Förbjudet att tävla med tvistat bett?

G

Graman

För ett tag sedan sa min hopptränare att jag skulle testa att hoppa med ett bett som kallas tvistat bett, eftersom min häst är lite väl framåt i hoppningen ibland. (Tvistat bett är ett bett i två delar som är vridet, eller "tvistat".).
Någon vecka därpå sa en person att det varit flera diskussioner om detta, att det skulle vara djurplågeri och att det var strängt förbjudet att tävla med det bettet.
Vad har ni här på Buke hört? Tacksam för svar! ;)

Sv: Förbjudet att tävla med tvistat bett?

på stor häst får du tävla med detta bett.

på pony tror jag det är förbjudet

Har ingen aning..kolla med din tränare och hör vad h*n har att säga..
Annars kan du säkert kolla med Ridsportsförbundet..
Har hört talas om dessa bett men de är inte så vanliga...

En riktigt käck grej man kan göra om man vill veta och inte bara höra vad folk tror är att slå i TR, som numera finns att tillgå gratis på nätet. :idea:

Mom 371 ur TR III:

Sadling och betsling är i princip fri

Finns på ridsportförbundets hemsida precis som charmex skriver. TR III

Har ingen bild just nu. Prova att söka på google, kanske finns det bilder där? Sök i så fall på "twistat betsel". Jag tror att det ger flest träffar. :bump:

Finns olika typer, vet inte vilket av dem du menar, så jag slänger in två bilder:

17601678.jpg

9439885.jpg

Menar det översta. Fast det ser mycket vassare ut än vad det egentligen är :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 864
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar