Fördomar omt travare

Sv: Fördomar omt travare

hejsan jag har bara läst lite av allt det som ni har skrivit här!

Men jag tkr att om man inte gillar ridtravare så behöver man inte komentera det:grin:

jag älskar själv fullblod och dom är väl lika värdelösa som varmblod, iaf så som vissa här behandlar vbl-en, fbl-en är ju avlade för att springa i galopp på bana, lika som montetravarna fast annan gångart!!!
jag blir super arg av att se detta för alla hästar är lika fina och lika underbara Och dessutom lika mkt VÄRDA, det spelar ingen roll om din häst ser ut som den har badat i saltsyra eller om den ser ut som milton!!!!!

Jag har själv haft ett halvblod efter CORTUS, (garanti hästak) och han va bara tung och jobbig samt jätte stor. visst han va super snygg och snäll men vafan man är dum om man går efter hästens utsende.

jag har själv ett varmblod nu men han går dock inte att rida då han bara är
5MÅNADER. har även haft ett varmblod som gick 130tävlingar och msv dressyr så kan ju inte säga att dom är värdelösa tack vare det varmblodet så kan jag rida idag och lära mina unghästar en massa saker!!!

MvH Ida :cool:

Roligt! :) Men det kan inte räknas som höga klasser, vilket jag frågade efter.

Jag skulle gärna vilja veta vilka travare som går höga klasser? Jag är otroligt nyfiken då jag bara vet om en häst :)
Trodde inte att det fanns fler än den som gick typ internationellt och nationellt med bra resultat.

Jag sa heller aldrig att MIN travare tävlar så högt :grin:

Men jag ska väl googla runt lite och kika på youtube så kan jag nog slänga upp några stycken :D

Men ja vi kan ju nämna Super Surprise & AirBornToppen till en början, men dock är ju "Toppen" avlivad sen en tid tillbaka.

Mvh Linnea

Vad gick de för klasser? gick Super högre än LA-MSV?

Nej men när jag efterfrågade travare som gick höga klasser så nämde du din egen i samma inlägg. ;)

Vad gick de för klasser? gick Super högre än LA-MSV?

Nej men när jag efterfrågade travare som gick höga klasser så nämde du din egen i samma inlägg. ;)

Super Surprise tävlar frotfarande, sist jag hörde ngt om honom så gick han LA:3 i dressyrallsvenskan ;)

Men jag återkommer med lite flera ekipage, ska ut i skogen nu med min skogsmulle :angel:

Vem är Toppen? Super Suprises ägare finns här på buke och den hästen finns inte kvar längre.

Men LA:3 räknas enligt mig inte som "höga klasser"
Det är lätt klass.

Senast ändrad:

Toppen är väl super suprice ägares nya häst och det är inte en travare .
Det är nog du som får läsa på lite :D

Ja, det var det jag trodde. Den Toppen jag vet om är ett halvblod - om man syftar på Supers ägares nya häst.

Toppen är väl super suprice ägares nya häst och det är inte en travare .
Det är nog du som får läsa på lite :D

Jo det är det :P
Men det ska ju va en travare, syns tydligt på filmen att den har frysmärkaning :D

Men det är ändå bortförklaringar jämt. Ingen tävlar travare för de vill inte. Men alla har ju såklart travare som både kan galoppera bättre och hoppa bättre än halvblod. Hör ni inte hur det låter?
Jag kan bli astronaut utan utbildning. Men när du bad om bevis- skyllde jag bort det genom att säga att jag inte ville!
Snack och ingen verkstad.
Det är alltid folk som har travhästar som är identiska med halvblodet på alla fronter, de kan galoppera bättre, de tävlar LA, de slår alla i en tävling ect, men ingen av dem- kan tänka sig att tävla, eller visas offentligt, eller via bilder/filmer. Och det handlar inte om att de inte KAN-utan de vill inte!
Mycket snack och ingen verkstad.

Så skönt att någon äntligen angriper detta oerhörda problem :bow:

Det är ju helt enkelt förskräckligt att folk går omkring och är nöjda med sina hästar, FAST de inte har särskilt flashiga gångarter eller kostade sexsiffrigt! Så här kan det verkligen inte få fortsätta.
Att dessutom en del (mestadels mycket unga tjejer) har mage att tro att dessa deras hästar på något som helst sätt går att jämföra med riktiga (=dyra) hästar, det är så alarmerande att verkligt kraftigt motinsatser kan anses högst nödvändiga...typ dina inlägg i debatten.
Frågan är ju vad man mer kan göra :confused:
funderar på om det kanske går att skapa lagar som helt förbjuder gillande av olämpliga raser...med höga böter som påföljd om någon blir påkommen med att sitta och rida på en sån där travare och samtidigt se glad ut?
Eller allmänt tillstånd att kasta ägg på dem om de visar sig offentligt?
Ja, bara fantasin sätter gränser :idea:

:angel:

Den hästen som finns med som har frysmärkning är super suprice den andra hästen hos samma användare är Toppen som är ett halvblod .Sänd ett pm till användarnamnet Super här på buke och fråga själv.Det är hennes användare på Youtube du refererar till och hennes hästar.

Kosmostanten;12922485]Så skönt att någon äntligen angriper detta oerhörda problem :bow:

Det är ju helt enkelt förskräckligt att folk går omkring och är nöjda med sina hästar, FAST de inte har särskilt flashiga gångarter eller kostade sexsiffrigt! Så här kan det verkligen inte få fortsätta.
Att dessutom en del (mestadels mycket unga tjejer) har mage att tro att dessa deras hästar på något som helst sätt går att jämföra med riktiga (=dyra) hästar, det är så alarmerande att verkligt kraftigt motinsatser kan anses högst nödvändiga...typ dina inlägg i debatten.
Frågan är ju vad man mer kan göra :confused:
funderar på om det kanske går att skapa lagar som helt förbjuder gillande av olämpliga raser...med höga böter som påföljd om någon blir påkommen med att sitta och rida på en sån där travare och samtidigt se glad ut?
Eller allmänt tillstånd att kasta ägg på dem om de visar sig offentligt?
Ja, bara fantasin sätter gränser :idea:

Men bara för att jag undrar varför folk menar på att de kan uppnå samma resultat som alla halvblod-men det finns inga bevis på det i hela sverige-så betyder inte det att det är förbjudet att folk är glada i sina travare.

Jag kommenterade att jag tyckte det verkade ovanligt att man ser en travare som har bättre och mer bärande galopp än vad halvblod har. Även om det finns skit halvblod och fin travare-så tror jag att det fler halvblod som har ett renare steg än vad många travare har-oavsett om halvblodet är medelmåttligt.

jag kommenterade också att det verkar oerhört märkligt att man upprepande gånger, både här, på hastnet och på andra sidor-säger att "vi kan-men vill inte"

Det är ju samma sak som att säga att man kan flyga genom att flaxa med armarna-men man tänker inte göra det-lite på barnnivå tycker jag. och ganska självklart att man ljuger!

Nog är det så att "de flesta" som köper travare är kanske inte intresserade av att tävla. Men det förekommer ju många ridtravare som faktiskt tävlar-framförallt-det skrivs dagligen att "sorro kan tävla 130, och karissma tävlar MSV dressyr"....
Problemet är att det finns inte dokumenterat någonstanns, därför kan man ju börja undra.

Ni säger att "alla vill inte tävla" det är allas ursäkt till varför det inte finns dokumenterat. Alla tävlar 130 hopp och MSV dressyr enligt många sidor på nätet-men inga resultat finns. För de vill ju inte tävla:confused:

Kontsigt att ingen som rider ridtravare tävlar. Men ändå----så tävlar de 130 hopp eller MSV dressyr. Hur går det ihop?

Är det inte så märkligt att man undrar? När folk skriver överallt att de tävlar det enda och det andra. Men i slutändan så tävlar ingen" för alla vill inte tävla"

Ni säger att "alla vill inte tävla" det är allas ursäkt till varför det inte finns dokumenterat. Alla tävlar 130 hopp och MSV dressyr enligt många sidor å nätet-men inga resultat finns. För de vill ju inte tävla:confused:"

Ja ALLA! Bara här utanför mitt fönster ser jag 7-8 stycken, minst.
Nä, nu har jag inte tid att sitta här längre...måste ut och kasta lite ägg!
Håll ställningarna här så länge är du snäll!

fast man kan inte dra alla över en kant kan finnas ganska mkt som gör att man inte kommer ut på tävling. kan bara ta mig själv som exempel.

Nu har jag inte sagt att jag har tävlat 1.30 men skulle jätte gärna göra det. Tyvärr har har kommit upp i åldern att man börjar dra ner på hoppningen.
Att vi inte kommit ut på tävlingar innan det har att göra med att han ÄR och HAR alltid varit svårlastad (pga olycka med transport där den välte) om man kört mer med honom går det lättare men det är fortfarande inte problemfritt. Kan alltså inte lasta själv och åka iväg måste ha någon mer med mig som hjälper till att lasta. Sen har jag inte fixat körkort än så jag kan inte köra själv heller utan har fått bett föräldrar köra om jag ska någonstans och det kan vara rättsvårt då jag inte är ensam barn utan har 3 syskon till där min ena lillebror är gravt handikapad. Så det kan vara svårt att komma ut på tävlingar då när jag måste ha hjälp med lastning och körning. När vi stod på strömsholm så tränade vi däremot 1.25 och jag har själv tränat 1.30 men jag skulle inte säga att jag har tävlat dom klasserna men att det finns möjlighet för att tävla dom klasserna då vi har tränat dom och det kan man ju tyvärr inte se någonstans :( Så jag skulle jätte gärna tävla om jag hade de möjligheterna och de har vi ridmässigt men inte med allt det här runt omkring..

Sen tycker nte jag att det fenoment finns inom bara ridtravarna att det står att de har startar vissa klasser utan det finns inom halvbloden med.

Jo det är det :P
Men det ska ju va en travare, syns tydligt på filmen att den har frysmärkaning :D

Ja, visst är det en travare. AirBornToppen är "namnet" på den som lagt ut filmen på youtube och inte på hästen som är på filmen.

Kolla vad det står under den lilla bilden, uppe till höger på skärmen, när filmen rullar:
Dressyruppvisning på Fornaboda travbana 06 Sire: Lindy´s Crown, Grandfather: Super Bowl. RIP 12/7-2007
Super Surprise var just efter Lindy´s Crown ue Super Bowl, och han togs bort 2007.

Senast ändrad:

Sen tycker nte jag att det fenoment finns inom bara ridtravarna att det står att de har startar vissa klasser utan det finns inom halvbloden med.

Det är en baggis att kolla upp tävlingsresultat, så varför ens komma på tanken att ljuga?

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 960
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
513
Senast: Oknytt
·
Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 484
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar