förbjudet med skäck?

scizofren

Trådstartare
jag har hört ett rykte.. såhär lyder ryktet:

"på hopptävlingar på hög nivå är det förbjudet med skäckar eftersom de anses ha fel på färgpigmentet"

jag har aldrig sett en skäck på en hopptävling från falsterbo eller så..
är detta rykte sant eller är det helt enkelt på att skäckar bara är dåliga på att hoppa? :confused:

Sv: förbjudet med skäck?

Va :eek:
Jag som ska tävla os med min skäck :( :cry:

bra fråga? har själv också hört det! kan inte påstå att jag tycker skäckar passar inte på tävlingsbaronrna i dressyr eller hoppning. som sagt hopphästar ska vara renliga..o dressyr hästarna ska vara så enfärgade som möjligt för att inte dra domarens uppmärksamhet på annat! de e några av dom vanligste (regler>) o tanke sätt som ryttare/domare har. folk anser skäck som indian häst..westen o ..håller jag med om hetl! fast på en o annarn ponny hopptävling e de sött med skäckar. :P

Hoppas bara det är ett "sjukt" rykte pga att det inte finns så många skäckar som tävlar bland eliten. Men inte skulle man väl kunna hindra någon från att starta om hästen hade förutsättningarna??? :confused: Om jag inte har helt fel för mig så rider väl Anna Hassö en skäck i svår fälttävlan?!

/Timsetim

det är inte sant.

men det är ju inte så stor andel skäckar bland hästar i allmänhet och halvblod i synnerhet och därför syns de inte lika ofta i högre klasser

Det kan inte vara sant. För ca 4 år sedan såg jag en hoppryttare på elitnivå (kommer inte ihåg hans namn) men han red ett litet skäcksto som säkert inte var mycket större än 160 cm över manken, och det gick strålande bra för dom.

ett av dom dummaste påhitt jag hört.... SJÄLVKLART får man tävla vad man vill med en skäck. Färgpigment gör inte en häst sämre eller mindre kvalificerad.

whistler skrev:
ett av dom dummaste påhitt jag hört.... SJÄLVKLART får man tävla vad man vill med en skäck. Färgpigment gör inte en häst sämre eller mindre kvalificerad.

var inte så säker på det.. det finns hur mycket regler som helst av små saker. man kan visst förbjuda.. min 4 åring kanske kan gå i eliten för att hon e så bra..men de får hon inte för så e reglerna alla måste ha fyllt 10. ex

En skäck är väl också en häst?
De är ju inte så vanliga som nån sa, och de som finns har väl inte haft rätta förutsättningarna för högre klasser helt enkelt. Men jag tror säkert det kommer :)

nää det stämmer inte alls!!

En av världens bästa fälttävlanshästar som gick både OS och WM för USA var skäck

Stämmer inte alls.
Färgutseende på en häst får vara precis hur som helst. Det har inget med hästens prestation att göra.
Det finns väldigt få skäckar som kommit upp i elitnivå vilket till stor del beror på att de bara avlades fram för färgens skull inte på prestation (inte längre naturlitgvis) Tror inte det dröjer länge förrens vi har ett helt startfält av skäckar :)

Självklart så är det här inte sant, du får komma med en grön häst om du vill :p finns inget som säger att en häst som har en viss färg inte får vara med, snacka rasism....

Panikie skrev:
var inte så säker på det.. det finns hur mycket regler som helst av små saker. man kan visst förbjuda.. min 4 åring kanske kan gå i eliten för att hon e så bra..men de får hon inte för så e reglerna alla måste ha fyllt 10. ex

jo då det är jag säker på att det bara är ett rykte som jag inte ens fattar att någon ens kan ifrågsätta om det är sant eller inte, SJÄLVKLART är det inte sant.

och NEJ din 4-åring lär inte passa i eliten och NEJ de behövr inte ha fyllt 10 år för att vara med i eliten.

Olinda skrev:
jo då det är jag säker på att det bara är ett rykte som jag inte ens fattar att någon ens kan ifrågsätta om det är sant eller inte, SJÄLVKLART är det inte sant.

och NEJ din 4-åring lär inte passa i eliten och NEJ de behövr inte ha fyllt 10 år för att vara med i eliten.

hahahah1!!! men åh smarto det var juh ett ex... tycker ni alla ska ta o umgås lite mer med ex dressyr domare på högre nivåer..dom snackar så mkt om alla hästarna som springer inne på barnan. nej de finsn inge att hästen skulle vara sämre som skäck eller fux eller skimmel, men därimot kan du komma längre på en svart häst, en en skäck. ni vet bäl alla att dommare får ge poäng efter utseendet?

Panikie skrev:
hahahah1!!! men åh smarto det var juh ett ex... tycker ni alla ska ta o umgås lite mer med ex dressyr domare på högre nivåer..dom snackar så mkt om alla hästarna som springer inne på barnan. nej de finsn inge att hästen skulle vara sämre som skäck eller fux eller skimmel, men därimot kan du komma längre på en svart häst, en en skäck. ni vet bäl alla att dommare får ge poäng efter utseendet?

ska man ta ett exempel så bör man nog ta ett som är relevant, för övrigt så är du inne på HOPPFORUMET har du missat det lilla stumpan??

Alltså, ni får ursäkta men...
1. Vem kommer ens på ett sånt knäppt påstående?
2. Vem tror verkligen att hästens färg har betydelse för vad man får tävla och inte?

Tack för dagens lilla skratt :rofl:

Timsetim skrev:
Hoppas bara det är ett "sjukt" rykte pga att det inte finns så många skäckar som tävlar bland eliten. Men inte skulle man väl kunna hindra någon från att starta om hästen hade förutsättningarna??? :confused: Om jag inte har helt fel för mig så rider väl Anna Hassö en skäck i svår fälttävlan?!

/Timsetim

Han är på min avatar.. :D

*alla*
Det där är ju bara ren bullshit. Är folk hur lättlurade som helst?

Senast ändrad:

Ha ha, din fyraåring KAN inte vara i eliten för att den helt enkelt inte är FÄRDIG för det ! Även om den har kapacitet för elit. Och TUR är väl det att TR finns som reglerar det så ingen idiot för för sig att starta 160 hoppning med en fyraåring.

Men gud, det var ett exempel och jag tolkade det som att hennes 4-åring skulle kunna ha kapacitet för att gå i eliten när den blev äldre

Men hahaha, är ni helt dumma i huvudet eller?
Seriöst, vem tror på sånt där?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?