Fördomar omt travare

Sv: Fördomar omt travare

Det är väl inte barnsligt?? Snarare jordnära och realistiskt?

Jag tävlar och tränar hoppning och skulle aldrig i livet få för mig att köpa ett kallblod, en ponny, en arab, en travare, en islandshäst etc. med tanken att den ska kunna prestera som aktiv hopphäst med ett långt och skadefritt liv.

Du skjuter förbi målet.
Jag menar att det är omoget att hävda att en häst inte duger till något bara för att den inte passar just en själv.

Alla hästar duger väl till något, det säger väl ingen emot hoppas jag?

Däremot anser jag inte att travare duger alls till det jag vill göra, likaså islandshästar som exempel.
Men de duger självklart till annat, hos andra.

Varför skulle travare vara dumma i huvudet? Låter som en väldigt elak kommentar. Man kan ju säga att en hel ras är dum i huvudet.

Jag tycker det finns jättetrevliga och mindre trevliga travare, precis som med alla raser. Mycket har ju med uppfostran att göra också.

Jag håller helt med dig att det hänger på individ och uppfostran. Ja kommentaren var inte särskilt snäll men faktiskt så bryr jag mig inte för så fort min travare börjat ridas igång kommer hon tigga om att få rida och då kan jag glatt ifrågasätta varför hon vill rida en häst som är dum i hvudet.

Jag har nu haft 3 travare i min ägo och 2 av dem var/är underbara och precis det jag sökte. Den tredje klicka jag inte med men dte kan berott på att det var ett sto och jag generellt inte gillar stonas humör riktigt.

Jag tror du missuppfattar.
H*n menar (som jag tolkar det) att hästen inte duger till det hon vill ha ut av en häst, dvs inte har de kvaliteér som är nödvändiga för det h*n vill ängna sig åt.

Jag själv skulle tex inte ha den minsta nytta av en ardenner till det ändamål jag vill ha ut av en häst, dvs den duger inte till det jag vill ägna mig åt. Vist finns det säkert undantag, men i stora hela.:)
Det betyder ju inte att ardenrar inte duger till något alls, det är väl en ren självklarhet att de gör.

Vad är är felet i det?

Alla hästar duger väl till något, det säger väl ingen emot hoppas jag?

Däremot anser jag inte att travare duger alls till det jag vill göra, likaså islandshästar som exempel.
Men de duger självklart till annat, hos andra.

*delvis knapplån*

Vi kan väl alla egentligen vara överrens om att travare visst duger till en hel del så länge man håller det på en längre nivå.
För ingen sitter väl och inbillar sig att man kan ta sig till GP med en travare?
Sedan vet jag att dte finns guldkorn bland travare som faktiskt är duktiga och gör sig bra på tävlingsbanorna.

Det som ofta förstör är ju när folk ljuger om sin travares resultat. (har hänt fler än en gång på buke). De skriver att de minsann tävlar msv hoppning och sen frågar man efter namnet, då vet de antingen inte vad hästen heter :crazy: eller så skriver de namnet och man hittar inte ett enda resultat.
Det är väldigt tråkigt!

Lite här och var.
var in på en lokal hästaffär, expiditen frågade vad jag hade för häst, ett glatt och artigt sätt som om man vill börja en diskution. Sa min ras, direkt titta hon ner i golvet och sa ett hastigt jaha och sen var det inget med det.

Man blir lite utfryst ibland av vissa högre duktiga halvblods människor. Vilket är jättetråkigt de har ingen chans att se hur trevliga de är.

Håller sååå med och upplever precis samma sak när man handlar på ex. Hööks eller liknande... riktigt tråkigt! (eller när man pratar med folk över internet som har "bättre" hästar)

Jag har själv en travare...

Tävlar ändå i MSV hoppning med min travare, jag har fått lägga ner år med jobb på henne men nått mitt mål, även om det tog längre tid än om jag köpt mig en "färdig" häst ;)
Du är inte intresserad av att erkänna att du hittade på?

Jag har en jättefin travare och en nordsvensk. Några kommentarer har jag hört är att "den där travaren verkar ju vild", men det är hon inte, hon är bara mer busig i hagen och vill springa mer i hagen än nordsvensken. Fast jag bor ju förstås i en by med massor av nordsvenskar och fördomsfulla grininga bybor. Så vad kan man vänta sig? Även om travaren i många fall är mkt mer mysig än nordsvensken.
Så du menar alltså att nordsvenskar skulle vara tjocka, lata och långsamma då? Och att din häst därför kallas vild? Skitsnack.
Kallblod är de mest energiska hästar jag nånsin träffat/ägt.

Varför skulle travare vara mysigare än nordsvenskar?
Det har väl för f*n med individer att göra!!

Lite här och var.
var in på en lokal hästaffär, expiditen frågade vad jag hade för häst, ett glatt och artigt sätt som om man vill börja en diskution. Sa min ras, direkt titta hon ner i golvet och sa ett hastigt jaha och sen var det inget med det.
Jag tycker du är lite väl paranoid nu.

Det är det som är så typiskt med vissa travarägare. Ni är så paranoida, tror att så fort någon tittar snett på er så tycker de att er häst är ful, så är det inte! Allt handlar inte om era hästar. Expediten kanske hade mycket att göra osv.. Men men.. om ni vill tolka saker som fan läser bibeln så varsågod. ;)

Jag förstår inte vart ni hittar alla dessa människor :D Jag har aldrig blivit negativt bemött när jag berättat att jag har en ridtravare, snarare tvärt om. Alla som har sett honom både live och på internet har tyckt att han är jätte trevlig :laugh:

Eller förresten, en gång har jag fått en negativ respons. Det var av en sk. "ponnymamma":p Hon har aldrig varit trevlig mot mig innan, men när hon fått höra att jag skaffat häst blev hon plötsligt väldigt trevlig. När hon fick veta att det var en ridtravare jag köpt tog det dock slut på den trevligheten rätt fort.

Vad hon tycker om min underbara häst skiter jag dock fullständigt i, hon är helt ärligt totalt pantad i huvudet, har alltid varit och kommer förmodligen alltid vara. Det är nästan synd om henne.:angel::rofl:

*KL*

Jag tror inte jag har hört något negativt. Jag har däremot fått "glida på en räkmacka" ibland.
Kommer jag till träningar så har inte tränaren några som helst krav på mig, utan tycker att det mesta är riktigt bra. Sen kan det vara så för att vi faktiskt är riktigt bra höhöhö ;-)

Jag brukar också få höra att min häst försöker väldigt mycket, men det är knappast något om rasen (varmblods travare) generellt.

Jag har också fått frågan om han kan galoppera, men, det är kanske en ganska logisk fråga...
Jag hade en del förutfattade meningar själv innan jag blev med travare. Fast jag är ju förälskad i honom, inte rasen.

Det här kanske inte var till någon hjälp? *skrattar*

Vi kan väl alla egentligen vara överrens om att travare visst duger till en hel del så länge man håller det på en längre nivå.
För ingen sitter väl och inbillar sig att man kan ta sig till GP med en travare?
Sedan vet jag att dte finns guldkorn bland travare som faktiskt är duktiga och gör sig bra på tävlingsbanorna.

Det knasiga är ju att det faktiskt finns människor som stenhårt tror på att vbl utan problem skulle kunna ta sig till OS lr liknande och att dom är minsann bättre än tex ett halvblod "för vbl går ju då minsann att köra åxå."

Såna människor som blir arg för att man är realistisk. Vad tänker en sån människa med? :O

En annan sak som är knasigt är vart alla dom människorna är? Jag har aldrig hört/sett någon som sagt/skrivit att en travare skulle kunna göra det. :)

En annan sak som är knasigt är vart alla dom människorna är? Jag har aldrig hört/sett någon som sagt/skrivit att en travare skulle kunna göra det. :)

Har läst massor av sådant här på buke. Flera gånger.
Så brukar dom referera till den där os hästen som hade typ 25% travarblod i sig som vann OS. Precis som en häst (som dessutom bara hade 25% travare i sig) skulle representera en hel ras. Dessutom var det ju knappast travarblodet i honom som tog honom till OS.

Tycker dom flesta köper travare för att dom inte har råd med en riktig häst. Kanske är en fördom, förstår att det finns undantag, men rent generellt tror jag verkligen att det stämmer.

Kan tillägga att jag själv hade en travare på foder något år som yngre. Hon stod i 'mitt' stall och ägaren ville ha ut henne på foder, så blev ju smidigt, då kunde hästen stå kvar. Hade skoj med henne, skogsmulle, tävlade ngn 90 cm klass. Men på den tiden hade jag inga krav alls, då dög det. Men snäll var den.

Köpte egen häst efter det, skulle ha skogsmulle för lättare tävling, men travare kändes inte som ngt alternativ, för mycket jobb för inget tillbaka.

Då får du gärna länka, jag har aldrig sett något sånt.

Och jag tror alla här är väl medvetna att en travare inte duger till det du vill ha ut av din ridning, förstår inte varför du ska vara så noga med att påpeka det hela tiden?:crazy:

Tycker dom flesta köper travare för att dom inte har råd med en riktig häst. Kanske är en fördom, förstår att det finns undantag, men rent generellt tror jag verkligen att det stämmer.
Detta tycker jag inte alls stämmer. Jag tror de flesta faller för själva individen.
Jag själv tex skulle inte ha en travare för jag vet hur mycket jobb det krävs för att få en hyffsad ridhäst. Jag var från början ute efter ett hbl.
Jag blev dock helt såld på min polle och köpte honom pga det, inte pga att han var billig.

travare kändes inte som ngt alternativ, för mycket jobb för inget tillbaka.

Att man inte skulle få något tillbaka bara för att det är en travare förstår inte jag alls vad du menar med? :crazy:

Fast jag tror faktiskt det ofta är priset som styr att många köper travare.
Särskilt alla 14-15 åringar som får en billig häst av sina föräldrar osv....

Jo iofs, det har du nog rätt i. Det är nog många yngre som får en outbildad travare som första häst pga att dom är billiga och föräldrarna är ikke hästkunniga. :(

Jag tänkte dock på den lite äldre, mer kunniga åldergruppen som vill ha en trevlig häst att träna lite lätt med och inte har några större tävlingsambitioner. :)

Det knasiga är ju att det faktiskt finns människor som stenhårt tror på att vbl utan problem skulle kunna ta sig till OS lr liknande och att dom är minsann bättre än tex ett halvblod "för vbl går ju då minsann att köra åxå."

Ja, det har funnits många sådana påståenden här på Bukefalos genom åren. Tyvärr brukar ju ridtravartrådarna spåra ur och låsas/plockas bort.

Sen är det ju så att många tror att varmblod är synonymt med travare, vilket ju är helt fel. Och om de läser att exempelvis Flippan och Milton är varmblod (vilket de ju är, dock inte travare) så får de ju fel uppfattning :p

Att vi köpte en travare förut var just för att de var billiga, letade egentligen foderhäst först men hittade aldrig någon så föräldrarna tyckte att vi kunde väl lika gärna köpa en travare, för att låna en travare på foder (finns väldigt mkt travare här)... Iaf så hade vi bara han 1 år innan vi fick lov att ta bort honom pga skador från travartiden :(

Sen när vi skulle köpa en ny häst så ville vi inte ha en travare pga hur de tränas osv... Kollade på hästar runt 40-50 000 och de flesta i den prisklassen var ofräscha :eek: var ponnyer, polska varmblod, korsningar mm...

Så visst förstår jag om man köper ett varmblod för 10 -20 000 som är fräsch...

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 960
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
513
Senast: Oknytt
·
Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 484
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar