Förbättra sömnkvaliteten

Kroppen ändrar ju sig något vartefter man blir äldre, jag kunde tex utan problem dricka kaffe sent på kvällen och ändå sova som en stock

Det kan jag inte längre, får dricka sista koppen vid 15 :cautious:
Och det tog sin lilla tid att lista ut varför jag inte sov som jag brukade :)
 
  • Gilla
Reactions: tgd
Goggles is your friend, men vet inte allt. Kollat in ett hemtest för järnbrist. Hur pålitligt är det?
Som det här

Att det inte är lika bra som det vården kan göra förstår jag givetvis, men som en liten fingervisning?
Det blir dyrt att gå till vården för ett blodprov, med all ledighet som måste tas ut osv.
 
Hmm … jag vet inte om alla med apné snarkar.
Det var bara en tanke jag fick när du skrev att du inte känner dig utvilad.

Om man har obstruktiv sömnapné, vilket är det vanligaste, så snarkar man.

En 30-årig normalviktig kvinna är väl inte toppkandidat för sömnapné statisktiskt i alla fall. Dessutom brukar partner märka av snarkning och andningsuppehåll.
 
Goggles is your friend, men vet inte allt. Kollat in ett hemtest för järnbrist. Hur pålitligt är det?
Som det här

Att det inte är lika bra som det vården kan göra förstår jag givetvis, men som en liten fingervisning?
Det blir dyrt att gå till vården för ett blodprov, med all ledighet som måste tas ut osv.

Varför inte - i så fall - investera i Werlabs test? https://werlabs.se/blodprov/jarn-ferritin-blodstatus/

Eller för den delen ta det stora testet och få med fler markörer.
 
Fast hos VC kan du inte beställa test själv. Anser inte läkaren att du ligger i riskzonen får du heller inga prover tagna. Med rätta, kan jag tycka.

Sant. Men jag misstänker att lösningen kommer bli typ den samma, självmedicinering mer eller mindre.
Så jag provar hälsokostens preparat först.
 
Sant. Men jag misstänker att lösningen kommer bli typ den samma, självmedicinering mer eller mindre.
Så jag provar hälsokostens preparat först.

Det tycker jag du ska vara försiktig med. Jag gjorde detsamma, men det visade sig att jag var nära skador p g a järnöverskott när jag väl tog proverna.

"Magsmärtor, illamående, trötthet och kräkningar är tidiga symtom på järnöverskott. Om tillståndet går obehandlat är risken på längre sikt mycket stor för skador på vitala organ som hjärtat, lederna, levern och bukspottskörteln."
https://www.blodcancerforbundet.se/jarnoverskott

"Att järnbrist kan ge upphov till trötthet är något som de allra flesta är medvetna om. Att ett överskott av järn i kroppen kan ge liknande symtom är dock okänt för de allra flesta. Ändå är familjär hemokromatos, som sjukdomen heter, mycket vanlig i Sverige och sannolikt är sjukdomen underdiagnostiserad. Vem är inte lite trött av och till, särskilt under årets mörka månader?"
https://werlabs.se/artiklar/trotthet-for-mkt-jarn/
 
@Lovisaleonora Då kan jag ju precis lika gärna ta det billiga testet hos medtest? Om jag bara vill veta om det är mycket eller lite järn.
Har läst lite om järnbrist och det är mycket som stämmer in. Mer än "bara lite trötthet". Jag är som sagt inte normalt trött.
 
@Lovisaleonora Då kan jag ju precis lika gärna ta det billiga testet hos medtest? Om jag bara vill veta om det är mycket eller lite järn.
Har läst lite om järnbrist och det är mycket som stämmer in. Mer än "bara lite trötthet". Jag är som sagt inte normalt trött.

Då ser du att det finns en mängd andra saker tröttheten kan bero på, t ex överskott. Vill du göra en utredning tycker jag det är lite snävt att bara zooma in på järn, det kan ju vara ett överskott eller något helt annat.

Det som stämmer in på järnbrist kan ju (liksom) lika gärna vara ett överskott. Jag kan inte säga något om hemmatestet, men om det inte ger mer svar än så känns det ju som "jaha" oberoende av vad det säger.

Du gör som du vill, det är din kropp - men det känns lite snävt om du på allvar vill kolla upp om något är fel.
 
Då ser du att det finns en mängd andra saker tröttheten kan bero på, t ex överskott. Vill du göra en utredning tycker jag det är lite snävt att bara zooma in på järn, det kan ju vara ett överskott eller något helt annat.

Det som stämmer in på järnbrist kan ju (liksom) lika gärna vara ett överskott. Jag kan inte säga något om hemmatestet, men om det inte ger mer svar än så känns det ju som "jaha" oberoende av vad det säger.

Du gör som du vill, det är din kropp - men det känns lite snävt om du på allvar vill kolla upp om något är fel.

Jag kan ju inte gärna testa för precis allt, speciellt inte på egen hand. Då skulle jag behöva göra tester på sömn och allt, alla tänkbara tester.
Vad ger werlabs mer än ett "jaha" för mer pengar?
 
Jag kan ju inte gärna testa för precis allt, speciellt inte på egen hand. Då skulle jag behöva göra tester på sömn och allt, alla tänkbara tester.
Vad ger werlabs mer än ett "jaha" för mer pengar?

Om du tar ett av de större testerna får du ju med många markörer och en bättre bild av balansen i din kropp. Är det något som avviker där är det ju betydligt lättare att gå vidare med den vetskapen till sjukvården och få hjälp, hellre än en gissningslek där du riskerar att göra något värre genom att dutta till lite tillskott här eller där.

https://werlabs.se/halsokontroll-xl/
 
Sen är det frågan om utifall järnbristen härrör från depåerna eller om det är i blodet, @tanten har skrivit om det i en tråd där hon beskrev hur hon behandlades med blodtransfusioner.
 
Om du tar ett av de större testerna får du ju med många markörer och en bättre bild av balansen i din kropp. Är det något som avviker där är det ju betydligt lättare att gå vidare med den vetskapen till sjukvården och få hjälp, hellre än en gissningslek där du riskerar att göra något värre genom att dutta till lite tillskott här eller där.

https://werlabs.se/halsokontroll-xl/

Och vården kommer förmodligen inte göra speciellt mycket är min erfarenhet.
Det känns som att jag om jag ska göra ett test precis lika gärna kan köpa ett billigare. Det verkar ju vara samma sak.
 
Hur som, werlabs är uteslutet. De verkar inte ha några provtagningsställen på rimligt avstånd.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: falukorw
·
  • Artikel Artikel
Dagbok och orolig att inte bli tagen på allvar! Jag har känt mig väldigt sliten och trött i många år och har väl kanske vant mig vid det och...
Svar
2
· Visningar
741
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Rosett
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp