Fördelar med den lilla familjen?//spinoff på "när man vill olika"

Hyacinth

Trådstartare
Nu så:

Varför valde du/ni att få ett barn och inte fler? (Tänker inte skriva "bara")
Vad ser ni för fördelar? Hur ser andra på ert val?

Jag känner att jag är klar med bebistid, och tycker att allt är roligare med ett äldre barn. Jag har ingen längtan efter fler, och har aldrig haft.
Sen känner jag att jag vill hinna, kunna vara delaktig och vill ha råd med semestrar, upplevelser och kunna vara lite spontan i beslut och val, på ett sätt som kanske inte funkar med fler barn. Jag är...nöjd.

Sv: Fördelar med den lilla familjen?//spinoff på "när man vill olika"

Jag blir ärligt talat irriterad på att flerbarnsföräldrar ska framstå som såna som då inte är delaktiga, hinner med, har råd med semestrar, upplevelser eller kan vara sponana i beslut. Att ha flera barn har faktiskt inte påverkat mitt liv negativt vad det gäller någon av dessa saker. Även om föräldrar till ett barn tycks ha stort behov av att rättfärdiga sitt beslut med sånt.

Sen tycker jag att det verkligen inte är ett problem med de som har ett barn och är just ...nöjda. Varför behövs andra fördelar än att man är just nöjd?

Generella fördelar som jag ser det: smidigare att ta med sig ett barn på saker. Lättare att hitta barnvakt till ett barn. Man slipper ha kontakt med skolan under mer än ett barns skomgång. Färre saker att skjutsa till, organisera och komma ihåg. Man slipper vara gravid flera gånger. Man slipper oroa sig för fler än en. Man behöver inte en jättestor bostad med ett barn. Pengarna räcker till alla i familjen. Mansmipper mer än en pubertet/tonårstid.

Personliga fördelar: jag trivs bäst i små grupper, tycker ofta att samtal med en person i taget är de bästa. Jag ser inte så mycket positivt med syskon.

Fast det är nog lika irriterande att ständigt höra "bara en???"

Jag talar ju för mig själv- vi skulle inte ha råd att åka på semestrar som vi gör, gå på så mycket museer, bio, restaurangbesök osv. Visst finns det många som kan, men jag har lika många i bekantskapskretsen som drar ner allt till ett minimum. Vårt liv skulle markant förändras av ett barn till. Vi skulle få flytta, min sambo skulle behöva gå upp i arbetstid för att ekonomin skulle gå ihop, och vårt barn skulle gå 7-17 på förskola istället för 9-15.

Sen tycker jag att det verkligen inte är ett problem med de som har ett barn och är just ...nöjda.

Nej, det är det så klart inte. Därför är det lite konstigt att folk så ofta för syskon på tal när man har ett barn.

Man "får" liksom inte vara nöjd, och det antas finnas någon mer eller mindre problematisk förklaring till att man inte vill ha fler barn. Tex att man är rädd för förlossningar, eller något i den stilen.

För att jag känner mig så fruktansvärt nöjd! :)

Vår lilla familj känns fulländad och jag ser fram emot att följa denna tjej i livet, och kunna göra det till hundra procent (iaf i en perfekt värld hehe).

Jag längtar inte ett dugg till spädbarnstiden, det är nu det roliga börjar! Jag älskade dock att vara gravid, mådde toppen! Men vill ej gå igenom en till förlossning och vänta på att kroppen ska läka -igen! Att komma iform -igen!

Ja, jag är också - nöjd! :D

Först nu 4 år senare har folk slutat fråga när nästa barn kommer, men förut var det mkt: åh snart är det väl tvåans tur? Men ni måååste väl ha ett syskon snart?
Inte ska hon väl bli ensambarn?

Jag är snart 35, folk har väl gett upp ;)

Vi har fler än ett men jag är själv ensambarn. Fördelen som jag ser det är ex.vis vid resor (billigare, kan bo i vilket hotellrum som helst, äta det dyraste på menyn;)). Jag tror också att det är en alldeles speciell känsla för barnet att vara det mest älskade.
Antagligen lättare med barnvakt och det finns tid och möjlighet med skjutsning etc. för att kunna träna, spela matcher för barnet. Sedan hänger det ju på föräldrarna hur väl de förvaltar möjligheten. Inget bråk om datorn/surfplattan:rage:. Barnet blir oftast duktig på kompisrelationer eftersom det inte finns några syskon att hänga med då det regnar.

Det var väl de mest specifika fördelarna som jag kan se med ett barn.

Håller med i exakt alltför skriver!

Och är man nöjd så är man!!

Jag kan inte komma på några direkta fördelar med att ha två eller fler barn. I princip allt tar ju mer tid och blir dyrare och krångligare med mer än ett barn.

Jag kan inte komma på några direkta fördelar med att ha två eller fler barn. I princip allt tar ju mer tid och blir dyrare och krångligare med mer än ett barn.

Vår äldste son är en sån som inte kan vara ensam, han vill hela tiden ha sällskap och sysselsättningshjälp. Jag tror han blivit sån en del för att han fick vår odelade uppmärksamhet när han var enda barnet. Han har dock en lillebror och de lekr otroligt mycket ihop, ingen orkar/kan väl leka så som barn gör? Utan sin brorsa hade han många gånger tjatat hål i huvudet på oss, jag lovar!

Där var en fördel, eftersom du inte kunde se någon!

Jag blir ärligt talat irriterad på att flerbarnsföräldrar ska framstå som såna som då inte är delaktiga, hinner med, har råd med semestrar, upplevelser eller kan vara sponana i beslut. Att ha flera barn har faktiskt inte påverkat mitt liv negativt vad det gäller någon av dessa saker. Även om föräldrar till ett barn tycks ha stort behov av att rättfärdiga sitt beslut med sånt.

Sen tycker jag att det verkligen inte är ett problem med de som har ett barn och är just ...nöjda. Varför behövs andra fördelar än att man är just nöjd?

Det blir dyrare med fler barn, det blir mer tid som går åt till barnen än om man har ett. Sedan är det inte alls ett problem för andra föräldrar, tiden räcker till alldeles utmärkt. Men detta är ju individuellt för hur man är som person/förälder.

Dessa punkter spelar roll för exempelvis mig i mitt beslut angående antalet barn och det handlar inte alls om något rättfärdigande, utan helt enkelt som jag känner. Det innebär inte per automatik att jag överför mina egna känslor för vad jag har tid med på andra föräldrar.

Jag tycker att det finns en mängd fördelar även med syskon! I slutändan är der nog jämnt skägg mellan ensambarn/syskon, sedan får ju varje familj välja (i det fall man kan välja) det antal barn som passar just den familjen.

Jag har inget svar på din fråga mer än att jag tycker det är så märkligt att folk med ett barn måste försvara sitt val, och inte bli ifrågasatta. Himla knepigt. I övrigt har du väl redan fått bra svar men till syvende och sist måste man ju gå på sin magkänsla, vill man inte så vill man inte. Och då spelar väl egentligen inga argument någon större roll.

Fast det verkar vara rätt konstigt när man väljer att skaffa ett barn o inte fler!
Första åren flödade frågorna om nästa barn eller varför vi inte ska skaffa fler.
Känns som man måste försvara sig nästan, som att man valt något jättekonstigt!

Folk är lite plumpa. Man kanske inte har VALT ett heller.

Jag kan se många fördelar med vår lilla familj (mamma, pappa, en pojke som fyller 8 i sommar). Den allra största för just oss är kanske att sonen trivs så fenomenalt bra med att vara själv. Han har aldrig önskat sig syskon. Vi har ett ganska kravlöst och harmoniskt liv och jag trivs med ett välstädat hem som hinns med utan att vi behöver stå och städa efter att ha skjutsat tre barn till tre olika aktiviteter, fram och tillbaka.

Jag tycker att bebisar är vråltråkiga och har aldrig längtat tillbaka till spädbarnstiden. Det blir ju bara roligare för varje år som går! Däri ligger också den barnlängtan som trots allt smyger sig på för min del - glädjen i att följa ytterligare ett barn genom uppväxten kan locka mig ibland, men jag tror inte att vi kommer att skaffa oss fler.

Vi är väldigt generösa med att låta sonens kompisar följa med till Grönan/djurparken/leklandet och till och med på sommarsemestern har vi haft med kompisar vid ett par tillfällen. På det sättet får han sällskap och det av ett barn som han själv valt att leka med. Det är en modell som fungerar fint för oss och det känns som om sonen får det bästa ur båda världar.

Sen ser jag absolut fördelar med syskon också, men inga som för just oss väger upp fördelarna med ett barn. Som ett extra plus har sonen sovit (oförskämt) bra sedan han föddes, nästan aldrig varit sjuk, aldrig behövt uppsöka sjukvården utöver de inplanerade BVC-besöken och jag kommer inte ihåg senaste gången vi tog ut en VAB-dag, men det var nog 2012. Den lyxen känner jag inte för att slänga bort, inte just nu i alla fall :D.

Om man inte har värre saker att bli irriterad över än att folk frågar om man "bara ska ha en unge"- så har man ett rätt bra liv?

Ett barn är ju praktiskt smidigt. inte så man behöver spara saker som nästkommande barn kan tänkas vilja ha, te.x ett barn att skjutsa, ett barn att hämta, ett barn att klä (!!!! sen blir de ju större men).

Jag kan fullt förstå att man gör det valet.
Jag kan också fullt förstå att man, om man varit med om den kärleken inatt få ett barn EN gång till, och dessutom känt den kärleken man känner när man ser barnen göra nåt ihop (strax innan de nästan dödar varann :angel:) - i all välmening inte riktigt kan förstå....

Om man inte har värre saker att bli irriterad över än att folk frågar om man "bara ska ha en unge"- så har man ett rätt bra liv?

Jag vet inte om du förstår hur nedlåtande din kommentar känns.
Du vet för övrigt inte om det är mitt största eller minsta bekymmer.

Ungefär som kommentarerna: "Ja men tänk vad tråkigt för C att inte få ett syskon!" Eller,,,,"Men tänk på vad ensam hon kommer att bli!"

Ja, har hört båda varianterna. Och jag tycker inte det är sjyst att påpeka sådana saker. Som att man gör barnet en otjänst :(
Vem säger att syskon blir nära varandra? Man kan inte se in i framtiden...

Jag är själv ensambarn och färgas lite av det kanske, men jag tyckte det var toppen ;) Har ju inget att jämföra med iof, och det var inte det att jag fick en massa grejer eller blev bortskämd, för mina föräldrar pluggade båda två rätt länge. Men blev säkerligen borskämd vad gäller uppmärksamhet och kärlek, men det ser jag bara som positivt.
Jag kände mig aldrig ensam! Mamma såg till att jag fick träffa kusiner ofta, och vi tog ofta med ngn kompis/kusin på semestrar.
Sambon har två syskon, men de umgås ingenting i dag.

Liknande trådar

Relationer Tänkte från början göra ett anonymt nick men orkar faktiskt inte. Ni som känner mig irl kan ju hålla låg profil. Igår släppte min sambo...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 334
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 236
Senast: Enya
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 622
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar