Förbättra sömnkvaliteten

D-vitaminbrist kan väl ge benskörhet tror jag, men då ska man nog gå med det länge. Vanliga symptom är väl annars trötthet och sämre immunförsvar.

Aldrig hört. Men det vore väl inte otänkbart med brist med tanke på att det är mörkt när jag åker till jobbet och mörkt när jag kommer hem..
 
Aldrig hört. Men det vore väl inte otänkbart med brist med tanke på att det är mörkt när jag åker till jobbet och mörkt när jag kommer hem..

En läkare jag pratade med sa att de allra flesta svenskar skulle behöva äta d-vitamintillskott under vinterhalvåret pga att vi generellt får väldigt få timmar med dagsljus då :)

Jag märker stor skillnad på orken sedan jag började ta d-vitaminer under vinterhalvåret.
 
En läkare jag pratade med sa att de allra flesta svenskar skulle behöva äta d-vitamintillskott under vinterhalvåret pga att vi generellt får väldigt få timmar med dagsljus då :)

Jag märker stor skillnad på orken sedan jag började ta d-vitaminer under vinterhalvåret.

Jo jag har hört flera som tar tillskott och tycker det blir bättre. Kanske ska prova det om järnet inte hjälpt på nån vecka.

Listan med grejer som ska provas är lång nu :D
 
Tänk på att D-vitamin är fettlösligt, jag märkte jätteskillnad på att äta kapslar i olja vs vanliga små tabletter!

Har kikat lite och nackdelen med kapsel är att de ofta innehåller gelatin. Jag är vegan så det går ju bort.
Får leta vidare när det blir aktuellt.
 
Det tycker jag du ska vara försiktig med. Jag gjorde detsamma, men det visade sig att jag var nära skador p g a järnöverskott när jag väl tog proverna.

"Magsmärtor, illamående, trötthet och kräkningar är tidiga symtom på järnöverskott. Om tillståndet går obehandlat är risken på längre sikt mycket stor för skador på vitala organ som hjärtat, lederna, levern och bukspottskörteln."
https://www.blodcancerforbundet.se/jarnoverskott

"Att järnbrist kan ge upphov till trötthet är något som de allra flesta är medvetna om. Att ett överskott av järn i kroppen kan ge liknande symtom är dock okänt för de allra flesta. Ändå är familjär hemokromatos, som sjukdomen heter, mycket vanlig i Sverige och sannolikt är sjukdomen underdiagnostiserad. Vem är inte lite trött av och till, särskilt under årets mörka månader?"
https://werlabs.se/artiklar/trotthet-for-mkt-jarn/
Det här är jätteviktigt! Man ska verkligen inte ta mineraltillskott om man inte vet att man har en brist @sthu det kan stjälpa mer än hjälpa.

D-vitaminbrist kan ge benskörhet i längden men långt innan dess kan det ge depressioner, nedstämdhet och trötthet. Bor man så långt upp i norr som vi gör i Sverige bör man äta d-vitamin från september-april ungefär för att undvika brist. Vistas man inte utomhus dagtid minst en timme/dag utan heltäckande kläder sommartid kan man behöva äta d-vitamin året runt.
 
Jag tror det är billigare att boka tidpå vårdcentralen än att experimentera själv. Det tar ofta månader innan man märker skillnad om man har brist, så du behöver ta tillskott länge innan du kan utvärdera.

Jag har haft brist på B12 och D tidigare, båda gångerna sökte jag vård för trötthet.
 
Har kikat lite och nackdelen med kapsel är att de ofta innehåller gelatin. Jag är vegan så det går ju bort.
Får leta vidare när det blir aktuellt.

Det finns veganska kapslar, jag testade det när jag försökte få i mig mer D-vitamin. Tydligen är jag en av de som inte tål högre doser D-vit, magen rasar totalt :meh:

Tänk också på att många fabrikat av D-vit framställs från lanolin så ska du äta tillskott och hålla det veganskt så måste du köpa sådana som uttryckligen är veganska, det räcker inte att bara undvika gelatin :)
 
Jag tror det är billigare att boka tidpå vårdcentralen än att experimentera själv. Det tar ofta månader innan man märker skillnad om man har brist, så du behöver ta tillskott länge innan du kan utvärdera.

Jag har haft brist på B12 och D tidigare, båda gångerna sökte jag vård för trötthet.

Förutsatt att vården gör något. Sist jag sökte för svullnad i ben och problem med viktuppgång mm gjordes ingenting. Bara ett konstaterande att jag var svullen i benen typ.
B12 har jag mer eller mindre kronisk brist på (nåt genetiskt) men det här känns inte likadant. Dessutom tar jag mycket tillskott på läkares inrådan så brist känns inte så troligt där.


@athena_arabians ja, jag såg det när jag googlade runt. Apoteket hade en sort men det var väldigt lite D i den..
 
Förutsatt att vården gör något. Sist jag sökte för svullnad i ben och problem med viktuppgång mm gjordes ingenting. Bara ett konstaterande att jag var svullen i benen typ.
B12 har jag mer eller mindre kronisk brist på (nåt genetiskt) men det här känns inte likadant. Dessutom tar jag mycket tillskott på läkares inrådan så brist känns inte så troligt där.


@athena_arabians ja, jag såg det när jag googlade runt. Apoteket hade en sort men det var väldigt lite D i den..

Jag hittade minst en med hygglig mängd: https://www.svenskhalsokost.se/vitamin-d3-vegan-3000-ie

Men jag tänker också med tanke på din B12-brist (även om du äter tillskott) om det ändå inte kan vara något med blod/järnbrist. Jag har ju brist pga Crohns och har fått flera infusioner med järn (det var tom tal om blodtransfusion när det var som värst). De lyckades få upp blodvärdet hyggligt men mina järndepåer hämtade sig inte så därför fick jag järninfusionerna.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: falukorw
·
  • Artikel Artikel
Dagbok och orolig att inte bli tagen på allvar! Jag har känt mig väldigt sliten och trött i många år och har väl kanske vant mig vid det och...
Svar
2
· Visningar
741
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Rosett
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp