Förbud mot hund på stallområde!

Sv: Förbud mot hund på stallområde!

Nu har jag en sambo som är hundintresserad och jag lämnar därför hunden hemma. Innan jag träffade honom så hade jag dock med mig hunden överallt... Jag anser att det är självklart att hunden är kopplad när man rör sig på ställen med mycket människor och andra djur (hur väluppfostrad den än är). Skulle aldrig drömma om att att ta med mig hunden där det står att det är hundförbud. Om jag såg en sån skylt skulle jag lämna hunden i bilen (om det inte var varmt då skulle jag åka därifrån).

Ser det även som självklart att jag går iväg om hunden gnäller eller inte kan ligga/sitta still. Detta tycker jag även borde gälla småbarnsföräldrar, då det hör till allmänt hyfs att avlägsna sig från en plats om man stör på ett eller annat sätt. (Ja, det gäller även om jag får ett mobilsamtal, då lämnar jag läktaren och går iväg för att inte störa).

mvh Anna

Men då kan ju även dom som har störande hundar resonera på samma sätt.
Och om en har hund på läktaren så ska väl alla få ha det.
Tycker fortfarande att det är oseriöst av dig som hundägare att ta med dig hunden in där det är hundförbud.

Så skyltar och uppmaningar gäller bara dig om du är på humör och anser att de bör gälla?

Verkligen dålig stil, det har inget med hur "söt" din hund är, vissa tycker faktiskt att just din söta hund är den äckligaste rasen som finns (syftar på användarbilden) och om de då inte blir "tokcharmade" av just din lilla vovvsing, gäller förbudet mer eller mindre för dig då? Är det alltså ett majoritetsbeslut hurvida många eller få tycker din hund är söt som avgör om du får/kan ta med din jycke?

Att stå och laga mat till andra med hunden i famnen är bara äckligt.

Personligen har jag inget emot hundar på tävlingsplatser, eller på träning heller för den delen. Kan väl kanske bero på att jag är uppvuxen med att ridlärarens hundar alltid for runt som idioter när vi varit mitt uppe i ridningen. (På senare år har dock hundarna fått stanna i stallet under ridlektioner.) Jag minns extra väl då jag var fodervärd och hade hoppträning, och min tränares hund jagade hästarna, ställde sig i vägen för hinderna, osv. Visst, ägaren skrek på hunden, och för sekunder i taget så lugnade han sig, men vi ryttare var ändå vana. Och hästarna struntade i honom, som tur var!

Missförstå mig rätt nu, jag tycker inte det var bra att det var så här, tvärt om! Men jag retar mig inte lika lätt på hundar på "obekväma platser".

När det då gäller hundar på tävlingar så ser jag inget hinder mot att de ska få vara med, oavsett det är inomhus eller utomhus, så länge de är väluppfostrade och kopplade! Och, om klubben klart och tydligt gått ut med att de har hundförbud, då ska detta givetvis följas. Det handlar om respekt helt enkelt.

Så skyltar och uppmaningar gäller bara dig om du är på humör och anser att de bör gälla?

Verkligen dålig stil, det har inget med hur "söt" din hund är, vissa tycker faktiskt att just din söta hund är den äckligaste rasen som finns (syftar på användarbilden) och om de då inte blir "tokcharmade" av just din lilla vovvsing, gäller förbudet mer eller mindre för dig då? Är det alltså ett majoritetsbeslut hurvida många eller få tycker din hund är söt som avgör om du får/kan ta med din jycke?

Precis sådär hade jag tänkt skriva:bow::bow:
Hur skulle det se ut om alla valde vilka regler de ville följa vilka dagar?

Senast ändrad:

Men då kan ju även dom som har störande hundar resonera på samma sätt.
Och om en har hund på läktaren så ska väl alla få ha det.
Tycker fortfarande att det är oseriöst av dig som hundägare att ta med dig hunden in där det är hundförbud.

De gör de redan för jag är inte ensam med hund på läktaren under tävlingar/kurser/clinics och jag brukar tänka att "vill de inte ha hund på läktaren under tävlingen så säger de väl till och då går jag härifrån" och ännu har jag inte hört nån klaga på att det vistas hundar på läktaren. Hundförbudsskyltar som ridskolan satt upp i syfte att hundarna inte ska störa lektionsverksamheten bortser jag ifrån eftersom det inte pågår lektionsverksamhet under tävlingen/kursen/clinicen och det då kan gälla andra regler och det tycker jag isf tävlingsledningen/ansvariga för tävlingen kan informera om. Visst har det nångång varit nån hund på läktaren under tävling som skällt till men då har denne hundägare lämnat läktaren med hunden på en gång vilket jag tycker är självklart om man stör.

Ja, jag antar då att du är en av de som tycker att min hundras är en av de äckligaste raser som finns :smirk:
Att de har hundförbud på läktare har nog minst att göra med att nån tycker att en hund är "äcklig" eller ful.
Självklart spelar det ingen roll hur en hund ser ut för att få tillträde på läktaren och jag vet inte hur ni har det neråt landet men här är det i princip alltid hundar på läktarna under tävling, har sett både småhundsraser och schäfer, labrador mfl. större hundraser sitta med sina hussar/mattar på läktaren och det TROTS att det finns ett A4 papper upsatt på läktardörren att hundar ej får vara där. Är nån hund "stökig" på läktaren så går personen ut med hunden och hitintills har ingen kommit och sagt till att "hundar får faktiskt inte vara här", i allafall inte som jag hört...

Ang. att du tycker det är äckligt att laga mat med hunden i famnen:
det var ju en himla tur att du inte var och åt när jag lagade mat då ;)
Var en westernklubb, som jag inte ens tillhör, som hade clinic och den tilltänkta "mattanten" var tvungen åka iväg och ingen annan hade tid och möjlighet att laga mat så jag ställde upp men var tvungen att ha valpen innanför jackan eftersom jag inte kunde lämna henne nånstans. Inte en kotte på den clinicen hade nåt emot att jag hade en sovande valp innanför jackan när jag lagade maten, det var ju inte direkt så att hon hängde utanför och dreglade och hårade i maten utan hon syndes inte ens... deltagarna på clinicen var bara tacksamma över att jag hade tagit mig an att laga maten åt dem.

Edit: Jag måste bara få fråga var jag sagt att bara söta och små hundar får vara på läktare??

Jag har läst lite grann och förstår fortfarande inte varför man tar med en hund där det sitter en förbudsskylt mot hundar :confused: Det finns ju alltid en anledning till att nån har satt upp den, även fast ingen säger till just när du är där med din hund...Sen är det lite oansvarigt (och en aning omoget) att säga "alla andra gör si och så" :smirk: Om nån körde mot rött, skulle du följa efter då?

(Sen tycker väl i alla fall jag att clinic räknas som en slags lektion)

Ja, jag är väl omogen och oansvarig då men jag kommer fortsätta att ta med mig min hund på inomhustävlingar/clinics/kurser så länge ingen säger till mig eller nån annan på läktaren att vi inte får ha hundar där eller skriver i proppen/kursanmälningen att man inte får ha med hundar. Har oftast ingen möjlighet att lämna hunden hemma och att stänga in henne i en bil som riskerar att bli 60 grader varm på ett kick gör jag bara inte. Så mina alternativ är att fara och ha hunden med hela tiden eller stanna hemma...

Man kanske skulle börja rida där det står ridning förbjuden om de inte vill att man ska rida där säger de väl till :angel:

Men varför ska någon behöva säga till om det redan sitter skyltar?

För att skyltarna oftast hör till med tanke på ridskoleverksamheten.
Som ett exempel: Skogsägare Sture har sagt att det är ok att ryttarna galopperar på hans skogsstigar men ridskolan tycker det är olämpligt (pga. säkerhetsrisken) att deras ryttare galopperar i skogen och de har satt upp en skylt : Galopp ej tillåtet!
Du som rider i skogen med dig egna häst, låter du bli att galoppera även om Lisa som känner Sture sagt att ni visst får galoppera på stigarna?
(I jämförelse så har ridskolan satt upp en "hundar förbjuden" skylt (eftersom de inte vill ha olyckor på sina lektioner) men tävlingsledningen/ föreningen/ klubben som annordnar och bokat ridhuset för tävling/kurs/clinic tycker att "visst, det gör inget om publiken har hundar med sig upp på läktarna")
Eller om det sitter en skylt i gången mellan stallet och ridhuset där det står "Led alltid din häst från vänster sida", gör du det även om du annars alltid leder den från höger alt. går framför den?

Då skulle dom ha skrivit "gäller endast lektionstid" på skylten eller helt enkelt tagit ner den om dom tyckte att det var ok

Och om ridskolan inte vill att deras elever ska galoppera på vissa ställen skrivs det på nån anslagstavla på ridskolan, dom kan inte sätta upp skyltar hur som helst på nån annans mark eftersom det skulle gälla alla som vistas där (dessutom skulle det inte vara tillåtet utan markägares/kommunens tillstånd)

Senast ändrad:

Men varför ska någon behöva säga till om det redan sitter skyltar?

För att åker du 10 mil för att se en clinic och upptäcker först när du kommer dit att "oj, min hund får inte följa med in" så hade det varit skönt om det stått i den informationen där man fick reda på om clinicen.

Det var ju detta som hände mig. Stod inget i proppen och kom dit, ville ju inte åka hem och lämna hunden och lämna den i bilen gör jag bara inte!

Är det hundförbud så ska man få veta det INNAN man åker på nåt evenemang för att slippa konflikter.
Och just hästsport så är det så vanligt med hund så jag förutsätter att står inget så får hunden vara med!

Samma som någon skrev.. På hundutställnings anmälningsproppar står det oftast om inte alltid tex "hundar under 4 månader/ej tävlande hundar får inte vistas på tävlingsområdet". Då uppstår inga missförstånd. Man kan hänvisa till proppen.

Lite dåligt att hänvisa till en skylt som sitter uppsatt i ridhuset när man redan är där...

Tycker att det är du som hundägare som ska ta reda på om din hund får vara på vissa platser. Du kunde ju ha kollat upp det innan och inte bara ta för givet att du alltid får ha hunden med...

MVH Russin8

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 428
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 383
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 954
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar