Förbättra sömnkvaliteten

Det är nog inget fel på det, men jag har bara sett ETT typ av täcke där.

För att man ska anpassa täckets vikt efter sin egen vikt. Om en är ute efter andra kvalitéer än att det bara är ett täcke som värmer när en sover så anser jag nog att en ska använda tyngdtäcke efter hur det är tänkt att användas terapeutiskt, thats all.
Fast om det är RÄTT vikt spelar det väl ingen roll att det bara finns ett täcke att välja på :confused: ? Jag hade ju inte köpt det om det, t.ex. hade vägt 3 eller 15 kg. Men ca 9 kg är nog rätt lagom för mig.

Och att det bara skulle ha funktionen att det värmer är nog inte helt rätt. Det gjorde mitt duntäcke också, men jag sover mycket bättre med mitt tyngdtäcke. Sedan är det säkert så att det finns tyngdtäcken som är bättre än det från Gekås, men då undrar jag om du inte måste upp med betydligt större summor än vad Jysk-täckena kostar också.
 
Jag har ett gammalt duntäcke som varit med säkert tio år, om inte ännu mer. Kudden är från Jysk och heter Kronborg nånting.

Vad skulle skillnaden på tyngdtäckena vara menar du? Den enda skillnaden jag läst är att en del har kedjor, andra pärlor och det verkar vara en smaksak vilket som är bäst.
Man ska anpassa tyngdtäcket efter sin vikt. Inte bara köpa "ett tyngdtäcke" liksom.

Jag hatade de där platta tegelstenarna tempur, usch och fy, jag hade istället fyra fem fluffiga kuddar jag knösade ihop och tyckte det var B Ä S T. Sömnkvalitén var dock sådär. Jag som jobbar natt med ner eller mindre sovande människor ska ju vara proffs på sömnproblem men blundade för mina egna. Hamnade i en djup personlig kris och min insomnia var ett faktum (som jag fortfarande dras med), men fick rådet att prova en tempurkudde. Desperat som jag var, halade jag upp 1500:- och köpte med mig en hem.
Första natten - jag sov och jag sov och jag sov. Och har så gjort sedan dess. Jag har många vakennätter men de beror på annat. När jag väl kommer i säng och lägger huvudet på min tempurkudde så SOVER jag så j-a gott att jag nästan får problem åt andra hållet - jag ligger stilla och sover så jag får nästan ont i kroppen för att jag ligger för stilla när jag sover.
 
@honung jaha? :confused: Så vad är fel med täcken från Gekås då? Och dessutom står det på många ställen att det inte behöver anpassas efter kroppsvikt. Jag väljer att tro på det istället för anonyma användare på ett forum faktiskt.

Jag vill inte ha en obekväm kudde. Det är inga fel på kudden jag har såvitt jag vet. Jag har dessutom inga problem med insomnia eller så.
 
Fast om det är RÄTT vikt spelar det väl ingen roll att det bara finns ett täcke att välja på :confused: ? Jag hade ju inte köpt det om det, t.ex. hade vägt 3 eller 15 kg. Men ca 9 kg är nog rätt lagom för mig.

Och att det bara skulle ha funktionen att det värmer är nog inte helt rätt. Det gjorde mitt duntäcke också, men jag sover mycket bättre med mitt tyngdtäcke. Sedan är det säkert så att det finns tyngdtäcken som är bättre än det från Gekås, men då undrar jag om du inte måste upp med betydligt större summor än vad Jysk-täckena kostar också.
Det var inte så jag menade om värmen, jag menar att om en vill ha mer än bara ett täcke som värmer, om en vill ha den terapeutiska effekten av tyngden också, så ska man vara noggrann med att det är rätt vikt på täcket. Det var inget annat än det jag sa.
 
@honung jaha? :confused: Så vad är fel med täcken från Gekås då? Och dessutom står det på många ställen att det inte behöver anpassas efter kroppsvikt. Jag väljer att tro på det istället för anonyma användare på ett forum faktiskt.

Jag vill inte ha en obekväm kudde. Det är inga fel på kudden jag har såvitt jag vet. Jag har dessutom inga problem med insomnia eller så.
Tyngdtäcke är något som vi inom vården har använt som hjälpmedel länge. Jag skulle nog inte ha svarat i en diskussion om täcke som säljs på vanlig affär.

Jag var på gekås förra veckan och tittade på det där täcket de säljer men jag kan inte säga att jag har någon specifik åsikt om just DET täcket annat än att jag kan tycka att de borde sälja täckena i fler viktalternativ.

De tyngdtäcken som används inom vården kan innehålla småkiselpärlor, stora (eller små) bollar eller kedjor, typ, med många variationer och inte helt sällan tillverkas de efter patienten.
 
Tyngdtäcke är något som vi inom vården har använt som hjälpmedel länge. Jag skulle nog inte ha svarat i en diskussion om täcke som säljs på vanlig affär.

Jag var på gekås förra veckan och tittade på det där täcket de säljer men jag kan inte säga att jag har någon specifik åsikt om just DET täcket annat än att jag kan tycka att de borde sälja täckena i fler viktalternativ.

De tyngdtäcken som används inom vården kan innehålla småkiselpärlor, stora (eller små) bollar eller kedjor, typ, med många variationer och inte helt sällan tillverkas de efter patienten.

Men va? Det är ju stor skillnad på att använda det i vården och att använda det för att förbättra sömnen lite grann? Jag har inga stora problem kräver vård, ingen ångest eller insomnia som sagt. Att specialtillverka ett täcke känns inte nödvändigt.

Då är det ju inga fel på Gekås täcke, mer än att du tycker att utbudet är fel. Det är lite som att säga att ett visst klädesplagg är dåligt bara för att det inte finns i grönt också.
 
Jag var på gekås förra veckan och tittade på det där täcket de säljer men jag kan inte säga att jag har någon specifik åsikt om just DET täcket annat än att jag kan tycka att de borde sälja täckena i fler viktalternativ.
Fast det hade du väl? Du skrev ju:
"Jysk har flera varianter av tyngdtäcke som är bra mycket bättre än det som säljs på gekås."
 
Men va? Det är ju stor skillnad på att använda det i vården och att använda det för att förbättra sömnen lite grann? Jag har inga stora problem kräver vård, ingen ångest eller insomnia som sagt. Att specialtillverka ett täcke känns inte nödvändigt.

Då är det ju inga fel på Gekås täcke, mer än att du tycker att utbudet är fel. Det är lite som att säga att ett visst klädesplagg är dåligt bara för att det inte finns i grönt också.

Fast det hade du väl? Du skrev ju:
"Jysk har flera varianter av tyngdtäcke som är bra mycket bättre än det som säljs på gekås."

Nu känns ni grälsjuka båda två. Jag har inte sagt att @sthu behöver ett specialtillverkat täcke, inte ens avrått från att använda tyngdtäcke. Jag tycker nog bara att man bör vara medveten om att det finns fler alternativ än ETT tyngdtäcke som säljs på gekås?

Men jag backar ut, hade inte kunnat tänka mig att vad jag skrev skulle vara kontroversiellt, jag bara försökte vara hjälpsam, men de sket sig i turbo märker jag.
 
Nu känns ni grälsjuka båda två. Jag har inte sagt att @sthu behöver ett specialtillverkat täcke, inte ens avrått från att använda tyngdtäcke. Jag tycker nog bara att man bör vara medveten om att det finns fler alternativ än ETT tyngdtäcke som säljs på gekås?

Men jag backar ut, hade inte kunnat tänka mig att vad jag skrev skulle vara kontroversiellt, jag bara försökte vara hjälpsam, men de sket sig i turbo märker jag.

Jag tror att problemet är att vi inte förstår vad du far efter.
 
Man ska anpassa tyngdtäcket efter sin vikt. Inte bara köpa "ett tyngdtäcke" liksom.

Jag hatade de där platta tegelstenarna tempur, usch och fy, jag hade istället fyra fem fluffiga kuddar jag knösade ihop och tyckte det var B Ä S T. Sömnkvalitén var dock sådär. Jag som jobbar natt med ner eller mindre sovande människor ska ju vara proffs på sömnproblem men blundade för mina egna. Hamnade i en djup personlig kris och min insomnia var ett faktum (som jag fortfarande dras med), men fick rådet att prova en tempurkudde. Desperat som jag var, halade jag upp 1500:- och köpte med mig en hem.
Första natten - jag sov och jag sov och jag sov. Och har så gjort sedan dess. Jag har många vakennätter men de beror på annat. När jag väl kommer i säng och lägger huvudet på min tempurkudde så SOVER jag så j-a gott att jag nästan får problem åt andra hållet - jag ligger stilla och sover så jag får nästan ont i kroppen för att jag ligger för stilla när jag sover.


Ska man anpassa efter sin vikt? När jag fick låna ett av vården fick jag prova många olika täcken. Tog det som ”kändes bäst” (enligt mig själv) vilket blev ett 11 kg kedjetäcke. Viker det dubbelt jobbiga nätter där jag har jättemycket ofrivilliga rörelser.
Väger 55 kg :D
 
Ska man anpassa efter sin vikt? När jag fick låna ett av vården fick jag prova många olika täcken. Tog det som ”kändes bäst” (enligt mig själv) vilket blev ett 11 kg kedjetäcke. Viker det dubbelt jobbiga nätter där jag har jättemycket ofrivilliga rörelser.
Väger 55 kg :D

Var jag läst på flera ställen behöver man inte anpassa efter vikt eller längd utan det är bara att prova sig fram.
 
Ska man anpassa efter sin vikt? När jag fick låna ett av vården fick jag prova många olika täcken. Tog det som ”kändes bäst” (enligt mig själv) vilket blev ett 11 kg kedjetäcke. Viker det dubbelt jobbiga nätter där jag har jättemycket ofrivilliga rörelser.
Väger 55 kg :D
Var jag läst på flera ställen behöver man inte anpassa efter vikt eller längd utan det är bara att prova sig fram.
Det verkar stämma att det kan vara rätt individuellt, ja. Cura skriver till exempel så här på sin hemsida:

"Vi rekommenderar att man väljer ett täcke som motsvarar 10-15% av ens kroppsvikt. Om du t.ex. väger 80 kg, väljer du ett täcke som väger 8-10 kg.

Det här är dock bara en rekommendation, och vilken vikt man trivs bäst med är individuellt. En del föredrar tyngre täcken."

Jag tror att jag är en sådan där "en del" som föredrar tyngre täcken. Om jag hade valt efter kroppsvikt hade jag nog tyckt att mitt täcke hade blivit alldeles för lätt, och alldeles för likt ett "vanligt" täcke....
 
Jag har tyngdtäcke som jag fått genom vården.

- Det är inte specialtillverkat

- Där jag fick mitt täcke avrådde de från täcken med pärlor och bollar (om man inte var ute efter den exakta taktila känslan istället för vikt) då dessa blir väldigt täta och därigenom gör en varm och blöt (svettig)

- Man började med 10% av vikten, utvärderade efter 2v och då fick man behålla täcket eller byta mot ett lättare/tyngre. Jag har nu ett betydligt tyngre (ca 20% av min kroppsvikt) och sover mycket bättre då jag inte rör mig lika mycket.

På att sova bättre spåret:

Jag kan inte ha tempurkudde, då stryper jag migsjälv. Jag kan inte heller ha tempurmadrass i kombination med tyngdtäcket, då kämpar jag tydligen som en idiot för att röra mig under natten (tyngdtäcket trycker ner en ganska bra) vilket gjorde att jag vaknade med ganska rejäl värk.

Tyngdtäcke har gjort att jag ligger mer still (ramlar inte ur sängen längre, vaknar inte heller med pjamasbyxorna på huvudet, inne i påslakanet eller liknande), jag vaknar inte heller av att täcket hamnat i ett veck någonstans och därför väger mer på ett ställe, och har släppt från kroppen på ett annat. Kedjorna är också kalla, så har man kedjorna närmast kroppen så kyler täcket nägot.
 
Jag sover dåligt. Eller ja, jag sover nästan åtta timmar men jag är så trött när jag vaknar! Det är sällan jag känner mig ordentligt utvilad.
Jag tror inte det är sova mer som är lösningen, utan sova bättre. Det är inga problem att somna.

Jag sover med Fitbit på och enligt den ser det ut såhär
Visa bifogad fil 42378

Ungefär det samma varje natt. Jag vet, Fitbit är ett trubbigt verktyg.

Vad kan jag göra för att sova bättre och känna mig utvilad på morgonen?
Har du mobilen i sovrummet? Efter att jag införde mobilförbud nattetid i mitt sovrum började jag sova mycket bättre.
 
Oj, vad mycket djupsömn!
Enligt min garminklocka ligger jag på typ 25-30min djupsömn per natt och drygt 2h REM-sömn. Inga uppvaknande dock, då blir jag helt död dagen efter. Jag har alltid trott att det är ganska normalt, men man kanske borde ha mer djupsömn?
 
Har du mobilen i sovrummet? Efter att jag införde mobilförbud nattetid i mitt sovrum började jag sova mycket bättre.

Jo den ligger på laddning under sängen. Använder den som väckarklocka på jobbdagar, vill helst inte ha en vanlig klocka till det.

@Elo Känner igen mig i att korva runt sådär. Det funkar med täcket för dig alltså?
Bra det där med att det kan bli varmt. Jag hatar att vara varm när jag sover
 
Jo den ligger på laddning under sängen. Använder den som väckarklocka på jobbdagar, vill helst inte ha en vanlig klocka till det.

@Elo Känner igen mig i att korva runt sådär. Det funkar med täcket för dig alltså?
Bra det där med att det kan bli varmt. Jag hatar att vara varm när jag sover
Tipsar dig ändå att testa använda väckarklocka ett tag och se om det blir någon skillnad.
 
Tipsar dig ändå att testa använda väckarklocka ett tag och se om det blir någon skillnad.

Då behöver jag tips på väckarklockor som inte låter. Kan inte ha en mekanisk som tickar och alla digitala jag haft upplever jag surrar..
 
@tott jaa, det finns ju massor att välja på. Är inte så sugen på att köpa tio olika och testa bara, det blir dyrt :angel:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: falukorw
·
  • Artikel Artikel
Dagbok och orolig att inte bli tagen på allvar! Jag har känt mig väldigt sliten och trött i många år och har väl kanske vant mig vid det och...
Svar
2
· Visningar
741
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Rosett
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp