förbjudet med skäck?

Sv: förbjudet med skäck?

Om ryktet skulle var sant (Vilket det inte kan vara), var dras gränsen för skäck. Vissa har ju typ en bläs och en liten fläck under magen och kanske väldigt höga strumpor. Sen är det en annan sak inom dressyren, känner en som tävlar och dömer, hon skulle aldrig köpa en skäck. Själv tycker jag att det är kul med variation!

såg en svart/vitskäck under falsterbotävlingarna i somras. den var med i kvalet till HM derbyt om jag vill minnas rätt. :)

scizofren skrev:
jag har hört ett rykte.. såhär lyder ryktet:

"på hopptävlingar på hög nivå är det förbjudet med skäckar eftersom de anses ha fel på färgpigmentet"

jag har aldrig sett en skäck på en hopptävling från falsterbo eller så..
är detta rykte sant eller är det helt enkelt på att skäckar bara är dåliga på att hoppa? :confused:
*

bara för att hästen är vit och en annan färg spelar dte ju ingen roll hurbra den är på att hoppa.

haha årets skratt!! det är så dumt att det inte är sant:rofl: :rofl: :rofl:

det ligger snarare i aveln att det finns så få skäckar på svårklassnivå.

få riktigt bra hingstar har varit skäckar och då har man inte fått med de färgerna i generna..

travet är ännu mer tydlig då man enbart avlar på hingstarnas prestation och få skäckar utmärkte sig när man började rikta in sig på hästarnas "travkapacitet".

doch finns det väl en o annan rysk travare som är skimmel, men de absolut främsta har inte haft de anlagen..

skäck är dessutom ett recesivt anlag, (rätta mig om jag minns fel från hästkunskapen i skolan..);)

Hej på er allihop, för det mesta är det himla trevligt att läsa alla trådar och vad folk tror och tycker osv, men lite tråkigt när ordförådet är så dålig på vissa att man måste ta till, tex är du dum i huvudet eller? tycker du inte själv det???????? :devil:
Angående skäck, så är det många som säger att vi med skäcka får inte lika höga poäng på dressyren som enfärgade, men ärligt talat så vet jag inte, kanske är vissa domare....Ha det gott:banana:

Hej allihopa!
Om dt e sant e dt fan helt sjukt! Dt spelar väl ingen roll va hästen har för färg!:confused:
Maria

Varför skulle en skäck inte vara med på tävlingar i högre klasser? Visst, klart man har hört rykten om det ena och det andra, men "who cares" liksom? Om vi säger att jag är Malin Baryard då, och så blir jag erbjuden att tävla en superbra skäck, då kan man ju inte tacka nej bara för att den är skäck... Det är ju sjukt!
Håller nån med mig? :smirk:

många domare brukar döma ner på skäckar för de tyckrer färgen stör intrycket. helknäppt, man får väl vara en duktig domare o titta lite ordentligare :D ;) Det finns ju en asläcker skäckhingst som är godkänd för svensk halvblodsavel. Clint Eastwood, brunskäck, står på gotland. tävlar fälttävlan tror jag...

Lyrazel skrev:
många domare brukar döma ner på skäckar för de tyckrer färgen stör intrycket.

Ja det brukar vara domarens fel när ryttaren inte har tillräckligt med självkritik..:angel: jag påstår inte att alla domare dömer korrekt alla ggr, men om det går dåligt tävling efter tävling så är det ju lätt att skylla på hästens färg iställe för att jobba med problmet nämligen att lära sig rida ordentligt.

Det är i alla fall inte förbjudet på internationella tävlingar. Ex. Katie Monaghan (Prudent) Har en vass tidshopnningshäst som är skäck som jag sett i bla Italien.

Mystix skrev:
Varför skulle en skäck inte vara med på tävlingar i högre klasser? Visst, klart man har hört rykten om det ena och det andra, men "who cares" liksom? Om vi säger att jag är Malin Baryard då, och så blir jag erbjuden att tävla en superbra skäck, då kan man ju inte tacka nej bara för att den är skäck... Det är ju sjukt!
Håller nån med mig? :smirk:

:confused:

nu har vi ju redan konstaterat att ryktet inte är sant så det problemet lär knappast uppstå :smirk:

Lyrazel skrev:
Det finns ju en asläcker skäckhingst som är godkänd för svensk halvblodsavel. Clint Eastwood, brunskäck, står på gotland. tävlar fälttävlan tror jag...
Inte 17 finns det en godkänd halvblodshingst som är skäck!

LenaH skrev:
Inte 17 finns det en godkänd halvblodshingst som är skäck!

Och speciellt inte en med härstamnning e Okänd ue Okänd..:angel: som enligt ridsportsresultat bas har gått två FT 1.00 utan placering 2003...

Godkänd för halvblodsavel, tilllåt mig småle :rofl: :rofl: :rofl: pinsamt att ens skriva något sådant. :o .

Hehe. Konstigt att Briar har kommit så långt då om man dömer dressyrhästar efter utseende.. Han har ju bara tre vita strumpor! :P Anledningen till att man inte ser skäckar så ofta är väl för att det inte har avlats så mycket på den färgen inom just halvblod/fullblodsaveln.

Sjukt att tro att en skäck skulle prestera sämre pga pigment, haha :D
Hur kommer det sig då att det går så bra för alla skimlar? :)

Binsan skrev:
skäck är dessutom ett recesivt anlag, (rätta mig om jag minns fel från hästkunskapen i skolan..);)

Du minns både rätt och fel ;)
Det vanliga skäckanlaget är inte recessivt utan dominant, det behövs alltså bara ett anlag för att det ska synas alltså.
Bukskäckanlaget är därimot recenssivt.

Hahahahha

Haha hur kan det då komma sig att Annas häst Lord Calvert är skäck?

scizofren skrev:
jag har hört ett rykte.. såhär lyder ryktet:

"på hopptävlingar på hög nivå är det förbjudet med skäckar eftersom de anses ha fel på färgpigmentet"

jag har aldrig sett en skäck på en hopptävling från falsterbo eller så..
är detta rykte sant eller är det helt enkelt på att skäckar bara är dåliga på att hoppa? :confused:

Heeej, jag såg på 1,60 hoppningar från Belgien för nåra dagar sen o då va de me en skäck:)

Jag känner en skäck som tävlas i intermedaire 1 ( stavas? )
Han har nog kap att gå lite längre tom...;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden