förbjudet med skäck?

Sv: förbjudet med skäck?

Ponnyn från England som vann EM 2005 Var en Skäck.

Det finns färger och raser (och typer, storlekas osv.) som dominerar på hoppbanorna. Exempelvis de tråk-bruna halvbloden :D . De är avlade på prestation, gångarter, exteriör och psyke. Skäckar däremot har man däremot avlat på för färgen. Då har man inte tagit hänsyn till talang osv annat på samma sätt som i halvblodsaveln.

Jag vet att det finns undantag, det finns det alltid, överallt.

låter konstigt, hoppas verkligen att det itne är så, för jag har ju en skäck själv

ja jag har aldrig blivit utkastad från en tävlingsplats med min häst under de 7 år som jag har ägt honom.. har gått både dressyr och hopptävling.

:idea:Nu är det ju inte färgen man rider med och självklart är det inte förbjudet att tävla en skäck inom ridsportsvärlden....

Däremot anses nog inte skäckar ha särskilt hög status bland halvblodsfolk, ett hbl skall inte vara skäck det är ingen godkänd färg (inom hbl) varför vet jag ej.

De som avlar på skäckar (inte alla) avlar på färg och det är nog det man hänger upp sig på då du ska ta det bästa av modern o de bästa av fadern (rätt kombination ) det är inte enkelt men om du bara tänker FÄRG blir de oftast inga VM hästar just pga detta. kanske därför ni inte ser just skäckar på banorna :idea:

ponnyn har ingen färgavvikelse dvs den får finnas i alla färger. därför är det vanligare med ponny skäckar än stora halvblod.:D

Det är naturligtvis inte sant jag tävlar med min skäckponny på nationell nivå (i hoppning) så det är bara ett rykte anledningen till att du kanske inte sätt det är så enkelt att dom som har skäck och tävlar inte är uppe på den nivån.
I dressyr brukar inte skäckar vara med men det är bara för att dom kan få minus för färgen. :mad:

Hahaha detta måste ju vara en av de roligaste trådarna ever.. ser att även jag svarade i den för 100 år sedan, hur har jag kunnat glömma denna tråden

:D

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden