis vanligt att man åker på en tävling (stor som liten) och får se 20 travare som startar med framgång i LA. Utan det är snarare ett par stycken och resten är halvblod.

Även om en del halvblod är medelmåttliga, så är det rent statestikmässigt vanligare att man ser halvblod i LA klaser och det över-än vad man ser ridtravare.
Och detta beror ju på någonting. En del vill kanske inte tävla, en del har andra problem, som lastning eller annat.

Men problem får ju alla hästägare. Oavsett om du har en arab eller en nordsvensk. Man kan inte skylla ifrån sig på "ointresse för tävling" så fort någon frågar varför det inte förekommer fler travare i LA.

En del talar sanning när de säger att de inte tävlar helt enkelt. Men någon i hela Sverige måste ju vara intresserad?

Dessutom är det ju många halvblod som inte tävlar heller. MEN trots detta är det ju ändå-halvblod vi ser på tävlingarna.

Den hästen som finns med som har frysmärkning är super suprice den andra hästen hos samma användare är Toppen som är ett halvblod .Sänd ett pm till användarnamnet Super här på buke och fråga själv.Det är hennes användare på Youtube du refererar till och hennes hästar.

Hahah okej då hade jag nog missförstått det hela :p

Men jag vet att det har funnits och kommer flera ridtravare till dem högre klasserna :angel:

Okej!
Men du skrev också MVS dressyr. Menade du att du/din syster red/rider på MSV nivå-eller menade du att du/hon TÄVLAR/TÄVLAT på denna nivå?
Om man rider en travare i MSV nivå antingen hemma, eller på ridlektioner-då är jag med och tänker inte förneka det.
Men om någon säger att de TÄVLAT sin travare i MSV dressyr så måste jag få säga stopp. Det är bara super suprise som klarat sig dit med placeringar-och ingen annan-oavsett vad folk skriver.

Sen snackar man inte skit om travhästar eller har fördomar om dem SÅ LÄNGE, man talar klarspråk.

Om jag nu nämner som ovan: att det bara finns en enda i hela SVERIGE som tagit sig till MSV dressyr så är inte detta skitsnack-utan ren sanning.

Om jag säger att många(inte alla) men många travare har en fyrtaktig galopp-så är det också sanning (så länge jag erkänner att det finns vissa som inte kan räknas med).

Om jag säger att det förekommer travare som tävlar högre än LC (dressyr) men det är fortfarande OVANLIGT att dessa blir placerade till högre än LB, så är inte det heller fel-eftersom det stämmer.

Det förekommer visst travare som tävlar LA i dressyr, jag påstår inte annat-men man måste ju se verkligheten: det är ju inte precis vanligt att man åker på en tävling (stor som liten) och får se 20 travare som startar med framgång i LA. Utan det är snarare ett par stycken och resten är halvblod.

Även om en del halvblod är medelmåttliga, så är det rent statestikmässigt vanligare att man ser halvblod i LA klaser och det över-än vad man ser ridtravare.
Och detta beror ju på någonting. En del vill kanske inte tävla, en del har andra problem, som lastning eller annat.

Men problem får ju alla hästägare. Oavsett om du har en arab eller en nordsvensk. Man kan inte skylla ifrån sig på "ointresse för tävling" så fort någon frågar varför det inte förekommer fler travare i LA.

En del talar sanning när de säger att de inte tävlar helt enkelt. Men någon i hela Sverige måste ju vara intresserad?

Dessutom är det ju många halvblod som inte tävlar heller. MEN trots detta är det ju ändå-halvblod vi ser på tävlingarna.

Jag håller med dig när du menar tävlingarna osv, Och ja Super Surprice är den enda som tävlat så högt i dressyr vad jag oxå vet... Men jag har ju sett en del ridtravare tävla LA klasser oxå, sen på Åsebo RS i Dalarna så stod det ett litet vbl som tävlade MSV :D

Rival som WonkyDonkey här ovan nämner tävlade för 7år sedan, men nu är han pensionär och läromästare, Har själv ridit den hästen och vet hur väl utbildad han är :D alltså så har han tävlat HOPPNING och inte dressyr men han skulle lätt kunnat gå en MSV om han var yngre, Han är alltså 22nu :grin:

Vad är hög nivå för dig? :)

Hmmm syftade inte direkt på nationellt men det va d som va uppe i mitt huvud när jag läste här på buke att Malin vart ute med sina hästar igen o då tänkte jag att hon rider ju payn jumper o inte bara nationellt.
Men ja det finns travare som klarar av och vissa som tävlat LA och som állt travfolk här vet så är inte ALLA travare frysmärkta :grin:

Vad gick de för klasser? gick Super högre än LA-MSV?

Nej men när jag efterfrågade travare som gick höga klasser så nämde du din egen i samma inlägg. ;)

Du jag har en simpel fråga till dig oxå!! Har du ens ridit travare? outbildad & utbildad?? Ser att du bara har bilder på en fuxfärgad ponny/storhäst??

jag älskar själv fullblod och dom är väl lika värdelösa som varmblod, iaf så som vissa här behandlar vbl-en, fbl-en är ju avlade för att springa i galopp på bana, lika som montetravarna fast annan gångart!!!
Ingen häst är väl värdelös. Det är väldigt stor skillnad på fullblod och varmblodstravare. Fullbloden är avlade för ridning, även om de springer fort, och är väl några av världens främsta fälttävlanshästar.
jag blir super arg av att se detta för alla hästar är lika fina och lika underbara Och dessutom lika mkt VÄRDA, det spelar ingen roll om din häst ser ut som den har badat i saltsyra eller om den ser ut som milton!!!!!
Nej alla hästar är inte lika fina. Jag gillar tex inte bruna hästar, jag föredrar tex skimmel. Då är de finare i mina ögon. Jag skulle nog tycka att det skulle spela roll om det såg ut som om min häst badat i saltsyra :rofl:

har även haft ett varmblod som gick 130tävlingar och msv dressyr så kan ju inte säga att dom är värdelösa tack vare det varmblodet så kan jag rida idag och lära mina unghästar en massa saker!!!
Vad heter det varmblodet då?

Du verkar knappast redo att rida in unghästar.

Toppen är väl super suprice ägares nya häst och det är inte en travare .
Det är nog du som får läsa på lite :D
:bow::rofl:

Det är en baggis att kolla upp tävlingsresultat, så varför ens komma på tanken att ljuga?
Jadu, ändå är det många som gör det. Men ber man om namn får man oftast inga! :idea:

Hahah okej då hade jag nog missförstått det hela :p

Men jag vet att det har funnits och kommer flera ridtravare till dem högre klasserna :angel:
Vilka är det som funnits då?

Ja bilderna är på mitt ponnysto. Rider andras hästar i utbildningssyfte och tar inte bilder på mig och deras hästar och lägger upp på nätet.
Rider mest dressyrponnyer och hopphästar och en del ungästar i övrigt.

Ja jag har ridit lite på en del outbildade travare, inget som föll mig i smaken.
Jag tycker bättre om hästar som har bra grundförutsättningar :)
Jag har nämligen blivit bortskämd :love: med att få rida en hel del välutbildade hästar när min är skadad.

Senast ändrad:

Men med andra ord så är pay and jump höga klasser för dig?

Svårare klasser är för mig är St Georg och 130 och uppåt nationellt.

när jag läste här på buke att Malin vart ute med sina hästar igen o då tänkte jag att hon rider ju payn jumper o inte bara nationellt.

?

Vem är malin?

Så skönt att någon äntligen angriper detta oerhörda problem :bow:

Det är ju helt enkelt förskräckligt att folk går omkring och är nöjda med sina hästar, FAST de inte har särskilt flashiga gångarter eller kostade sexsiffrigt! Så här kan det verkligen inte få fortsätta.
Att dessutom en del (mestadels mycket unga tjejer) har mage att tro att dessa deras hästar på något som helst sätt går att jämföra med riktiga (=dyra) hästar, det är så alarmerande att verkligt kraftigt motinsatser kan anses högst nödvändiga...typ dina inlägg i debatten.
Frågan är ju vad man mer kan göra :confused:
funderar på om det kanske går att skapa lagar som helt förbjuder gillande av olämpliga raser...med höga böter som påföljd om någon blir påkommen med att sitta och rida på en sån där travare och samtidigt se glad ut?
Eller allmänt tillstånd att kasta ägg på dem om de visar sig offentligt?
Ja, bara fantasin sätter gränser :idea:

:angel:

:rofl: :rofl:

Förlåt men något mer ironiskt och träffande inlägg har jag nog aldrig läst. Du är helt underbar som gav mig dagens skratt

kl*

har hört en hel del både på internet och i verkligheten några som kommit med nedlåtande kommentarer om ridtravare :p visst blir man lite stött, men det är ingenting som jag gått på och traglat in och försöker direkt "motverka" ( jovisst har jag försvarat mig, men jag blir ju inte katastrofarg och börjar slänga kommentarer själv :p ) har ridit ett par ridtravare, fullkomligt älskar dem! dock tror jag att jag har fäst mig vid valacker(valacker över huvud taget då menar jag) då jag anser dem mer "mer" än ston kanske :p och så är dom lite dumsmarta och lite "goofy" xD snälla grilla mig inte nu, det är bara jag som tycker och tänker högt här :D

min absoluta favvis var lite dumsmart xD ville inte gå in från hagen ibland, men om man slängde en jacka över ögonen på han och gick ut med han på det sättet så blev han alltid lika förvånad när vi var utanför staketet xD söte nötet, hehe! och så gjorde han inte en fluga förnär! när vi uppvärmningstravade en gång så lossnade sadelgjorden ( var en westensadel som jag inte alls gillade från första ögonblicket...) och jag stöp i backen. tror ni inte att han tvärstannar och kollar om jag lever. inte ens en meter gick han!( fast det gjorde han säkert också bara för att skydda hovarna har jag hört) oh jag älskade den lille plutten när vi rejsade i skogsbackarna<3<3 om han fortfarande lever, skulle jag inte tveka på att röva bort honom xD den sommaren var det som om han var min egna lille tosing<3

kl

det finns fördomar mot alla raser.

travare duger inte.
halvblod är bara för rika människor som vill ha en fribiljett til de höga klasserna.
fullblod är nervösa och hispiga.
kallblod är sega och lata.
shettisar är nafsiga och bråkiga.

visst har många fördomar en liten, liten grund någonstans. men det beror ju på att hästar är utvecklade för olika saker- de har sitt ursprung i olika klimat, och är uppfödda för olika ändamål. om det nu finns någon som hackar ner på travare- varför ens bry sig? Visst, diskutera med dem, men bli inte upprörd. anser du själv att din häst verkligen bara är en del av en stor grupp identiska hästar? Låt då de som hackar tro det, eftersom du vet att din häst är en individ, och inte bara en ren avbild av vad som ska vara typiskt för rasen.

(absolut inte riktad till någon särskilt, bara lite tankar)

Nä visst är det trist.
Ungefär som när man ber om närmare beskrivning på alla dessa travarkorsningar som det verkar krylla av och som en del har ridit mängder av :o

Eller den här varianten:

Jag har hört att min hovslagares plastpappas mosters arbetskamrats dotters skolkamrat hade en varmblodstravare som gick svår dressyr. Den vann alltid, utom en gång när ryttaren hade glömt måla över frysmärkningen, då kom den sist.
Jag minns inte vad hästen hette.

Jag sysslar med travare, som är i travet nu och som har varit, har ägt en f.d också :laugh:

När jag ägde min egna, så fick jag höra MASSOR av fördomar!

Min häst var inte så suuperbra utbildad, och kunde inte gå i 100% form som 'folk' tycker att en häst ska göra, han gick lite för högt med huvudet, men annars helt fint och trampade under sig och allt.
Men han var ju så totalt värdelös för han kunde inte vänster galoppen helt hundra i början heller.. Pga en spänning i bogen.

Så fort denna spänning var borta, utbildade jag han till western.. :D

Vips så var min häst väldigt intressant, duktig och fin.. ;)

En dag så slog jag även vad med min kompis att min häst visst kunde hoppa 110 trots westernutrustningen! Självklart klarade min häst det finfint (hemligheten var ju att vi hade egentligen tränat på högre hinder i ca. ett halvår :rofl: ).
Hennes häst rev trots pessoa och hoppsadel ..
Men även där vart de en fördom..
Min häst hoppade ju ojämt med frambenen, så därav drogs slutsatsen att en travare kan inte hoppa!

Jag hör fortfarande, nästan varje dag, att travare är skrot, dom kan inget och är alltid för smala..
Men travare är ju för det mesta byggda så..

travare är enligt mig bättre än några andra hästar :love:

kl

det finns fördomar mot alla raser.

travare duger inte.
halvblod är bara för rika människor som vill ha en fribiljett til de höga klasserna.
fullblod är nervösa och hispiga.
kallblod är sega och lata.
shettisar är nafsiga och bråkiga.

visst har många fördomar en liten, liten grund någonstans. men det beror ju på att hästar är utvecklade för olika saker- de har sitt ursprung i olika klimat, och är uppfödda för olika ändamål. om det nu finns någon som hackar ner på travare- varför ens bry sig? Visst, diskutera med dem, men bli inte upprörd. anser du själv att din häst verkligen bara är en del av en stor grupp identiska hästar? Låt då de som hackar tro det, eftersom du vet att din häst är en individ, och inte bara en ren avbild av vad som ska vara typiskt för rasen.

(absolut inte riktad till någon särskilt, bara lite tankar)

Precis! Alla raser har fördomar, och förklaringar till varför dom har det!
Håller med dig helt, inget att reta upp sig för ordentligt, men när man får minst 3 kommentar dagligen om hur travarna är, så blir man hemskt trött på dom :o

Jag gick efter att pysslat med ridhästar hela mitt liv (hade egna ridhästar, inga travare, tävlade osv..) helt över till travet.... Jag blev störtförälskad i en svart valack och efter det var jag såld... Innan jag träffade honom hade jag liksom många andra en hel del fördomar om travare, sjukt nog hade jag ju aldrig suttit på någon innan heller...:p men fördomar hade man ju minsann!

Idag sysslar jag helhjärtat med trav och jag stortrivs på ett sätt som jag aldrig gjorde inom ridsporten. I somras fick jag dock ett "återfall" och ville rida en "riktig" häst. Jag fick låna ett halvblod av en kompis och sedan bar det av... OCH det var det värsta jag har varit med om!!!!:p Jag kunde inte hålla balansen eller nånting, jag såg säkert ut som en idiot som låtsades kunna rida!:p

Det min upplevelse gav mig dock var hur de olika raserna rör sig, en ridhäst rör sig mer "upp och ner" medans travaren rör sig framåt. JAG kommer dock inte gå tillbaka till ridhäst, jag älskar mina travare och de duger precis som de är, och i mitt tycke har de absolut fler fördelar än nackdelar som ridhästar...

Det jag dock skulle önska är nog att fler travhästägare faktiskt tar bort sina hästar när de slutar på travet, det skulle säkerligen minska fördomarna mot travarna om det bara var de som är bäst lämpade som ridhästar som såldes vidare och det skulle definitivt öka värdet på travaren som ridhäst. Det låter kanske hårt och hemskt, men en del travare hade definitift sluppit mycket lidande om ägaren hade tagit sitt ansvar till att börja med...:crazy:

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 960
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
513
Senast: Oknytt
·
Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 484
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar