Förbud mot hund på stallområde!

Seabaz

Trådstartare
Jag måste få skriva av mig lite funderingar...
Jag var på en hästtävling för några månader sedan, en ridanläggning som har förbud mot hundar på alla "innomhusplatser" på anläggningen, dvs, ridhus, stall mm...

Detta förstår jag och det är ju bra för det finns mycket folk med för lite koll på sina hundar och det kan bli gnälligt på en läktare och onödigt störande för tävlingsryttare på en tävling eller lektionsryttare när ridskolan är igång.

MEN!
Detta stod inte i proppen för tävlingen. Att det var hundförbud på anläggningen (tävlingen hölls i ridhus).
Jag vet inte hur många stackars ensamma hundar som satt i bilarna. Jag hade min egen lilla (knähunds-size) hund med mig och jag hade honom under armen och i knäet i ridhuset. Efter flera timmar så skulle vi resa på oss och åka hem varav någon som är medlem på ridklubben som sitter bakom säger "du man får inte ha hundar här" lite halvspydigt.

Du, sa jag, jag har suttit här i flera timmar och Du visste inte ens att jag hade en hund förrän nu när jag reste på mig för jag ska åka hem, nästa gång kan ni skriva i proppen att ni har hundförbud för annars är ridklubben medhjälp till djurplågeri, har du sett hur många hundar som sitter ensamma i bilarna på parkeringen och skäller?
Ta upp det här på nästa möte att ni bör skriva i proppen att ni har hundförbud och att ni lär ju vara den enda ridklubben i sverige som har det!

Tjejen sa ingenting och jag gick därifrån!

Detta var ingen varm solig dag utan en rå, regnig dag så det var inte tokhett för hundarna i bilarna men rått. Vilket som tycker jag det är djurplågeri att behöva lämna hundarna i bilen flera timmar bara för ingen skrivit i proppen att det var hundförbud!
Då skulle nog många av de hundarna som satt i bilarna fått stanna hemma istället!

Annars har jag inget emot hundförbud även om jag kan tycka det är lite konstigt på en ridklubb!

Hur skulle ni reagerat? Hund och häst ägare?!

Sv: Förbud mot hund på stallområde!

Ena klubben hemma har hundförbud till vardags men på tävling så brukar man få ha med hund in iallafall och det tycker jag är bra!
Och tycker också att det låter konstigt att de inte skrev ngt i proppen..

Naturligtvist skulle de ha stått på proppen!

Men annars tycker jag egentligen inte att det är så konstigt.

Det är nog för att minska olycksrisken.

Min "hemmaklubb" har hundförbud och jag tycker att det är jätteskönt trots att jag själv har hundar som jag brukar ha med mig överallt.
De brukar dock alltid skriva i proppen att man bör lämna hunden hemma då det råder hundförbud på tävlingsplatsen.

Jag har väldigt svårt att förstå att man asar med hundarna när man åker iväg, hundvakt eller någon annan lösning på hemmaplan tycker jag hör till när man har hund och väljer ett aktivt liv. Det är ju inte överallt man kan ta med hundarna. Vi har själva två hundar som aldrig är med oss mer än när det är deras aktiviteter (träning, skogspromenad etc).

Hyllar anläggningsförbud för hundar, särskilt vettigt är det med hundförbud på tävlingar. Har sett ett antal få sina ritter förstörda p g a hundar inne på banan ("men han har ALDRIG jagat hästar innan!", "det ser ju så skojigt ut med galoppombyten!") och ser det som en gigantisk säkerhetsrisk med alla koppelhundar som löper iväg och fäller barn, alla lösa hundar som springer runt (kul med en hästspark i hundhuvudet!) och den allmänna irritation hundarna skapar.

Däremot tycker jag det är dåligt att inte skriva ut det i proppen, förmodligen ser arrangörerna det som så självklart på sin egen hemmaplan att de missat det.

Jag tycker tvärtom. Självklart ska hunden få följa med, det är ju en familjemedlem! OM man nu har någon med sig som kan hålla i hunden när man själv rider eller så. Inte följa med för att sitta i bilen halva dagen och få 5 min rast mellan klassbyte.

Jag kan förstå många vars hundar var med. Detta var en ponnytävling, dvs förräldrarna hjälper sitt barn upp på hästen sen tar tränaren över och förräldern tar ut hunden så han får vara med...
Inget konstigt med detta.

Och inget fel med hundförbud heller då som ni skriver kan skapa irritation bland andra människor och orsaka onödiga olycksrisker...

Men igen och igen, glöm inte skriva det i proppen då i alla fall jag hade åkt ganska långt och inte hade någon möjlighet att åka hem med hunden igen, och lämnar min hund i bilen flera timmar gör jag bara inte.

Jag hör dessutom till den kategorin som verkligen gör allt för att inte hunden ska skapa någon osämja hos någon annan. Jag har honom under armen när det är mycket folk, han sitter i mitt knä för att inte ta plats. Han skäller aldrig, ibland kan han gny lite men då får man hålla om honom lite och klappa eller gå ut en stund med honom.

Så jag vet att jag inte störde någon på tävlingsplatsen med min hund i alla fall även om det var ett förbud och det gäller såklart mig med.
Om det hade stått i proppen, enligt mig :devil:

Om en förutsättning är väldigt viktig för mig, vinnlägger jag mig om att klargöra förhållandena innan jag åker iväg. Men det är ju utifrån läggning...

Jag tycker att hundförbud är alldeles utmärkt på tävlingar. Men jag håller med att de skulle skrivit det i proppen.

Trådkapning...

Själv blir jag irriterad på de som släpar med sig spädbarn som ylar i högan sky. Gärna på typ Skandinavium... :eek:

Tycker det har ökat enormt med småbarn på tävlingarna och det känns farligt med barnvagnar och lösspringande barn vid veterinärbesiktningar och hästtransporter.

Klart man ska kunna vara på hästtävling med familjen, inkusive hund, men man bör visa hänsyn och kunna hålla ordning på sig och sitt.

Helt klart löjligt med förbud mot hundar, bättre att våga säga till de som har problem.

Det borde ha stått i proppen, men jag kan förstå varför dom har hundförbud.

Olycksrisken för en liten hund är otroligt stor på en tävlingsplats.

Jättebra med hundförbud på tävlingarna!!!
Har själv hund, men skaffar alltid hundvakt när vi ska ut någonstans.

Personligen tar jag ytterst sällan med mig mina hundar när jag är på hästevenemang oavsett slag.

Min hundar uppskattar visserligen att "få åka med" när jag skall någonstans.... Men efter att ha blivit vallade på en tävling/träningsplats i ett antal timmar så är de ganska less på allt ihop.

De få gånger de trots allt fått följa med så är de riktigt tacksamma över att få hoppa in i bilen och ligga där i lugn och ro och inte bry sig om det som händer utanför...

Håller dock med om att det kunde stått i proppen .....

Det borde ha stått i proppen, men jag kan förstå varför dom har hundförbud.

Olycksrisken för en liten hund är otroligt stor på en tävlingsplats.

Hehe det är nog inte för hundens skull det är hundförbud men tanken var ju god ;)

Ne som sagt, min hund får gärna följa med men då vet jag ju att han inte blir något problem för mig. Ska jag vara groom åt någon så åker han inte med men ska jag åka och titta på en tävling där mina vänner ska tävla så varför inte?

Jag är hund OCH hästägare.

Själv anser jag att alla hundägare ska ha vett nog att fatta, att det kan blir problem med hunden och därav ha en lösning i beredskap, oavsätt vart man ska. Jag själv har alltid ett koppel+skål samt dunk med vatten med mig så om jag behöver lämna min hund så ser jag till att han har vatten, sätter fast honom i bilen som är placerad i skuggan OCH har bakluckan helt öppen så att han har möjlighet att vara utanför.

Men visst kan jag hålla med om att det ju är en fördel om det står med i annonsen så att folk som inte har samma vett och ansvarskänsla, lämnar sina djur hemma.

Har fö en stor hund som inte går att ha i knät på läktaren, på ett diskret sätt. :D

För det första så håller jag med om att detta borde stått i proppen MEN jag har liten förståelse för att man asar med sig hundar till tävling - vilken behållning har hundarna att befinna sig i den miljön?

Det är också oerhört störande med alla lösa småhundar ( de stora brukar sällan ränna runt lösa ) som det tycks självklart att alla ska ha runt benen på tävlingsplatserna. Vad händer om min häst kickar en hund? Även om hunden är hästvan och snäll så är det inte säkert att min häst är hundvan.

Jag är själv hundägare så det handlar inte om att jag tycker illa om hundar eller så utan jag tycker att hundar ska vara med där det är befogat och där de har någon behållning av att vara med, där någon har tid att ägna sig åt dem.

Fast min hund uppskattar att få följa med till tävling. Han är med även till ICA oftast. Han vaktar hellre utanför bilen än ligger inne i våran tomma hus. Så det är ju individuellt. Han är väldigt gärna med oss på sånt som eg inte är anpassat efter honom. Han trivs bara att få vara där familjen är, se på nya saker, lukta på nya lukter, titta på djur och hälsa på människor.

Sen har jag väl aldrig stött på lösa hundar på tävlingsområde. :eek: Inte för att jag varit på så många större tävlingar men ändå. Man har väl djuren kopplade där det finns mkt människor, hundar och andra djur? Det tycker jag hör till allmänn ordning att man antingen har sin hund kopplad eller under kommando i sin närhet.

Och dessutom är det hundägarens eget ansvar att se till att hunden inte är på platser där den kan skapa oro, röra eller skada. Den ska inte springa kring hästarna och blir den sparkad så är det på ägarens avnsvar. Man ska kunna hålla reda på sina djur. Även om risken för skador är små efter som att hästar och andra kan bli rädda och orsaka mer skada om ngt skulle inträffa med en hund.

jag vill inte bli beblandad med sånt hundfolk du skriver om då jag alltid har min hund i koppel och vet mycket väl vad hästar kan göra. Är det mycket hästar bär jag min hund eller se till att gå där hästarna inte är!

Jag har ingen hundbur i min bil annars hade han kunnat vara där också med hela bakluckan öppen men som det är nu så går inte det på min lilla bil. Och binda fast honom vid bilen vill jag inte heller pga stöldrisken (kinesisk nakenhund)...

Hade jag vetat om hundförbudet i förväg hade han aldrig fått åka med på tävling

Nu är meningen inte att klaga på dig och din hund förstås men; binda fast hunden och lämna den eller att ha hunden åkandes lös i bilen är två stora NO NO i min värld...

Jag stöter alltid på en hel hoper lösa Jack Russels på tävlingar av någon anledning...skönt att höra att det ändå finns folk som håller koll på sina vovvar som du gör.

Trådkapning...

Själv blir jag irriterad på de som släpar med sig spädbarn som ylar i högan sky. Gärna på typ Skandinavium... :eek:

Tycker det har ökat enormt med småbarn på tävlingarna och det känns farligt med barnvagnar och lösspringande barn vid veterinärbesiktningar och hästtransporter.

Håller med, x-antal småbarn förstörde hela treårstestet, det vårlade inte så ialla så hästarna reagerade, men alla anläggningar har inte stora staka högtalar system, utan det hörs lite dåligt så man får lyssna noga, hur kul är det med illvrålande spädbarn, många hästars bedömning som jag var nyfiken på lyckades jag aldrig uppfatta. :mad:

Flera hundar var också med men ingen av dem störde på minsta sätt.

Tycker det är bra med hundförbud inomhus då jag själv vet hur många gånger man har sett folk som inte har pli på hundarna, och dom stör dom tävlande+publiken. Dock tycker jag absolut dom borde skrivit det i proppen eller någonstans väldigt synligt på hemsidan då dom flesta hästmänniskorna faktiskt har hund..

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 428
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 383
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 954
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar