förbud mot rökning på uteserveringar- ja eller nej?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum

Förbud mot rökning på uteserveringar?

• Ja

Röster: 232 80,6%
  • Nej

Röster: 25 8,7%
  • Ja på vissa ställen

Röster: 31 10,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    288
R

Raderad medlem 68338

Nytt förslag har lagts fram, nämligen att förbjuda rökning på uteserveringar. Vad tycker ni? Motivera gärna och skriv gärna om ni själv är rökare eller ej!

Börjar svara själv. Jag är inte rökare (kan i sällsynta festliga tillfällen falla till föga men det är enormt sällan). Kan ändå tycka att folk ska kunna unna sig en cigg. Samtidigt förstår jag att det kan vara störande för vissa. Bör inte restaurangägaren/krogen själv kunna välja detta?

Jag tycker det är bra. Som det är nu måste man som icke-rökare sitta inomhus på restaurangen på sommaren om man vill slippa rök. Men det kan inte vara lätt att vara rökare numera. Jag tycker synd om de som har svårt att sluta.

Tänker att problemet ute är ju att även om det finns låt säga två avdelningar på en uteservering, en för rökare och en för rökfria så blåser det ju lätt så att det kvittar egentligen vart man sitter!
Jag har inga problem med att ngn tar en cigg, men i somras var det två tanter som satt vid bordet bredvid oss och jag skojar inte, det rökte ett PAKET cigg VAR under vår middag. Dvs de kedjerökte och all rök blåste precis över vårt bord. Det var lite sådär onajs faktiskt.

Jag har inget emot rökare, men jag tycker att de kan hålla sig undan när de ska röka bland andra människor (eller fråga om det är ok). Alla vill inte andas in röken, så det handlar om att visa respekt för andra människor. Själv har jag inga problem med det, men bla. min syster tycker att röklukten är extremt äcklig och vill inte andas in farliga ämnen mm :)

Jag tycker det är mysigt att ta ett glas vin på uteservering sommartid tillsammans med hunden. Hon dricker iofs inte alkohol men :laugh: hoppas på att slippa förbud mot detta iaf! Föredrar hundar framför barn, de håller oftast en lägre profil när de hänger på servering ;)

Jag tycker att man måste få röka någonstans och är emot ett totalförbud.

Jag har varit storrökare och kunde mycket väl dra i mig både ett och två paket på en utekväll och minns njutningen av en öl och en cig på en uteservering. Numera är jag inte överförtjust i cigarettrök men blir inte rabiat om om någon tar en cig i närheten.

För mig som är doftkänslig är sannolikheten att få en kväll förstörd av att någon stinker parfym mycket större än att få det av cigarettrök.

Tänker att problemet ute är ju att även om det finns låt säga två avdelningar på en uteservering, en för rökare och en för rökfria så blåser det ju lätt så att det kvittar egentligen vart man sitter!
Jag har inga problem med att ngn tar en cigg, men i somras var det två tanter som satt vid bordet bredvid oss och jag skojar inte, det rökte ett PAKET cigg VAR under vår middag. Dvs de kedjerökte och all rök blåste precis över vårt bord. Det var lite sådär onajs faktiskt.
Ja problemet är ju hur det ska funka rent praktiskt. Ska rökarna gå åt sidan och blåsa på nån annan stackare som råkar gå förbi?

Ja problemet är ju hur det ska funka rent praktiskt. Ska rökarna gå åt sidan och blåsa på nån annan stackare som råkar gå förbi?

Ja precis, det är frågan! Luften är ju liksom gemensam eller hur man ska säga :p

De kan avstå från att röka just då, precis som de är tvungna att göra på flyg, bussar, i rökfria lokaler o.s.v.

Jag har själv varit rökare och aktade mig för att utsätta min omgivning för cigarettrök. Nu har jag slutat sedan många år och tycker inte jag ska behöva utsättas för skiten.

Jag har aldrig rökt en cigarett i hela mitt liv men röker gärna cannabis när tillfälle ges.

Jag är definitivt för ett förbud som försvårar möjligheterna att utsätta omgivningen för passiv rökning! Personligen tycker jag att cigarettrök är jätteäckligt, jag som i vanliga fall inte är speciellt känslig får lätt huvudvärk om någon i närheten röker.

Jag tycker det är mysigt att ta ett glas vin på uteservering sommartid tillsammans med hunden. Hon dricker iofs inte alkohol men :laugh: hoppas på att slippa förbud mot detta iaf! Föredrar hundar framför barn, de håller oftast en lägre profil när de hänger på servering ;)

Åh, en rök- och barnfri uteservering men med en massa hundar som gäster hade jag lätt blivit stammis på själv! :D

Spontant är jag positiv till det, för jag får svårt att andas av cigarettrök. I centrum vid mig så är det som en lång gång med flera uteserveringar och sommartid går jag inte i den gången, för att det är så dålig luft där då.

MEN jag gissar ju hur det skulle bli med ett förbud på uteserveringarna. Då skulle rökarna resa sig, gå så att de står två meter från uteserveringarna och röka där istället. Det är fortfarande så nära att det blir lite skitsamma, just för att röken såklart sprids i luften. Möjligen att någon rökare pga det skulle ta en cigarett mindre, för att det blir lite för bökigt, men jag har svårt att se hur det skulle bli någon direkt förändring.

Om det är så att man tycker att det röks för mycket, då är det i så fall bättre att arbeta ännu mer med sluta röka-kampanjer, öka hjälpen för de som vill sluta, öka insatser i tex skolor för att färre ska börja...

Och så kan man ju försöka få tex läkare att bli tydligare och ärligare när det gäller rökning... En i min närhet är rökare och har nu fått problem med hjärtat, ett problem som kommer behöva opereras för att personen ska överleva. När jag googlat har jag hittat massor av info om hur rökning starkt bidrar till just det här problemet. Personen i fråga har inte googlat, men frågade läkaren om rökningen kan ha någon orsak till det här. "Neeeejdå!" sa läkaren, och personen fortsatte röka som en jäkla tok :grin: (Personen sa själv att om hjärtproblemet hängde ihop med rökningen så skulle hen sluta, men personen går på vad läkaren säger)

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 539
Senast: bollen__
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 007
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 274
Relationer Jag är en gammal användare, med helt nytt konto för anonymitet. Känner mig så otroligt rådvill och vad kan vara bättre än att fråga i...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
23 227
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar