Fördomar omt travare

Sv: Fördomar omt travare

"Eftersom du har så litet att göra
frånsett firma, man och barn
får du nu denna att köra
Eller rida i skogen fort som f.n"

God -jul och Gott nytt år!

Det är ju inte alls några fördommar skrev jag ju, det är fakta..
jasså, hur kommer det sig då att försäkringbolagen inte ens vill försäkra travarnas ben? fråga som jag ställde i madick- tråden till dig , med fick inget svar...:cry:

Innan du går upp i atomer kan jag intyga att jag skämtade.;)

Dessutom reagerar halvblods/fullblods/arab/fjording/islänning/russ/connemara och alla andra rasfrälsta på fördommar mot sina raser precis som ridtravar folket..

De har minsann inte alls stora, klumpiga, nervösa, feta, hetsiga,små eller vad det nu är för fördom..:idea:

Jag vill slå ett slag för korsningar!! Min förra häst var korsning mellan halvblod/new forest/arab!!! En mkt trevlig kombination. Arabens nerv, halvblodets gång, new forestens styrka!! En häst som var perfekt i både dressyr och hoppning och aldrig blev skadad eller halt. Dessutom god exteriör.
Vår nuvarande är också en korsning, vet ej av vad men troligtvis fullblod och nåt ponnyinslag (tysk), en mkt trevlig individ med kvaliteter inom båda hopp och dressyr. Och dessa två är de bästa hästarn jag har haft, har haft flera rena halvblod tidigare.

Finns massor av fördomar:

Isisar går på tur och är jättesnälla, typ lobotomerade. Perfekta för barnfamiljen som vill ha en "gullehäst".

Travare är misshandlade under tävlingskarriären, senare köps de av en 14-åring som "räddar dom".

Halvblod är tråkiga, "tyskridna" hästar.

Araber är hispiga. Spöken överallt.

Shettisar är tjuriga små jävlar.

M.m.

Norrland

jamen så är det väl?? :D

Men det finns de halvblod som är helt fantastiska och ärligt talat- ett bra halvblod har ofta bättre galopp än våra kära travare...Men det är väl ingen fördom direkt...
nej, det är vetenskapliga fakta!! :D
fast även ett dåligt halvblod har ju bättre galopp än en travare!! :p

Nu blir jag lite tårögd, det är ju faktiskt RIKTIGT synd om ridtravarägare, de har ju varken råd att köpa en RIKTIG travhäst eller en RIKTIG ridhäst.. :cry:

Men har du tänkt på att de kanske inte ens vill ha en RIKTIG häst??
Och de flesta som äger RIKTIGA hästar tävlar ju inte heller på msv nivå!!

Travarna har speciella försäkringar när de är verksamma på travet.som ser lite annorlunda ut gämfört med de för ridhästarna.Min hadde två innan han kom till mig en vanlig försäkring, livförsäkring och vetvård med reservation för benen då som du nämner.Och en försäkring som han hadde på sina hemma bana.Vad som ingår i den har jag inte koll på.Jag förstår varför färsäkringsbolagen inte vill han fullfärsäkring inkl ben på travarna som är aktiva.Travfolket är betydligt duktigare på att se och behandla skador redan innan de blivit för svåra.tvärt i mot ridfolket som ofta inte kommer in fören det är akut och hästen redan är halt.De travmänniskor jag känner åker gärna in med sina hästar till klinik både före och efter löp för att kolla upp dem.Och det är inte hållbart för försäkringsbolagen vilket säger sig självt.

Fördomar kommer aldrig att försvinna så den här tråden kommer gå runt och runt. Vad jag undrar är, varför skriver flera att deras travare kan öppna/slutor, skänkelvikning och sen lägger de inte ut bevis bilder på det? Så vitt jag kan se så lägger folk ut bilder på travare som bara går på tygeln och skrittar/travar el. galopperar på antingen långsidan eller på en volt. Detta är det lättaste i dressyr och kallas även markarbete.

Jag ogillar att folk skriver att deras travare de kan minsann de också när det inte finns bevis på det. Okej att de kan galoppera, hoppa och gå på tygeln. Men många hävdar att de kan skolorna och skänkelvikning också.

Vore intressant att få se lite bilder;)

Fördomar kommer aldrig att försvinna så den här tråden kommer gå runt och runt.

Låt tråden göra det då, gå runt och runt. Gå in på trådar som passar dig bättre, typ Dressyrforumet. Eller har du ramlat ned från din höga nivå och slagit dig riktigt, riktigt ordentligt så denna tråden passar dig bättre. En nyfiken undran.

Vore intressant att få se lite bilder;)

Finns speciella fototrådar, enbart med bara travare. I allsköns former, allt från svårare moment till enkla hagbilder. Bara att söka istället för att ödsla tid i denna tråd. Tips!!

Travfolket är betydligt duktigare på att se och behandla skador redan innan de blivit för svåra.tvärt i mot ridfolket som ofta inte kommer in fören det är akut och hästen redan är halt.De travmänniskor jag känner åker gärna in med sina hästar till klinik både före och efter löp för att kolla upp dem.Och det är inte hållbart för försäkringsbolagen vilket säger sig självt.
stopp och belägg!!! Vad är det här för fördomar att travfolket skulle vara bättre att kolla upp hältor!! :eek:
De Ridhästmänniskor jag känner och har känt under åren inklusive jag själv åker alltid regelbundet in med våra ridhästar för koll och endast för koll!!
Det är kanske därför man läst så mkt skrockande kommentarer från travfolket här på buke:
"Vilka är det man ser när man åker in på klinik?? jo ridhästar och åter ridhästar"
Just det, kanske för att vi är duktiga på att kolla upp våra regelbundet!!

Låt tråden göra det då, gå runt och runt. Gå in på trådar som passar dig bättre, typ Dressyrforumet. Eller har du ramlat ned från din höga nivå och slagit dig riktigt, riktigt ordentligt så denna tråden passar dig bättre. En nyfiken undran.

Finns speciella fototrådar, enbart med bara travare. I allsköns former, allt från svårare moment till enkla hagbilder. Bara att söka istället för att ödsla tid i denna tråd. Tips!!

Om otrevligheter fortsätter kommer jag som sagt rapportera det till forumindexet och så åker du ut fortare än kvickt.Får se, får se!

Jo men se du det har jag gjort och det är ju inte precis något överflöd av travare som klarar skolorna. Eller så klarar de skolorna men folk lägger ut bilder på annat?Men detta var inte riktat åt någon särskild individ, utan var endast riktat åt dem som påstår att travare kan skolorna. Påstår man en sådan sak kan man allt bevisa det. För det är inte speciellt många travare som klarara mer än LC/LB-därför vill jag se mer bevis först innan folk nämner något om de kan!

Oj, oj, oj

Om otrevligheter fortsätter kommer jag som sagt rapportera det till forumindexet och så åker du ut fortare än kvickt.Får se, får se!=Påstår man en sådan sak kan man allt bevisa det.

Jag påstod inte, jag undrade. Kanske är det så att i det forumet står du dig slätt?

jasså, hur kommer det sig då att försäkringbolagen inte ens vill försäkra travarnas ben? fråga som jag ställde i madick- tråden till dig , med fick inget svar...:cry:

Hur det kommer sig vet väl inte jag?
Vi får betala själva, både undersökning, behandling, medel o konvalicenstid.

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 960
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
513
Senast: Oknytt
·
Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 484
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38