Förbud mot hund på stallområde!

Sv: Förbud mot hund på stallområde!

Jag ser det som sunt förnuft att inte ha med hund på tävling oavsett hur uppfostrad den är. Skulle aldrig drömma om att ha med mig min och mig veterligen får inte några hundar vara inomhus på anläggningar öht även om det inte står uttryckligen någonstanns. Tänk så olika det kan vara. :D

Jag har aldrig varit på en ridanläggning där hund inte fick medtagas, förutom i cafeterian så klart.

Håller helt med dig. Hundarna stör båda folk och hästar och det kan uppstå farliga situationer. Jag skulle bli vansinnig om en hund kom springande mitt i dressyrprogrammet och förstörde för mig! :crazy:

Folk har ju ingen pli på sina hundar alls, dom skäller och far omkring hejdlöst.

Jag har hund själv och även om han är supersnäll så drar jag inte med honom överallt, han mår faktisk bättre hemma..

Håller dock med om att det borde stå att det är hundförbud.

KL
Jag är själv hundägare (3 stora hundar). Jag tar förgivet att det är hundförbud inomhus oavsett vart jag än åker. Hundarna får vara hemma och där trivs de bäst. Jag ogillar skarpt att behöva beblanda mig med andras hundar. Varför ska de nosa på mig om jag inte vill det?

ot; jag stod i kön på Hööks härom dagen och hade bakom mig en tant med hund ikoppel. Byrackan var mer på mig än brevid sin matte men tror ni att hon brydde sig? Nej då hon var fullt upptagen med att skvallra med någon annan bakom sig. Ingen koll alls på sin hund. Detta fenomen har jag mången gång sett även på hästtävlingar. Nej lämna hundarna hemma el ha hundbur så ni kan öppna hela bakluckan.

ot; jag stod i kön på Hööks härom dagen och hade bakom mig en tant med hund ikoppel. Byrackan var mer på mig än brevid sin matte men tror ni att hon brydde sig? Nej då hon var fullt upptagen med att skvallra med någon annan bakom sig. Ingen koll alls på sin hund. Detta fenomen har jag mången gång sett även på hästtävlingar. Nej lämna hundarna hemma el ha hundbur så ni kan öppna hela bakluckan.

:eek: Varför sa du inte till då undrar ju jag. Jag hade med min hund till hööks i upplands väsby (där ligger även Horze och Horselife) och tog förgivet att det var lugnt iom att dom börjat sälja hundgrejer.
Men nej, hööks hade hundförbud i butiken!

Jag frågade hur jag skulle göra då om jag ville prova nåt täcke på honom. Ja då får du ta med det ut och prova på hunden.

Jag: Men då piper ju larmet i dörren.

Dom: Ja vi får väl ta bort det då.

Min reaktion är att dom är id*oter, säljer hundkläder men har hundförbud i butiken. Det har jag heller aldrig varit med om tidigare.
Livsmedelsbutiker - fine!
Men i övrigt finns ingen lag om att djur inte får vistas i butiker faktiskt. Det är bara butikernas önskemål när dom sätter upp förbudslappar på dörrarna.

På horselife och horze var det INGA PROBLEM alls att ta med hunden in. Trotts dom ligger i en "galleria"....

Med risk för att bli ratad så vill jag ändå säga min åsikt. Det är skillnad på barn och hundar. Ett barn kan man ju inte lika gärna lämna ensamna hemma eller i bilen. Spädbarn som skriker kan man inte rå för men hundar går att ha koll på. Sedan finns det givetvis situationer där det är olämpligt att ta med spädbarn eller barn. Men vad det är som gör det så självklart att hundar ska få följa med förstår jag inte. Guivetvis underlättar det om det framgår tydligt om hundar inte får medtagas, men jag ser det inte som självklart att det är tillåtet att ta med hund till ett stall överhuvudtaget.

jag kanske också riskerar att bli ratad nu men jag ser det faktiskt som en självklarhet att ta med sin hund överallt OM MAN HAR PLI PÅ DEN!!

Och jag tycker även man ska ha pli på sina ungar. Nu pratar jag inte spädbarn i vagn för det är en sak, men så fort dom börjar kunna gå själva och springer omkring fram och tillbaka, fram och tillbaka på läktarna och "leker högt och störande" så borde förräldrarna ha lika mycket "pli" på ungarna som jag förväntas ha på min hund.

Min hund skäller inte, min hund springer inte omkring då han är kopplad, min hund sitter i mitt knä om det är ont om plats, jag bär honom om det är mycket folk.... Han stör garanterat mindre än ett barn.

Jag accepterar hundförbud, absolut. Men då vill jag få reda på det innan också man ger sig iväg flera mil till tex en hästtävling.

Man kanske skulle ta med sig hästen på hundutställningar/tävlingar:D

Varför ska jag behöva säja till? Det tillhör väl vanligt hyfs o vett att man håller reda på sin hund i alla lägen. Detta hände dessutom i Hööks, Infra City. Personalen bjöd dessutom hunden på godis inne i butiken.

Varför ska man få ta med sig hunden in i butiken bara för att de säljer hundsaker? Tar du med dig hästen in för att kolla storlek på täcken:confused: De finns de som handlar i hästbutiker som är hundallergiska el hundrädda.

Jo men det finns ju en hel del hundägare som inte har koll på sina hundar och inte bryr sig om andra människor, exempelvis dom du stötte på.

Konstigt att DOM fick ta med sin hund in och inte JAG! :mad:

Jag köper bara hästtäcken av märken jag vet hur dom är i storlekarna för att slippa "ta med hästen" eller byta storlek senare. Har varit med om det så mycket redan!

Hunden därimot finns aldrig täcken som passar då han är vinthundsmodell i litet format vilket betyder att täckena är antingen för korta eller för breda för honom beroende på vilken storlek. Men man slutar aldrig hoppas på att det en dag ska finns ett täcke som passar! DÄRFÖR vill jag testa på min hund innan jag köper. Han är dessutom lättare att frakta med sig till affären än vad hästen är.

på ridskolan där jag rider är det hundförbud, om man bortser från dem som driver ridskolans hundar vilket är 2 st hundar.
Övriga hundar får bara vara på andra sidan vägen dvs inte den sidan av vägen stallet är..

Med risk för att bli ratad så vill jag ändå säga min åsikt. Det är skillnad på barn och hundar. Ett barn kan man ju inte lika gärna lämna ensamna hemma eller i bilen. Spädbarn som skriker kan man inte rå för men hundar går att ha koll på. Sedan finns det givetvis situationer där det är olämpligt att ta med spädbarn eller barn. Men vad det är som gör det så självklart att hundar ska få följa med förstår jag inte. Guivetvis underlättar det om det framgår tydligt om hundar inte får medtagas, men jag ser det inte som självklart att det är tillåtet att ta med hund till ett stall överhuvudtaget.

Det är klart att man inte kan styra om en bebis börjar skrika, men då kan man ju gå iväg så att man inte stör. Fast det gör man inte nuförtiden, utan då stannar man kvar på läktaren.
Småbarn som springer omkring okontrollerat ska inte vara på tävlingsplatser. Kan man inte skaffa barnvakt så kanske man inte kan vara på hästtävling just den dagen. Tycker faktiskt ofta synd om frustrerade småbarn man ser på olika evenemang.

För övrigt är det skillnad på att släpa med sig barn på saker man själv vill göra, och på att ta med sig en normalt fostrad hund, som kanske tar en lur medans man tittar på lite hästhoppning på en vanlig sunkig regional tävling.

Jag har aldrig varit på tävling i Sverige där folk har sina hundar lösa???

Det är klart att man inte kan styra om en bebis börjar skrika, men då kan man ju gå iväg så att man inte stör. Fast det gör man inte nuförtiden, utan då stannar man kvar på läktaren.
Småbarn som springer omkring okontrollerat ska inte vara på tävlingsplatser. Kan man inte skaffa barnvakt så kanske man inte kan vara på hästtävling just den dagen. Tycker faktiskt ofta synd om frustrerade småbarn man ser på olika evenemang.
QUOTE]

På den biten håller jag fullständigt med dig små barn som bara springer runt har inte på häst tävling att göra och om barnen mot förmodan är med i häst sammanhang oavsett om man ser på en vanlig träning och barnen skriker så går man ut, barnen ska inte störa.
Men vad hundar har på häst tävlingar att göra det förstår jag inte och varför barn ska jämföras med hundar förstår jag inte heller.

Jag jämför givetvis inte barn med hundar! :mad:
Jag säger bara att det är oftare jag blir störd av folk som släpar med sig småbarn på hästevenemang än av folk med hundar.

Med det vill jag säga att det vore bra om folk kunde hålla reda på sig och sitt, och inte störa andra. Något man inte förhindrar med generellt förbud mot bara hundar. Jag blir faktiskt förvånad över att man vill göra så med tanke på hur många hästfolk som också har hund. Vad trist med förbud tycker jag, och för min del så kan man isåfall hellre förbjuda skrikande småbarn. Vilket inte är så troligt...

Min hund följer med mig överallt och hon är ju i samma size som din.
Har haft henne med på tävlingar, kurser och clinics inomhus där det även varit skyltar uppsatta med "hundar ej tillåtna" när man går in till läktarna men aldrig någonsin har någon sagt nånting om det. Hade hon däremot varit av den skälliga typen så kanske någon hade reagerat och skickat ut oss men nu ligger hon ju bara still i mitt knä och följer hästarna med blicken och gör inte alls nåt väsen av sig ;)
När hon var valp var hon även med mig upp i cafeterian (hundförbud) när jag lagade mat åt deltagare på en westernclinic...hon satt innanför jackan och alla blev tokcharmade av henne och ingen, inte ens de som tillhörde klubben, påpekade att det var hundförbud där.
Kan förstå att ridskolor har hundförbud på läktarna när lektioner pågår för säkerhetens skull men när det är tävling så tycker jag det i såfall ska stå i proppen att hundar ej är tillåtna om så är fallet.
Läste PM till en hundutställning som går här och där stod det klart och tydligt med fet text längst ner att "hundar under 4 månader är ej välkomna på tävlingsplatsen", mycket bra, tycker att det ska vara så. Hästar och hundar hör ju liksom ihop, är ju väldigt många hästägare som även har hundar och är inte hundar välkomna så borde ju både ryttare och besökare bli informerade om det i tid.
Skulle jag bli avvisad från en hästtävling pga. hunden så skulle jag dra därifrån, jag kanske låter konstig men "antingen jag OCH hunden eller så ingen av oss", skulle aldrig lämna henne ensam i en bil bara för att jag ska "roa" mig. Aldrig.

kl

Tycker att hundförbud (eller i alla fall koppeltvång) borde införas på hästevenemang. Har sett båda stora och små hundar springa lösa runt i olika stall. Vad händer om en häst blir rädd?? Jag tror inte många hundägare skulle vilja ta på sig ansvaret om deras lilla hund har orsakat att en unge har fått åka in på akuten med hjärnskakning och brutna revben (vem skulle förresten kunna bevisa att det var just en hund som skrämde hästen?) :cool:
Jag säger som några andra: det stör mig inte alls med hundar på tävlingar och andra evenemang, så länge dom inte springer runt lösa bland hästarna (eller sitter inlåsta i en stängd bil en solig dag)

Kan inte alla stall bygga små hagar där man kan ha hunden (eller ungarna)? :D

Sen är skrikande småbarn alltid :devil::devil::devil: var dom än befinner sig, men det är ett fritt land, även för dom

Har haft henne med på tävlingar, kurser och clinics inomhus där det även varit skyltar uppsatta med "hundar ej tillåtna" när man går in till läktarna men aldrig någonsin har någon sagt nånting om det.
När hon var valp var hon även med mig upp i cafeterian (hundförbud) när jag lagade mat åt deltagare på en westernclinic...hon satt innanför jackan och alla blev tokcharmade av henne och ingen, inte ens de som tillhörde klubben, påpekade att det var hundförbud där.
.

Aldrig tänkt på att det är just sådant beteende som gör att det blir vanligare och vanligare med hundförbud? Hur vet du att ingen senare klagade till tävlingsledningen eller helt enkelt bestämde sig för att aldrig åka tillbaka till det stället?
Tycker det visar på bristande respekt mot arrangörer och tävlingsledning att helt enkelt skita i att hundförbud råder.
Nää, ska vi hundägare få ta mera plats får vi nog ta och visa att vi kan uppföra oss och inte sätta oss över sammhällets regler.

Väldigt oreriöst av dig som hund ägare att ta med dig hunden där det står att det är hund förbud....

*lånar knapp*

På utomhustävlingar ser jag det som självklart att man ska få ha med sig hunden (kopplad och kontrollerad naturligtvis). Inomhus däremot, nej, då får hunden stanna hemma eller i bilen, jag antar att det är en sak med små hundar som man kan ha i knäet, men min hund blir ovillkorligen snubblad över, vilket ju inte är så kul för någon.

Och samma sak förstås om det står hundförbud, sånt ska respekteras.

Men som sagt, utomhus är det väl trevligt med både hundar och barn, hundarna får en chans att träffa andra hundar (min valp fick många nya bekantskaper på senaste hästtävlingen), jag tycker det är kul när det finns nåt annat än sammanbitna ryttare på en täv lingsplats.

Tror dock inte jag skulle dra iväg själv med både häst och hund på tävling, då vill jag koncentrera mig helt på hästen (precis som jag inte skulle ta med mig bägge till en hundutsällning för då ligger fokus på hunden). Men nu har jag sån tur att "husse" är lika engagerad i djuren, så han ser till att hunden har det bra.

Aldrig tänkt på att det är just sådant beteende som gör att det blir vanligare och vanligare med hundförbud? Hur vet du att ingen senare klagade till tävlingsledningen eller helt enkelt bestämde sig för att aldrig åka tillbaka till det stället?
Tycker det visar på bristande respekt mot arrangörer och tävlingsledning att helt enkelt skita i att hundförbud råder.
Nää, ska vi hundägare få ta mera plats får vi nog ta och visa att vi kan uppföra oss och inte sätta oss över sammhällets regler.

Väldigt oreriöst av dig som hund ägare att ta med dig hunden där det står att det är hund förbud....

När skyltarna är uppsatta av ridskolan och är där "till vardags", inte uppsatta enkom för att det är tävling/kurs/clinic så bortser jag från dem eftersom det är mer regel än undantag att ridskolor har sådana skyltar uppsatta eftersom de inte vill ha skällande och störande hundar på läktaren meddans de har lektion.
På tävlingar brukar jag se var och varannan läktardeltagare som har hund med sig även fasten det sitter en skylt på dörren "vi får inte följa med in" (bild på hund och katt).
Hade det däremot stått i proppen att hundar ej var välkomna eller upsatta en skylt med "vi får ej besöka läktaren under tävlingen" så hade jag respekterat det och åkt hem istället.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 428
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 383
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 954
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar